kolhydrater, kalorier och ketoner
jag tror många av oss läst de första bökcerna; Hur exempelvis SSS slevade i sig kött och feta såser, mer eller mindre ohämmat.
Och hur vi läste att här var kosten där man INTE räknade kalorier, bara kolhyndrater. Ät tills du blir mätt, var rådet. Varken mer eller mindre. Så skulle kroppen reglera sig själv.
MEN för många av oss fungerade inte dessa enkla regler. Ok, först viktminskning (vilken kanske inträffar oavsett vilken diet man börjar med eftersom man skärper till sig) men sen vande sig kroppen uppenbarligen.
Och då fick vi reda på att näha, då var vi tvungna att räkna kalorier.
Att gå på en fettbaserad kost och samtidigt hålla sig på liten kalorinivå är en ganska hård regim.
Och nu föreslås att vi räknar ketoner om vi inte lyckas med kalori -och kolhydratsnål kost.
Lchf - "den bekväma njutningsmetoden" har blivit rena räknenissemaskinen. Viktväktarnas points känns snart som rena barnleken.
Ok, det finns ingenting som TVINGAR någon att räkna ketoner och kalorier - men kämpar man med de sista kilona så är det ändå något som surrar i bakhuvudet om man INTE räknar. Att man borde.
Känner mig lite lurad. Undrar om någon känner samma sak här? Den här tråden skulle väl kunna inordnas i "Är det bara jag som…?", men tycker den är lite för tung och viktig för att passera som en kort kommentar.
Tycker du tänker galet här.
Ingen kost funkar på alla.
Där kan vi börja. Det LCHF gör är att minska avståndet mellan fettdepåerna och maten vi stoppar i oss, LCHF optimerar för fettförbränning, garanterar fettförbränning men det finns inget som säger att man kommer gå ner i vikt, bara att det är lättare. Hoppet mellan att förbränna det som kommer in och det som redan finns är med LCHF mycket litet, men fortfarande så är det troligt att man måste ligga på ett energi under skott, dock har studier visar att man med en LCHF kost förbränner ca 300 kal mera om dagen.
Skillnaden mellan kosterna och varför man bör välja LCHF är att den har vetenskapen och evolutionen på sin sida.
Att det sedan krävs mera för vissa för att verkligen gå ner i vikt är en annan sak och vissa blir kanske tvungna till att göra GBP.
Men alla kommer inte gå ner i vikt, de flesta gör dock det utan att behöva tänka, men många behöver trixa. och andra fett sug och GBP.
För mig funkar LCHF bäst, mina blodsockervärden har normaliserats, blodtrycket gått ner, astmamediciner behöver jag inte längre och den viktuppgång som jag försökte stoppa utan framgång med att äta mindre har vänt till en liten (8 kg) nergång. Jag räknar inte kalorier eller ketoner, äter så att jag är inte hungrig men äter inga mellanmål. Om jag skulle vilja gå ner till min gamla vikt som ung skulle jag säkert vara missnöjd. Men nu är jag en lite rund frisk och glad LCHFre.
#2 Om lchf vetenskapligt och evolutionärt bevisar att den är bättre än andra dieter, så borde den funka för alla.
Den borde också funka på betydligt högre nivå än 300 futtiga kaloriers skillnad.
Det jag är besviken på är utfästelserna, löftena - den lögnaktiga reklamen för att sälja ett koncept, vilken faktiskt hävdar att kosten funkar för alla.
Utan allt detta räknande; kalorier, kolhydrater, ketoner…
En så fruktansvärt besvärlig och sträng diet för MÅNGA av oss där löftena inte nått hela vägen.
Varför komplicera om det inte behövs ?
Det finns alltid dem som behöver trixa lite extra antingen för att det är problem eller för att de är intresserade. Jag räknar inte ketoner eller kalorier, jag försöker lyssna på min kropp och äta mig mätt och må bra.
Den dagen jag misslyckas med att må bra får jag kanske tänka om och titta på mitt ätande…
Finns ingen anledning att dras med i de djupa tekniska diskussionerna. Jag tycker dock att det är bra att de förs här då det blir såna resonemang som i slutet kan hjälpa dem som inte når sina mål…. eller mig när jag spårar ur.
Det spelar ingen roll om människor äter LCHF, GI eller nåt annat, så länge dem mår bra är det ju allt som det ska vara… Jag äter LCHF för att jag mår bra av det och att det är det enda som kan få mig att hålla vikten.
Ska man kämpa med de sista kilona, då blir det till att ta till extrema metoder, vilket ätande man än har. Det finns inga genvägar och framförallt inte nån "bekväm njutningsmetod" , visst jag äter gott, men det är mycket jag absolut inte kan äta för att fortsätta må bra, som jag verkligen tycker om.
Som att köra sin volvo 240 till jobbet var dag, man är nöjd med det. Vill man köra på Anderstorp i 300 km/h så måste det till specialutrustning….
Se till att må bra ! Det är prioritet nr 1…. 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
#4 Kom ihåg detta - vi som började med detta från början har gått igenom allt själva. Ingen av oss kunde hälften av det vi vet idag, från början.
