Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 4486 ggr
Pussgurkan
1

Pussgurkan igen

Tja, vad ska jag skriva? Det känns SÅÅÅÅÅ pinsamt med ännu en tråd …. Rynkar på näsan

Jag har 1 vecka kvar sedan är det semester. Denna veckan tänker jag börja på't igen. Ni känner mig ju allihopa ….

Jag var så bra igång då för några veckor sedan. så fick jag ju halsproblemet och hamnade på sjukhus med glucosdropp ….. Halsen har kännts konstig sedan dess även om läkaren säger att det är läkt i halsen.

Men nu bara måste jag ta tag i detta igen och gå ner i vikt. Jag vill inte bli en tjockis till mamma som inte kan åka karusell osv för att jag är för tjock. Nästa år är det väl dags …. om inte annat så för bad och sånt. (nu badade de i pool i trädgården)

Dessutom retar det mig ENORMT att jag gått ner 40kg (som jag inte gått upp) men inte klarar av de sista 15++ kilona. Jag borde väl gå ner ca 25kg OM man nu ska förlja BMI och vad som "någon" har bestämt är "rätt vikt". Men jag nöjer mig med 15++ till. Då skulle jag väga ca 85kg till mina 172cm.

Jag har oxå tagit kontakt med plastikkirurg och bokat tid. Skall höra mig för vad de rekomenderar - det kanske blir skitbra om jag går ner 15kg till. Annars kommer jag nog att operara mig ändå för att få ett "slut" på detta med min vikt och att ständigt känna mig så fet av alla valkar som hänger. För DET gör de verkligen. 40kg minus SYNS på magen. Huden drar INTE ihop sig kan jag intyga -> det HÄNGER och är så jäkla äkligt!!!

Jag har läst Mooniqe och hur hon har gjort - tänkte testa något åt det hållet.  Tänkte köra lchf med mindre fett men ändå med fett.

Så nu; Here we go ….. igen! Skäms

Pussgurkan
2

Så idag (igår) var dag 1. Har gott bra änn så länge. Är ju lite du och så med sockersuget. Men eftersom jag vet detta sedan innan har jag laddad med massor av mat; fett och proteiner. Sedan typ dag 3 eller 4 ska jag minska på fettet för då är värsta suget över. Det var lite jobbigt eller vad jag ska säga då jag vaknade vid 13tiden för att gå på toa. Jag VET att vi har 2 underbara chokladbollar i skafferiet OCH 1 underbar Sarah Bernad kaka i kylen. MEN JAG HAR KLARAT ATT LÅTA BLI DEM BÄGGE TVÅ!!!! Känner mig stolt! Nu sitter jag på jobbet och försöker låtabli jordgubbar och småindustri som de andra har med. Men jag har precis ätit kyckling i semetana-majonäs-röra. Så det går nog bra.

Pussgurkan
0

ÅÅÅÅÅHHHHHHHhhhhh vad jag LÄÄÄÄÄNGTAR efter en härlig chokladbolle som jag VET finns i skåpet!!!!!

[Estellan]
0

Ta en ostrulle istället : )

Mooniq
1

Döda chokladbollen, ge den en vidrig begravning..Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
0

Döda allt som du är sugen på eller kan bli sugen på och har hemma! Bjud in grannen eller nån kompis så gör ett tok-rens i skåpen, ner med det i påsar och ge bort - Direkt! OM du har man o barn så får dom äta kolhydrater utanför husets väggar.. Basta! De behöver ställa upp för dig och kräv av dina vänner att de stöttar dig, peppar dig och frågar varje dag hur det går. .och du måste då vara ärlig o säga om det går bra eller dåligt..

Lite så tänker jag!!

Skrattande

Pussgurkan
0

Tack för era råd. Tyvärr har jag svårt att genomföra dem; dels för att gubben inte tro på mig och mina försök längre och dels för att jag har svårt att KRÄVA ting av andra. Jag offrar hellre mig så att säga. Jag vet att detta är något jag måste lära mig ……

Mooniq
0

.. att offra sig själv är lika lönlöst som att alltid stå sist i kön.. nånstans måste man börja kräva sitt utrymme - och jag hade börjat på hemmaplan..

