LCHF och högt blodtryck/stroke ?
Hej!
Jag gick på LCHF i höstas en period på ca 2, månader och skrev lite grann här då, nu skall jag börja igen - från och med idag. Syftet är att bli av med socker- och kolhydratssuget som ibland är ett riktigt beroende, men också lite grann att gå ner i vikt om man lyckas med det - förra gången gick jag bara ner några vattenkilon och tappade därför motivationen.
Men när jag nu skriver på facebook att jag börjat med LCHF idag så är det folk som svarar typ att stroke har blivit vanligare hos kvinnor som går på LCHF och att det inte är nyttigt att ohämmat vräka i sig en massa fett.
Och tjaaa, man såg ju faktiskt ett reportage på TV-nyheterna häromdagen om att LCHF bidrog till högt Blodtryck och att många fått stroke pga det. Så nog blir man ju lite skraj iallafall.
Och en dietist jag känner har också sagt att man på vårdcentralerna sett en ökning av höga kolesterolvärden hos patienter pga LCHF.
Så nog blir man ju lite orolig nu när man börjar med LCHF igen, och det känns lite läskigt att öka på fettintaget. Så idag har det nästan blivit LCLF istället pga denna rädsla.
Är inte ni oroliga över dessa rön med högt blodtryck/höga kolesterolvärden/stroke?

Näe inte ett dugg då det bara är svammel, de allar bästa vetenskapliga studier säger prexis tvärt om!
Här har du en liten samanställning!
"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier.
Gällande kostrekommendationer för prevention och behandling av tex hjärt–kärlsjukdom säger enhälligt att befolkningen kraftigt bör sänka sitt intag av fett, framför allt intaget av mättat fett och transfetter.
Vi behöver nu en ny vetenskaplig debatt och strukturerade systematiska analyser av hela det publicerade underlaget för sambandet mellan fettintag och allvarliga sjukdomar som cancer och hjärtkärlsjukdom. Först då kan nya, vetenskapligt grundade rekommendationer utarbetas."
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291
Sen så säger diabetologerna annat!
"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans."
http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Innan jag började med LCHF hade jag högt Blodtryck som jag medicinerade emot. Sedan jag började med LCHF har jag fått lov att minska medicineringen mot högt Blodtryck väsentligt, och jag har också en tid kunnat sätta ut medicinen helt. Jag har nu ungefär en fjärdedel av dosen som jag hade före LCHF, och mitt Blodtryck är normalt.
Jag gick över till LCHF i stället för att ta statiner som jag ordinerades av min hjärtläkare efter att ha haft en allvarlig hjärthändelse. Jag har inte på fyra år haft några fler problem, mina blodfetter är bra, och mitt Blodtryck är normalt med betydligt mindre medicinering än tidigare. Det är troligen inte sant att blodtrycket skulle bli högre på LCHF. Åtminstone har mitt inte blivit det, utan det har tvärtom blivit lägre.
Jag är 60 år och har ätit LCHF i drygt ett år. Har väldigt lågt Blodtryck. 90/70 för en vecka sen. I mitt arbete har jag kontakt med sex personer som har haft stroke. Ingen av dom har ätit LCHF eller ens varit i närheten av det. En av dom är diabetiker och har levt på Lätta och Lingongrova. Privat känner jag också tre personer som haft stroke och ingen av dom har heller har ätit LCHF. Känner också två stycken som har högt Blodtryck sen rätt så unga år. Dom äter inte LCHF, är tvärtom rätt så fettskrämda. Verkar som bägge två har högt Blodtryck i släkten. För några månader sen var det ju mycket skriverier om en kvinna som sade sig ev. ha fått stroke av LCHF. Hon hade slutat med LCHF en tid innan stroken och åt smärtstillande tabletter mot huvudvärk. I mina ögon så är det en större risk.
#0 Med tanke på hur många som dör och är sjuka av den vanliga kosten, och det utifrån fakta, oroar det inte dig?
Tack för era svar! De kändes betryggande. Nu känns det lite lättare att komma igång med LCHF. 
Har ändå tänkt göra en blodtrycksmätning innan och efter så att säga, för att kunna jämföra lite. Skall till distriktssköterskan imorgon och ta blodtrycket och sen tänkte jag göra det igen om några månader. Kan vara intressant att se. Eftersom folk hela tiden varnar mig för högt Blodtryck.

Alltför lågt Blodtryck är troligen mer livshotande än högt Blodtryck även om det vanligen anses ofarligt, förutom fallrisken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blodtryck
Vid akuta tillstånd såsom skador, allvarliga allergiska reaktioner, kraftigt, ofta akut, nedsatt hjärtfunktion eller allvarliga infektioner kan blodtrycket gå ner väldigt kraftigt, vilket kallas hypotension. Vid systoliskt tryck på under 70 mm Hg blir det svårt att få ut blod till alla delar i kroppen och njurarna slutar producera urin på grund av för lågt filtrationstryck. Detta är livshotande. Då blodtrycket är så lågt att inte vitala organ kan perfunderas, '(genom)vattnas', kallas tillståndet chock.
Tramadol/tradolan, som är ett morfinliknande smärtstillande preparat, och liknande preparat bör man undvika om man är i ketos (jmfr BHB/GHB), eftersom det kan förorsaka kraftig sänkning av Blodtryck och puls. I nödfall, drick vatten! Mycket vatten!

Det finns apparater för att mäta trycket själv, och de är inte särskilt dyra. Jag har en sån, och håller koll ganska regelbundet, främst för att det ibland finns motiv att ändra doseringen av blodtrycksmedicin. Om jag inte minskade dosen ibland skulle jag få på tok för lågt tryck.
Jag har inte upttäckt att blodtrycket har gått up. Kanske lite ner, men jag kännar ibland en "hård" puls, jag har vanligt lå puls och det är det samma för LCHF som efter. Men jag tror faktisk inte heller att blodtrycket går upp.
Men för några förandrar blodtrycket kanske inte så mycket, dom som har ärfligt högt Blodtryck, med mindra man har en rejal viktnergång.
Et annat sätt och som jag tror att man uanset mår bra av, om man kan, det är motion, lagom men dagligen - promenad, cykling eller annat. Det verkar ochså in på Blodtryck och andra värden. Uansett LCHF kosten.
Om där är bra fettförbränning har jag känslan av lite yrsel, och då bruker det vara viktnergång på gågn, har jag noterat mig.
Jag tror ochså mer man skall passa sig för om blodtrycket blir för lågt om man medicinerer mot det, då det kan förandra sig på LCHF kosten.
Se till at få tillräckligt med vätska (vatten) på kosten i början. Man svettas mer.