Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 2004 ggr
[fass]
2

5 månader med lchf. Men lite fundersam.

Skulle gärna vilja höra lite kommentarer på min utveckling. Nu har jag ätit lchf kost en tid. Trivs mkt bra med kosten. Äter mig lagom nöjd 3 ggr dag och tillagar maten från grunden med enkla näringsrika ingredienser. Tidigare åt jag mycket bröd och frukt samt choklad men i stort sett fettsnålt och med ganska lite av kött/ägg produkter.

Allt känns bra förutom att jag ökar lite långsamt i vikt. Nu har jag helt enkelt gått upp mer än jag mår bra av (läs magfett). Tycker själv detta är helt obegripligt eftersom jag skurit bort allt småätande, choklad, mackor och frukt.

Jag tränar 3g/vecka och tycker att jag behöver den mat jag äter för att hålla mig stark och alert under dagen.

I början , när jag var fettsrämd och ställde frågor här var det flera som skrev att man ska ta det lugnt och låta kroppen vänja sig vid kosten. Flera skrev att det var ovanligt med viktuppgång om man åt bra lchf.

Nu är jag ganska undrande:

1. Kan man lita på minmat uträkningen? Enligt den äter jag inte för mkt?

2. Måste man ligga på underskott för att inte gå upp i vikt med denna kost?

3. Har ni erfarenheter av samma slag ni som har lång tid med kosten?

4. Vad felar i min kost nu?

Här är min matsedel för en dag och det är så jag äter i stort sett med variation av ingredienser.

Skulle vara mkt tacksam för några goda råd här.

Energi kcal:

1608,75

Energi kJ:

6176,25

Proteiner:

72,35

Fiber:

13,60

Kolhydrater:

33,29

Vatten:

688,04

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

130,28

Kolesterol:

560,47

E-mättade:

44,37

Mättade:

55,35

F-mättade:

7,05

Vitaminer:

A:

1240,40

B1:

0,65

B2:

1,07

B3:

28,68

B6:

1,33

B9:

161,75

B12:

5,49

C:

104,50

D:

8,41

E:

9,92

Mineraler:

Fosfor:

751,55

Järn:

8,02

Kalcium:

232,05

Kalium:

1642,25

Magnesium:

130,50

Natrium:

940,30

Selen:

79,71

Zink:

7,50

15Gram kokosoljan
100Gram Blåbär
25Gram Smör 80% fett
50Gram Ägg kokt
15Gram Vispgrädde 40% fett
75Gram Morot
30Gram Olivolja
30Gram Vispgrädde 40% fett
125Gram Lammfärs 12% fett
100Gram Blomkål
100Gram Morot
30Gram Smör 80% fett
150Gram Tonfisk i vatten konserv avrunnen
100Gram Gröna bönor

Magica1970
1

Rent spontant så är det ganska stor mängd kolhydrater. Prova att dra ner på det i två veckor för att se om det händer något på vågen. För din del löser du det enkelt genom att ta bort (blå)bär och bönor ur kosten.

[fass]
1

Men det har jag så svårt att förstå. Att jag som normalviktig inte skulle tåla 20-30 kh om dagen när allt kommer från grönsaker och bär?

Det jag läst hitills är att en normalviktig som tränar och inte har bantat osv , kan äta lite mer kh. Det är ju inga stora mängder trots allt?

LUAL
0

Jag har liknande erfarenhet. De första 7 månaderna gick jag upp med LCHF ca. 5 kg, trots att jag tränar flera gånger i veckan. Innan jag började med LCHF så hade jag kört LCHP (Dukan) det vill säga en mycket fettfri kost. Jag lyckades gå ner med LCHP en hel del men kände att det var svårt att följa den dieten i längden. Nu efter nästan 10 månader med LCHF verkar det som om jag har blivit mer stabil. Dock märker jag för att kunna gå ner lite till i vikt så behöver jag ligga på under 20 kh. Däremot om jag bara vill hålla vikten kan jag ligga något högre, men helst undvika vissa mejeriprodukter.

Viktökningen verkar inte bero på att jag har fått mer muskler eftersom vid senaste senaste mätningen kunde jag se att fettprocenten har ökat från 25% då jag började med LCHF till dagens 26,5 %. Jag kanske får återkomma längre fram om jag lyckas ändra detta eftersom jag ska köra med en PT ett tag framöver som dessutom är Kostrådgivare inom LCHF. Jag hoppas lära mig mer hur jag ska träna och äta för att må bra och få en kropp som ska hålla ett tag framöver.

[fass]
1

Intressant! Vill gärna höra mer om hur det går med PT.

Men kan du förklara varför man går upp i vikt av att äta grönsaker? Mina kh kommer grönsaker mest och så en dl bär . För mig är det obegripligt hur detta plötsligt skulle kunna orsaka viktuppgång när alla de snabba kh är borta, som bröd, pasta, ris, socker.