Skrattande

Antingen vill han hjälpa dig eller så vill han ha allt som det är…även med en missnöjd gumma…

Bybo
0

Bara en komentar: Nie att du har gått ner så mycket i vikt. Oach, den där jääla BMI:n etar upp mig rejält (tror inte på`t)

När jag var typ smal, så var jag enligt "deras tycke smällfet, och har en kompis som nästan är spinkig so babbalr om att gå ner…för att…BMI:n inte är bra

Bybo
0

#8 Bra skulle det stå

Pussgurkan
5

Nu känner jag att jag är inne i det igen. Lchf'andet. Var och fikade med en väninna idag. Jag tog kaffe och hon tog kaffe men en bakelse som jag vanligen ÄLSKAR. Jag kände ingenting, inte sug eller vill ha eller ens att det gick att äta. Bakelsen var lika intressant som ….. tja en bit papper att äta. Skönt. Har kalasat på ägg med cf blandat med stenbitsrom. Och en jäkla massa proteiner. Nu om några dagar ska jag skärpa in mejerierna och minska (eller inte över äta/använda) fett. Känns så skönt att klarat av att komma in i det igen.

Pussgurkan
0

Idag har jag oxå klarat mig bra. Det blev dock pulver sås med extra smör i till lunch. Ibland så är det gott och snabbt.

Hade så himelens svårt att sova natten som var. Funderar på om det beror på att jag lagt om kosten? Jag har inte varit trött i dag förutom en kort stund efter det att jag hade ätit och då suttit ner en stund. Tog mig i kragen och började små fixa och tröttheten försvann. Antar att den tröttheten var för att blodet var i magen och tog hand om de fina kotletterna jag åt.

Jag har lyckats att få m-dagarna oxå. Blöder som fan. Antar att det är därför jag är sugen på salt även om inget smakar salt. Saltade som f.n på kotletterna men det smakade ingenting, jo själva "märgen" på kotlettbenet var gott. Märgen som blir stekt eller hur jag nu skall förklara det. JAg har inte ätit upp själva benen eller knäckt benen. Det är bara den där delen av benen som ser ut att vara delas som blir så god när man steker den.  Inte ens flesksvålar smakar salt ….

OCh TÖRSTIG är jag! Så jäkla törstig!!!!!

Så min dag har varit bra, full av energi, sömnlöshet, trallande, salt sökande, vatten drickande och städande

Hoppas ni haft en bra dag oxå.

Nu har jag inte tid att sitta här längre - ska fixa lite med tvätten.

Puss och kram

glitterfisk
1

Gott att höra att du är igång! Har funderat på det ibland - att det kan vara så himmelens svårt att starta (om) med kosten, när det är såpass lätt att hålla den när man är inne i den. Som du säger, bakelse lika intressant som papper…. Du har gått ned 40 kilo! Det är en bedrift! Försök vara lite glad, stolt och tacksam mot dig själv för det och döm dig inte för hårt för de som finns kvar. Fattar att du vill ta bort några till, men jag är säker på att du är en bra person och mamma som du är nu också. Försök gilla dig själv och utifrån det ge dig bra saker.

Pussgurkan
1

Jag MÅSTE få bort mer eftersom jag vill kunna göra ting med mina flickor, tex åka farfars bilar på Lisseberg och då kan man inte vars för tjock. Vill och tänker inte bli en mamma som inte orkar eller som måste stå vid sidan om istället för att kunna leka MED mina flickor. Jag vill kunna gunga med dem men då måste arslet få plats! Haha. Visst räknas de 40 kilona men ändå inte ….. om ni förstår. Är såååå igång och mår sååå bra. Inte för att jag kan känna alla dedär hälsovinsterna som ni känner utan mer för att det känns bra att jag klarar av det + att jag inte har något sug. Känner mig hoppfull och jävligt bestämd denna gång. Har även fördelen nu eftersom jag ska ha semester nu och då behöver jag inte trixa och smyga med min mat. Jag tycker detta med att vara tjock och banta/gå-ner-i-vikt är så genant. Jag skäms och vill inte berätta för någon. Svårt att smyga på jobbet mm Mina närmaste vet naturligtvis men inte alla runt om. Dessutom har jag bokat tid för konsultation hos kniv-doktorn. Ska höra med honom om vad han tror han jan göra och NÄR - inte tid-när utan kilo-när. Tänkte ta en titt på vågen ….. Spännande.

