Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3800 ggr
annagreta1
1

förhöjda kolestrolvärden !!

Va på koll idag hos husläkaren, har fått förhöjda värden sen jag började med lchf .Rynkar på näsan

aGngus
0

Hur högt hade du då? Hur länge har du ätit LCHF?Skrattande

MimLan
0

Man mäter inte kolesterolvärden på åtminstone sex månader när man gått över till LCHF, de har inte stabiliserat sig förrän dess.

Att bara säga "förhöjda värden" är luddigt och säger inget om bra eller dåligt.

savonit
0

Förhöjda vad då?
Kolesterol (Total) är ett ganska värdelöst test och visar lika lite som BMI.
Två helt värdelösa mått.

Begär alltid apokvot om de påstår att du har dåliga kolesterol värden.
Sen kan vi disskutera värdena.

Zepp
2

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annagreta1
1

6,4 är det

Zepp
1

Och?

Äter man en fettbaserad diet lär de lipoproteiner som transporterar fett öka.. vore märkligt annars!

Vad som oftast sker är att det "goda# HDL ökar.. det är oftast en hälsofördel.

Även LDL brukar öka.. iomed att de blir större.. det är oxå en hälsofördel.

Det som är intressant är fördelningen mellan de olika lipoproteinerna.. det kan säga något.. om eventullella framtida riskökningar.

Totalkolesterol på 6,4 är rätt normalt för en vuxen person.. det är där normala friska medelålders brukar hamna.

annagreta1
1

jag har haft en stroke för 2 år sedan , är pensionär och ä annars  frisk . jag vet ju inte om det berodde på för höga kolestrolvärden . Mn blir ju lite skraj då .Skrattande

savonit
0

Annagreta:
Ditt värde säger varken bu eller bä.
Och för att kunna få ett begripligt svar måste du kräva att få göra apokvot.
Annars finns det inget att kolla på.

Ditt värde kan lika gärna vära jätte bra.
de finns de med kolesterol värde på ca 10 som har jättebra kolesterol.

Total kolesterol är väldigt dåligt test.
Likt bmi.

En persom med 35 i bmi kan ju ha 80 kg muskler…
Fast en annan kan ha 80 kg fett.

Måtten söger ingenting om vad något verkligen är eller vad som är bra eller dåligt…

Jag tror inte du behöver oroa dig men gå in på kostdoktorn och läs om kolesterol.

annagreta1
0

ok , tack Skrattande

Mrbearneis
1

Det finns traditionell och modern syn på kolesterol, jag skulle rekommendera dig att kolla vad Andreas Eenfeldt skriver om kolesterol.

www.kostdoktorn.se/kolesterol

Att tillägga är att en person som äter LCHF är alltid friskare än någon som inte äter det, det finns ingen vegeterian eller kolhydratätare som kan mäta sina värden med någon som äter LCHF. Du har garanterat förbättrat din hälsa om du har tagit klivet från kolhydratrik kost till en kost med högt fett!

Däremot kan det vara bra att läsa på rätt mycket så man har koll och inte blir allt för skraj för vad vården säger. Se länken jag angav!

Zepp
1

Har man haft stroke gör man självklart rätt i att hålla koll på kolesterolet.

Men då om det skall ha någon betydelse för huruvida man får ökad eller minskad risk så bör provsvaren vara mer kompletta, och innefatta även APO-kvot.

Sen så, kan stróke även bero på tromboser, och då kikar man på koagulationsfaktorer i blodet.

savonit
0

#11 Helt korekt.

annagreta1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för svaren, jag skall ta nya prover i mitten av oktober . Inte på min begäran utan av DR.Jag äterkommer med provsvar .