När Skaldeman och många andra började så hade vi ingen aning om varför detta funkade eller exakt HUR det funkade.
Vi testade av olika anledningar för att vi var desperata. Har för mig att Skaldeman skrev att ha tänkte äta ihjäl sig på fett kött, för han tyckte om det, men så började han gå ner i vikt till sin stora förvåning.
Så var det för mig också. Jag skulle testa allergi och magproblem, och upptäckte till min förvåning hur jag gick ner i vikt när jag åt kött och fett.
Men vad jag vill säga är: vi har inte SKAPAT en diet för att den ska funka för alla, dieten är fortfarande på test-stadiet och vi lär oss hela tiden vad som funkar för oss själva.
Visst, nuförtiden har LCHF blivit ett reklamkoncept men så var det inte från början.
Bara mina 2 kronor…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Sen undrar jag också vad detta är med kaloriräkning? Det är ett råd som ges av vissa men jag vill verkligen protestera emot att det SKA vara ett generellt råd till folk.
Du lär aldrig höra det från mig iallafall.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#2 Du får väll säga vad du vill, men vad du tror hör ju inte hit, vad du tror om vetenskapen och vad du tror om hur förbränningen påverkas har inte hit när det finns vetenskap kring detta.
Men men.
#4 Din logik är bedrövlig.
för att något fungerar bättre betyder det inte att det funkar för alla.
Ingen är den andre människan lik, vissa har diabetes, andra har canser.
Varför skulle det sunka för alla bara för att det funkar bättre i studier alltså bättre för flera?
En extra förbränning på 300 kal är ganska mycket, skulle vi säga att det skulle vara 500 kal extra istället skulle det betyda ca 0.5 kg viktminskning i veckan, om man bara bytta kost och stod stilla innan.
Så det är verkligen inte lite 300 extra det är ungeför vad man förbränner på ett vanligt tränings pass.
Själv undrar jag vem som lovar och garanterar att det funkar för alla?
Det finns inga garantier när det handlar om viktminskning, vräker man i sig mat och har missat halva konceptet så är det inte konstigt att det inte funkar.
Och faktiskt om man nu läser en "Reklam" Funkar för alla… Alla går ner i vikt…""
Och man blint litar på detta budskap utan att tänka, inget kan funka för alla.
Då är det nog något annat det är fel på också och inte bara budskapet i sig.
Man får ju ha lite källkritik och inte vara super naiv.
LCHF funkar väldigt många, LCHF ger väldigt många ett bättre liv.
Se det som en chanse, och släng inte skit på LCHF för att det inte passar dig.
För det kanske passar för en massa andra. Lite som olika yrken.
Tänk…Själv.
Alltså, visst är det så att man blir lite snopen när man upptäcker hur svårt det är att hålla vikten med LCHF. Nu menar jag som normalviktig. Jag mår mkt bra på lchf på alla sätt men…Precis som du läste jag först alla råd som väl egentligen gäller de med stor övervikt: " Ät tills du blir nöjd och räkna inte kalorier, ingen risk för viktuppgång om du håller kolhydraterna lågt" Tydligen fungerar detta mkt bra om man har stor övervikt, för då kan man äta kanske 2500-3000 kcal per dag och ändå gå ner i vikt. Jag gillar mat och utcker inte om att behöva hålla igen så medvetet hela tiden.
Som normalviktig blir det lite tuffare: Man kommer snabbt upp i sitt energibehov på denna feta kost. Många skriver att man å andra sidan blir mätt snabbare. Jo visst…men inte så snabbt! Lite tråkigt tycker jag allt det är att behöva avstå från allt extra hela tiden, inte kunna ta en portion till eller ett kvälls eller mellanmål utan att det syns på vågen. Tidigare med mager mat kunde jag äta choklad då och då eller en kvällsmacka men nu går jag upp i vikt om jag gör så.
Jag gillar mat och tytcker inte om att behöva hålla igen så j-la medvetet hela tiden. Får se hur länge man pallar sen i vintermörkret.
Skulle vara kul att höra lite från veteranerna här inne som är normalviktiga och fått det att funka länge.
Savonit: Hoppas det inte räknas som att slänga skit på LCHF att man ifrågasätter och tvivlar ibland…det är väl ingen religion?

Mnjae.. själv tycker jag det e jätteenkelt.. de e bare å ät!
Av någon underlig anledning så har mitt förhållande till mat o ätande förändrats i grunden.. får jag göra som jag vill så äter jag bara två gånger om dagen.. och dessemellan så funderar jag inte på mat o ätande av något slag!
Utom möjligen när jag blir tvungen att handla!
För det första så behöver jag inte avstå något alls, tillåter mig att äta vad som helst.. tillomed vit flugsvamp.. men iomed att jag får handla och äta prexis vad jag känner för så har alldrig vit flugsvamp hamnat i matkorgen.. för jag har inte känt för det ännu.
För o inte tala om all tid man får över, när mathållet är så enkelt.. nästan halva vinsten.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp: Du som äter två ggr om dagen och dessutom brukar säga att din mat ryms på en assiett! Och är nöjd. Då måste det vara enkelt. :)
Jag förstår inte riktigt vad för vetenskap du refererar till. För mycket vetenskapliga artiklar som jag har läst är inte i favör till LCHF. Men du kanske blundar med ena ögat då du läser vetenskapliga artiklar gälande kost…
Att förbränningen skulle påverkas något signifikant av LCHF är löjligt. Men du får gärna länka några studier.
