Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 9663 ggr
Nybörjarn
13

Kokta ägg utan sprickor, alldeles perfekta!

Har sätt att det finns lite gamla trådar om perfekt kokta ägg…

Innan hade jag en tendens att alltid överkoka äggen tills min mamma lärde mig att man inte riktigt behöver koka dem!

Nu blir äggen helt perfekta, hårdkokta, men utan något grått äckel och ändå lite mjuka… inga sprickor i skalen heller!

De flesta kan säkert detta, men jag tänker dela med mig, kanske finns det någon annan därute precis som jag, som skulle kunna ha nytta av detta tips… :)

1) lägg äggen i en kastrull med kallt vatten så att det täcker äggen.

2) lägg kastrullen på plattan, högsta värmen och vänta tills vattnet börjat koka.

3) när vattnet börjat koka (bubbla lite, behöver inte vara världens häftigaste kokning) så sätter man ett lock på kastrullen, stänger av platten och lägger kastrullen åt sidan.

4) Vänta 15min,(lyft inte på locket!) då får man perfekt hårdkokta ägg att skiva/halva… vill man ha lösare ägg så lite kortare tid förstås.

5) Sen häller man av det varma vattnet och fyller på med kallt… när de svalnat lite och man kan ta i dem så kan man ta upp så många ägg man vill ha, knäcka dem lite runtom och sedan lägga tillbaka dem i vattnet en liten stund till… på så vis blir det superenkelt att sedan skala dem, utan något piller! :)

Jag har lyckats få helt perfekta ägg (i min åsikt) varje gång med det här tillagningssättet! :)

Gittanglad
3

Jag lägger ett eller två ägg i min vattenkokare (som är slät invändigt utan värmerör) häller på kallt vatten och när vattnet kokar ställer jag äggklockan/tidtagaruret på tio minuter och äggen blir perfekta.

SiljeSol
1

Tackar för tips, ska prova det!

folke
1

Helt perfekt..  Detta har varit ett av mina livsmysterier som du har löst åt mig.

Jag har provat att koka ägg på många olika sätt, och många olika sorters ägg. Men jag har aldrig kommit underfund med hur man ska koka dem för att de ska bli lättskalade. Vissa dagar går det lätt andra följer halva ägget med.

Detta måste testas omgående !  Stort TACK !!!

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

RobinEH
0

10 minuter kokning i saltat vatten har givit mina ägg en fin hårdkokt gula och lättskalat skal. Aldrig haft några problem med ägg.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Loria
1

Lättskalade ägg får man genom att chocka dem med kallt vatten när de kokats klart.

folke
0

#5 Jag har provat det också, och det funkar iband, och jag skulle vilja komma underfund med vad det är som gör att det blir så Oskyldig . Det gör ingen skillnad om det är från frigående eller industritillverkade(burhöns). och jag har provat lång tid och kort tid i kallt vatten.

Jag har dock inte hittat något samband. (Å andra sidan så har jag ju inte doktorerat i ämnet heller, och den högsta prioriteten för mig är att äta dem)

Nu ska det kanske till(äggas) att jag sällan hårdkokar mina ägg, det kan ju vara en orsak ?

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

rapu
2

Om äggen är nyvärpta är dom svårare att skala.

jansan
0

Blanda salt i vattnet när Ni kokar äggen. Då rinner vitan INTE ut om skalet spricker.

chilisalsa
0

Ja eller lite syra ger samma resultat… Gör man förlorade ägg brukar man ju t.ex dutta i lite ättika i opvattnet för att vitan ska hålla ihop…

Medarbeterare på Kost

CasaRamon
0

Eller häll lite olja i vattnet.