Korvstroganoff
Hej!
Försöker undvika all mat som är självklart ohälsosam, iallafall så länge som maten inte är värd besväret.
Unnar mig inte några avsteg, för det känns bara fel.
Men nu har jag varit sugen på korv stroganoff ett tag.
Även om jag inte är speciellt frikostig med lök och tomatpuré, så går mängden att hålla nere hyfsat.
Men korven.. den är jag tveksam till.
Äter inte bacon eller processerat kött.
Finns det något maträtt som smakar, eller iallafall påminner, om korvstroganoff?
Tips, tack! 
Vissa recept, som är rätt lika korvstroganoff, smakar ändå helt annorlunda.
Misstänker att det är pgr av korven, för köttfärsås (som smakar helt annorlunda, vad jag vet?) kan ju ha nästan samma innehåll.
OT: Vet att jag startat trådar och sedan struntat helt i dem, men har svårt för att läsa svaren ibland. Tror alltid att någon ska tycka att det var korkad text eller fråga.
Hoppas det ändå är okej att ställa denna fråga 
Blev kanske otydligt.
Söker tips på korvfri mat som smakar som korvstroganoff.
Biff stroganoff?
oj ja det kan vara svårt att få till den smaken i något annat.
Ganska mycket fett (smör och grädde) och flingsalt med röksmak kanske kan hjälpa upp det en del. Fräs tomatpurén i smöret och sen i med strimlat fläskkött och lök.
Inget tips men tänk så olika det kan var, jag alltid avskytt just korvstroganoff 
personligen tänker jag att det är kombinationen tomat+grädde/fraiche+vitpeppar som ger merparten av den karaktäristiska smaken. testa att göra såsen "traditionellt" (med viss lchf-anpassning) och ersätt korven med strimlat fläskkött (och ev. något rökigt, som Hannathu också påpekar)?
… kan tänka mig att kyckling också kan funka fint i sammanhanget. (måste testa.)
Vet att det går att få liknande av kassler så det borde vara röksmaken som gör det. Men eftersom du undviker processat kött så funkar inte den heller tippar jag på.
Vitpeppar brukar jag aldrig ha i någon mat utom möjligen kålpudding :-) Trots att jag är fd kokerska
Som Goliath sa ovan, prova med Biff Stoganoff. Finstrimlad Lövbiff istället för korv. :)

Som sagt vad.. korv stroganof smakar bäver.. så om du gillar den smaken skall du inte pröva Biff stroganoff!
http://www.hittarecept.se/s/biff-stroganoff.html
Numera så finns det dessutom Smetana som är en förutsättning för det hela!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
skulle man inte kunna strimla upp någon skinkstek eller liknande och göra en stroganoff liknande sak med det? Om inte annat så är det ju inte processat (eller vad det heter) och det är ju från samma djur
. Tror iaf att du pratar om grisig korv 
även det minimala är alltid något!
Jag skulle nog bara leta upp en korv med hög kötthalt. Just korv stroganoff-smaken är svår att få till utan just falukorv tycker jag. Och jag är ändå en som normalt äter och föredrar biff stroganoff. Men vill jag verkligen ha korv Stroganoff så måste det bli med falukorv. Det är verkligen en speciell smak.