300 kalorier är knappt en fis i rymden och skulle inte ha någon snabb inverkan på viktminskningen.
Tycker att din atityd är jäkligt tråkig. Du verkar vara en av dem som får folk att se på LCHF som en religion.
Jag är också normalviktig och håller med dig till stor del. Jag är väldigt glad i mat och måste ofta hålla tillbaka för att slippa bli mer än normalviktig. Till skillnad från dig så kan jag däremot inte säga att jag mår bättre av LCHF.
#9 Fass, om du nu vill ta en kvällsmacka som du kunde göra innan, varför äter du då LCHF ? Så vitt jag vet så finns det inget sätt att leva där man kan både äta kakan och ha den kvar…. Hela livet blir en kompromiss och det enda som återstår är att försöka göra det bästa av det.
Om du skulle hitta det perfekta levernet, där jag kan frossa alla godsaker och kan äta så mycket jag vill utan att gå upp i vikt och samtidigt må bra, då är jag villig att betala en bra slant för det 
Och #10 Visst får du kritisera LCHF, det kan leda till konstruktiva debatter. LCHF är inte alls perfekt för alla. Jag får bara lite känsla av att allt ska vara serverat på silverfat…..
14 Folke: LCHF - macka på nötmjöl givetvis ;) Det jag menade var att man får äta mkt lite för att hålla vikten.
Och: Detta är ett forum för olika sorters frågor. Visst kan man hålla inne med det man inte tycker funkar…men det kan också föra kunnandet framåt om vi diskuterar. Skulle uppskatta att slippa höra att man borde sluta äta lchf , bara för att man har undringar.
#15 Aha … Då är jag med… Då har du ju redan kompromissat…
Då är jag inte rätt människa att ge råd, jag tillhör dem som får försaka både det ena och det andra plus att jag måste träna fysiskt för att överhuvudtaget hålla något som kan liknas vid normalvikt.
Det enda jag märkt är att kokosfett håller mig mätt länge… Så jag tänkte börja injicera Magic bullet kaffe
.
RobinEH: Kanske har det en del att göra med hur mkt man rör på sig. När man tränar blir man hungrigare men samtidigt blir det mkt lätt att överäta med fet kost….hm…varför blir man hungrigare än man behöver vara?

Man brukar såga som så när det gäller vikt och träning.. att en tredjedel går ner i vikt, en tredjedel får oförändrad vikt medans en tredjedel får ökad vikt!
Handlar antagligen om hur finkänslig vår aptit är på att reglera hungern i förhållande till hur mycket vi förbrukat.
Äter jag bara två gånger om dagen så äter jag inte på assietter, annars så får jag göra det.
Och.. det handlar antagligen mer om hur jag mår och huruvída man blir tvungen att äta fasten man inte är hungrig!
Jag är förtjust i mat.. så där är det inget problem.. men känslan jag går efter är hur det känns om flera timmar.. det e en himla skillnad på om man går efter hur det käns direkt efter måltiden.. då finns det så gott som alltid plats för något extra!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Savonit: Hoppas det inte räknas som att slänga skit på LCHF att man ifrågasätter och tvivlar ibland…det är väl ingen religion?
Man får väll ifråga sätta hur mycket man vill, men man får ju fortfarande se på saker och ting logiskt och för vad det verkligen är.
Alla val man gör är en chansning. Och antingen blir det bättre, oförändrat eller ingenting. För att någon inte funkar på en själv betyder det inte att något skulle vara dåligt, då det uppenbarligen skulle kunna funka på en massa andra.
Vad detta överhuvudtaget skulle ha med relion att göra vet jag ike, lchf kan väll vara en relion om du vill, eller inte om du inte vill. Får man inte tvivla på relioner eller vara frågeställande?
För att börja med min atityd.
Jag skriver det jag känner, och om sanningen skall fram så tycker jag inte att något jag skrivit var konstigt.
Man måste lära sig att vara källkritisk, det är bara så att sitta och snyfta i ett hörn för att man blivit lovad något, som inte funkade på sig själv. Förr att någon annan lovat det, då kanske man skall fundera på vem som lovat det, och om det finns något vinst intresse för denna person.
Och sedan att någonting har fördelar vetenskapligt framför någonting annat, har mycket mycket lite med om det kommer funka för alla eller inte, varför skulle något funka för alla? Den logiken går inte ihop.
Men däremot så har vi väldigt många lifsstils sjukdomar idag, och lchf lyckas faktiskt väldigtbra med att bota (Läs) Förbättra dessa.
För övrigt börjar inte du speciellt vackert heller.
Att bemöta ett inlägg om vetenskap med vad du tror, fungerar ju inte.
Det blir som att disskutera rumden med någon som pratar om bilar.
Och att hävda att 300kcl inte skulle göra någon skillnad?
300kal skulle vara ett stort försprång om man skall gå ner i vikt, skiter man sedan i att proppa i sig en massa massa mat skulle det ge en ännu större fördel.
