Kolhydrater eller fett?
Kanske en konstig fråga men jag undrar om jag kanske äter för mycket fett jämfört med vad jag förbrukar då jag inte längre går ner i vikt! Så min fråga är: om jag äter "för mycke" fett jämfört med "för mycke" kolhydrater! Vilket förbränner kroppen fortast innan det börjar ta på bukfettet?
Det handlar inte om det. Väldigt lite kolhydrater bränns direkt, de flesta lagras istället eftersom högt blodsocker är farligt. Det lagras som glykogen och fett! Äter man mycket kolhydrater ofta så måste mycket stoppas undan (eftersom högt blodsocker är farligt) och då blockeras uttaget från lagren och man går upp i vikt.
Äter du mycket fett så kan det simmar unt i blodet längre då det inte är farligt. Det behöver inte lagras i samma utsträckning av samma anledning. Men ett överskott hamnar alltid i lagren. Skillnaden är att om du äter mycket fett och lite kolhydrater som finns inget som blockerar uttaget och cellerna är inställda på att använda fett som bränsle istället för blodsockret så de behöver inte ställa om osv.
För mycket är aldrig bra men frågan är hur mycket som är FÖR mycket. Det här är en mycket svårare fråga att svara på och eg är enda sättet att få reda på det att experimentera själv. Det finns nämligen de som måste äta mycket för att gå ner, runt 3000kcal har jag hört siffror på. Äter de mindre står viktnedgången still.

Kroppen jobbar efter en hierarki
Den bränner först alkohol sedan kolhydrater sen fett och sist protein (dvs muskelmassa)
Saken är den att när du äter få kolhydrater så ska det i de bästa av världar resultera i att din mättnad börjar fungera
Förutsättningen för det är att du växlat kolhydraterna mot fett så kroppen lär sig vilket bränsle den nu ska nyttja
Då kommer din aptit se till att du inte överäter helt automatiskt
Äter du både kolhydrat och fettsnålt skiter sig systemet
Då blir det svält istället och kroppen tvingas skruva ner förbränningen

Det är fettets andel av ditt energibehov som skall vara högt!
Och vilket energibehov du har får du experimentera fram själv.
Fett och kolhydrater är primärt energi, men vill man bränna lite, eller mycket.. depåfett så handlar det om att hålla fettförbräningen konstant, genom att hålla ner kolhydraterna.
Om man redan håller ner kolhydraterna såpass man anser vara rimligt så är variabeln fett.. dvs energi.. dvs kalorier.
Ligger man redan under 50 gram kolhydrater per dag så har man redan gjort vad man kan på kolhydratsidan.. även om det finns de som är så känsliga att de måste vara superstrikta.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.