Skaldemans ratio.
Hej!
Vad ska ligga på min tallrik om jag vill nå 1:33 eller 1:2 enligt Sklademans ratio?
För 1:33 eller 1:2 är väl bra , om jag förstått det rätt?
tack, Tack,
mvh
Henrik
Allt över 1:1 är bra. Att hamna där är inte vidare svårt, man tar en köttbit, lägger till sallad, hur mycket fet sås eller kryddsmör t ex man ska ha för att komma upp i över 1:1 beror på hur fett köttet är, och hur mycket sallad man tagit, tar man en entrecôte räcker det vanligen med kanske ett par matskedar kryddsmör för att hamna rätt, tar man oxfilé eller annat magert kött behövs kanske det dubbla. En frukost på t ex 2 ägg och ett halvt paket lättstekt bacon behöver man inte tillsätta något extra fett alls till, det är fett nog som det är.
Lättaste sättet att kolla är att registrera det man äter i tex MinMat. Gör det lite då och då eller ta det till hjälp för att planera maten, du lär dig snart tänket.
Ratio 1:1 är lika mycket protein som fett i gram MEN kött innehåller bara ca 20% protein därför är det lättare att använda ett program för att räkna. Tycker jag.

Ratiot är
(gram fett) / ((gram protein) + (gram kolhydrater))
Så det enklaste sättet är att summera mängden kolhydrater och mängden protein i gram och se om den summan är mindre än mängden fett. Då är ratiot mer än 1.
Nisse Räknare
Vad är det för fel på det fina gamla svenska ordet 'kvot'? 
OK, nu är jag nog med lite bättre! tack!
Då skulle 3 stekta makrikfileer med 3 msk smör på ge ett bra ratio om jag fattar det rätt.
Kanske tom 1:33
Jodå, smörstekt makrill ger en väldigt bra ratio.

Lite grönsaker till det gör inte kvoten speciellt mycket sämre!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Skaldeman säger fettkvot numer
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej,
finns det någon som kan förklara hur Skaldemans ratio fungerar i verkligheten?
1 Använder jag det bara för att se på förpackningarna hur ratiot ligger just på den varan? Eller skall det användas för att se på en hel dag?
2 Säg att jag köper 1 pkt fläskfärs, tar jag då 16(protein) delat med 20(fett) och får fram 1,24 i ratio, funkar det så?
Jag vill gå ner 15 kg.
3 vad skall jag lägga på tallriken ?
om jag har fläskfärs med ratio 1,24, hur mycket skall jag äta?
Behöver jag äta mer fett till och i så fall, hur mycket?
Hur och Vad skall jag äta en typisk dag enligt Skaldemans ratio?
Någon som vet?
1. Nej, det räknas snarare per dag eller per måltid. Om du väljer kött som är magert behöver du tillsätta fett utifrån för att komma upp i den nivån. Varje enskild vara du köper behöver såklart inte ha en kvot på 1 eller mer.
2. Fläskfärs har en kvot på 1.25, ( 20 gram fett / (16g protein + 0g kolhydrater) ), alltså behöver du inte tillsätta extra fett alls om du inte vill.
3. Skaldemans ratio/fettkvot säger inget om hur mycket du ska äta, du äter tills du blir mätt helt enkelt, det finns egentligen ingen övre/undre gräns, tanken är att när man äter naturlig mat så ska kroppen själv kunna signalera när det blev för lite, när det blev lagom och när det blev för mycket. Tanken är att man ska vara ohungrig efter en måltid men inte heller proppmätt.
Att bara äta fläskfärs skulle dock bli rätt enformigt och vitaminfattigt. En vanlig bra måltid kan 150 gram smörstekt kött (eller fisk, fågel, vilt, ägg osv), 100-150 gram ovanjordsgrönsaker och sen ta och hälla lite grädde i pannan och sjuda ihop med stekskyn, har du valt magert kött (typ fläskfilé, vilt, högrev) kan en deciliter grädde bli lagom, har du valt fett kött (typ fläskkarré, lax/makrill, köttfärs) räcker det med hälften så mycket grädde.
Åh, 1000 tack, vad jag har läst och försökt förstå detta och så är det såhär enkelt.
Stort jättetack till dig för din förklaring.
Hur gör jag om jag inte vill äta grönsaker, bara utesluta dem och äta mer fett?Eller välja fetare kött?
Inga problem. Oftast är det inte svårare än så, men skulle det gå trögt kan du prova att ersätta grädden med t ex kryddsmör eller bearnaisesås, grädde innehåller en del mjölksocker, vilket kan ställa till det för några.
Grönsaker är försumbara rent energimässigt, så du behöver egentligen inte ersätta dem med något, inom LCHF är de mest till för smak och dekoration, samt för vitaminer, (men ägg och fisk innehåller lika mycket vitaminer, oftast mer.)
Tack Lurtz 
Det är just det som är problemet, sedan jag började med denna kost har jag gått upp ca 12 kg. Har nu förstått att jag gjort fel från början och ätit för lite kcal, nu har det förhoopningsvis stannat av, äter nu ca 2000 kcal om dagen med 3 mål per dag ungefär som du beskriver ovan.
Men så läste jag Skaldemans bok och där stod det om ratiot och hur man får igång fettbrasan så att jag kan bli av med de 12 kg och kanske några till, som det var tänkt från början.
Hur skall jag göra för att få igång fettbrasan?
Går det bättre utan grönsaker?-Skaldeman skriver att det sakll vara kött/fisk och fett, inga grönsaker.
Som du skriver, jag kan ersätta grädde med smör eller bea, jag köper laktosfri grädde, jag trodde den var ok och inte innehöll mjölksocker.
Hur mycket kryddsmör/bea skall jag ersätta grädden med?Innehåller inte den köpta bean socker?
Jag gör egen bea och majo, för jag har inte hittat någon socker fri i affären.
Kan det bero på åldern att det är så segt att få igång förbränningen (jag är 59), att jag sitter still på jobbet hela dagarna eller varför går det inte?
Vad kan jag göra?

