Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1968 ggr
EvaL_51
1

Alltmer komplicerat med denna kost!

Det här med ketonmäning m.m. börjar bli lite väl överdrivet tycker jag.

Ska det vara så komplicerat att äta?

Jag för min del tror det stressar kroppen mer än om man äter sina portioner, som passar den person som man är, som det var från början med denna kost.

Var och en är olika, och det är inte alltid det passar alla.

Samt en fråga. Varför  bacon?

Äter hellre färskt sidfläsk eller rökt. Det är mycket godare!

folke
4

#1…   Du svarar på ditt eget påstående Flört

"Var och en är olika, och det är inte alltid det passar alla."

Ät du och var glad, det är viktigast. Sen vad andra håller på med finns väl ingen direkt anledning att bry sig om, förrän den dagen det blir problem och man inte längre är glad…

Varför Bacon eller sidfläsk ?  Jag säger varför inte bacon OCH Sidfläsk Skrattande Jag gillar både och, och referar igen till de kloka orden "Var och en är olika, och det är inte alltid det passar alla."

Ha en underbar dag !

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

konichiwa
4

EvaL varför blir du stressad? Du behöver väl inte bry dig om det om du inte är intresserad. Du behöver inte spela poker heller om du inte vill.

Vi få som gör ketonmätning gör det för att VI vill och är intresserade av en utveckling av LCHF, få veta mer.

Samma med bacon, de som vill äta det gör det andra gör det inte, det är inget påbud.

jansan
4

Eval dååå!

Det är ju som med allt från jobb, träning, motion eller jogging.

En del går in för det och trivs med det och har stort intresse av det.

Som en hobby.

Andra är, liksom jag, ointresserad av ketonmätning men gläds åt att andra går in för det. Alla, inklusive Dig själv förmodligen, har ju något intresse som i andras ögon är totalt ointressant.

Thats life Glad

Försöker att själv inte vara inskränkt i mitt tänkande Glad

Bacon, sidfläsk eller rökt är ju faktiskt en smaksak Glad

Trule
1

Ketonmätning är nog främst en sorts felsökningskälla;

Vad gör jag för fel eftersom jag inte hamnar i den berömda och effektiva ketosen (för att gå ner i vikt)? Plussa på med fett, proteiner eller kolhydrater?

Men som du tror jag att det stressar kroppen i längden. Risken för tunnelseende och ätstörningar torde vara gigantisk om man inte kan sluta med att mäta ketonerna efter en tid.

Jag undviker griskött eftersom grisbönderna har så stora besättningar att grisarna knappast kan ha knorr på svansen. Om det fanns glada grisar häromkring skulle jag äta dem, men det gör det inte.

Mervi
2

Jag mäter inget, varken ketoner eller blodsocker. Försöker äta rätt och gott.

Inget att stessa sig över.

konichiwa
4

Jag tror inte att särskilt många har råd eller vill kosta på sig de dyra ketosstickorna mer än högst en månad. Så lätt är det inte att få ätstörningar.

Om man skulle oroa sig för vad alla andra kanske eller kanske inte råkar ut för stressar det nog mer.

Jag menar verkligen vad jag säger. Man kan inte hålla på och oroa sig eller reta sig på vad andra gör eller kanske tycker, det tar massor av energi till ingen som helst nytta!

Om du inte direkt ser att någon håller på att skada sig så 'let it be'.

Gör något roligare!

dufva
4

Lchf är i grunden lätt

Det behövs ingen mätning

Växla bara kolhydrater mot fett så funkar det i allmänhet Skrattande

Jennix
5

Finns ingen anlednig att göra något man inte tycker funkar för en.

Jag varken mäter eller väger mat. Men låter dem som vill göra det göra så. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Medlem
0

Jag gör inget heller förutom att ha koll på vad som är tillåtet sen får kroppen sköta vikten själv.

"Samt en fråga. Varför  bacon?"

Jag har aldrig ätit bacon och det går hur bra som helst :-D

Siggebus
4

De som  mäter ketonerna har ju själv sagt att det bl aär för att det "vanliga" lchf inte fungerar för dem så nu utvecklar de det hela lite. Det är ju inget du behöver hålla på med?

En del som gör det kanske inte har några direkta stora problem men vill lära sig förstå hur kroppen fungerar?

Frågan om bacon tyckte jag var lite konstig - ja de som äter bacon tycker väl om det?

[Marja-Liisa]
1

Visst kan man göra LCHF komplicerat om man vill. Jag har nu ätit LCHF över fyra år, har inte räknat kalorier men kontrollräknat några gånger att jag får i mig tillräckligt proteiner och inte för mycket kolhydrater, äter riktigt mat som jag tycker om, det kan bli baconomelett någon gång men inte så ofta.

Jag har i början kontrollerat mina blodsockervärden ofta eftersom jag hade D2, nu kollar jag sällan eftersom jag nu ligger på normalvärden, jag har också blodtryckmätare hemma men mäter inte heller så ofta eftersom värden gått ner. Jag tror att de som mäter ketoner nu söker det optimala matintaget för sig och jag hoppas att de blir också nöjda.

Zepp
1

Då skulle du varit med för några år sedan.. då kissade alla på ketostix.

Sen när man insåg att det inte hade speciellt stor btydelse varken på hälsan eller vikten så har det mer eller mindre upphört!

Skaffade en sådan mätare för fyra år sedan, med avsikt att mäta ketoner, men när jag stuckit mig i fingrarna några gånger för blodsockret så vart det inte så kul längre.

Och jag insåg att även blodsockret varierar enormt under ett dygn av helt naturliga orsaker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zondell
1

Man får, som allt annat, sålla lite bland all information och använda det som passar en själv.

Jag är oerhört tacksam för allt jag lärt mig om LCHF och provar gärna för att se om det passar mig.

Jag kör "liberal" LCHF, extra vitaminer, mycket motion och träning och mår kanonbra! Målet är att må bra och även på lång sikt. Jag behöver också tappa vikt och det rullar på med ett genomsnitt på -0,7/vecka sedan juni (jag gillar siffror). Bryr mig i detta läge inte om ketoner.

Tillbaka
0

Jag köpte också en blodsockermätare. Och kissat på stickor….Och skaffat en ketonmätare men insåg att stickorna var för dyra. Och vad säger de? Jo vad jag (kanske) åt igår. Men det var bra nära jag beställde..