[fass]
0

Precis som många skrivit här innan så blir ju lchf ganska begränsad kost om man måste ta bort både grönaker och mjölkprodukter. Tänker på att jag tidigare åt en kost med både spannmål, grönsaker, frukt, lite fett och protein, och höll vikten ganska lätt om jag inte började äta godis, kakor och sånt i mängder.

Nu känns det plötsligt som att denna kost innebär att jag måste hålla på att reglera och hålla igen på en massa saker som om jag bantade…!

LinaIsabell
1

Fast bär är snabba kolhydrater. Fruktsocker är det som höjer blodsockret snabbast. 1 dl bär per dag med LCHF är inte att rekommendera… Möjligtvis 1 dl per vecka. 1 dl blåbär väger kanske… 100-200 gram? Det är 10-20 gram socker bara där.

Magica1970
0

#5 Det finns ingen som förbjuder grönsaker. Du kan äta grönsaker till varje mål, men kanske istället ta mindre mängd så det totala intaget inte blir så högt. Numera kan jag t.ex. ha lök i maten som smaksättare, men inte som volymingrediens som jag hade tidigare. 50 g blomkål eller broccoli räcker för att "piffa upp" en måltid. Av gröna blad kan du ösa på mer; de ger mer volym eftersom de väger mindre.

[fass]
0

Okej. Jag kollade minmat med en förändrad meny, minus blåbär och med mindre mängd grönsaker. Kan säkert funka att äta så….om det är det som är grejjen.

Fortfarande är jag lite undrande, eftersom många här inne skriver att man om man tränar och är normalviktig kan äta lite mer kh. Det jag gör nu är att jag lägger till grönsaker i sådan mängd att jag blir lagom mätt utan att få i mig allt för mkt energi. Utan den mängden blir det verkligen mkt lite mat på tallriken.

Känns som en bantarmeny…

sussie
0

Du beskriver dig själv som normalviktig för det första och för det andra LCHF är ingen bantningskur. De flesta går ner i vikt MEN det finns de som går upp. LCHF är viktreglerande din kropp kanske inte tycker du är normalviktig, dagens ideal är inte helt realistiska. LCHF äter man för att man vill ha en så frisk kropp som möjligt.

[fass]
0

Alltså , jag har aldrig haft för avsikt att banta eller gå ner i vikt på något sätt. När man går upp på ett otrivsamt sätt så är det ju ofta för att det sätter sig fett på ställen där det är osunt att ha fett.

Allt jag vill är att äta bra, må bra och inte behöva köpa större och större kläder . :)

Magica1970
1

Äter eller dricker jag grädde varje dag så går jag upp i vikt. Med grädde 67-68 kg, utan grädde 62,6 kg (jag är 176 cm). (Det gäller inte bara grädde utan även om jag är för liberal med kolhydraterna. Ja, vi kan hälsomässigt klara mer än t.ex. en diabetiker, men naturen reglerar vikten.)

Caywin
1

#8 Att man kan tåla mer kolhydrater som normalviktig med regelbunden träning är generella råd. Ingenting säger att detta fungerar för just dig, din kolhydratmetabolism kan vara skadad för det. Som det verkar nu så tål du inte den mängden kolhydrater som du får i dig, och därför tycker jag du ska dra ner på (som många andra skrivit) bönor, bär och morötter. Du kan ju fortfarande få en varierande kost med grönsaker som sallad, gurka, squash, zucchini etc etc.

Som tidigare sagts fungerar LCHF viktreglerande, och bara för att du inte tycker att du ska väga så mycket så kanske kroppen tycker det är för lite. Att gå upp i vikt är inte enbart av ondo.

[fass]
0

Caywin: "din kolhydratmetabolism kan vara skadad". Varför i hela friden skulle den vara det? Förstår inte alls varför man ska tänka i de banorna alls, att man har en störning nån stans.

Jag är mer inne på att hitta en bra balans i en normal kost.

Magica1970
1

#13 "Jag är mer inne på att hitta en bra balans i en normal kost."

Och den kan du bara hitta genom att göra justeringar och testa under minst en tvåveckorsperiod.

[fass]
0

Sant! Måste bara äta upp bären i kylen först :)!

tankgirl
0

Annars, om man tycker om att äta lite mer grönsaker och/eller frukt/bär så kan man ju dra ner på fettet om man inte går ner i vikt. Man går ju faktiskt upp av fettet i kombination med kolhydraterna och proteinerna. Alla makronutrienterna samverkar ju och det gäller att hitta den rätta balansen för en just nu.

Och den optimala balansen för tillfället ändras för de allra flesta genom livet. Den ändras av stress, menscykel, arbete, personliga relationer, plugg, graviditet och andra saker man inte kan förutspå… Så en matplan som funkar för dig idag kanske inte gör det om en månad.

Man dör inte av att variera och prova sig fram inom rimliga gränser. Ibland frågar jag mitt inre barn vad det vill ha för mat. Jag visualiserar mig själv som mycket liten och frågar henne vad hon BEHÖVER och oftast får jag ett mycket bra svar.

