Börjat träna går upp i vikt
Har nu ätit lchf i ca 7 v och började sakta men säkert gå ner i vikt! Trög start pga att jag hade svårt lägga av med frukt, men nu fasat ut detta! Och har som mest under denna tiden gått ner nästan 4 kg! Men nu har jag börjat "träna" lite oxå. Går/lättjoggar varje dag ca 3,5 km och nu har jag gått upp nästan 1,5 kilo…. Vad gör jag för fel? Ska tillägga jag är 47 år och 166 cm lång och vägde 84,5 när jag började!
att gå skapar ju förbränning så det ska du ju gå ner vikt på. styrketränar du eller tränar du på mer sätt så du skapar muskelmassa i kroppen? då är det helt naturligt att gå upp i vikt eftersom muskler väger mer än fett.
har du mätt med måttband på vissa ställen på kroppen, måttbandet säger ofta mer än vågen vad som händer i kroppen.
Hur äter du? vanliga bromsklossar är mejerivaror, ost, nötter, kaffe, alkohol tex, kanske äter du nötter som mellanmål, eller dricker mycket kaffe.
Det kan vara en idé att bokföra vad du äter under en vecka på tex minmat.nu eller dumbbell.se så du inte ligger för högt eller för lågt i matintag.
(vuxen kvinna bör få i sig runt 1700 - 2000 kalorier)
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Har ätit en del ost i helgen! Däremot inga nötter (denna gång) och inte speciellt mycke mejeriprodukter. Snart vet jag inte vad jag ska äta :-( Tycker jag lagt om min kost så radikalt mot min tidigare så borde de föra något mer på vågen! Men jag får väl kämpa på! Har svårt äta typ ägg på morgonen! Och till lunch o middag blir det kött/fisk/kyckling med lite sallad/blomkål och nån klick smör eller majonäs. Frukost blir de oftast en kopp te och en skiva lowcarb bröd m bregott och ost! Därefter kaffe med röd mjölk!
om du har kvar middagsmat - klarar du att äta varm mat på morgonen så värm middagsmat o ät. Frukost måste inte vara ägg. Om du gillar enkel bakning så kolla sesambröd recept i vänstermarginalen..
kolla även så du inte äter för liten mängd mat- då kan kroppen gå i sparläge och då sparas allt som kommer in…
om du inte äter mer mejeri än det du skrivit så är nog inte det boven i dramat alls.
Nej har jättesvårt äta "lagad" mat på morgonen dessvärre! Men ska baka eget bröd tänkte jag som du säger! I helgen gjorde jag egna ostchips som jag festade på! Och ibland när de "suger" i magen tar jag någon skiva skinka med ost som snabbt mellanmål! Får kanske dra ner på osten! :-( Tror jag ska börja med rysk yoghurt på morgonen istället kanske och spara min macka till kvällen istället! Vill gärna ha en macka och te på kvällen då vi äter middag rätt tidigt! Tack för tipsen :-)
kan en sallad hjälpa som frukost? komplettera med tonfisk, räkor eller skinka. finns goda dressingar somom man enkelt gör själv.
Jag tillhör dom som går upp i vikt av mejerivaror - men jag kan äta fetaost - alltså sån som är gjord på får/getmjölk, det ger inte mig samma viktpåslag, kan det vara nåt att prova?..
Är du ens hungrig på morgonen, om inte kan äta riktig mat?
Vänta i så fall med att äta tills du är hungrig.
Ja inte jättehungrig! Men har svårt gå från kl 7 till 12 innan jag har möjlighet äta lunch!
Vi är ju alla olika! Har aldrig oavsett hur hungrig jag är kunnat äta "lagad" mat på morgonen :-(
Vad är det som säger att du måste vänta till 12, om du inte äter kl 7?! Varför inte äta vid t.ex. kl 9 - om du är hungrig då?
Det finns mycket som man kan förbereda i förväg och sen äta kallt, om man inte har möjlighet att laga/värma mat där man befinner sig när man är hungrig.
Då jag är på jobbet finns ej möjlighet äta förrän lunch (kl 12)
Du kan prova LCHF-kaffet! Också kallat för MBC (http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/5023ccd8d3b4fd301b007f43-magic-bullet-coffee-vad-ar-det?discussions-2).
Det har hjälpt mig med frukostersättning då jag inte heller är ett stort fan av ägg och bacon på morgonen. Har också fått igång en sakta viktnedgång igen efter mycket kämpande.

