Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5343 ggr
mamajo66
1

Antal kolhydrater?

Hej,

jag har en fråga angående antal kolhydrater. Om vi säger att jag bestämt mig för att ligga på 100g / dag, spelar det då någon roll om jag äter alla 100 till frukost eller om jag sprider ut dom jämt under dagen?

cykelpumpen
0

Nej jag räknar per dygn. Funkar bra fast jag äter allt vid samma måltid

mamajo66
0

Men det handlar ju om att kroppen producerar insulin när du intar kolhydrater och insulinet i sin tur främjar fettinlagring (väldigt enkelt uttryckt) Om jag då äter 100 g på ett bräde ihopa med ett högt fettintag, öppnar det inte upp cellerna för fettinlagring då?

Fiana
2

Det beror helt på dig, dina förutsättningar och vad du hoppas uppnå med en lågkolhydat kost. I lchf sammanhang är 100 gram/ dag mycket och så mycket vid en måltid kan ställa till rejäla besvär om du är exempelvis insulinresistent och/eller diabetiker. Äter man däremot ca 20 gram som är mer "standard" gör det inte så mycket om man inte är väldigt känslig. Generellt är dock frukost sämsta tillfället att ligga högre pga sk. "second meal effect", dvs att kroppens respons även på senare måltider påverkas av vad du ätit tidigare. Så kort svar är, det beror på men oftast spelar det roll om man inte ligger väldigt lågt på kolhydraterna.

cykelpumpen
0

100 g låter ju mycket, jag äter max 20 g om dagen och gärna då vid samma tidpunkt

goliath
0

Men samtidigt så är insulsensitiviteten högre på morgonen?

Hattson
1

En frukost med 100 g kolhydrater ? Skulle ge en rejäl höjning av blodsockret hos mig som diabetiker typ 2. Klart ohälsosamt. Nä, 10-15 g kolhydrater vid frukost är mer acceptabelt och ger bara en måttlig höjning. Försöker hålla mig till max 60 g kolhydrater om dagen och det fungerar och har gett mig normala blodsockervärden.

Men en ickediabetiker har såklart större utrymme att äta mer kolhydrater, bara det inte är alltför stora mängder och undvika att ge kroppen en sockerchock på morgonen på fastande mage. Kan ju leda till övervikt och risk att bli så insulinresistent att man blir diagnostiserad som diabetiker .

Fiana
0

#5 men det hjälper ju inte så mycket om det leder till att blodsockret regleras sämre än det borde efter resten av måltiderna under dagen. Minns det trycktes ganska hårt på det i gi sammanhang när jag först kom i kontakt med det 8 år sedan eller så. Skulle varit ett antal studier då om det fenomenet. Kanske kan gissa att det hänger ihop med om man startat en smärre berg och dalbana av rebound effekt på blodsocker och insulin. Vet även skaldeman skriver om det, fast vet inte om han backade med så många studier när jag läste det där.

goliath
0

Kan inte så mycket om just det här, men jag skulle kunna argumentera tvärt imot dig. Kolis intag på morgonen då insulinsensitiviteten är hög ger effektivare transport av glukos in i cellerna och mindre insuinrespons.

Blodsockret reguleras sämre under dagen för att man fyllt cellerna med glukos på morgonen eller nått i den stilen? Jag vet inte helt.. jag får läsa lite mer om detta :)

goliath
0

dubbelpost..