Vad vi äter och när vi äter spelar stor roll i spelet med hur mycket vi kan äta.
Tex så åt råttor periodisk fasta kunde de äta mera kcal utan att gå upp i vikt än råttor som åt under flera gånger om dagen tex.

Startinlägget handlade om besvikelse över att det som "utlovades" i olika böcker inte stämde. Och jag kan hålla med om att när man läser de böcker som nämns så får man intrycket av att "så här fungerar människokroppen pga de här mekanismerna och som en följd av evolutionen". Det finns inte en antydan om att olika människor funkar på olika vis eller att kroppar kan vara så "skadade" att de inte fungerar som de ska, utan undermeningen är att så här funkar det för alla eftersom vi alla är människor med människors kroppar.
Jag menar inte att det är någons fel. Jag bara menar att man kan förstå besvikelsen över att det inte blir så som man läst sig till. Det här är inget specifikt för LCHF utan det gäller nog för alla sorters koster (och även annat).
"Funkar det för mig så funkar det för dig" sitter stenhårt och klart att de som hittar något bra gärna vill hjälpa andra. Entusiasmen över den egna lyckan gör kanske att man får lite tunnelseende?
"Every point of view is a view from a point."
#21 Där måste jag nog hålla med dig… LCHF är inte det som löser alla världens problem. Det funkar för mig och många andra här.
Jag kan säga att jag aldrig direkt har rekommenderat LCHF eftersom jag vet att det är inte så lätt alla gånger. Det tar tid att anpassa sig och hitta sin egen modell. Människor som tex vill ha den snabba lösningen och sedan gå tillbaka för att vräka i sig, finns inte en möjlighet att ens ge sig in i diskussionen.
Det är viktigt att hålla "Jag" budskapet och inte gå på och säga att det är bra för alla.
När folk frågar, svarar jag korrekt vad jag äter och varför jag mår bra av detta, jag skäms definitivt inte över hur jag äter. De får bli nyfikna, då är de mer mottagliga 
Ha en underbar dag allesammans !
Måste tillägga att jag tycker nog ändå att "LCHF" Författare överlag har hållt sig betydligt mer på mattan än alla konstiga upptåg i dietväg som kommit upp under årens lopp…

#1 Nu kommer jag inte på rak arm ihåg vilken startvikt SSS hade, men var det inte runt 160kg?
Jag gissar att en man medelålders man som väger 160kg och som vill gå ner 70kg kan vara betydligt liberalare med sina portioner än en medelålders kvinna som väger 80 kilo och som vill gå ner 15-20kg?
#23:
Håller med Dig fullständigt där Folke.
Finns ju ingen som kan tjäna något på att rekommendera i första hand fet mat. Fet mat köper man ju i affären, pulverdieter o bantarpiller beställer man på postorder.
Trule: Får jag fråga dig hur du äter själv, och vad som har funkat eller inte funkat för dig?
Tänkte om du behövde råd och hjälp om det inte funkar? 
Rent generellt så är det tyvärr så att LCHF blivit utformat som en liberal kost - vilket funkar för väldigt få människor. Den kritiken har funnits här länge på forumet, men vi har alla olika åsikter.
SPECIELLT när det gäller mjölkprodukter, mycket användning av nötter, mat som innehåller mcket dolda kolhydrater, frukt osv.
Det är många som har problem med detta, men ändå ges råden till de som behöver gå ner i vikt - för att inte skrämma bort folk och inte exkludera.
Då kan man också fråga sig: vad är viktigast, att få igång en viktminskning eller att ingen ska känna sig skrämd av kosten? 
Jag har ätit lchf sedan -07. Första åren mycket strikt, bara kött och fett i princip. Men efter ett par år (då jag också slutat gå ner i viikt efter att ha tappat 10 kilo), kroknade jag på min ensidiga kost samt att stå still på vågen, och började räkna kalorier; dra ner på fettet och äta mer grönsaker, ibland någon frukt, lie ris och potatis.
Då gick jag ner ytterligare tre-fyra kilo.
På senare tid har jag skalat bort kolhydraterna igen eftersom jag fortfarande inte trivs med min kropp, jag vill bli verkligt smal, inte bara normal, men går nu upp i vikt. Inte mycket, men några gram i veckan vilket inte känns bra.
Funderar nu på att köpa en ketonmätare. Har redan stenkoll på både kalorier och kolhydrater.
Jag äter mat, inte nötter, mörk choklad, youghurt, ostrullar med smör m.m.
Trule;
Hur lång är du och vad väger du???
Skrev alldeles nyss följande i min tråd "Min sanslösa historia":
"HEUREKA!!!
Jag har det!!! (tror jag)
Många här inne vittnar om hur svårt det är att förlora de sista kilona.
Många kämpar men Går inte ner... de ligger med några kilos övervikt.
Då undrar jag om dessa personer helt enkelt inte väger som de ska? Jag menar att BMI kan vara missvisande speciellt om man är lite äldre som jag 57 år.
