Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3895 ggr
hypnosa
4

Varför ketonmätning?

Vi har precis börjat LCHF livsstilen och när man läser på så verkar det väldigt inne att mäta sin ketonhalt i blodet.

För mig känns det överdrivet och smått hysteriskt att hålla på att sticka sig i fingret. Kan någon förklara varför så många gör detta frivilligt?

Jag har 10 och mannen dryga 20 kg (och typ2 diabetes) att gå ner och hoppas att vi når våra mål med denna mat och träning med tiden.

Är det verkligen så svårt att komma ner i sin kropps idealvikt att man måste mäta ketoner?

Jojomaja
1

Kanske för att Kostdoktorn skrivit om det flera gånger nu och för att ketonmätarna är gratis att beställa (men stickorna kostar desto mer) ?

http://www.kostdoktorn.se/?s=ketonm%C3%A4tare&submit.x=0&submit.y=0

MimLan
1

Nej, strunta ni i mätandet, det är överkurs på alla sätt. Och det enda man kan göra är att lära känna vad som fungerar för sin egen kropp, och då ser man utfallet ändå, oavsett stickor.

Effie
3

Det är en del som har hållit på i flera år utan att få resultat som gör detta. Och så är det en del som helt enkelt vill öka kunskapen om hur kroppen fungerar. Man kan testa hur olika livsmedel påverkar keton-värdena, och i förlängningen se hur detta  påverkar vikten.

Det ingår inte i vad man "ska" göra som LCHF-are, och jag tycker att nybörjare kan strunta i det (jag, som har hållit på i drygt fem år,  har inte ens funderat på att börja mäta). Är man nyfiken kan man ju läsa om andras erfarenhet av det - och det gör jag. Men det är som sagt efter fem år.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

modesty007
1

Det är ju valfritt och var och en gör det de själva vil - men det är kul att mäta och undersöka samband eller frånvaron av samband. (inne på tredje veckan)

hypnosa
0

Effie: flera år utan resultat, det låter ju trist. Vad är det för resultat man vill ha då? Kan man äta strikt (inge sött, potatis, ris, pasta och bröd) utan att det händer något med vikten alltså?

Effie
2

Det går att äta LCHF i flera år utan resultat på vikten, absolut. Nu ska inte jag säga att jag varit fullkomligt strikt. Jo, utan bröd, ris, pasta och potatis (med mycket enstaka undantag), men med periodvis för mycket mörk choklad, och en alldeles för stor kärlek till grädde. Och en hel del stress, som säkert har påverkat också. Men jag har trivts med mathållningen och jag har mått bra, så jag har inte funderat på att lägga av, bara på att försöka hitta rätt väg.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

LaLj
0

Jag hann beställa en Freestyle Precision innan Abbott drog in den för oss som inte är diagnostiserade diabetiker. Å andra sidan har jag köpt stickor för väldigt många kronor så Abbott har fått tillbaka lite, och fler stickor lär det bli.

Varför mäter jag? Jag är nyfiken på min kropp och hur den fungerar. Jag har ätit relativt strikt LCHF i snart 11 månader och blivit 26 kilo lättare och har nog rätt bra koll på läget, tror jag i alla fall. Men jag vet inte säkert.

Men det är roligt att veta och inte bara tro sig veta. Med mätningen får jag ett säkert besked på hur förändringar i kosten påverkar mig och min kropp. Jag får i alla fall en bättre grund att stå på när jag väljer vad jag ska äta för att må bra.

Att mäta ketoner och blodsocker när man äter LCHF är förstås överkurs och absolut inget som är nödvändigt. Men det är kul och ett bra sätt att lära sig hur allt hänger ihop.

Med allt skrivande och bloggande om ketonmätningar så är kanske risken att nyfikna skräms bort och tycker att det där med LCHF är krångligt och inte något för mig. Så därför är det viktigt att påpeka att det är något extra man kan ägna sig åt om man har lust, intresse och råd och inte något nödvändigt. Det räcker så bra att äta riktig mat.