Fiana
1

#8 har inte tillgång till dator just nu, men prova att söka på second meal effect. Minns inte exakt varför, var mest en fundering med rebound, det ska väl vara ganska välkänt att snabb spik på blodsockret med efterföljande risk på överkompensation av insuling med efterföljande för kraftig sänkning som får kroppen att kompensera upp med friställning av mer glukos från lager eller glukogenes. Detta ska vara relativt vanligt problem om man har problem med just blodsocker regleringen som exempelvis diabetiker. Så funderade på att den uppmätta effekten kanske kommer ur en sådan svängning som inte hunnit plana ut när man äter nästa gången utan då får ny fart. Är ju även ganska många som upplever det så också, alltför liberalt med kolhydrater till frukost gör att de är mer hungriga resten av dagen. Oavsett vilken diet är dock 100 gram kolhydrater väldigt mycket om man till en måltid om man inte tränar mycket hårt. Tvivlar på det skulle vara nyttigt…

Hattson
1

Mäter blodsockret regelbundet och har märkt att ett tillskott av kolhydrater på fastande mage ger en snabb höjning av blodsockret. Iallafall hos mig som diabetiker. Om man exempelvis dricker ett glas juice på fastande mage (vilket jag såklart inte gör) så går ju allt fruktsocker snabbt ut i kroppen och ger en snabb höjning av blodsockret. Jag har dock sett blodsockerkurvor där friska personer redovisat en snabb höjning av blodsockret då de börjat dagen med exempelvis juice eller föralldel fil och russinmusli.

goliath
0

#10, 11

Klart att om man dricker ett glas juice eller intar något som bara innehåller kolisar, på tom mage, att dessa kommer gå ut i blodet mycket snabbt.

Men frågan här äv väl om man nu ska äta kolisar, när bör man helst äta dem. Och då tänker jag att man inte äter dem isolerat, utan till den överiga kosten.

Så hypotetisk fråga. Men äter ett par ägg och nackekotletter av svin till frukost och lunch. Vad blir skilnaden i insulin/blodsocker mm om man äter 15 gram av en kolhydratkälla till frukosten eller lunchen ?

Som sagt var min första tanke att på morgonen, vid större insulinsensitivitet, så tranporteras glukosen effektivare in i cellerna och insulinpåslaget blir mindre. Vid ett tillfälle senare på dagen, då insulinsensitiviteten är lägre, kommer blodsockerhöjningen vara längre och insulinpåslaget bli större och mer långvarigt.

Men, jag måste läsa mig upp lite på second meal effekt!  :)

mamajo66
0

Nu är det inte så att jag på riktigt bestämt mig för just 100 g, det var bara ett exempel. Frågan var mer om det spelar någon roll om man intar hela sin ranson (oavsett mängd) på en gång eller sprider ut den över dagen. Jag har försökt att förstå det här med insulin men det känns som jag bara blir mer korkad ju mer jag läser….jag får liksom inte poletten att ramla ner riktigt…

Insulin är ett fettinlagrande hormon? Om jag skulle äta bara kolhydrater utan att äta något fett, då finns det ju inget fett att lagra? Eller omvandlar kroppen sockret till fett? Hur kan det i så fall göra det???

Som sagt var, ju mer jag läser, desto snurrigare frågor dyker upp i huvudet. Jag vet att jag kan läsa mig till allting men det räcker inte för mig, jag måste FÖRSTÅ det också! Förr eller senare läser jag en formulering som får poletten att ramla ner! (hoppas jag).

MimLan
0

#12 Kan inte kortisolpåslaget vi får för att vakna på morgonen vara ett argument för att äta få kh på morgonen? Eller tar effekterna ut varandra?

goliath
0

#14,

Hur menar du då? Att kolisar på morgonen är onödigt eller dumt pga blodsockret redan är såpass högt pga det höga kortisolet? Och hur menar du med tar ut varandra?

MimLan
0

#15 Att det är sämre med kh på morgonen för de som har ett större påslag eller är känsliga för kortisolpåslaget.

Du säger att insulinkänsligheten är större på morgonen. Det kanske inte har någon roll i praktiken om den effekten tas ut av kortisolpåslaget.

[tick]
0

#14, jo, åtminstone om man är vältränad/väldigt insulinkänslig kan det göra att insulinpåslaget blir för stort i förhållande till hur mycket kolhydrater man ätit, med för lågt blodsocker som resultat. Äter man inte kolhydrater alls (eller fastar på morgonen) slipper man det problemet.

goliath
0

#16..

ahh. ok..