Man kanske har som mål att väga som man gjorde i 20-årsåldern vilket åtminstonde för mig vore totalt omöjligt. Vägde själv 70 kg när jag mönstrade och skulle jag vara så knäpp så jag försökte nå det, ja då hade jag måst svälta och förlora all underhudsfett och massor av muskelmassa.
Kan det vara så enkelt att många tror att man kan nå samma vikt som vid yngre dagar???"
Vet ju inte hur mycket överviktig du är men kan detta stämma in på Dig?
Vill bara tillägga att jag startade inte den här tråden för att klaga på lchf i sig - eller för att få viktnedgångsråd (jag är väl bevandrad i alla möjliga varianter av lchf…) utan för att den har utvecklats till att bli en mycket hård och sträng diet från de första "vetenskapliga evolutionsteorierna" som påstod att man inte skulle räkna kalorier, att man inte gick upp i vikt av fett med mera.
Det var detta som var min poäng.
Att nu känns det nästan löjligt liberalt och tillåtande med VV:s points.
Trule: "en mycket hård och sträng diet från de första "vetenskapliga evolutionsteorierna" som påstod att man inte skulle räkna kalorier, att man inte gick upp i vikt av fett med mera."
Precis det där håller jag verkligen med om och det är där jag också undrar nu, hur ska jag kunna hålla denna kost i längden? Jag mår som sagt bra och äter mkt gott. Svälter absolut inte men äter mkt strikt enligt mig och saknar möjligheten att äta lite mer(mer av lchf mat) vissa dagar. Jag äter aldrig över 1800 kcal nu , ändå går jag upp i vikt.
Jodå, jag har känt mig lurad. Men det gjorde jag redan 2005, så det har gått över. 
Jag gick inte ens ner de där vattenkilono. Jag gick upp direkt från start. Lutz, som är lite mer vidsynt men desto mer erfaren, säger faktiskt att det inte funkar för alla, oftast kvinnor. Att en del går upp, men som regel inte särkilt mycket och att man inte vet varför. Stämmer bra på mig det. Fast jag vet varför. Kosten gjorde mig hungrig. Däremot vet jag inte varför den gjorde det. Mer kolhydrater (stärkelse) var lösningen för mig. OCH lite koll på hur mycket jag stoppar i mig.
Jag tror problemet är, och alltid har varit, att man har tämligen rigida och inte alltid så genomtänkta regler. Det är väl tänkt som en hjälp, men för en del blir det tvärtom istället. Man måste kunna anpassa kosten så den funkar bra för en själv, inte leva efter regler som en gång funkade bra för nån annan. Det är nog inte så lätt för alla det, inte om man köpt konceptet och tror stenhårt på det, kanske inte läst så mycket annat om lowarb och tror att det inte ska funka alls, att man ska må dåligt eller svälla till en elefant, om man inte följer reglerna.
#20 Jag skulle gärna se att du länkar de studier som visar att LCHF-kost ger en metabol fördel. Eftersom jag inte sett några sådana studier så kan jag inte annat än tro att LCHF inte ger någon signifikant metabol fördel. Att 0.3kcal/300kal i sig resulterar i en snabbare viktnedgång stämmer. Men det blir inte någon otrolig skillnad, speciellt inte på kort sikt. Men som sagt så får du gärna dela med dig av de studier du refererar till. Eftersom jag aldrig sett dessa så kan jag tyvärr inte lita på ditt ord. Du vet, jag är källkritisk…
#Fass; Du och jag verkar vara inne i samma fas. Vi får väl ta en funderare om vi verkligen orkar hålla en livsstil som utesluter så många livsmedel och kräver så tajta ramar.
Jag testar den jättestrikta varianten av lchf ett litet slag till, men funderar vidare under tiden.
Jag har gått med ca 20kg med lchf och ligger nu stabilt på 53kg till mina 165 cm. Har ätit lchf sedan Jan 2010. Jag går upp nått kilo på vintern och ned igen på sommaren. Jag har aldrig räknat vägt eller liknande, förutom nån gång i början på skoj. För mig har lchf verkligen varit precis så lätt som det beskrivits. Jag kan dessutom göra ganska grova avsteg bara jag håller mig till lchf största delen av tiden. Jag är dock relativt frisk, har aldrig bantat och hade inte nån större övervikt från början. Jag har heller inte brottats med sockerberoende.
#34: Grattis!
Jag har inte heller brottats med sockerberoende eller ätstörningar, men det har ändå inte gått som en dans, d.v.s. inte utan att hålla koll på energiintaget.
Har just nu inte tid att leta efter länkar till studier, så jäg länkarnu till en påstådd studie på kostdoktorns hemsida.
http://www.kostdoktorn.se/hur-man-gar-ner-i-vikt-del-1-av-17/
"En studie från 2012 visade dessutom att personer som åt lågkolhydratkost förbrände 300 kalorier mer om dagen – medan de vilade! En av Harvard-professorerna bakom studien menade att den fördelen ”motsvarar det antal kalorier man vanligen förbränner genom en timmes moderat hård fysisk träning”. Tänk dig det: En hel bonustimme av träning varje dag, medan du vilar."
Det får duga så länge.
#35 antar att jag har "samma" tur som andra normalviktiga som kan äta vad de vill utan att gå upp i vikt, med den skillnaden att jag måste hålla mig till LCHF största delen av tiden för att väga det jag vill.