Pussgurkan
0

Sitter och funderar … ska resa bort om ca 1 vecka. Funderar på hur det kommer att gå. Är orolig att jag kommer att trilla dit IGEN, som alla andra gånger…..

Jag har dock en plan … ska ta med mig kokta ägg och majonäs. Klarar mig långt på det. Vad gäller maten så får jag pirka helt enklet. Men orolig är jag

Här om dagen så åt jag BARA 3 ägg + semetana med stenbitsrom på 1 hel dag. Kl 06.00 på morgonen dagen efter blev jag hungrig och åt igen. Antagligen inte så bra men om det händer 1 gång så kan det väl inte vara så farlig. Vill ju inte att kroppen ska sluta att bränna fett.

Lustigt är att detta dygnet så var jag så skit pigg hela dygnet - sov knappt alls.

Jaja, idag har jag ätit lite bättre men det är mycket ägg och ägg … lite lat och orkar inte tänka ut mat just nu. Blir bättre en annan dag. Har dock fått i mig mer kallorier än den där dagen då jag bara åt 3 ägg + röra.

Hoppas det händer massor på vågen nu - vill bli av med allt då jag vaknar i morgon. Men det är väl antagligen omöjlig Skrattande men önska kan man ju ….

Pussgurkan
0

Är bortbjuden eller bortrest nu så maten blir lite lidande. Jag försöker men det blir inte så bra som jag vill MEN det blir bättre än innan jag åt enl lchf. Bara att strama upp sedan då jag är hemma igen. Har fått mig ett glas vin jaja okej två då…. Och lite hemlagad glas med lite socker i. Känner dock att jag mår bra och inte har drabbats av sötsug

Pussgurkan
0

Så var jag hemma igen. I morgon så är det på't igen. Har hållt det ganska bra men inte helt, någon potatisbit och havrekaka har jag ätit och bröd till frukost.

Men jag mår bra och hör inte sockermonstret - ännu….. Och imorgon så ska jag äta rätt igen då jag har hela mitt kylskåp + "bara" mig till sällskap vid maten (haha) Flickorna är ju naturligtvis där men det säger ju inte emot, gubben är ju oxå hemma men han lyssnar jag inte på Flört

Har ju semester nu så min plan är att nu kunna ställa in mig och äta rätt utan att bli frästad av arbetskompisarna och deras godis. Dessutom så tänkte jag ta tag i detta med motion - tror ändå att vi måste ha det på något sätt. Om inte annat så behöver jag lite med kondision, mer flås helt enskelt och DET verkar itne komma av kosten. HAHA och tyvärr.

Min första plan var att gå upp ca 1 timme INNAN tjejerna och ge mig ut - inser att det går inte då jag är så jävla morgontrött. Plan 2 är att då de har lagt sig så får gubben sitta inne när jag ger mig ut en sväng. Så plan 2 har jag just spikat - gubben vet det inte ännu ….. men han älskar ju mig så det blir plan 2 Tungan ute

Usch, vad jag är dum ….. hihi

Pussgurkan
2

Just nu ikväll undrar jag varför jag inte alltid alltid alltid äter så här ….

Kvällsmat = omelett på "hemgjorda" ägg (2st) + pyttelite riven ost ovan på.

Ovan på detta = ett berg av kantareller + lök + grädde + salt och nyriven svart peppar. Kantarellerna hade jag plockat ca 10 minuter INNAN de hamnade i stekpannan Cool

Fy så gott det är/var för det är slut nu Flört

Mooniq
0

Det låter som en riktig lyx-middag

Skrattande

glitterfisk
0

# 13 låter som att det här med dina flickor ger dig stor motivation. Håll fast vid den! Ja, omelette med ett berg av kantareller, kan det bli bättre? Go for it!

Pussgurkan
0

Det var sagoligt gott!

Nu äter jag stekt lax med röra av; majonäs, smetana, pyttelite lök och ½burk ishavsrom. Inte fel det i heller.