Varför tänker du att det kan vara dåligt med kolhydratintak under en period med förhöjt kortisol?

Zepp
2

Nu har jag inte läst alla inlägg petnoga.. men man kan resonera lite som man vill, mest då berioende på hur ens egen kropp fungerar!

Är man frisk spelar det säkert ingen som helst roll hur man äter sina 100 gram kolisar, allt på morgonen eller utspritt över alla måltider. där spelar nog just att man inte äter mer än 100 gram per dag störst betydelse.. då det i sig är en rätt radikal sänkning gentemot normalkosten som sägs bestå utav 50E% kolhydrater.

Och följdaktligen ju sjukare man är, ju större betydelse har mängd, fördelning under dagen och hur snabba de är!

Störst betydelse har mängden.. oavsett hur man fördelar dem.. utom för diabetiker som kan få toxiskt höga nivåer blodsocker av för stor mängd.

Ja.. är du insulinresistent, muppar 100 gram kolisar så kommer först, fettförbräning stängas av likaså lipolys och sen kommer kroppen förtvivlat att stoppa in glukosen var den kan.. tex i fettdepåer via Denovo lipogenes.. dvs nytillverkning av fett från glukos.

Tyvär så är vår lipogenes rätt så rudimentär, och brukar sättas till 3-4% av glukosen och hoss kraftigt obesa har den sett komma upp till 7-8%.

Det hade varit bättre om den vore effektivare.. för då fick vi sällan diabetes!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hattson
1

Är såklart inte bra att äta en stor mängd kolhydrater på en gång och sedan på något sätt hålla igen på mängden kolhydrater. En kraftig höjning av blodsockret är såklart inte bra. Dessutom så sätter det igång ett sockersug,som kan vara svårt att motstå när bldsockret dykt ner igen.

En jämn och låg blodsockernivå är ju absolut det bästa. Tilläggas att jag talar av egen erfarenhet, då jag innan jag fick diagnosen typ 2 började dagen med stora mängder juice, som så här i efterhand troligen var en bidragande orsak till min diabetes. De kraftiga blodsockertopparna ledde ju till att jag blev alltmer insulinresistent - bukspottskörteln producerade insulin på högvarv och kroppscellerna slog bakut, dessutom ett sockersug när blodsockret normaliserades efter morgonens "sockerchock".  Alltså lagom är bäst med ett jämnt stabilt blodsocker.

Hattson
0

Zepp,

Diskussionen blir ju något teoretisk. Man mår nog inget vidare om man på något sätt proppar i sig hela dagens intag av kolhydrater på morgonen, för att sedan försöka helt undvika kolhydrater. Som jag skrev i föregående inlägg så krävs det en hel del för att motstå det sockersug som sedan följer under dagen. En lite konstig frågeställning i tråden.

Zepp
0

Mnja.. vetesjutton, beror nog på vad de består utav?

Sen så, iomed att normalkostarna drar i sig mellan 200-300 gram kolisar per dag.. och under förutsättning att man äter något så när nyttig mat så?

Och då antar jag att de just får i sig merparten på mogonen.. då den oftast brukar vara sockerstinn, flingor /mjölk/fil, bröd och juice o sådant!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hattson
0

Delar bara med mig av mina egna erfarenheter. Sen blir det lite skevt eftersom jag är diabetiker och har skaffat mig en hel del kunskaper och har ett dagligt utbyte av erfarenheter på ett engelskspråkigt diabetesforum. Stöter ju på en hel del okunskap i vardagslivet om diabetes, så det är en trygghet att utbyta erfarenheter med andra diabetiker jorden runt.

Faktiskt helt otroligt hur rådgivningen ser ut världen över idag när det gäller lämplig kost för diabetiker: Ett stort inslag av kolhydrater, som bara gör diabetiker allt sjukare, när otaliga anektodiska fallbeskrivningar och allt fler vetenskapliga rapporter visar att LCHF/lågkolhydratkost ger anmärkningsvärda förbättringar hos diabetiker.