Det verkar som att LCHF verkligen kan vara så enkelt som man säger för många, och åtminstone till en början. Fungerar det inte sedan kan det vara dags att göra justeringar.
Det jag lärt mig under den här tiden är dock att två personer som äter LCHF kan äta totalt olika från varandra. Inte konstigt kanske att många får olika resultat…?
Evion; Det är det där med justeringarna som gör att lchf slutligen kan bli en mycket hård och strikt regim att följa.
Om två människor äter exakt samma saker så kommer ändå resultatet att bli olika. Jag känner många par som gör så, äter exakt samma saker alltså.
Jag tänker också, att det är därför det är så viktigt att vi på forumet alltid försöker att poängtera att man måste hitta sin egen form - att t.ex. Dr Dahlqvists meny funkar på enbart några lyckliga, eftersom den är alltför liberal. 
Enligt min erfarenhet är det större chans att det funkar om det är strikt än om det är liberalt och man avstår från fusk helt. Men det är bara min uppfattning…
Trule: jo så är det absolut. Två i samma familj äter exakt lika men får olika resultat tex. Ett fel kan då vara att båda även äter samma mängd mat fast de väger olika och har olika aktivitesnivå. Inte ovanligt att kvinnan äter lika mycket som mannen tex. Jag tror dock att det finns mycket i kroppen som kan hindra viktnedgång och att det inte alltid behöver bero på kosten. Min mamma tex mår bra på lchf men äter em medicin som gör att hon har svårt att gå ned. Många kan ha problem med sköldkörteln och därför blir det svårt att gå ned.
Vi är nog många som trots strikt LCHF inte gått ner i vikt. Och beklagar man sig får man höra att man fuskat….eller att man gör fel
Det är väl så att för en del funkar det jättebra och för andra mindre.
jag tror ändå på kosten, och jag mår ju bättre av att äta såhär, men ner i vikt går jag endast om jag minskar på portionerna och motionerar..
Ibland undrar jag när bubblan ska brisera, för jag vet ju att jag inte är ensam om detta. Alla specialtidningar som ges ut idag. Allvarligt, skulle jag äta den maten skulle jag gå upp massor!
Sen finns ju som sagt många andra fördelar med kosten, men jag skulle tro att 80% av de som börjar äta LCHF gör det för att gå ner i vikt. Och om man inte går ner, trots att man försöker och försöker….då blir man ju lite besviken på den här kosten som på något sätt skulle vara frälsningen.
#36 Tack så mycket! Dock undrar jag hur många inom LCHF som äter 30E% protein. För det mesta så läser ja om LCHF:are som minskar proteinintaget så mycket som möjligt. Dessutom hittade jag en bra kommentar av dez på kostdoktorns sida;
"En studie från 2012 visade dessutom att personer som åt lågkolhydratkost förbrände 300 kalorier mer om dagen – medan de vilade! Tänk dig det: En hel bonustimme av träning varje dag, medan du vilar."
Det är sådana här uttalanden som gör att det är svårt att ta LCHF på allvar samtidigt som en massa felaktigheter sprida utifrån det. Har redan påtalats en del men tåls att nämnas igen. Det var ingen viktminskningsstudie där man jämförde olika dieters påverkan på vikten. Man jämförde olika dieter efter ett viktminskningsskede och då i ett viktstabilt skede. Det som är så lustigt då är ju hur lågkolhydratdieten kunde ha en TEE (inte viloförbränning) på 300kcal mer än lågfettdieten och trots samma vikt och energiintag ej då förlora vikt under de 4 veckor de spenderade på respektive diet.
Väldigt konstigt när man i en del andra "free living" studier kan se 2-5kg större viktförlust för lågkolhydrat jämfört med lågfett under 4 veckors perioder. Varför hände inte det här då när man dessutom mätte upp denna otroliga skillnad i förbränning? Som skulle vara likvärdigt med en timmes bonustränng varje dag tydligen. Vilket nu folk kommer att ta till sig, för det har dom läst av en kostdoktor på nätet.
Tittar man dessutom på resultatet på individnivå på de 21 deltagarna så kan man se att det varierade vad gäller förbränningen på respektive diet. "On the TEE graph, 8 of 21 subjects experienced greater declines in TEE on the low-carb diet when compared to the low-GI diet, and four of these folks experienced similar or greater declines in TEE than they did on the low-fat diet."
Nej LCHF passar inte alla lika bra finns för många variabler som inte tas upp, men som är viktiga att se över innan man börjar (inte bara med LCHF utan vilken form av diet som helst)
Insulin resistens
Leptin resistens
Aktivites nivå
Daglig stress nivå
Ärfliga problem
Skjudomar
Miljö
Allergi
*Sen är det väldigt mycket snack om vikt är inte mått en bättre faktor att gå efter. Om du går upp i vikt men måtten är samma så är det knappast fläsk du lägger på dig utan muskler och det är faktiskt bra!
Som sagt alla har vi olika förutsättningar och måste justera våran livstil för att gå ner i vikt alt må bra.
