Ska ge LCHF en chans..
Ja då har jag kört igång med LCHF och Jag är fortfarande i startfasen och känner mig allmänt förvirrad och tveksam men när det hade gått 4 dagar hade jag gått ner några kilon (4) så det funkar väl….
Eftersom jag känner mig lite tveksam till allt detta så tänkte jag kolla några måltider med er:
Kl 06: Frukost har hittills bestått av 4 skivor bacon, äggröra på 2 ägg och en skvätt grädde, en matsked turkyoghurt och lite grönsaker. OK? Mer mindre av något
Kl 11:30 Lunch Blir rester från Middagarna
Kl 15.30: Mellanmål 3-4 Ostskivor Prästost 28% (tror ja), ett bar skivor skinka och lite Philadelphiaost på de. Kan inte vänta till middagen då dör ja. Tips på bra "skivostar" man kan äta tack.
Kl 18-19 Middag Gjorde första dagen tabben att använda "vanlig" buljong men vet nu att den inte är ok utan att man ska passa sig för e621 bla.
Det jag har problem att veta är hur man ska dela upp allt på tallriken…n hur mycket kött, sås och grönsaker ska man ha?? Visst ät tills du är mätt men man måste äta lite av varje väll!?!
Det jag ätit hittills till middag är:
Dag 1: Fläskfilé med smörstekta kantareller och gräddsås med grönsaker
Dag 2: Broccoligratäng med lax
Dag 3: Flygande jakob efter recept i en bok.
Dag 4: 1½ Skinksnitzel med smörstekta kantareller å Bea (Tips på bra köp bea mottages gärna oxå)
Något som jag behöver är färdiga korvar som man snabbt bara kan steka på, märken å vart man kan köpa dom tack! Detta är nästan ett måste jue vad ska man annars laga för snabb lunch när man är hemma?
Om man käkar en sallad på lokala pizzahaket vad ska man undvika vilkasåser rekomenderar ni? Road Island? Röd kebabsås?
Tacksam för svar!
Utgå från hur mycket protein du behöver. Minst 1 gram protein per kg vikt du har. Närmare 2 gram protein om du tränar mycket. (100 gram kött/fisk innehåller c:a 20 gram protein.)
Lägg till grönsaker som du vill. Fettkälla (sås, kryddsmör, röror, etc) tills du är mätt.
Det är så jävligt att du behöver lära känna din kropps hunger- och mättnadssignaler för att landa rätt. Sorry. Så ät tills du ät mätt, upprepa när du är hungrig. Lär dig pejla storleken på måltiderna efter det. Acceptera att det kan ta några månader innan du landat helt i det.
Lokala pizzahaket är de du får fråga om vad såserna innehåller. Som regel innehåller allt som är processat, och ju billigare det är, socker och smakförstärkare. Vad du tål och väjer att äta är upp till dig.
Snabblunch är att ha färdigkokta/stekta ägg i kylen, äta ost och skinka, rester, makrill i tomatsås, etc. Allt möjligt. Kolla i affärerna du handlar i vad de har för korvar, ju mer kött och fett och desto färre tillsatser, desto bättre.
Man ska alltså dubbla proteinintaget om man tränar hårt? Om man bara tränar 1-2 ggr i veckan då?
Vad ska man tänka på när man väljer ost?
#2 Ät något däremellan? Känn efter vad som funkar för dig. Sikta på en lägsta nivå som du inte underskrider och så pejlar du hur det känns i kroppen allt eftersom.
Jag köper ost utifrån att det är opastöriserad ost, mycket smak och fett. Helst gräsbetande kossor. Det blir Gruyere, Comté, av svenska ostar köper jag Järnas mellanlagrade.
Eller så köper du ost som har hög fetthalt och som du tycker smakar gott. Ibland är det så enkelt. :)
En normalkostande motionist bör ät 1g per kg protein. Eftersom du är på lchf tycker jag du ska äta lite mer för att kompensera för protein som kanske förloras till glukosproduktion. Så minimum 1,5g per kg?
Jag har läst nånstans ang proteinmängd, att man ska äta 1 g per önskad kilovikt, om man vill gå ner. Det kan ju bli ganska stor skillnad gentemot aktuell vikt… Nån här som vet? Goliath?
#5 Just därför faller det på sin egen orimlighet. Att t.ex. en som väger 130 kg skall äta protein som om denne vägde 60 kg är vansinne.
Som mimlan skriver..
Det har gjorts studier på nitrogenbalansen (proteinomsättningen) och man vet vad folk i olika aktivitetsnivåer behöver. Äter du under detta gamblar du med din hälsa..
MimLan: Tack för ost infon!
hur tycker ni maten ser ut då? OK? Något ni tycker ser tokigt ut?
Hur man ska dela upp allt på tallriken…hur mycket kött, sås och grönsaker ska man ha??
Några konkreta tips på Korv som man kan köpa?
Beroende på dina mål kan du äte 1g per kroppsvikt på vilodagar och 1,5 till 2 på tränings dagar och ev dagen efter träning med.
Läs #1 av MimLan på nytt.
Lidl och Willys har bra korvar med högt köttinnehåll (80-95 % kött) och till väldigt bra pris.
Köpte lite körv på Lidl igår men problemet är jue att dom inte skriver ut E ämnerna…. eller inehåller de inte sådanna? Stod en del skumma saker iaf!