Fettbrasan är en aforism, och man skall ta det som en sådan, annars så heter det betaoxidation!
Dvs fettoxidation för att till slut bli ATP vilket är cellernas energivaluta!
Sen så löser det sig självt med fettbrasan bara du äter tillräckligt lite kolhydrater!
Det du antgaligen är mer betjänt av är det som heter Lipolys, dvs nedbrytning av fettdepåerna genom hydrolys, varav triglyceriderna bryts ner till fria fettsyror och glycerol, som sen används som huvudsakligt bränsle för kroppen.
För du kan ha världen "fettbrasa" på det fett du äter samtidigt som du går upp i vikt.. om du tillför mer energi än du gör av med.
Hur får man då igång fettbrasan och Lipolysen, samtidgt som man gör av med mer än man äter?
Jo en av huvudspelarna i samanhanget är Insulin, det har som uppgift att hålla ner ett högt blodsocker.. och det gör det genom att stänga av betaoxidation och lipolys, samt stimulera lipoproteinlipas att lagra fett från blodet i fettväven så att cellerna förbrukar glukos.. tills blodsockret sjunkit till normalt intervall.
Så principen bygger på att hålla ner blodsockret till normala nivåer genom att reducera kolhydratintaget kraftigt så att även insulinnivån ligger normalt.
Då får cellerna brist på glukos.. (omställningsbesvären) och tvingas uppreglera betaoxidation, Lipolys samt ketosis och glukoneogenes.
Efter tre veckor har hjärnan ställt om till att ta uppemot 70% av energin från ketonkroppar, som är delvis nedbytna fettsyror.. det är första steget.
Sen kan det ta månader för en del innan musklerna helt adapterat för att ta fett direkt som bränsle utan att gå via ketosis.
Grejen med insulinets påverkan är kanske inte så mycket den inlagrande effekten.. utan det krävs en viss mängd insulin för att hålla kvar fett i depåerna.. så man ser att kraftigt överviktiga har högre nivåer insulin i blodet, kan man få detta att sjunka så frigörs mer fria fettsyror och glyserol från fettväven.. energinivåerna i blodet hålls uppe och aptiten nere.
Man kan tillomed när man räknar effter se att kalorimängden man äter under dygnet är rätt liten, men då skall man oxå räkna med den energi som frigörs från fettdepåerna.. och de tillsamans verkar rimliga så är det sällan någon fara på taket!
Men.. skulle man då inte kunna ta en genväg och äta stor andel fett men lite kalorier och hjälpa kroppen på vägen.. tja fanns det en genväg som fungearde rakt av så skulle alla ta den och det här forumt inte ha något existensberättigande.
Det är värsta felet att ta genvägar.. man måste först ha en metabolism som fungerar och som sen själv kan reglera energiintaget via hunger/mättnad!!
Okej.. nu vet du vad fettbrasan handlar om.. och detta var den enkla samanfattningen!!
Det är egentligen betydligt mer komplicerat.. men då får man vara professor i biokemi för att begripa alla saker som händer i kroppen!
Kan jag som nybörjare få ett förtydligande. Att ha fettbrasan igång och ändå gå upp, innebär det att man får i sig för mycket kolhydrater för det mesta vi äter är väl energi, eller har jag missuppfattat?

Det är individuellt vilket problem man har.. kan vara på tok för mycket energi, tack vara dåliga mättnadsignaler, för mycket kolhydrater som håller uppe insulinet, kroniskt höga insulinnivåer, sk hyperinsulinemi.. vilket är en föreggångare till metabolt syndrom/diabetes, insulinresistens, osv.
På tok för mycket energi kan vara på tok för låg ämnesomsättning, (thyroida problem), ätstörningar.
Stress, höjer andra hormoner som ställer till det, typ kortisol.
Medeciner påverkar oxå olika funktioner i kroppen.. vilket de skall göra men som biverkan kan vara viktökning tex.
Ett av, kanske inte vanligt problem för några nybörjare är att de tror att ju mer fett desstobättre.. det får nog relateras till veckotidningsinfluenser.. om undergörande dieter.. som väl är så brukar det vara lätt att rätta till.
Tack Zepp,
Vad intressant, det visste jag inte att det var så komplicerat.
I mitt fall, har jag tagit alla de prover som en VC tar, alltså vanliga prover, du vet säkert vilka prover som ingår, just nu väntar jag på ett ultraljud på lever och njure.
Jag misstänker själva att det är något fel på min ämnesomsättning, men dessa prover vill de inte ta, för de har tagit ett och är det inte förhöjt behöver man inte ta de andra, de är också normala då, jag tycker att undantag måste finnas från denna regel.
Jag äter i princip inga kolhydrater eller väldigt lite, det är det som är frågan, kan jag få igång förbränningen genom att köra Skaldemans race i ett par veckor, ratio 1-1,33 och inga grönsaker?
Eller skall jag bara luta mig och vänta? Jag vill inte gå upp mer nu, det räcker.
Hjälper träning, gym och liknande för att få fart på det?n ser ju på tv Du har blivit en tjockis, där verkar det funka med gym.
jag äter inga mediciner, bara kosttillskott.
Tacksam för tips.
#17 Gå till en annan läkare/vårdcentral och säg att du har gått upp i vikt utan att ha överätit.
Och så begär du ut provsvaren skriftligt med referensvärden.

