Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4602 ggr
sano
0

bränner muskler fett?

Jag har för mig att ha läst att muskler bränner fett, ka nske efter en tid i ketos. Jag har dock inte sett någon detaljerad förklaring för hur detta funkar. Hur vet man att musklerna bränner fett? Jag harn också sett att om man tömmer glukos depåerna och inte får i sig glukos så startar levern glukogeneses för att återfylla glukos depåerna. Stämmer det?

Zepp
3

Jodå. muskler bränner fett, i cellerna.. specefikt i mitocondrierna.. specefikt via betaoxidation.

Vi bränner alltid fett, oavsett vad vi äter, grejen är att för vissa sockerjunkies som dessutom är soffpotatisar så räcker det rätt långt med att bränna glukos.

Så förmågan att använda fett direkt i muskelcellerna kan då var rätt rudimentär.. vilket man känner av vid omställningen.

Första tiden så kompenseras detta iomed att levern gör ketonkroppar, men så småningom så ökar förmågan till fettoxidation direkt i muskelcellerna utan att gå via ketosis.. förmodligen är det detta som är det optimala i längden.

Uthållighetsträning ökar oxå förmåga för muskelcellerna att använda fett.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Betaoxidationen

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
1

För att fortsätta med hur kroppen tillverkar glukos!

Vid lågt intag av kolhydrater sjunker tillgängligt glykogen, vi har cirka 500 gram varav 100 gram är lagrat i levern.. resten i musklerna.

Vissa delar av hjärnan, delar av njuren samt röda blodkroppar måste ha glukos då detta är deras enda energikälla.

Så vi har dels en mekanism som ersätter glukos med ketonkroppar.. dels egenförmåga att tillverka glukos, via Neoglukogenes.. av aminosyror (protein) och glyceroldelen av triglyceriderna.. (fettet).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes

Och det som händer i kroppen vid en lågkolhydratkost är främst att kroppen initialt ersätter stor del av glukosen med ketonkroppar.. hjärnan kan efter en tid ta så mycket som 70% av sin energi från ketonkroppar, den kan inte bränna fett.

En annan sak som händer är att insulinnivån sjunker och därmed ökar Lipolysen i fettväven, då får man mer fria fettsyror i blodet.. kallat för FFA, det fettet är bundet till ett protein, (Albumin) för fett är inte vattenlösligt.

Iomed att mängden FFA ökar så reagerar framförallt muskelcellerna genom att minska sin glukoskonsumtion, för att det lilla glukos man har skall gå till de delar som specefikt måste ha glukos.

sano
0

Tack för fantastiskt bra svar, det var rollen som FFA spelar som jag inte kände till. Kan man säga att nivån av ketonkroppar i blodet minskar i och med att FFA ökar? Jag tänker i relation till diskussionerna om att mäta keton nivåer i blodet som är så populärt nu.

Zepp
1

Näe.. snarare tvärt om.

FFA frigörs när glukos och insulin-nivån sänks och mycket passerar levern.. speciellt om muskelcellerna inte är så bra på att bränna fett direkt, då blir koncentrationen av FFA högre.

Vid hög koncentration FFA som når levern så överskrider man en process där, varvid en del fett bara blir halvt nedbrutet till ett substrat som sen med hjälp av ketosisens ensymer kan omvandlas till ketonkroppar.

Levern saknar i princip ensymer för att metabolisera ketonkroppar, varvid dessa strömmar ut och blir tillgängliga för annan vävnad.

Levern använder FFA som energi för Glukoneogenesen.

När väl muskelceller blivit bättre på att bränna fett direkt så minskar oxå mängden ketonkroppar som bildas per tidsenhet.. däremot är det rätt troligt att halten ketonkroppar förblir konstant i blodet.. då mindre går åt.. lite lika som med glukosnivån.

En reglerande faktor för fettoxidation i muskelceller är ett ämne som heter Karnitin.. det krävs främst för transport av längre fettsyror, in i mitocondrierna.

Och det tar ett tag i början innan kroppen uppregelerat sin förmåga att bilda de karnitinensym som krävs.. så under tiden så är musklerna rätt beroende av glukos och ketonkroppar.

folke
0

#1 #2 #4

Tack Zepp. Du skriver så jag förstår Skrattande

Mycket intressant läsning, och Mycket bra fråga TS Sano.

Ha en underbar helg !

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"