Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1686 ggr
nosuperfreak
11

På bara 1 vecka!

Helt otroligt faktiskt måste jag säga…

Jag som alltid varit så frusen av mej (skulle kunna ha en skoteroverall på mej mitt i sommaren), jag som alltid varit torr på benen, jag som under en lång tid varit väldigt trött, orkeslös och på dåligt humör. jag som bara ätit 1 gång om dagen… vilken skillnad jag har märkt på bara 1 vecka

ok, idag är det ganska varmt ute, men jag brukar alltid sitta med en kofta eller tröjja av något slag och gärna ett par raggisar… jag svettas idag (lite kall om tårna bara).

Mina ben, utan att ha bytt tvål, har av någon konstig anledning inte fnöskat ihop sej efter duschen…

Jag brukar aldrig vakna innan klockan ringer kl6, och inte ens då för min mamma (trots att jag är vuxen) får ringa och väcka mej, nu har jag vaknat kl 4 dagar i rad efter bara 6timmars sömn, och jag känner mej utvilad och full av energi, lust och vilja

Jag brukar aldrig vara hungrig, men nu äter jag som en häst tycker jag.. frukost, lunch (om jag kommer ihåg), middag och kanske något där emellan.

jag går inte längre och är den där skåpsråttan för att stilla sötsuget, godis har vi ståendes framme hela tiden i bokhyllan bara för att det inte ska vara så frestande för min dotter att krypa upp i skåpen, men det är knappt så jag kollar dit längre.

Jag har lärt mej att det finns något som heter grönsaksdisk i affären och att man inte bara kan äta gurka, tomater och sallad, utan rättika och vitkål är något jag testat den här veckan som faktiskt funkar bra

Jag kämpar inte med vikten utan vill bara lägga om kosten för att förhoppningsvis bli lite mer hälsosam, men trots det så har jag minskat ca 1cm i midjan.

Så på bara 1 vecka är jag djupt imponerad av detta med att skippar pasta och ris och andra rena sockersaker så kanske jag inte behöver fasa så mycket för den kommande vintern, och jag behöver inte skämmas för mina äkligt torra ben, folk i min närhet kanske till och med börjar tycka att jag är trevlig att umgås med, men framför allt att jag kanske går ner några kilon utan att behöva träna som en galning!

även det minimala är alltid något!

Mervi
1

Grattis. och lycka till i fortsättningen. Skrattande

Medlem
1

Det bästa med LCHF är att man slipper vara sockersugen Skrattande

Lycka till nosuperfreak!

dufva
2

Ja, kroppen ska både fettas in och värmas upp från insidan för bästa resultat Skrattande

Maria Katarina
1

Grattis! Har också hållit på en vecka, med samma resultat som du! Känns så himla härligt och sporrande! Behöver heller inte gå ner i vikt utan gör det mer för min insulinresistens skull, och för att må bättre. Men jag märker ju hur magen redan blivit plattare och jag har så mycket mer energi! Orkar hålla på hela dan och kvällen, och vaknar utvilad. Min hy är bättre och jag har fått kindben! =) Min sambo har också börjat samtidigt, och man ser på honom hur hans kropp har förändrats redan, den är mera definierad (han har ett par kilon extra). Massor med lycka till!

Medlem
0

#4 Blev din insulinresistens diagnoserad av läkaren?

(ursäkta jag är ot här)

Mooniq
0

Jättehärlig läsning!! grattis Skrattande

Kul att du vågar botanisera i grönsaksdisken och att du känner så mycket positivt på så kort tid. Om du har "fnösigt" skinn på kroppen så ta lite kokosfett eller kallpressad olja - tex olivolja och smörj huden, gör underverk!

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria Katarina
0

#5 Har diagnostiserats ett syndrom som är relaterat till insulinresistens. Har inte medicinerats mot insulinresistensen, dock mot syndromet som inte blev bättre.

nosuperfreak
1

ja det här är ju faktiskt jättekul, med litte sporrning så kanske det här är ett av alla projekt jag startat men tyvärr så lägger jag av med vissa projekt ganska snabbt.

Idag rensades både kyl och skafferi så nu ekar det i skaferiet vill jag lova… hmmmm

det där med att smörja in mej med olivolja brukar jag göra när det är riktigt illa eller på sommaren för att solen ska ta lite bättre Skäms, dock kanske inte så bra men lite mera färg får jag allt på detta vis Tungan ute.

Maria Katarina, lycka till för dej med! Och alla ni andra som har hållt på lite längre än oss Skrattande

även det minimala är alltid något!

Medlem
0

#7 Jag har nyligen diagnostiserats ha insulinresistens och fått Metformin med läkarens  goda råd om att minimera kolhydraterna.

Ska bli spännande hur det kommer att gå med dig med din nya kost.