ISTER, är det nyttigt?
Mina föräldrar som uppföder grisar i Ungern för eget bruk är vana med ister. Nu undrar jag om det är nyttigat att äta sånt? Är det väll mättat fett?
När mina föräldrar var hos mig på semester bjöd jag dem på ekologisk kokosfett (som jag säljer) eftersom den liknar ister. Farsan blev helt såld på kokosfettet, han lägger den på sin smörgås, saltar lite och lägger åvanpå lökringar. Han sa varje dag , att han får en sån energi av kokosfett.
Så innan jag glömmer varför jag startade tråden
, undrar jag om hemlagad ister är bra för hälsan?
Hej Dora!
Ister är ett billigt och bra, naturligt fett. Passar utmärkt att steka och fritera i. Det består av mättat fett 48,8 %, enkelomättat fett 37,5 % och fleromättat fett 9,4 %
Och det fungerar jättebra att baka med! :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Gott och bra att anända är det, men bryr man sig om omega-fetter så är det tyvärr en katastrof. Innhåller massor med omega-6. 
Jag gjorde själv förut när jag fick tag på utegris. Fick späcket på köpet vilket inte gjorde det sämre. Det var säkert lika dålig omega-kvot, men det var ju nyttigt på andra sätt. Fett från utegris innhåller mer D-vitamin än fet fisk t.ex. Och toppen att använda var det.

Enligt Fineli har ister mycket bättre förhållande mellanO3/o6 än olivolja och dessutom betydligt mindre o6 öht så det är nog inget att varna för
#4 Tummen upp! :)
Fetter med hög omega 6 halt är inflammationsdrivande för kroppen och är inte det mest optimala kanske om man ska få riktigt bra hälsa.
Visst dufva, men hur många här häller i sig stora mängder olivolja? Det går inte åt mycket till en vinägrett. Om man tänker sig att man äter mycket fett fläskkött och dessutom steker i ister så blir det rätt ansenliga mängder omega-6. Jag roade mig att räkna på det där förut. Om man, som jag, inte åt en massa veg-oljor förut heller utan stekte i smör och inte heller åt en massa färdigjunk och äter mycket fett fläskkött nu, så lär ens omega-6 intag ha ökat ganska betydlig och det utan att steka i ister.
Jag konsumerar ganska mycket olivolja och rapsolja i form av aioli. Min son som jag ammar tål inte mjölkprotein så jag kan inte äta smör. Då känns ister som ett väldigt bra alternativ.
Du kan skira smöret - då tar du bort både proteinet och vattnet, och har bara fettet kvar.
#9 Jo, jag har gjort det men han är så sjukt känslig att jag inte vågar använda det just nu iaf. Hoppas att han blir stabilare i magen snart så får vi se. Mjölkproteinallergi växer ju bort, frågan är hur lång tid det tar.
Talg är inte dumt det heller. Fast inte i aïoli kanske. 
Jag tål inte mjölkprotein, har blivit allergisk på gamla dar, och klarar inte skirat smör heller. Det blir väl kvar lite för mycket protein i alla fall.
Mina barnbarn är också allergiska mot mjölkprotein, och än har det inte växt bort, de är 4 och 8 år.
Jag använder kokosfett i min majonnäs. Den blir tjock och krämig.
#Dora
Förlåt, lite off-topic, men vet du vad fläsksvålar heter på ungerska?
Tacksam för svar!