Träning fungerar såklart bäst för de som är dåligt tränade, dvs de får då igång sin kropps fysiska förutsättningar.
Altså.. har man ingen förbräningsförmåga i kroppen så blir det självklart svårt att gå ner i vikt, det är väl främst där träningen spelar in.
Sen så klart kör man stenhårt som på TV så borde de flesta gå ner i olika omfattningar.
OK, jag trodde kanske det var kombinationen som gjorde det.
Kanske jag skall prova och minska på fettet lite, kanske jag äter för mycket ? Jag sitter på en stol hela dagarna och rör mig inte speciellt mycket.Och min ålder kanske spelar in, 59 år?
tja , inte vet jag vad man skall göra….det är många tankar som dyker upp.
En sak jag vill lägga till, jag är och har varit länge i ketos,och då trodde jag att jag skulle gå ner i vikt, men i mitt fall stämmer inte detta, jag är i ketos och går upp.
En fundering till, om jag inte har någon förbränning alls, är det någon mening att alls fortsätta med LCHF kost? Jag kommer väl förmodligen att g upp ännu mer i det fallet jag väljer att fortsätta?
Går det att få igång förbränningen på något sätt(Tabletter kanske) eller är det kört med den för min del?

Du har förmodligen större chans att hålla ner kalorierna på en ketogen diet.. iomed att du slipper blodsockrets bergodalbana!
Sen så får du kolla av rimligheten i din kaloriförbrukning, dvs det finns chans att du har bantat ner din ämnesomsättning, eller skall vi säga, har man väldigt låg fysisk förmåga så blir det att balansera på en knivsegg, vad gäller ut och in.
Vi har ju medlemar som bara okar äta 1500 Kcal och ändå går upp!
Jag äter 2000 kcal om dagen nu, då stoppade viktökningen. Innan åt jag 1200, det var på inrådan av matdagboken MD,jag var med där innan.
Vad är en ketogen diet?
Hur/vad äter man då?
Jag antar att du menar att mitt blodsocker går upp och ner och att det är därför jag går upp i vikt…..jag har tagit blosocker på VC och det är normalt.
Jag känner inte att jag har blodsockerbergochdalbana, jag är sällan sugen på sött och annat, jag äter mkt lite kolhydrater, i princip vitkål, broccoli och blomkål i grädde samt ägg,kött, fisk, kyckling, lamm och hemmagjord bea och majonäs.
Jag förstår inte vad du menar i avsnittet om kaloriförbrukningen, har jag bantat bort ämnesomsättningen? Vad kan jag göra för att få igång den eller går det inte?
Jag behöver ha hjälp att veta vad och hur jag skall äta om jag skall ändra något.

Ja altså äter man 1200 Kcal så går nog de flesta ned oavsett kost!
Grejen är bara att om man gör så under längre tid så kommer ämnesomsättningen att sjunka.. och till slut så går man upp på 1300 Kcal.
Med ketogen diet menas en diet där man äter såpass lite kolhydrater att kroppen tillverkar tillräckligt med ketonkroppar för att ersätta delar av glukosen.
Man äter mer fett helt enkelt.. i stället för kolhydrater.. LCHF är en ketogen diet.
Har man bantat ner sin ämnesomsättning får man äta upp den igen.. man kanske tillomed blir tvungen att låta vikten gå upp ett tag. så att kroppen blir trygg nog att vilja släppa på fettet.

Vill lägga till det att man befinner sig i Ketosis innebär inte automatiskt att man går ner i vikt, det betyder bara att man äter lite kolhydrater!
Det som på lång sikt antagligen är viktigast är att man har en hög fettoxidationsförmåga i framförallt muskelcellerna, dvs att man faktist gör av med lite fett när man rör på sig.
Där kan motion spela en roll, dvs att öka muskelcellernas arbetsförmåga genom att bygga fler mitocondrier och göra så att dessa effektivt bränner fett.
Musklerna är rätt stor andel av kroppens energiförbrukare, även om hjärnan är störst, den drar cirka 25% av vår basalförbrukning.. men den har vi ju ställt om till att ta stor del ketonkroppar.
OK Zepp, tack, nu fattar jaghur det hänger ihop.
Då har jag kommit en bit på väg iaf.
1 Jag har gått upp i vikt.
2 Jag äter ketogent.
3 Jag motionerar.
Då återstår bara att vänta och se vad som händer.
Vad är då det bästa att äta under tiden,är det att ligga på ca 2000 kcal per dag och inte gå upp i vikt, är jag rätt då?
Är det bäst att äta bara proteiner+ fett?
Är styrketräning 1 tim/dag 3 dagar/vecka lagom? Skall jag öka detta eller minska eller lägga till något för att nå optimalt resultat?
Får man ont i ben/kropp av att äta denna kost?

Kan du ligga på 2000 Kcal utan att gå uppp i vikt och må bra så fortsätt med det.
De tecken du skall leta efter är om kroppen signalerar mättnad eller hunger.
Dvs om nu kroppen börjar tulla på fettföråden så bör aptiten sjunka, vill den spara så ökar aptiten.
Rör på dig och känn efter hur mycket mat kroppen vill ha, att vara lyhörd för det är mitt bästa tips.
All träning du tycker är lagom och som du faktist kan tänka dig att göra en längre stund är positivt.. annars så kan man ju alltid göra som på TV men det brukar sälla vara långsiktigt.
Långa promenader är helt klart underskattat.
Man får alla möjliga omställningsbesvär iallafall i två tre veckor, och är man ovan vid träning så gör det oxå ont.
Jag började med denna kost långt förra hösten och det var då det började göra ont i benen plus att de svullnade kopiöst, detta gjorde att jag kände att jag var tvungen att röra på dem, tyvärr har det inte gått tillbaka ännu. Först trodde jag att det berodde på viktuppgången, men det kvarstår.
Jag är väldigt trött i benen och har dåligt flås också, kan det vara en följd av kosten? Många jag pratat med säjer att de blir mycket piggare, allt blir bättre, på mig känns det mer tvärtom. Jag tänker att det kanske beror på att jag grejat så länge med kroppen…
Jag älskar långa promenader och går alltid väldigt länge och långt, men för att få fart på förbränningen köpte jag ett gymkort på 1 månad. Jag tycker det är jättetråkigt och trist att stå inne i en lokal när det är så vackert, ljust och härligt ute nu, men jag kände att jag var tvungen att göra något för att få kroppen att ändra sig.
Vad tycker du om 2000 kcal, borde det vara mer/mindre?