Av egen erfaranhet har Strikt LCHF fungerat bäst om man lider av fetma. Har man en övervikt på 10-20kg kan man köra en något liberalare LCHF och när man börjar närma sig 5-10kg övervikt så bör man justera mera, oftast här börjar folkt träna och rörar sig mer då fungerar en Paleo variant bättre.
När man väl har en fungerande metabolism så ja då kan man nog äta vad man vill om man vill det.
There is no failure, only feedback. - Art De Vany
Hemul: Intressant att höra din erfarenhet. Hur bra tycker du att det går nu då? Är du ofta sugen på mer mat eller är du nöjd?
Trule: Ja, man får se vad som händer i vintermörkret tänker jag. Då brukar min aptit öka. Nu äter jag ca 1750-1850 kcal och aldrig över 15 gr kh. Måste tyvärr räkna och hålla igen just nu eftersom jag inte vill gå upp MER! Tränar 3 ggr i v, promenerar en del, jobbar 100 %. Så på mindre mat skulle livet bli jobbigt.
#9. Jag hade mycket stor övervikt, ungefär 120 kg, 1.66 lång. Jag gick upp i varje fall jag. Är inte ensam heller. Det där att det alltid funkar för riktiga fetton, det är bara en av många myter som finns kring detta.
#44 Jag är nöjd. Eller nästan ivf. Jag måste fortfarande begräns mig för att gå ner. Men om jag äter fritt äter jag en högst normal mängd mat och ligger still i vikt. Tänk vad lite potäter kan göra. 
# 0,
Du glömde proteinräkning 
Goliath;
Det är riktigt. De ska ju också räknas.
Jag har funderat lite sedan jag startade den här tråden i förrgår. Funderat över hur det blivit såhär. Min slutsats är att allt räknande och de allt snävare ramarna för vad man kan äta eller inte beror på de ständiga felsökningarna.
Om lchf inte fungerar alls - eller mer än till ett visst antal kilos vikttapp - vad är felet?
Och så kommer råden att plocka mejeriprodukter, försöka nolla kolhydraterna, minska kalorierna, räkna proteinerna, ketonerna, utelsuta all alkohol, börja träna…
Det är under denna resa tunnelseendet börjar. Kolhydratskrämd som man blivit finns det inte på kartan att pröva en annan metod, och man blir blind för hur hårt tumskruvarna dras åt, hur extrem kosthållningen blivit.
Den här beskrivningen kanske inte alls stämmer på alla, men det är så den gestaltat sig för mig.
#47:
Trule…vad väger du? Hur lång är du?
#Jansan; Tack för omtanken, men jag vill inte att den här tråden ska handla om mig och min resa, även om jag i ovanstående inlägg gjorde en reflektion kring hur lätt det var för mig att gå in i ett "tänk" som steg för steg blir allt extremare eftersom jag så gärna vill bli smal, riktigt smal.
Mitt BMI är ok, jag är normallång och normalviktig.
Det kanske är så att min kropp inte tycker att den ska släppa ifrån sig mer, att det är dumt att envisas med ett projekt som är orealistiskt, men det är inte vad jag vill att denna tråd ska handla om.
Snarare om regimen som sådan. Hur den har utvecklats för många här och varför.
#49:
Förmodar du o jag sitter i samma sits.
Ett angenämnt problem egentligen men det är förmodligen att kroppen är nöjd med det fett som finns lagrat på oss. Är själv 1,79 cm, 57 år och väger 82-83 kg och i kombination med kraftig benstomme och ganska muskulös (inte mycket) så kanske det är min "idealvikt".
Men…man får se…går jag ner så är det ok…gör jag det inte så är det också ok speciellt som många tycker jag har blivit för smal
Vem kunde tro det i Mars när jag vägde drygt 105 kg!
Sen att många går in för det med ketonmätning mm tycker jag är upp till dem. Det är ju som allt man gör här i livet. Vissa är mer intresserade än andra av vissa saker. Jag tex väger mig varje morgon och ha ritat upp diagram för att jag gillar att föra statistik mm. Vissa tycker kanske det är fanatiskt men jag TRIVS med det och tycker det är kul liksom säkert de flesta som mäter ketoner etc. tycker det är kul.
Vi är helt enkelt olika
Lycka till oavsett.
47 Trule: Jag tycker du sätter fingret på något mkt viktigt. Och själv gick jag verkligen in för denna kost just för att jag läste om hur bra det skulle fungera att bara äta till man blev nöjd och inte räkna kcal eller annan reglering. Jag själv vill verkligent slippa leva så att jag ska kontrollera och räkna hur jag äter-helt vanlig mat.
Ska ge det några månader nu, med justerad träningsintensitet och kost, så får jag se sen hur min utvärdering blir.
#51 Fass Antingen drar du ner på träningen helt eller så kör du ett hårt pass i veckan så ska du se att du börjar gå ner igen.
Träning 3gånger i veckan + 100% jobb = för mycket stress på systemet = cortisol på slag = ingen vikt minskning alt vikt ökning.
Bytt ut dom 3 gånger i veckan till ett hårt HIT/HIIT pass i veckan. Sparar du både tid och chans att låta kroppen vila och bygga upp sig.
