Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8147 ggr
vivvibolsson
0

Bregott eller Smör?

Äter ibland någon macka lowcarb bröd och har då "grön" Bregott på! Bör jag istället ha riktig Smör?

Fiana
1

Smör är nyttigare än bregott ja, men det är troligare att vad "brödet" är gjort på är ett större problem än om det är smör eller bregott på!

vivvibolsson
0

Lowcarb bröd har kolhydr per skiva runt 3! Det unnar jag mej t frukost! Men jag använder även Bregott att steka i för slippa ha "massa" olika sorter hemma!

Skepparkrans
0

Bregott är lika bra. Och lättare att hantera. Finns ingen anledning att gå över till smör.

vivvibolsson
0

Det var just så jag tänkte! Håller på lära mej det här med LCHF! :-)

Effie
2

Ja, jag förstår ju inte vitsen med Bregott. Mitt smör är alldeles mjukt. Det står framme bredvid spisen. Men visst kan man använda Bregott om man vill.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hemul
1

Annars är det bara att ta fram smöret en stund innan man ska ha det till mackor. Som man gjorde förr. Då la man upp några skivor smör på en assiett eller förvarade en mindre mängd i en liten bytta som man fyllde på vartefter det behövdes. Är det inte så mycket så mjuknar det på nolltid.

Nä, jag förstår inte heller vitsen med Bregott. Men jag begrep aldrig vitsen med snabbitsocker heller, så jag är nog helt körd. Flört

Fiana
1

#3 Nej det är det inte.

Men som sagt att sila mygg om man äter färdigt "lowcarb"-bröd hälsomässigt.

#2 Ha hellre då bara smör hemma och låt en del stå framme så är det mjukt dessutom.

vivvibolsson
0

#7 Okey jag fattar! Men ta bort lowcarb brödet helt då. Det var ett dåligt exempel….. Jag undrar helt enkelt vad är bäst Bregott eller Smör att äta? (skit i mackan) Är det så bra att ha ett paket smör stående i rumstemperatur dag ut och dag in? Härsknare det inte då?

jansan
7

Smör är lättast att använda osthyvel på. Funkar suveränt.

Fiana
2

#8 Det har jag ju redan svarat på? Smör är bättre än bregott, ska du välja bara en välj smör. Bregott är förutom smör även rapsolja vilket är sämre då det tillför mer omega 6 (samt omega 3 av "fel" sort vilket gör än mer problem med omega 6 överskott) - omega 6 är essentiellt, men de flesta av oss får många många gånger mer än vi behöver, vilket skapar inflammationer i kroppen.

Sen finns det värre källor till det (som t ex majonnäs), men smör är bättre än bregott även om det inte är något fel på bregott direkt.

Det håller rätt länge i rumstemperatur

yvonnel
1

Som någon redan sagt, osthyvel funkar hur bra som helst. Mitt smör förvaras i kylen och jag tar bara så mycket jag behöver - med osthyvel.

Bregott är inte gott längre tycker jag, smakar för lite av smör numera. Förutom att det är ett bättre val att välja smör, nästa steg blir nog att köpa "skirat" smör, (= gee ) det finns att beställa i ca 2-kilosburkar.

aussiemia
0

Eftersom jag aldrig köper mindre än ett par, tre kilo smör åt gången så måste jag förvara det i kylen. Men jag har alltid ett paket (1/2 kg) framme på bänken, utom mitt i sommaren. Och det är inte för att det blir dåligt (det hinner det inte bli) utan för att det det blir flytande. Inte bara mjukt, utan faktiskt flytande. Temperaturen kryper gärna över 40-strecket och kan hålla sig där månader åt gången.

Pepparkakshus har jag tex helt gett upp, dom bara viks ihop till en mjuk hög Förvånad Lite synd är det allt eftersom jag tycker det är fint att dekorera i köket med pepparkakshjärtan.

aswedishsmorgasbord.com

Sammet1
0

# 12 Du får baka "pepparkakor" av cernitlera eller nåt liknande istället, då kan du ha samma år efter år också! Flört

**Surface of Velvet
**Core of Steel

aussiemia
0

Sammet1- jag har tänkt på det, men det är ju inte riktigt samma sak.

Jag har försökt införa alternativ jul, dvs lite mer anpassat firande, än om vi bott i Sverige, men yngste sonen vill på inga villkors vis det Flört

Vi sitter inne men A/C på högsta, en nedladdad öppen spis på tvn och Kalle klockan 3.

Det är så han vill ha det och det är ju, uppenbarligen, viktigt för honom så det är klart han får som han vill. Poolen badar vi ju i varje dag annars liksom Skrattande

aswedishsmorgasbord.com

Siggebus
0

Ett av mina barndomsminnen är hemma hos farmor - det stod ALLtid ett pkt smör framme på diskbänken och det blev inte dåligt. Glad

Jag gillar faktiskt Bregott också men köper det inte längre eftersom jag inte äter mackor i någon form numera.

Skulle jag göra mig en "macka" med ett stort salladsblad, räckor, ägg, majonäs etc på så brer jag smör på i botten. Går alldeles utmärkt.