Utslag???
Det är ett tag sedan jag var här. Jag började om med LCHF i juli efter ett uppehåll på ca två år. Allt har gått jättebra utan omställningsproblem.
Anledningen att jag skriver här är att min son också började om ca en vecka efter mig. Han har däremot stora problem med utslag på halsen. Nu har han också fått i hårbotten. Han vaknar på natten av att det kliar fruktansvärt.
Förra gången han körde LCHF hade han samma problem. Då trodde han att det var för att han åt mycket ägg. Men nu äter han max två om dagen och ägg har han ätit innan också.
Min undran är kan det bli så här av att sluta äta kolhydrater? Tycker själv att det är mycket konstigt.
Tacksam för svar.
Jag tror knappast att det har med avsaknaden av kolhydrater att göra. Däremot kan det säkert vara någonting han får i sig mycket av nu som han inte fick förut. Ökar man ordentligt på fettet drar man ju antingen upp konsumtionen av något/några livsmedel eller introducerar nya.
Mjölkprotein brukar ju orsaka problem för många. Mer mejerier nu än innan?
Låter som ett relativt vanligt omställningsbesvär. En del får utslag/finnar eller förvärrande av t.ex. eksem.
Det verkar handla om någon form av utrensningssymptom, och det går vanligtvis över så småningom för att bli bättre. Jämför liknande utfall när man svälter candida i kroppen, det blir värre innan det blir bättre.
Han äter mycket mer mejeriprodukter nu.
Det är ca 4 veckor som han hållit på. Kan omställningsproblem vara så länge?
Jag får utslag till och från och jag har ätit lchf sedan nyår. Gjorde från början en massa försök att utesluta saker, men det har visat sig att det är själva ketosen som jag får klåda av. Tydligen inte helt ovanligt märkte jag då jag googlade.
Det var värst i början då det dessutom var utrensningssymtom och övergångsbesvär. Numer får jag klåda om jag äter strikt (under 10 gram kh per dygn) och upplever dessutom att klådan hänger ihop med perioder då jag går ner mycket i vikt och saker händer i kroppen. För mig lindrar receptfria antihistaminer, inte helt, men rätt så mycket.
~God loves you, and I´m trying! ~
Jag kan få lite utslag, mest på hösten. För mig hjälper saltvattenkur, ta i en glasburk ca 1/3 grovt havssalt och fyll på med vatten, låt stå och använd saltvatten i stället för schampo i hårtvätt eller tvätta med saltvatten de ställen du har eksem, skölj. Många tvättar ansiktet så, behöver ej ansiktskräm.
Kan svida första gången men brukar hjälpa fort.
Fyll på med vatten så länge det finns saltlager kvar i burken.