Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 18329 ggr
Kiasara
10

Lakritsalternativ

Jag har ätit LCHF sedan annandag jul 2006 och har sällan sug efter något "otillåtet" förutom lakrits. Jag tycker om både söt och salt lakrits och undrar om det är någon som har förslag på något alternativ? Om jag nu ska göra ett planerat avsteg är då sk naturlakrits från hälsokosten bättre än den vanliga i godisdisken?

lizaohman
0

Kolla kolhydrathalten på den.

Kiasara
1

Det står tyvärr inte på påsen Är det någon som vet?

[Pennylane1]
0

drick lakritste! Yogi Tea har teer som smakar mycket lakrits, anisfrön eller fänkålsfrön smaka också mcket lakrits. Sen säljer panduro lakritsessens som ska vara naturlig och som man kanske kan blanda i något lämpligt. Före LCHF gjorde jag lakritsfudge med sån i som var rent gudomlig! Men det går ju inte längre Gråter

[Columba]
0

Enligt Fineli har lakrits 77 g kolhydrater per 100 g.

pema
0

Jag har läst att förr tuggade barn på lakritsroten. Så du får kanske prova det istället.

DesK
0

#4 Menar de finsk söt lakrits tro?  Finns ju många olika sorters lakrits med olika mängd socker mm…

/Désirée

[Pennylane1]
0

ja det är nog inte lakritsrot som fineli avser utan lakritsgodis.

goldcamilla
0

Jag har ätit hemlagad choklad med lakritssmak, den var riktigt god men jag fick den av en väninna som köpt den i Köpenhamn. Vet inte hur mycket socker det var i den men jag tänkte att man kunde göra själv, av choklad, vilken procent man nu vill ha och lakritsessens.

DesK
0

#8 Vilken bra idé!  Glad

Glömde säga förut att jag har aldrig smakat sötare och mindre lakritssmakande lakrits än just finsk sådan. Inget ont om finska produkter för övrigt, det finns massor av bra mat i Finland, men lakrits är nog inte finnarnas bästa sida.

/Désirée

[Columba]
0

#6 Antar att det är vanlig lakrits i handeln. Äter sällan lakrits själv så jag är ingen expert.

Sugiyama
0

Åh jag tog en liten djungelvrål av sonen igår som stillade suget. Kan inte bli så mycket kolhydrater i den lilla biten.

sigyn
0

Det finns lakritsrot att köpa och den innehåller nog inte många kolhydrater kan jag tro. Riktigt gott är det också. Jag åt det mycket när jag var barn, men nu vet jag inte var man kan få tag på det.

[Columba]
4

#9 Måste beundra  din ihärdighet att smaka dej igenom alla olika lakritsfabrikat i Finland och ändå bli besviken.

lizaohman
0

Hm, undrar VARFÖR man blir sugen på lakrits? När man blir sugen på choklad så är det ofta ett tecken på magnesiumbrist.

DesK
0

#13 Naturligtvis har jag inte testat alla finska lakritssorter, men de jag har smakat på finladsbåtarna och i Helsingfors har alla varit så likvärdiga och extremt söta så att själva lakritssmaken inte har kommit till sin rätt. Detta finns det även flera exempel på här i Sverige - lakritsbåtar - hur mycket lakrits smakar de? Alltså tycker jag inte att dessa är något bra alternativ för en LAKRITSsugen person, däremot är de utmärkta alternativ för en SOCKERsugen person.

/Désirée

Kiasara
0

Tusen tack för alla svar!

#3 Lakritste ska jag se om jag hittar och testa. Det låter mycket intressant med lakritsessensen!

#8 Blandat med mörk choklad så låter det helt fantastiskt!

#11 Om det stannar vid en bit djungelvrål så är det säker ok men det är inte lätt att sätta stopp…

#12 Lakritsrot verkar också spännande. Något att kolla upp!

Kiasara
0

#14 Det är en mycket bra tanke! Kan det vara en brist av något slag som gör mig lakritssugen? Något att forska vidare i…

Isa56
0

Jag köpte en påse lakritsrot i somras på marknaden, när jag köpte marknadsgodis till maken. Där står tyvärr inget om kolhydrater, däremot har de en hemsida. http://borgebykryddgard.jetshop.se/

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

MissMullig
0

Gud så sugen på lakrits jag blev nu. Måste koka lite lakritsthe.

Monky
0

Kolla http://www.chokladbutiken.se/lakrits.htm

De ska ha en butik i Stockholm, tror att de säljer nåt som är sockerfritt.

