Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1320 ggr
[fass]
2

stevia

Precis vad jag tänkt hela tiden om detta med att byta ut socker mot sötningsmedel. Intressant.

http://www.kostdoktorn.se/ar-stevia-naturligt/

hemul
0

Det enda som är intressant är att doc för det vidare utan att kolla fakta. Det är inte alls så att stevia alltid extraheras kemiskt. Det tar inte många minuter att kolla upp.

"De steviatillsatser som finns på den svenska marknaden har mycket lite med den ursprungliga växten att göra. De har gått igenom så många kemiska processer att de knappast kan kallas naturliga längre"

Om de verkligen avser tillsatser, d.v.s. stevia som tillsats olika produkter är det mycket möjligt att det är så. Det finns säkert stevia som man köper själv som också är kemiskt extraherad, men det behöver inte alls vara så. Man får väl kolla vad man köper. Det går nämligen lika bra med vattan eller alkohol och det är det väl inget att invända mot. Men det är säkert både snabbara och effektivare med värre kemikalier, så jag tvivlar inte alls på att det går till så med den industriella stevian.

Jag blev också skrämd av den där artikeln när jag först läste den. Men jag googlade. Jag visste iofs att stevian jag köper är schysst, men tänkte i förskräckelsen att jag kanske blivit lurad. Så är det nog inte. Läser man igenom artikeln igen ser man att den är taskigt skriven med luddiga formuleringar. Det kanske är avsiktligt. Det finns säkert krafter som vill skrämma tillbaks folk i sockerfållan.