Pussgurkan
0

Visst vet jag att jag äåt kolhydrater i börja på veckan "för att jag var tvungen" …. men blir ändå så ledsen när vågen inte visar minus. JAJA, jag VET allt det-där med häslovinster och att det tar tid och mått-band -> men det SKITER JAG I! JAG VILL HA MINUS PÅ VÅGEN och där med punkt! Flört

Funderar nu på två lösningar:

1) testa Atikinson's fettfasta

2) skippa vågen

Skippa vågen är svårt - skälet att jag gör detta är just att få minus på vågen. SÅ vad tror ni om att fettfasta? (vill gärna ha synpunkter på detta)

Pussgurkan
1

Jaha, var nyss i affären och handlade lite små ting. Träffade på en dam som jag känner flyktigt (tog hand om hennes man då han levde). Hon tar mig lite på magen o frågar om det är en på gång till. Nej fick jag ju säga. Och då säger hon: så det är bara gotte-mage då. TACK FÖR DEN!! Så kan jag ju inte ha det att folk tror att jag väntar smått. Fy var jag känner mig tjock nu.

Pussgurkan
2

Har ett tag tänkt att jag ska röja i tvättstugan men har inte blivit färdig till det. Idag så spottade jag i nävarna och satte igång. Min käre sambo som ganska länge "gnällt" om att det stod så mycket i tvättstugan - frågade vad som hänt, varför jag plötsligt tog tag i det. Svårt att förklara men då jag äter lchf så blir jag inte piggare eller så MEN jag har lättare att "få tummen ur" och sätta i gång med ting. Men döm om min förvåning då gubben blev "halv sur" för att jag började röja OCH hade mage att be om hjälp med två ting. Tog väl sammanlagt 15 minuter av hans tid! Argh! Blir så trött på manfolk och på min gubbe ibland! Det är precis som ingenting är bra. Nu surar han över något som jag inte har en aning om och frågar jag får jag ett surt : det är inget! MEN HURRA FÖR LCHF för när jag äter lchf så har jag så skitenkelt lätt för att strunta i karl'n! ;-)

Mooniq
0

.. steg två: köp stora kängor o lär dig sätta ner foten.. hårt! Skrattande.. skojar bara..

can't live with them - can't live without them - stämmer, eller hur…Glad

Heja dig!!!

Pussgurkan
0

Ja någonting sådant. Ibland är det bara SUCK!

Pussgurkan
1

Idag vågade jag klättra upp på vågen. Den visar minus, hurra. Men fick precis "käft" från gubben om att jag inte kan stå på en kista för jag är så tjock. Har stått på den kistan varje gång jag putsar fönstren de sista 7 åren! Och det sa jag till honom + att jag inte är en jävla elefant. Då säger den skiten " Jo, snudd på". Vad fan säger man?

Mooniq
0

.. att han tar över fönsterputsningen från och med nu. Skrikandes kanske dags för dig att titta på en egen väg i livet..?

Pussgurkan
0

Nje, men det är dags för mig att ta plats. Att kräva att JAG ska tas på allvar och …. Fast egentligen är han bra MEN jag tror att han har en släng av Asperges syndrom. Att det är därför han är lite "osmart" när det gäller känslor och smidighet. Han är en jäkel på siffror, bygga osv - det som är konkret. Och han ställer upp i alla lägen. Och han är lojal mot mig. Men som sagt, när det kommer till andra ting då är han som en elefant i en porslins butik.

Mooniq
0

Ok, då börjar du ta plats och visa ENORMT  tydligt när du blir dåligt bemött, säg rakt ut att - det där sårar, det vill jag inte höra igen.. Heja dig !!!

