Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1104 ggr
Daydreams
0

Hur ska man orka

Antar att min ledsamhet kommer av humörsvägningarna från att gå av socker.

Men fy vad jobbigt det är. Hur lång tid brukar det ta att gå av socker för er?

zeretki
0

Jag kände så när jag slutade med socker. Det går över, det KAN gå över på nån dag. Om du har tur. *Stor kram*

Margareta
0

För någon ett par dagar och för andra 2-3 veckor det är väldigt olika.

Mitt tips är alltid extra mycket fett och tex ost under värsta tiden.

Ät dig TOKMÄTT på ost eller tex potkäs, det hjälper.

Numer pensionär i Nynäshamn

filea
0

Tänker man på socker blir det värre. Men själv har jag aldrig varit särskillt beroende av det. Ta lite frukt. Vindruvor kanske.

Ost är gott också. eller choklad. Mörk såklart.

Daydreams
0

tack men jag kör ingen frukt och minimalt med grönsaker

Margareta
0

Frukt håller dessvärre igång sockersuget för de flesta som verkligen har sug. Choklad likaså. Ost är klart sockerfritt och därför bättre.

Så länge man underhåller sockersuget med kolhydrater avtar det inte.

magma
0

En vecka tog det för mig, och en bit in i veckan därefter innan det började lätta. Vindruvor innehåller ganska mycket socker och det kan vara svårt att begränsa de små rackarna till bara ett par, tre st… Mota suget med ost, fet yoghurt, grädde men allra helst protein och fett. Frukt är inte en jättebra idé om du vill slippa ur sockerabstinensen, det drar i värsta fall bara ut på eländet- tyvärr. Om det är kris så är mitt förslag att du provar att äta lite bär, tex (osötade:) hallon med grädde, eller några jordgubbar med grädde. Dom små rackarna är goda grädd-doppade! Lycka till

zeretki
0

Jag skulle varna mot frukt i början.

Daydreams
0

Tack för tipsen. Jag kommer säkert att äta frukt senare men nu när jag vänjer in mig så får man börja om från början igen om man äter fruktsocker. Och DET vill jag inte. lol

Mervi
0

Feta ostar och mycket mat =kött och smör. Ät dig mätt!

ashe
0

Tog tre veckor för mig. Eländigt. Sedan satte ett glas light-saft igång det igen.

Ostskivor var min räddning och Ramlösa. Det är något med saltet och bubblorna som motar suget. Ibland har ett sockerfritt tuggummi varit räddningen för att undvika större "felsteg". Men nu är suget borta och bara normal längtan efter en del saker. Men lukten vid lösgodiset äcklar mig! Lycka till!

filea
0

Jag tycker fortfaramde att frukt är bra. Vindruvor och jordgubbar är jätte gott. Struntar i om andra inte kan motstå att ta bara ett par st. Man får väl äta hur många man vill. Men allt är ju individuellt som sagt. Jag får lov att unna mig lite av det goda. Känns rätt bra faktiskt

Anterrabae
0

Filea: Jag håller med om att vindruvor är jättegott.. Tyvärr innehåller de inga fibrer så omvandlingen till glukos går väldigt fort… Det sockerpåslaget är ödestigert om man är känslig… När jag blev diabetiker blev jag rekommenderad frukt och bär med två undantag.. Juice och vindruvor.. de har samma effekt på kroppen som saft.

Att du tål dessa underbara goda kan jag bara gratulera till.. Men personligen skulle jag inte klara dom alls.. (har provat, då är överätandet och ibland hetsätandet ett faktum) Därför är jag även försiktig med att rekommendera dom..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Margareta
0

Under min viktväktarti på 70-talet var vindruvor starkt begränsade. 8-10 stycken fick man äta och vem klarar det?

zeretki
0

Jag skulle råda MOT att äta frukt, speciellt i början. Om du vill gå ner i vikt kan det hindra och det hindrar DEFINITIVT att bli av med sockersuget. Det är nog rätt mycket socker i vindruvor om jag minns rätt.

Rita-S
0

ja där är jag faktisk överens i orsak att undvika frukt i början, när sockersuget smäller till kan det slå ned en från linan :)
Folk jag har talat med har sagt alt från några dagar till en vecka eller två innan suget blev borta. själv är jag på dag 2 med lowcarb hela dagen så jag har väl knappast börjat märka nåt änn, så jag vet inte själv änn ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anterrabae
0

Rita: vi är ganska många här som gått över direkt och inte haft besvär alls… De behöver inte komma.. *ler*

Mina besvär har kommit i samband med att jag trillat av linan, efter det att omställningen är klar. När jag dagen efter gått tillbax så har det kännst lite jobbigt och suget.. men inte överväldigande.. 

Nyckeln för att slippa sug för min del har varit att verkligen vara noga med att hålla uppe fettet.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Qamilla
0

Jag mådde riktigt dåligt i nästan två veckor. Var deprimerad, livet kändes inte värt att leva längre, klättrade på väggarna samtidigt som jag var yr och mådde illa. Även nu emellanåt känns livet tradigt eftersom jag tycker att jag inte får göra/äta något som alla andra får. Men det går över och blir lättare. Nu försöker jag koncentrera mig på allt gott jag får äta och bortse från det andra. Håll ut. Lycka till.