Vispcream: Och själv har jag inte sagt ett ord om att gå ner i vikt. Det jag talar om är hur man som normalviktig ska kunna hålla vikten och ej gå upp i vikt med denna kost.
#54 är du säker på att det är fett du lägger på dig när du går upp då?
Vispcream: Kan vara den där omtalade muffinsmuskeln förstås. Du vet den som msitter så bra till för att spänna ut byxorna så de inte ramlar av. ;)
Fass : Har ingen sådan tyvärr :P
#53; Ibland undrar jag om du verkligen läser vad jag egentligen skriver…
Jag pratar inte om mig själv och min egen viktnedgång. Jag har, som noterats i mitt tidigare inlägg, ätit enligt lchf i fem år.
Knappt någon quick fix, eller hur?
Det jag vill diskutera är hur våra förväntningarna på lchf var, och de löften som utlovades då jag började med lchf för fem år sedan.
Att jag, liksom många andra, trodde på devisen att kaloriräknande var förlegat, att man inte gick upp i vikt bara man höll koll på kolhydraterna etc, etc.
För alla som inte lyckas gå ner i vikt har idag lchf förvandlats till den strängaste av dieter, en våt dröm för en räknenisse med alla parametrar på antalet kolhydrater, kalorier, proteiner, ketoner upp och ner.
jag tror oxå att LCHF funkar bättre på vissa och sämre på andra.
jag har själv mycket svårt att gå ner i vikt, trots övervikt på 30 kg.
jag undrar om det inte kanske finns olika människotyper, som Ayerveda, blodgruppsindelning m.m. är inne på.
om jag t.ex. läser vad jag som Kapha får äta, så är det torr, lätt, kryddstark mat. definitivt inte tung, fet LCHF- mat.
ung likadant blir det om jag läser om vad min blodgrupp skall äta.
jag har prövat LCHF i ganska långa perioder, utan egentligen gå ner särskilt i vikt och med tanke på allt som man ändå måste avstå ifrån, kanske mest i umgänget med "vanligt" folk, så har jag oxå börjat fundera på att gå över till GI t.ex. alltså dra ner på fettet!
och ska man sen oxå börja och väga och mäta allt man äter, då var ju faktiskt WW bättre för då hade man ju en syndardag en dag i veckan och gick ändå ner i vikt! och några syndardagar kan man ju inte ha nuförtiden får då går man ju upp på en gång det lilla ynka som man har gått ner!
Mm löften ja. Säg vilka dieter/livsstilar som INTE utdelar löften? Extravaganza ska ju vara FANTASTISKT! Liksom Nutrilett, vv, diverse pulverdieter, breatharians, med många fler. De ska väl också funka för precis alla, enligt dem själva? Skillnaden är väl kanske (förutom i vissa fall tveksamt vetenskapligt stöd) att dessa inte har forum där funderingar och tvivel kan luftas. Med andra ord, och som andra har varit inne på - ja tyvärr, sånt är livet. Vi är olika och man får tänka och testa själv. Edit: dessutom förändras ju kunskapen om kost och hälsa hela tiden. Det är väl inte för intet som vv kommer med nya program regelbundet. Kan vara bra att tänka på när man läser (gamla?) böcker och löftena i dem.
Det ligger säkert något i vad du skriver, tror inte alla över hela jorden ätit exakt likadant i alla tider så det är nog naturligt att vi har lite olika gener eftersom vi är en mix nuförtiden… I varmare länder där man kan stoppa ner en glasspinne i marken och det växer up ett glassträd
fanns ju knappt någon anledning för dem att jaga djur som förutom att de sprang fort även var farliga och giftiga.. så det är väl ganska naturligt att de levde mest av frukt och nötter. medans nordbor var tvungna att jaga och fiska..
Så det är nog inte alls helt fel med olika människotyper. Och återigen det gäller att hitta sin egen modell. Vissa kan leva på GI, jag kan det inte för då tar sockermonstret över… Men det betyder ju inte att GI är fel för någon annan…
Och om VV passar dig bättre för att du kan ha syndardagar, kör på det om du mår bra av det… för det är det viktigaste att du gör det som känns bäst för dig dig……
LCHF är ingen religion och jag känner mig inte som någon fanatiker, jag vet bara att jag mår bra och kan fungera på det, men jag kommer inte att trycka ner det i halsen på alla mina medmnniskor. Däremot tycker jag det är kul att berätta att jag fått mitt liv tillbaka.. och det kanske kan uppfattas som lite religiöst… men jag är bara tacksam..
Ha en underbar kväll
Folke #62:
Kloka ord där och du har helt rätt i det du skriver.
Jag försöker nog pusha mer på LCHF speciellt i båtklubben då jag gärna vill övertyga människor i första hand om det psykiska välbefinnandet man uppnår och att viktnedgången är av sekundär betydelse när man fått den nästan religösa frälsningen av LCHF.
Vill ju gärna att andra ska få uppleva det jag upplevt/upplever.
Försöker inte pracka på folk LCHF men många, många frågar mig om det och 2 st. har nyligen börjat. Hoppas bara de håller på den tid det tar (4-8 dgr?) innan välbefinnandet infinner sig.
4-8 dagar? Gratulerar!