Svullnaden är inget typiskt omställningsbesvär, men däremot tröttheten i musklerna.
Det funkar såhär, förut så fick dina muskler energí från glukos.. numera har din kropp brist på detta, så det du har reserveras för delar av hjänan, röda blodkroppar och lite annat som specefikt måste ha glukos.
Musklerna får då hålla tillgodo med fett som bränsle, men då de inte var vana vid detta så tar det en tid att uppreglera de mekanismerna, det skall till lite mer mitocondrier, ökad tillgång på karnitin för att transportera fett över cellmembranen, det ett tag.
Fast egentligen är det detta som är det eftersträvansvärda, och när du väl kommit ut ur tunneln, så vill du alldrig tillbaks in i mörkret.
Det där med kcal är så individuellt, du får försöka lära dig känna igen din kropps signaler om hunger/mättnad.. när du väl hittat detta så kan du räkna efter hur mycket det blev.
2000 Kcal verkar iallafall inte helt fel om man säger så, håller du dig mätt på det och mår bra?
Sen när kroppen börjar ta av depåerna så är det inte helt omöjligt att aptiten sjunker.
Ok, tack, va härligt att förstå hur det funkar, jag har hela tiden trott att jag har blivit sjuk på något sätt, någon har föreslagit fel på mina sköldkörtelhormoner, men de har kollats upp pch TSH är normalt och längre än så går inte VC.
Jag är mätt på 2000 kcal för det mesta, ibland är jag mer hungrig än andra dagar, då äter jag förmodligen mer, men försöker hålla det runt 2000 kcal, för jag går inte upp mer där.
Du skriver om mätt/hungrigsignaler, jag tycker att jag är mätt för det mesta, jag upplever mer ett sug, men det kanske jag skall tolka som att jag är hungrig.
Hur många timmar bör det gå mellan måltiderna , så jag kan testa om jag blir hungrig eller inte.

Mnja jag tror att det bästa helt enkelt är att fördela energin mellan måltiderna och ju längre man går emellan ju mer får man knöka in tycker jag.
Själv äter jag tre gånger på vardagar ocg två på helger.
Vardag brukar bli, 4, 8, 12. helger, 6, 18.
Äter du inget efter 12 på vardagarna?
Jag äter 4,30 12 17 och en pytte 20 alltid, det måste vara helt fel då,
kanske därför jag gått upp så mycket och inte går ner alls nu utan står stilla?
Ingen har sagt att jag skall äta 2 ggr dag utan tvärtom 3 ggr och om jag är hungrig på kvällen, en pytte till.
Vad svårt detta är, det finns ingen rak linje….
Hur skiljer man på sugen och hungrig?

Det var timintervallet mellan måltiderna.
Är man hungrig så kan man äta prexis vad som helst.. är man sugen går man fram till kylskåpet för att kolla om det finns något gott att äta!
Nä nä gör det inte svårt för dig, det finns inga magiska intervall, bara individuella.
Ät när det passar dig, ofta styrs det av sociala samanhang, anledningen till att jag äter tre gånger på vardagar är att jag är tvungen att jobba.. och där har man fasta rasttider.. så då äter man lunch klockan 12!
Själv tycker jag det passar bäst med två gånger om dagen, då äter jag frunch vid 11 och middag 17-18.
Hemligheten är att finna vad som passar din kropp, hur mycket och i vilka intervall.
Utgå från ett vanligt tremåltidersschema, frukost, lunch, middag, det funkar för de flesta.
Jag äter redan så idag, 3 ggr och det passar mig utmärkt också, jag jobbar och äter på rasterna, jag tycker det funkar bra.
Jag är nog aldrig eller väldigt sällan så hungrig att jag kan äta vad som helst, jag har nog mer ett annat slag beteende eller rättare sagt , det är nog inte så tydligt för mig, jag går inte i kylskåpet utan jag äter på bestämda tider och då är jag liiite hungrig, svårt att förklara hur det känns.

Låter bra det.. det är en av de magiska grejerna med denna kosten.. man känner hunger, men det spelar inte så jättestor roll om man skulle skjuta på det någon timme.
Du vet.. så länge din kropp har ganska fri tillgång till fettdepåerna så lär du alldrig känna speciellt mycket hunger.. utan det är mer leptinet som talar om att dina fettdepåer sakta töms!
#36 Aha, vilken bra förklaring Zepp.
Jag har "suttit med vid bordet" och lyssnat på ert samtal en stund nu Mosadiket och Zepp, och det har varit intressant och bra. Så tack för era inlägg
.
Jag märker ju att jag fungerar precis som du beskriver i #36 Zepp, men har inte tydligt formulerat för mig själv varför bara
.
Ok Zepp, då skall jag bara fortsätta som jag gör, eller skall jag äta mer mat, tycker du? J
Jag vill inte gå upp mer och nu står jag stilla sen ett par månader tillbaka, jag skall bara fortsätta såhär, så kommer jag att gå ner så småningom, om jag fattat saken rätt.
Synd bara att jag har så dåligt tålamod…jag vill att det skall börja försvinna åtminstone lite…det är liksom i vägen.
Jag hittade mandelpasta idag i affären, är det bra eller dåligt? 5 g kolh/100 g var det iaf och det var gott också.vad kan man använda det till?
Jag har köpt Annan Hallens böcker och lagar mycket mat därifrån, är det bra mat i dem? Svårt att hitta variation på maten, det blir ju mest kött/fisk och fet sås.
När du skriver om leptin, vad är det, och är det korrekt att göra som jag gör då?
Jag tycker ju då att jag borde gå ner, men det kanske kommer…

