Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 9128 ggr
nilu
0

Pemmikan?

Kan man göra pemmikan av stekt köttfärs? Göra den kan man ju förståss, men blir den bra? I originalrecepten ska man torka rått strimlat kött eller köttfärs på hyfsat låg värme, 40-60 grader beroende på recept, mixa den och sen blanda med animaliskt fett. Blir den sämre, näringsmässigt, om man steker upp köttet först? Fast å andra sidan så steker eller kokar vi ju i stort sett allt kött så det borde väl inte göra så mycket, eller? Försämras hållbarheten? Det borde gå snabbare i alla fall och smakmässigt borde man väl också vinna en del.

Anledningen till att jag frågar är att jag för första gången i mitt liv blev inlagd på sjukhus i förra veckan. Visserligen bara ett dygn, men det blev en skräckupplevelse matmässigt. Flora, Becel och lightprodukter så långt ögat nådde. Jag fick veta att en ny inläggning planeras framöver och fasade över vad jag skulle göra med maten, men så kom jag på lösningen: Pemmikan, så klart. Enligt vad jag läst håller den så bra att man kan bära med sig den på vandringar, och då borde den väl hålla några dagar även i rumstemperatur. Kan ju vara svårt att få lägga sin egen mat i kylskåpet på sjukhuset, tror jag.

Kanske någon som läser detta och som provat "mitt" recept vill förmedla sina erfarenheter.