Jag brukar köpa en ask läkerol salmiak ibland.

Fishermans friend ska ha nån ny sort som smakar sötlaktist.

Läkerol och fishermans innehåller sockeralkoholer som kroppen inte rar upp. Oftast räcker ju en eller ett par små bilar för att stilla suget.

Glad

rottizz
0

Jag vet precis hur du känner dig- är en lakritsoman sen 15 år tillbaka! Jag har tänkt köpa lakritsrot, kan ju inte vara mkt kollisar i den, och den smakar väldigt gott. Sen har jag hittat ett annat the som smakar oerhört mkt lakrits, vet inte vad det heter men det kan jag ta reda på.

Om jag får stjäla din fråga lite så undrar jag över sockerfri lakrits. Jag hittade en gammal påse hemma där det står så här:

kollisar: 51,4

Polyolen: -50,9

Netto kollisar: 0,5 gram

Betyder det då att det bara är 0,5 gram då????? Hoppas nån kan svara.

Monky
0

#21 Jo, nettot är det som är riktiga kolisar, polyoler är sockeralkoholer.

Var inne på Lakritsbutiken och såg att man dels kan näthandla och att de hade en massa sockerfritt lakrits!

Glad

rottizz
0

Då kan man alltså äta dom??? Isf blir jag MYCKET glad =) ska inte överdrivas med nån bit då och då. Jag köpte påsen på en mack. Godiset heter de Bron, salt liquorice, kostade väl en tjuga och helt ok i smaken är dom.

Monky
1

#23 Jag har också köpt De Bron vid ett tillfälle!! ICA supermarket kan ha dem, där hittade jag dem i alla fall.

De är jättegoda! Fast man ska inte proppa i sig, sockeralkoholer har laxerande effekt…men det räknas inte till kolhydrater som kroppen tar upp.

Jag har ätit dem och inte haft några problem…såvida jag inte ätit för många… Foten i munnen

rottizz
0

smask- då blir det till att ta en bit- bra att ha i nödfall ist för att köpa vanligt godis =)

zebrarandig
0

Samma ämne som finns i lakrits ska finnas i stensöta.

Ska ut och hämta lite stensöterötter idag.

Jag ska göra ett avkok och kolla om det blir "lakritsaktigt". Det blir antagligen självsötande då stensötan innehåller ett ämne som är 50ggr  sötare än socker.

DesK
0

#26 Stensötan, hur ser den ut? Skulle du kunna fota den och lägga upp här, eller i ditt galleri? Har för mig att den ser ut som en liten ormbunke? Kan ju vara fler än jag som undrar  Glad

/Désirée

Monky
0

#27 Stensötan är som du säger en liten ormbunke. Smakade på den under en floristikkurs och tyckte väl inte direkt att det var nån fantastisk upplevelse men sånt är ju individuelt Glad

Bifogar en länk till Den virituella floran

http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/polypodia/polyp/polyvul.html

DesK
0

#28 Tackar! Glad Jag smakade stensöta när jag gick i lågstadeiet (i forntiden alltså) och vill minnas att jag gillade smaken. Som du säger smaken är olika och jag kanske inte alls gillar den idag.

/Désirée

MissMullig
0

Som ung åt jag den mer eller mindre dagligen för vi fick inte godis av föräldrarna.

#26 hur gick det med avkoket??

[Pennylane1]
0

hon kanske inte har hunnit plocka dom än! Dagen är ung!

MissMullig
0

*lL Sorry hon verkade morgonpigg.Men den som väntar på någotgott den väntar alltid förlänge Oskyldig

thomsen
0

Tack för tipset om De Brons lakrids. Var och handlade idag och köpte med mig en påse hem. Jättegoda och stillade lakridssuget… och bäst av allt, det räckte med 1 bit!

Kiasara
1

Tack för alla trevliga tips! Jag ska leta reda på De Brons lakrids och göra en pannakotta… Mums!

rottizz
0

Ja man håller sig verkligen från hetsätningen man höll på med för bara några veckor sen. Tog 1 bit igår =)

Idag har jag dock ätit lördagsgodis- 2 bitar mörk choklad med jordnötssmör på- för några veckor sen hade jag lätt ätit en 200 gr chokladkaka, fredag, lördag OCH söndag!

thomsen
0

Nackdelen med att äta godis första gången sedan jul är att jag fick tillbaka min halsbränna… men det får det vara värt. Har saknat lakridsen…

rottizz
0

Men vad duktig du är- sen jul!!!! Ja, då är du värd lite godis Tungan ute

Monky
0

#33 Ja fördelen med den här kosten är ju att det faktikst räcker med EN bit! Skrattande

Jag har köpt saltlakitsessence och salmiaksalt på essencefabriken i stockholm, för att ha som smaksättning i glass och pannacotta…får se när jag får ändan ur vagnen och prövar… Men så klart måste jag ju ha nån bit De Bron i också, så det blir lite svart!!

