Morötter!!!
Jag är så sugen på morötter och har "fuskat" på några små morötter vid några tillfällen. Hur gör ni andra med rotfrukter? Jag äter inga andra rotfrukter….
Äter massvis med kålrot!
Okej, hur går det med din viktminskning då? Är det lika mycket kolisar i det som i morötter?
Jag äter också rätt mycket rotfrukter. Rättika, kålrot, rotselleri och lyxar nån gång till det med potatis eller rödbetor. Effekten blir inte så annorlunda. Potatisen kan ställa till det, men den är ju värst :S
Här är en liten tabell med kolhydratsinnehåll över rotfrukterna: http://www.lchf-recept.nu/kolhydrattabell-rotfrukter.aspx
Några rotfrukter innehåller mycket mindre kolhydrater än vissa av de ovanjordsgrönsaker som många äter dagligen, så om man klarar av rotfrukter och tycker om dem så behöver man inte undvika dem :)
Jag äter rutfrukter och även någon fruktbit ibland. Huvudsaken att jag håller mig under 20 g kh/dag så funkar det utmärkt
#3 Ja precis, jag äter ju tomater och (röd) paprika nästan dagligen och de har ju rätt många kolhydrater i sig. Ska kolla tabellen, tack!
#4 Ja det är väl så man får tänka, att man inte ligger över 20 gram/dag.
Svårt att säga då jag snarare strävar efter viktuppgång!
Enligt GI så kan man koka potatis, kyla ner den för sen att värma den eller steka den. Då finns det knapt några kolhydrater igen. Nån som kan bekräfta det?
kolhydraterna är kvar i samma mängd men de går långsammare att bryta ner

Jag äter ibland en knippa fega grönsaker, dvs Rädisor men dom ligger visst väldigt lågt med kolhydraterna
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
morötter innehåller ca 5-6 gram kolhydrarer per 100 gram.
För mig fungerar det bra att äta morötter några gånger och ändå gå ned i vikt. För andra triggar morötter sötsug och för vissa hindrar det viktnedgång. Jag tror man helt enkelt lär prova sig fram.
Annika Dahlqvist har mätt sitt blodsocker efter morotsätande
#7, #8 Jag har fått lära mig att flera omgångar uppvärmning av potatis bryter ner stärkelsen till enkla sockerarter och därmed blir det snabba kolhydrater
Det går inte ihop för mig att det blir långsammare kolhydrater när man värmer potatisen flera gånger.
Det är väl som med allt, man måste testa själv och se vad som händer.
För mig funkar morötter otroligt mycket bättre än t.ex. potatis. Vet inte om det kan ha att göra med att jag oftast äter råa morötter och inte kokta. Det är inte så stora mängder heller utan några bitar då och då.
Inget sug och inget vikthinder för mig.
Men som sagt var, man måste testa själv.
Man reagerar olika på olika saker: vissa på stärkelse, vissa på socker osv.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Äter man sig mätt på naturligt mättade fetter och riktig mat så brukar man inte bli sugen på morötter etc, åtminstone inte jag. Det ända jag äter är lite Broccoli då och då! Men att C vitamin är speciellt nödvändigt för oss är nog rejält överskattat
Rårivna morötter med en dressing av bra olja och någon vinäger, t.ex.äppelcidervinäger. Vinäger sänker GI på morötter har jag läst någonstans.
Eller stek i smör och krydda med gurkmeja.
Jag har provat båda två.Det funkar bra utan att bs höjs för mycket.
Jag äter rotfrukter ibland och lite frukt ibland, inga stora mängder, men vill jag ha lite morot att knapra på så gör jag det ;) Nu på hösten har vi så goda syrliga äpplen på tomten, vet att det inte är lchf, men en liten bit tärnat äpple med turkisk yoghurt och kanel och fröer är sååå gott ibland, och nyttigare än godis. Men som många andra säger härinne, man får se vad man själv klarar av.
"En stund i taget - här & nu"