Pussgurkan
0

Ja, jag måste lära mig att JAG räknas, att JAG har ett värde. Men det är svårt. Har sedan barn fått lära mig att stå tillbaka och att andras känslor/vilja är viktigare än min. Speciellt då min mammas. Jag skulle oxå behöva lära mig att tycka om mig, jag tycker om den jag ÄR som person men jag avskyr min kropp och mitt utseende. Jag Kan inte se något vackert alls i mitt utseende. Och det måste jag lära mig. Tycker att jag varit duktig de sista veckorna. Dels klarat av att vända om till lchf fast med mindre fett utan att vara fettskrämd OCH (nästan) varje dag har jag gått med stavar ca 1,5 timme. Sträckan är den samma men märkte i dag att det gick fortare att gå den. Kan det vara så att jag har tränat upp mig? :-D Gubben är VÄLDIGT trevlig, båda igår kväll och idag. Han har nog ( som vanligt) tänkt lite …. Han fungerar så att han blir irriterad över något som går fel (typ hans bygge) och då när vi pratar och säger han ting lite för hastigt och utan att tänka till. SEDAN då han går ut och fixar med sitt (typ ved eller bygge) så tänker han lite, får lite distans. Och då verkar det som han inser och blir extra trevlig. Han är ingen misshandlare men han klarar inte av att i stunden tänka OCH prata OCH vara lite smidig. Får han bara ta en time out och gå iväg själv så faller allt på plats. Har märkt detta så många gånger med allt möjligt ( han är inte bara så mot mig) och egentligen skulle jag inte bry mig. Men just min vikt är jobbigt. Har kämpat mot den i så många år och är stolt av de 40kg jag tagit av (utan att gå upp). MEN det var INANN jag kände honom så i hans värld är det för abstrakt och räknas inte. Han är sådan, det abstrakta finns inte. Kam man inte räkna på det och bygga av det så är det bara humbug och new age … prova att ha en diskussion om religion eller andligen med honom HAHA säger jag bara. Eller få honom att förstå att det finns sånna som blir utbrända FAST de jobbar på kontor ….. Jaja, han är söt men lite enfaldig men sch säg inte att jag sagt det ;-D

Mooniq
0

Oj, det är ju min  pappa du beskriver -jag trodde nog att endast min pappa var stöpt i den formen.

Du får säga till honom att när han tänker till - då ska han oxå komma till dig och berätta att han tänkt om/till och faktiskt be om ursäkt, allt annat gör ditt självförtroende ännu skörare, jag vet - jag har varit en person med noll självförtroende, för om man får höra att man är fet, ful o korkad så blir det en sanning till slut, eller hur.

Om han inte är karl nog att lyssna till dig och dina behov så kanske han behöver prata med en utbildad person som kan ge han förståelse. En person behöver inte slå för att misshandla - man misshandlar mer effektivt med ord och nedlåtande attityd -jag kan allt om det där.. tyvärr..

Jag har valt att leva själv de sista 6 åren, jag har gjort min resan innåt i mig själv, skapat mitt värde och skapat mig självförtroende, tack vare mycket goda vänner, där jag kan vända ut o in på mig själv och få distans och klarhet i hur jag har varit behandlad förr..

För några dagar sen var jag på fikadejt - och nu äntligen kan jag säga att jag har hittat en person som jag vill lära känna närmare och det är så välkommet

Pussgurkan
0

Igår var min far här, firade mina flickor som snart fyller år.

Jag åt:

• hembakadkanel krans - inte så mycket socker i men vetemjöl
  • potatissallad och klyftpotatis - överdrev inte men åt
  • tårta - buddapest

Idag har jag ätit

• två kotletter med hemgjort kryddsmör
  • lax men tyvärr med lite kechup i såsen
  • 3 ägg + smetana + stenbitsrom
  • några ölkorvar

Har idag inte känt något sockersug eller lust att äta annat än lchf.

HUR ILLA HAR GÅRDAGENS KOLHYDRATER STÄLLT TILL DET FÖR MIG?

och om några dagar kommer jag äta tårta igen - flickornas riktiga kalas.

HUR SKALL JAG GÖRA FÖR ATT FÖREBYGGA KOLHYDRATERNAS NEGATIA PÅVERKAN?

äta extra fett eller bara skita i det och njuta?

Mooniq
0

.. så länge det handlar om små mängder så njut Skrattande var dock uppmärksam på när sockermonstret vaknar… och kämpa hårt om han gör det !!!

Om du har läst min tråd så har jag ju några gånger skippat min trappa till förmån för kalas, midsommar och så, sen har jag kört tbx i min trappa utan problem och det har fungerat. Vikten har stått still eller gått upp lite när jag har fuskat men sen vänt neråt igen..

Pussgurkan
0

okej, det låter bra.