Jag frågar också Gud men ibland behöver jag också prata med andra för att reda ut vad som är vad. Men så har jag också missbrukat mat sedan tonåren….

Hoppas något av detta hjälper. Och glöm inte… Viktigaste är ju faktiskt hur du mår och inte din vikt. För varken pengar, hus eller kropp kan vi ta med upp i himlen, bara vår ande!

:D

Wildrat
1

Det ser också ut som att det är lite lite mat. Du tränar 3 ggr i veckan men äter bara drygt 1600kcal? Det är svältkost om du inte är väldigt liten. Svält kan faktiskt göra att man går upp i fettvikt också…

Skepparkrans
0

Jag har ytterst svårt att tro att du går upp i fettvikt på 1600 kcal. Det är mindre än vad jag förbrukar om jag ligger stilla i sängen hela dagen och stirrar i taket.

Du kanske lägger på dig vätska av någon anledning? Hur länge har det pågått?

Fiana
0

#6 där har du fel om du med fruktsocker menar fruktos. Fruktos är långsam i och med att den måste metaboliseras i levern (vilken gör den till potentiellt hälsomässigt problem i större mängd) Däremot har inte blåbär större andel fruktos än vanligt strösocker, sackaros, vilket är hälften fruktos och hälften glukos. Det är en vanlig missuppfattning att frukt i allmänhet skulle vara mest fruktsocker, vissa har det andra inte. Blandar man in bär än mindre uniformt. Tex äpple och päron har en total övervikt av fruktos, medan tex persika precis som blåbär har ungefär lika. Oavsett om man vill tänka på banan som frukt, ört eller bär (finns argument för alla 3) så har den istället ett överskott på glukos. Så i korthet: fruktos är en ganska långsam kolhydrat (lågt gi), men frukt i allmänhet innehåller inte nödvändigtvis mer av den än vanligt socker. #TS när du nämner bukfetma menar du då den sort som finns inne bland organen (det som menas när man talar om hälsorisker och som ger hårdare buk och inte faller åtsidan/försvinner när man ligger ner) eller menar du underhudsfett som är mer mjukt och möjligt att nypa i? Är det det första är det troligt din kropp är stressad av något (mentalt, livssutuation, en diet som inte riktigt passar, för mycket träning, något du inte tål etc.) och bör redas ut. Är det det andra är det nog mer troligt antingen din kropp inte håller med dig om lagom mängd kroppsfett ur tex fertilitetsskäl etc. Alternativt lverkompenserar för vad den tyckte blev svält av tidigare felaktigt sammansatt kost eller för lite energi. Äter du konstant 1600 kcal bör du inte gå upp i vikt till övervikt utan något som t ex ovan.

[fass]
0

Fiana: Det är den mjuka sorten. Och jag har nog kanske ätit ganska mkt mer än 1600 de första månaderna på lchf. Det är först nu de senaste veckorna, när jag sett resultatet som jag börjat dra ner på energimängden. (Detta inser jag nu när jag tänker tillbaka).

Tror det kommer gå lätt att hålla ca så där starx under 1700 nu eftersom jag inte är lika hungrig som i början. Jag äter tre bra mättande mål mat om dagen.

Intressant dock detta att vi är så många som börjar lchf som normalviktiga och går upp i vikt när vi  tror vi kan äta fritt. Kanske borde man vara tydligare med info om detta. Media har ju skrivit mkt om att man kan äta fritt av allt bara man håller nere kh.

Fiana
0

#20 tyvärr så håller ju kroppen inte riktigt med om dagens skönhetsideal för de flesta, det var ju väldigt viktigt för överlevnad att ha extra energidepåer inför nästa tid det inte finns mat. Speciellt för kvinnor som behövde än mer för att ha extra att ta av till graviditet och amning. Kvinnor "ska" ha extra fett på nedre delen av magen, höfter och lår. Det är helt enkelt lönsamt för kroppen evolutionärt. Det leder till att de flesta har sådana gener (inte alla dock! Och en det går ner på ordentlig undervikt även fast de äter helt fri mängd - bra eller egentligen dåliga gener historiskt) Så om man har ett läge där man helt enkelt inte är överens med kroppen om vad som är lagom har man två val: ändra vad man skälv tycker och låta aptiten styra, eller bereda sig på lite "kamp". Väljer man kamp alternativet så får man nog förlika sig med att kampen inte kommer vara slut när man ändrat sin vikt, utan mycket troligt att kroppen med hunger kommer försöka få en att öka till vad den tycker är lagom.

[fass]
0

Ja, jag håller verkligen med där. Själv låg jag alltid och slirade på hungrigläge förr med mager kost. Nu med denna kost känns det däremot lätt att äta så att jag håller mig stark och lagom mätt utan en massa sug efter mellanmål.

Däremot är väl vi människor idag utsatta för en massa frestelser och har mkt nära till mat i överflöd.

Att äta för att det är gott och roligt trots att man egentligen inte behöver är ack så lätt när höstmörkret sätter in.