Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5298 ggr
pillan1976
0

Rödvin=trött ?

Jag ska jobba hela helgen men är ledig idag och tog mig därför ett glas rött i går kväll. Tycker det är gott med vin och innerst inne vet jag att min alkoholkonsumtion är för hög.

Så har jag i och för sig ätit LCHF i många år av och till men nu har jag varit väldigt strikt i några veckor. Förra helgen skulle jag ta mig några glas vin hade jag planerat, de blev ett och ett halvt sen var jag så trött att jag gick och lade mig och igår då. Jo samma sak. Nu är det ju inte så att jag tycker detta är negativit utan det är ju jätte bra för bara sen jag körde strikt LCHF har jag även haft en normal konsumtion.

Fast jag blir ju nyfiken på om det är fler som upplet detta och om någon vet vad det beror på. För jag blir så trött att jag inte kan hålla mig vaken måste gå och sova helt enkelt!!

Mrbearneis
0

Ja man blir trött av vin! det blir jag med.

Orsaken ligger i att sömnhormonet melatonin finns i vissa
druvsorter. Man trodde tidigare att det bara kunde produceras av
däggdjur men nu är det klarlagt att även druvor kan
producera hormonet som har uppgiften att reglera dygnsrytmen.

Höga halter av melatonin finns främst i vindruvorna:
Merlot, cabernet, sauvignon och sangiovese.

Lilltilda
0

Även innan LCHF så blev jag dyngtrött av just rödvin. Nu hinner jag inte bli dyngtrött för jag blir dyngfull på 1,5 glas av den röda varan Flört.
Jag dricker ytterst sällan vin numer för jag tycker inte att det är värt det. Vem vill bli full av ett glas vin till maten liksom?

Jag hade ingen aning om detta med malatoninet, men det förklarar ju en hel del.

~God loves you, and I´m trying! ~

Mrbearneis
0

Alkohol blir ju så mycket billigare med LCHF! :D :) eftersom man behöver mycket mindre för att bli berusad.

Jo men så är det :) man blir trött av melatoninet.