Ja altså när din kropp har blivit så trygg att du kan sluta räkna kalorier och du lätt känner kroppens signaler om hunger/mättnad så är det bara att följa de signalerna.
Leptin är en (1) av dessa signaler.
"Leptin är ett hormon som insöndras till blodet från fettvävnad, i proportion till fettvävnadens storlek. Ju mer fett kroppen lagrat, desto högre halt leptin i blodet. Leptin når via blodet ett kluster av nervceller som går under benämningen Arkuatuskärnan, och är lokaliserad till hypotalamus i storhjärnan. Leptin hämmar därigenom aptit, hunger och stimulerar till frisättning av TSH och ACTH från hypofysen, vilket i sin tur ökar kroppens metabola hastighet.
När receptorer för leptin i CNS, det centrala nervsystemet, stimuleras leder det till att aptiten minskar, men om detsamma sker i det perifera nervsystemet leder det istället till en ökad fettsyranedbrytning.
Ny forskning visar att leptinet blockeras av höga nivåer av insulin, vilket ger leptinresistens och i längden fetma."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Leptin
Jag har inte köpt någon av LCHF-kokböckerna, för jag äter samma mat som förut, fast utan kolhydrater.. så min mat är väl ungefär lika ovarierad som förut?
Ja altså du skall följa kroppens signaler, inte kaloritabbeller.. även om de kan ha sin nytta, så man ser om man äter på tok för lite.
Kan avslöja för dig att det tog tre månader innan jag gick ner ett endaste gram, då minskade min aptit.. eller så var det att jag uppmärksammade detta, just då, sen minskade även vikten.
Hur många kalorier det blev har jag ingen aning om, antagligen exakt så många min kropp ville ha just då.. jag svalt då inte vad jag minns iallafall.
OK, hur många kalorier/hur mycket skall man äta? Eller tills man är mätt?
Jag vet inte, jag har ju levt på pulver länge och sedan på 1200 kcal, vilket inte blir så mycket mat.
Jag tyckte att jag var på väg ner,men nu känns det som jag går upp igen, jag äter bara i princip kött/fisk och fett. Jag har börjat på gym, såg på TV att det funkade, men vet inte om det påverkar. De här 12 kg som jag gått upp känns som en hel dräkt som sitter utanpå min kropp som ett mjukt extralager som är ivägen när jag skall göra något. Jag har ätit denna kost i 1 år nu, men för lite från början. Och nu har jag fått stopp på viktökningen tror jag men det händer liksom inte något. Har läst att fettfasta skall få igång viktminskningen, vad innebär det? hur äter man då?Kanske skall man testa detta?

Ja det e ju det ingen kan säga förutom du själv.. man skall äta såpass med kalorier så att man står sig till nästa måltid och däremellan mår bra!
Och det är helt naturligt att bli lagom hungrig strax före nästa måltid.
Så du får förstofrämst se till att få en fungerande aptitreglering, sen så får du försöka följa den.
Och hur kollar man sånt då?.. jo i värsta fall får man minska på någon portion och se om man klarar sig på den.. utan vrålhunger och att man mår dåligt.
Vi brukar säga att man skall äta sig ohungrig, mättnade kommer en halvtimme efter måltiden som regel.
Ok, tack, jag skall testa, fast det var någon som sa att jag skulle hålla ca 2000 kcal i ett halvår till ett år, bara för att se om det är stabilt, innan jag försöker gå ner och kanske efter den tiden har kroppen rättat till detta själv.

Låter som ett rätt bra råd och de sa väl "cirka", dvs exakta antalet kalorier är som sagt svårt att yttra sig om men kan stämma rätt bra på stora grupper.
Ja om du håller det och är stabil så har du ju kommit underfund lite hur din kropp fungerar, eller?
Dvs det viktiga är att komma undefund med hur din egen kropp fungerar.. tex om 2000 Kcal gör att du mår bra, att du känner både hunger och mättnad, samt om du skulle skjuta en måltid någon timme så är det ingen katastrof för det.
Grejen är att det är fel att utgå från någon kaloritabell, och inte lysnna på kroppen.. men har man under lång tid gått med energiunderskot som lett till att kroppen svarat genom att sänka ämnesomsättningen så får man äta upp den igen.. hur lång tid det tar är väldigt individuellt.
Sen så har vi en tendens att dra allt för stora slutsatser av väldigt kortsiktiga förändringar.. jag tror att vi klarar en varierad kalorimängd och att äta med olika intervall.
Men då krävs ändå att man har en fungerande metabolism,
Alltså, jag vågar inte äta mindre eller mer än ca 2000 kcal, eftersom jag avstannat i viktökning nu, skulle vilja testa att se hur jag kan gå ner i vikt och då förstår jag att jag skall testa att minska maten och se när jag blr hungrig?Men då kanske det är mer logiskt att vänta den tiden och se om kroppen fixar det eller kanske testa att öka mängden kcal varje mål till 2500 och se om vikten fortfarande står stilla eller ökar, det vill jag inte.
Jag skall i varje fall inte under 2000 kcal.
Om jag skall testa detta, är det då proteindelen(kött/fisk) eller fettdelen(smör, majonäs, bea) som skall ökas? det har jag inte fattat än….
Hittade en skaldemans uträknare. Fick fram sjukt höga fett & proteiner på den. 140 g fett och 140 g protein. Satte 5 kh. 0.9 ratio Satte jag lägre gr på både fett och proteinet så fick jag en ratio på 1,4 osv. Rekomendationen 0,7 Ska. Jag verkligen äta så mycket om jag bara ska gå ner lite ( ca: 6 kilo) Ska jag lita på denna uträkning?