Tränar gör man för att gå upp i vikt, (muskelvikt) bantar gör man för att gå ner i vikt!
Lite svårt att kombinera de bägge, då det ena i princip kräver att kroppen ligger i anabolt tillstånd, (träning) medans viktnedgång ofta kräver ett katabolt tillstånd.
Hur som helst.. tränar man så svullnar musklerna och binder vatten.
Men.. du skall inte misströsta, för grejen är att du troligen bara gör kroppen gott.. framförallt på längre sikt.. men det kan bli problem med vågen och de siffrorna!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Usch… Säg inte så Zepp ;-)
Då vågen började gå uppåt igen tänkte jag att jag tar en extra promenad, får kanske fasa ut det igen då…
Tack för alla tips!

Näe, näe.. det är bara siffrorna som blir luriga!!
Dvs, det kan tänkas att du blir smalare men vikten ökar.. vilket den skall om du tränar rätt!!
Dvs.. vågen är en himla dålig bedömning om huruvida du tappar fett, bygger muskler får bättre kondition och hälsa!
Dvs.. det är vågen som skall bort.. fortsätt att äta bra mat, fortsätta att röra på dig, öka tempot, alternativt tid/sträcka.. se dig i spegeln om ett halvår!
Dags nog när du blir tvungen att köpa nya byxor för att de gamla rasar av dig så kan du väga dig!
Men jag bör till mina 166 cm väga åtminstone 70-75 kilo och inte som nu 81 idag…
Jag känner på byxorna redan, men inte så mycket. Men jag håller ut… :-)
jag har bara kört mina snabba promenader, med och utan stavar under våren/sommaren och det har hjälpt min viktminskning.. och jag ska stanna på enbart förbrännings-träning, dvs promenader där jag itne bygger muskler utan bara skapar kondition och förbränning i kroppen.. för mig har det varit superbt.
Jag promenerar i rask takt som ibland övergår i lätt jogging. Det är det enda jag gör som träning.
Detta gör jag dock varje dag ca 3,5 km.
jag går min sväng på ca 7 km 4-6 dagar/ vecka, lite beroende på väder och hur jag jobbar.

Jättebra.. under förutsättning att du behöver det.. egentligen så kallas det inte träning.. utan mer kompensation för ett inaktivt liv i övrigt!
Dvs.. hade vi jobbat i gamaldags jorbruk eller liknande så hade vi knappast behövt gå 3,5 kilometer på ledig tid.. vi hade gått flerfallt mer under dagen.. och vilat på den lediga tiden.
Helt rätt Zepp
alltså, jag kompenserar flera dagar i veckan.. 
Men du har - som vanligt -helt rätt.
Men då är frågan Zepp, varför går jag då upp i vikt om det nu inte räknas som träning?

För att dina muskler svullnar av ansträngningen.. alternativt att din aptit ökar mer än vad du gjort av med.
Fortsätt i minst ett halvår så vänder det, dels blir kroppen van vid ansträngningsnivån och musklerna svullnar inte, dels blir de tränade att bränna fett, så att du kan gå längre tid på den energi du har i lagren.
Jag utgår då ioförsej ifrån att du inte är någon atlet redan?
Sen så.. vikten varierar något kilo från dag till dag av helt naturliga skäl.. kvinnor varierar mer minst en gång i månaden.
Gud vad märkligt. Efter månader av läsande bestämde jag mig äntligen för att starta en tråd för att skriva om just detta - att jag gått ner i vikt men nu gått upp. Tror dock jag startar en ny tråd för att förklara mer!