Skrattande

MissMullig
0

Var ligger den i Sthlm?

annamanna
0

Lakritsrot köper man i hälsokostaffären, god att gå och tugga på!

goldcamilla
0

I Borgeby kryddgård kan du köpa allehanda kryddor så även lakritspulver, lakritsgranulat, hackad och hela lakritsrötter. Du kan handla över nätet.

MissMullig
0

vill handla i butik i Stlm som#38 nämde

Monky
0

#42 Essencefabriken ligger på Wallingatan, den korsar Drottninggatan ganska högt upp, vid Norra bantorget.

Skrattande

http://www.essencefabriken.se/

MissMullig
0

Tack

Malusen
0

Jag har köpt via nätet:

Lakritspulver som jag har gjort lakritspannacotta av, mycket gott

Hårda tabletter som man kan suga på, mycket goda de med Flört

rottizz
0

Panduro hade en del grejer med- kan det vara ungefär samma sak? De hade pulver, rötter tror jag det var. Är det inga kolhydrater i pulvret??? Vore ju toppen isf- älskar vaniljglass med krossad turkisk peppar, det kan nog blir rätt likt i smaken om man rör i lite pulver ist.

lc-solkatt
0

Jag frövade att rosta mandlar marinerade i anis och fänkål och salt - blev faktiskt gott och fick en god touch. Tips är att använda mycket marinad

MissMullig
0

kanon vill med göra glass med lakrissamk mmmmmmmmmmm

Banon
0

Förvirringen är stor vad gäller lakrits. Äkta lakrits är alltid gjord av lakritsrot utan sockertillsats. Även lakritspulver. Äkta lakrits hittar man oftast i deikatessbutiker eller andra specialbutiker där man har "kvalitetsgodis". 26g kolhydrater/100g.

Äkta lakrits äter man i små mängder, dels för att det är laxerande, dels för att det kan höja blodtrycket. Gynnsamt för matsmältningen.

Lakritsen från hälsokosten (naturlakrits) innehåller både socker, majs och annat skumt.

Salmiak och saltlakrits är inte lakrits alls, utan rent kemiska produkter.

MissMullig
0

Just därför gör jag glass med lakrits smaken själv då. Men inte ofta för blodtryckets skull

goldcamilla
0

Glass provade jag också och det var riktigt gott. Jag tog dock inte så mycket lakrits utan ville bara ha lite lakritssmak.

lc-solkatt
0

Finns det något bra godis att köpa som inte innehåller dåligt sötningsmedel och som dessutom är kh-snålt? Var köper man det i så fall?Tungan ute

Monky
0

#52 Jag har prövat De Bron, deras produkter säljs på ICA supermarket. De innehåller sockeralkoholer. Viktväktarnas godis sötas på samma vis.

http://www.chokladbutiken.se/lakrits.htm säljer också en massa olika sorter osötad lakrits på nätet.

Med "dåligt sötningsmedel" gissar jag att du menar aspartam, har inte hittat nåt godis som innehåller det.

byggarn30
2

*bump* Jag brukar göra glass på en halvliter vispad grädde, tre äggulor, sukrin och några krossade Lakritsal. Ger en underbar lakritsglass med försummbart med kolisar.

kaisakavat
0

Ett bra tips. Jag har köpt mald lakritsrot och blandade det härsenast med Smetana. Väldigt oengagerat, men det blev rätt gott det åxå.

Ska prova med grädde och äggulor.

Tycker lakrits i sig är rätt sött, så jag har inte känt behov av att lägga till nåt sött. Men vi får se.

[förgätmigej]
2

Gör ischoklad:

Alt 1: 100g smält mörk choklad, 100g smält kokosolja. Vispa ett ägg och blanda i och blanda ner rålakritspulver.

Alt 2: Med färre kolhydrater. Smält 150 g kokosolja, blanda i 1-2 msk kakao, pyttelite stevia och rålakritspulver.

Båda är jättegoda om man gillar kombinationen choklad - lakrits,