Mnjae.. Skaldeman Ratio.. eller fettkvoten är ett sätt att räkna ut i huvudet hur måltiden ligger i macronutrientfördelning.. inget sätt att banta på.. altså ingen ny diet!
Egentligen säger den; lika mycket fett som protein och kolhydrater tillsammans.. inte mindre fett för att äta en hyfsad LCHF!
Då blir kvoten 1:1
Omräknat blir det 50% fett och 50% protein och kolhydrater.
Och iomed att fett har 9Kcal per gram och kolhydrater och protein bara 4 Kcal så ser man att man hamnar på runda slängar 70E% fett och 30E% från kolhydrater och protein!
Och det handlar då inte om mängd utan fördelning.
Zepp:
Tack för ditt svar men jag förstår inte riktigt hur du menar.
Har lite svårt för detta med % och förstålese med E %
Jag är 175 cm och väger idag 75. Har kört Fakir UFO nu i 3 dagar.
Tänkte köra tills söndag och se vad som händer med min kropp.
Har kört LCHF sedan ett år tillbaka. gick inte ner så mycket men min mage mådde bra.
Så när jag börjar läsa mig omkring så blir jag bara vilsen och vet inte hur jag ska äta LCHF då jag börjat gå upp i vikt.
Nu är i allfall mejerierna borta. Kanske var de de som stoppade och gjorde att jag gick upp i vikt.
De finns en djungel av information här ute på Cybernätet.
Mvh
T

Det är bara ett annat sätt att räkna, ett sätt att göra överslag i huvudet baserat på gram.. så man slipper väga o räkna.
E% är procent av energin, % är.. ja just det procent av mängderna.
Iomed att fett har betydligt högre andel energi per gram 9Kcal/gram så blir det fel att bara räkna gramen rakt av om man vill veta sin energifördelning.
Gram och Energiprocent, liten guide
Sen så kan man räkna på annat sätt oxå.. tex du väger 75 Kg och bör då äta 70-100 gram protein per dag, säg 20-50 gram kolhydrater och resten fett.
Men, men det är bara siffror, mellan tummen o pekfingret.. även om proteindelen är den som har störst vetenskapligt stöd.
Zepp:
Tack igen!!
Dagens matintag från matdagbokens uträkning de jag har lagt in
där de finns en sådan cirkel med dessa siffror.
74,64 E% fett
24,7 E% protein
0,66 E% kh
Ser de ok ut?

Ja fördelningen är det då inget fel på.. vore sjutton om inte kroppen blev fettdriven av det!
Sen så gör du lite olika måltider för variationen några gånger.. sen så slipper du böka med att lägga in allt i tabeller och räkna ut för du vet hur en sådan måltid ser ut.
Om man med ögonen kan se att man har en bra fördelning så kan man hålla på så hela livet.. blir man tvungen att lägga in varje måltid i program lär man snart tröttna.
Zepp, hur länge håller tröttheten i sig?
Vad måste hända för att skynda på att den försvinner?

Tröttheten i hjärna brukar gå över på tre-fyra veckor.
Tröttheten i musklerna kan at månader för vissa sockejunkies.
Hjärnan anpassar sig sjäv efter att levern uppreglerat gluconeogenesen och ketosisen, och när den anpassat metabolismen för ketonkroppar.
Musklerna däremot tar det längre tid för, vet inte varför men det skall tydligen till fler mitocondrier och så skall produktionen av karnitin ökas för att hjälpa långre fettsyror över cellmembranet.
Ett knep är att öka andelen cocosfett, dels så har det störst andel ketonbildning i levern och så bek´höver det inget karnitin för att brännas i muskel cellerna.
Man kan även se till att man får i sig tillräckligt av salt och magnesium, då vi kissar ut en hel del sådant.. saltbrist är ett vanligt nybörjarproblem,
OK, tack så mkt.
Jag äter en Mg kapsel om dagen(Helhetshälsan) och jag saltar maten lite grann, men det är svårt för mig då jag hade njursten för ett antal år sedan och då av den anledningen inte skulle salta, men hur mycket salt måste jag ha i mig per dag?
Och samma sak med kokosfett, hur mycket skall jag äta per dag? Jag steker min frukostomelett i 1-2 tsk koksfett och häller över omeletten det som finns i kvar i stekpannan, men sedan tar jag 2-4 msk majonäs på omeletten, är det bättre att ta kokosfett där istället?Jag äter nog inte så mkt mer koksfett än detta, ett tag hade jag 1 msk i mitt te, men det var någon som sa jag skulle skippa det när jag gick upp så mkt i vikt av denna kost. Svårt att veta hur man skall göra….
Det låter ju verkligen som att du har plågat din kropp. Den är otrygg och vill spara på fettet. Räkna anser inte jag att du behöver göra, så länge du fokuserar på ren mat och fett kött. Ät så mycket du kan, snarare tror jag att du ska äta mer än mindre.
Skippa mjölkprodukterna utom smör, skippa nötter, det brukar gå bra med smör, ät så ren mat som möjligt - fett kött, fisk, ägg + grönsaker om du vill men fokusera på kött eller fisk och fettet.
Nötter och mjölkprodukter + mat som innehåller stärkelse och sött brukar vara sådant som folk har problem med, så det kan vara smart att testa det.
Och du kanske ska äta mer?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Ok, hur mycket mer mat skall jag äta? Menar du mer kött/fisk och fett?Vilket kött menar du?
Som jag äter nu är det 100 gr kött/fisk och 2-4 msk majo, 25-50 gr smör eller 1 msk kokosfett.
Jag har idag ätit hittills 100gr kycklingfile och 3 msk hemgjord majo till frukost och lunch, 493 kcal/gång och 85% fett och 15 % fett.Är detta korrekt att äta så?
En fråga till. hur mycket mer skall jag äta vid varje måltid och vad?
Jag tycker inte det finns en färdig lösning som passar alla, oavsett ratio.
Man måste testa sig fram själv och se vad som gör att man mår bra och gå ner i vikt. En del behöver begränsa sitt intag, andra behöver göra tvärtom.
Men en sak är just, att har man svält sig själv så verkar det som att kroppen reagerar med att spara.
Många gånger har det satt igång en viktnedgång genom att äta MER, äta så mycket man orkar av fett och kött.
Du behöver inte räkna: ta bara en bit kött, fisk, ägg och lägg till smör eller fett om det behöver. Äter du fläsk t.ex. så behöver du inte smör till, tycker jag.
Du ska äta tills du blir mätt. Men som sagt var, ibland kan man behöva äta lite mer än vanligt…då kanske du ska ta något mellanmål emellanåt fast du inte känner dig superhungrig?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
OK, jag får prova då….
Hej Zepp,
Miljoner tack för tipset!
Fler bra tips emottages tacksamt av mig ang allt som rör kroppen och hur jag får igång förbränningen som fortfarande står stilla
Du hade rätt, mer cocosfett i maten eller bara cocosfett i maten hjälpte min muskeltrötthet och värk i benen, nu är det bara flåset som skall komma upp,det skall enligt dig komma när min kropp slår om till fettförbränning, var det så?
Det här med mellanmål, jag fick tidigare tips om att skippa dem för att jag gick upp i vikt, skall jag testa det igen?
Vad skall jag då äta?
Går det bra med bara cocosfett i mitt te?

Försöka att äta tre gånger om dagen, annars så tar kroppen energi från det du åt.
Dvs den postprandiala tiden är några timmar av en blandad måltid, kolhydrater tas upp först, sen protein och sist fett.
Huvudparten av måltiden lagras i depåer för att tas ut vid senare tillfälle när inget längre kommer från tarmarna.
Det är nog bra för de flesta som behöver gå ner i vikt att låta kroppen sköta det hela på det sättet.. dvs leva på depåerna under några timmar.
Sen så.. glukos har en högre verkningsgrad i muskelcellerna så man behöver inte lika många mitocondrier.. och man har alldrig fler än man behöver.
Nu har din kropp brist på glukos.. så den reserverar detta främst för hjärnans behov.. så musklerna får ännu mindre energi.
Cocosfett bränns lätt i muskelcellerna och ger även mycket ketonkroppar för hjärnan, samt antagligen en del till musklerna.
Börja du med långa promenader så får du fler mitocondrier samt en bättre syreupptagningsförmåga.. man har som sagt alldrig mer än vad man behöver!
Dvs börjar man röra på sig behöver man fler.. och fler bildas eftersom behovet ökat.

Gammal kunskap 1:
Ta en promenad före maten för att öka aptiten.
Alltså ökar energiintaget vid mer motion. önskvärt eller?
Gammal kunskap 2:
Hjärnans celler och nästan alla andra celler har mitokondrier. Mitokondriers energikälla är acetylcoenzym A (AcCoA eller aktiverad ättiksyra eller för enkelhetens skull ättiksyra) och inget annat. Ättiksyran kopplas på och bildar citronsyra som i citronsyracykeln sedan genererar koldioxid, vatten och energi i gorm av ATP, kroppens energigivande molekyl.
Mitokondrierna bryr sig inte om var ättiksyran kommer ifrån, vår främsta källa till ättiksyra är fett men kolhydrater måste brytas ned till ättiksyra för att fungera som bränsle i kroppen.
Så mitokondrierna behöver inte en enda molekyl glukos eller andra sockerarter eller kolhydrater för att fungera perfekt, inte ens i hjärnan.
Gammal kunskap 3:
Röda blodkroppar saknar mitokondrier och kan därför inte använda ättiksyra för sin energiförsörjning. Röda blodkroppar behöver därför glukos som kan brytas ned till mjölksyra utan tillgång till syre (anaerob förbränning). Samtidigt går nedbrytningen av glukos till mjölksyra i röda blodkropparna en specialväg för att bilda 2,3-DPG som släpperloss syret från hemoglobinet för att syret ska komma till alla andra cellers mitokondrier för att tillsammans med citronsyran/ättiksyran ge ATP.
Så hjärnan (och alla andra celler med mitokondrier) behöver inte en enda molekyl gluos för att må perfekt. Men utan en liten skvätt glukos i blodet får alla celler inklusive hjärnan för litet syre och dör av syrebrist, inte av glukosbrist.
Ok, tack för svaret, då skall kroppen alltså ha långa promenader och lite kolhydrater vad jag förstår samt att jag skall äta 3 ggr per dag.

Ja.. eller så lyssnar du på de råd som verkar vettigast och testar de i tur och ordning för att komma underfund med hur din kropp fungerar och i din sociala kontext!
Någon som vet hur många kolhydrater råmjölk innehåller?
Jag kan inte hitta det någonstans och jag tycker mycket om det.

Det innehåller lika mycket som vanlig mjölk.. cirka 5%!
Ok, tack,
då är det inte så bra att äta för mig, jag får bara ta en liten smakbit då.
Hej igen, avd kan jag använda kokosolja till?
Har det betydelse om man äter på kvällen?
Vilken tid är senaste tiden för ett mål?
Vad händer när man äter på kvällen/natten?

Först o främst som matlagningsolja, men man kan ha den i te o kaffe i stället för grädde oxå.
Om du äter på kvällen betyder det väl att du är hungrig på kvällen?
Grejen isåfall är om det stör din sömn på något sätt. i så fall får man lassa in mer tidigare måltid.
Och det problem man skulle kunna få är väl att kroppen blir upptagen med matsmältning när den skulle ha gått ner i dvala.. fast har man svårt att somna så brukar en liten måltid hjälpa till för man blir som regle lite dåsig efter man ätit.
Ok, jag tänker mer om man är mätt under dagen, och blir hungrig på kvällen. Nej, det stör inte min nattsömn, tvärtom sover jag bättre på natten när jag ätit på kvällen runt 20 tiden, jag försöker sedan att lägga mig vid 22 för att sedan stiga upp mellan 4 o 5 på morgonen.
Nej, nu blir jag sur, här har jag nu ikväll haft tid att surfa runt och läsa olika inlägg, och då läser jag i olka inlägg att massor med folk äter LCHF , mår bättre och går upp i vikt tom ibland upp 10-15 kg!!!, Sen skriver de att vitsen var att de skulle gå ner i vikt av LCHF och nu måste de ta till en annan diet,Dukan dieten för att gå ner i vikt och där skall man varken äta kolhydrater eller fett,!!!!????? Vad är detta? Är man grundlurad eller inte….. Dahlqvist, Skaldeman Hallén o Co, ni borde skämmas, lura så många människor att äta kött/fisk och fett och så händer detta. Lurz skriver att man behöver inte tilssätta extar fett om man äter redan feta saker, vad skall man gå efter?
#72 Du kanske skall ta det lite lungt? Vem har ljugit för dig menar du? Vet du ens vad du pratar om? Eller är det bara skönt att få ösa ur dig?
Du skall få en liten hemläxa. Leta upp en livsmedelstabell och kolla in hur t.ex. ägg och färs ser ut i fördelningen.
Sen tar du och andas ett tag. Förhoppningsvis kommer du att inse något.
De som skriver på olika forum är ofta de som inte lyckas. De som lyckas brukar inte ha så stort behov av att surfa runt och skriva, de nöjer sig med att äta, må bra och gå ner i vikt.
De som går upp 10-15kg i vikt på LCHF gör FEL någonstans och det är svårt att förklara var om man inte vet mer detaljer. Det vanligaste brukar vara att man äter för stora portioner. Man behöver inte räkna kalorier när man äter LCHF, men man måste ha koll på hur mycket man stoppar i munnen när det gäller kolhydrater och proteiner. Vi pratar mycket om vad som innehåller kolhydrater och mindre om hur mycket protein man bör äta.
Grundregeln för mängden protein för den som inte tränar sina muskler hårt är sammanlagt 0,5-1g rent protein per kg normal kroppsvikt (räkna tex BMI 22)
En person på 165cm bör då väga max 60kg och alltså äta max 60g protein om dagen fördelat på tex tre måltider. Med enkel matematik och lite avrundat till något som alla vet vad det är blir det en 90g hamburgare tre gånger om dagen och då är det UTAN allt övrigt protein, tex ost, ägg, mejerier i form av grädde och youghurt.
Är man en liten otränad kvinna och fortsätter äta enligt den svenska normen dvs betydligt mer (ta Big Mac & Co som exempel) så är det väl inte underligt om man går upp i vikt.
Byter man sen sitt "McDonaldsmål" mot LCHF i lika stora portioner så är det ohjälpligt att kroppen lagrar undan överskottet i fettcellerna.
Vi räknar som sagt inte kalorier och det är här HF i LCHF kommer in. Det är inte proteinmängden som skall hålla dig mätt utan fettmängden. Det kan vara så att en kort person måste öka sin fettmängd till 80E% eller mer för att hålla sig mätt på "3 st 90-grammare" om dagen.
Fett ökar inte fettlagringshormonet insulin, det gör bara kolhydrater och om de inte finns tar proteinet den rollen om jag förstått allting rätt.
OK, jag är en kvinna på 59 år, har ett stillasittande jobb hela dagarna, motionerar mycket lite på fritiden för att jag inte orkar efter jobbet, och jag har sedan LCHF start gått upp ca 15 kg, detta har man skyllt på att jag ätit pulver innan och följt andra dieter tex WW tidigare. Idag står jag stilla sedan ett halvår tillbaka , det rör sig ingenting, jag väger ca 80 kg nu, min tanke från början innan de 80 kg var att gå ner till 60 kg, det var mitt mål.
Det var därför jag reagerade på alla inlägg här om att man inte går ner med LCHF måste man ta till Dukandieten för att få fart på viktminksningen för att sedan gå tillbaka till LCHF när man nått målet.
Jag äter 100 gr kött/fisk, 100 gr grönsaker ovan jord, till lunch och middag, samt frukost omelett på 2 ägg ekt i kokosfett. I början åt jag 4 msk egengjord majonäs till frukosten också, det gör jag inte längre.Ibland vissa dagar är jag mer hungrig än andra, då äter jag kött/fisk och grönsaker ovan jord fast i en mindre mängd än lunch och middag.
Jag vet inte hur jag skall göra nu, enligt dig Margareta skall jag då äta 80 gr protein per dag, hur vet jag hur mycket protein jag får i mig och just "öka fettmängden till 80E%, hur gör jag det?
Hur skall jag göra?
Nu har du frågat…Hur skall jag göra…femtioelva gånger.Zepp har med en ängels tålamod förklarat gång på gång vad du ska göra och många andra med.
Tror inte det är maten som gör att du inte går ner, det är denna STRESS.
Tagga ner nu, ät som du gör så ska det nog fixa sig.
Du kan räkna på ca 20 g protein per 100g kött/fisk/fågel
Att öka fettmängden innebär att man äter mer fett.
ok, tack för alla svar jag fått här på denna sajt av er alla, speciellt till Zepp och Lurz. Over and out……..
Hej!
Har ätit enl. LCHF till och från under ca ett-två år (läroår). Har mängder av böcker och läser mycket på internet.
Har nu för en månad sedan tagit en Allevo-kur på två veckor och sedan gått över helt på LCHF. Det funkar riktigt bra, maten passar mej ypperlig och har inte alls samma sötsug som tidigare.
Har hittat till Linkura (för en vecka sedan) på nätet, där jag för in matintag/ dag. Kan där sätta upp mina önskade målsättningar i energiintag och energifördelning.
Jag är 169 lång och väger 94 kg i nuläget, började med en vikt på 98 kg.Kan man få en rekommendation på fördelning för viktnedgång?
Jag har även försökt att räkna ut Skaldemans ratio för mina dagar. Om jag har förstått rätt så är det fett/ protein+ kolhydrater?
Jag har fått värden som följer: 1,71, 1,66, 3,06, 3,06, 2,22/ dag, är det värden som är bra eller helt galet fel.