Hade tänkt att avvika från lchf - mina änglar fyller ju år!

Men vill ändå inte sabba något nu när jag är så jäkla bra igång.

Mooniq
0

#34 pussgurkan

Ha den sista tanken i pannbenet, så ska du se att du sabbar ingenting…

men var uppmärksam på sånt du anar kan trigga igång ditt sockersug..Glad

MimLan
2

Det enda sättet att undvika sug för min del är att se till att fettet är där. Det dämpar.

Sedan skiter jag högaktningsfullt i vad det ger för effekt i praktiken då det viktigaste är att inte få igång en negativ spiral med en massa sötsug. Sådant kostar långt mer än en enstaka dag med dåliga kolhydrater.

Det går inte att vilja ha allting, man får välja det som är viktigast.

Pussgurkan
0

Kloka ord. Jag vet inte exakt vad som triggar igång mitt söt sug. Jo, socker naturligtvis. Men jag har oxå på känn att det är mina tankar - att jag tänker att " nu fuskade jag igår så jag kan lika gärna ta lite godis idag". OCH jag vet att jag gärna tröstäter, godis och kakor gnäller aldrig på mig och det är en sånn jäkla skön känsla i kroppen då jag överätit kolhydrater. ÄLSKAR hur skönt avslappnad jag blir av ett överintag av kolhydrater. Räknar med att det är det låga blodsockret som ger den känslan. Lite som en missbrukare som fått sin drog. Men denna gång så är det mer som står på spel. Vill inte uppleva att jag inte kan göra XX med mina flickor pga övervikten! Dessutom har jag beställt tid för konsultation hos en plastikkirurg i slutet av augusti. Jag vet att det är förtidigt att operera mig men jag vill kolla med läkaren om när och hur …. Visst vet jag att ju smalare jag är desto bättre men dit kommer jag nog inte. Så jag vill kolla när jag kan göra det och ändå få ett bra resultat trots några extra kilo.

MimLan
0

#37 Jag tror du behöver fokusera på dig själv. Att tänka på att du skall åka karusell för dina flickor skull är trots allt för andras skull. Det är pinsamt och skämmigt och sorgligt att inte kunna det. Men det är ändå externa faktorer. För något enstaka tillfälle.

Fokus på annat än sig själv tycker jag tenderar att stressa och göra det tillfälligt, det är för mycket negativa känslor inblandat då. Misslyckande. Skam. Och så vidare.

Kan du inte tycka om dig själv tillräckligt för din egen skull, så att dina flickor får en mamma som älskar sig själv och visar det? Jag tror det är viktigare att kunna visa det.

Det finns en oehörd skön känsla av avslappning i det. Sånt som ger grunden för att kroppen känner sig trygg, sånt som ger grunden för att det inte är ett problem att avstå sånt man inte tål.

.

Pussgurkan
2

#38 Tack för dina åsikter.

Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta dem … Jag har sedan barnsben fått lära mig att JAG inte räknas, i varje fall inte mina åsikter och känslor. Alla andra var viktigare än jag då jag växte upp - speciellt min mor. Mina föräldrar skildes då jag var 8 år. Och inte blev det bättre efter det.

Jag har i hela mitt liv bara haft en männsika på "min sida" och det är min pappa. För honom var jag bäst och för honom var jag viktig. Han lyssnade och han stälde upp - det har varit många nätter som vi har suttit och pratat.

Jag har inte innan jag var vuxen haft en ordentlig vän (eller någon vän), en som jag kunde lita på. Jag har bara hat min pappa. Jag ser nu i efterhand att jag borde fått hjälp "av någon". Jag ser nu i efterhand hur dåligt jag mått i hela mitt liv och jag minns hur ont i hjärtat jag haft i så många år. Nu har min far blivit sjuk - dement. Så även om hans kropp finns är han borta.

Så träffade jag en som nu är min närmaste vän, på något sätt så lossnade det något i mig och jag kunde sakta arbeta mig ur mitt "onda". Det tog väl si så där 10år för mitt hjärta att sluta göra så ont. Antar nu i efterhand att det varit en reaktion på mitt liv - typ posttraumatisk stress men deppretion och ångest.

Efter ytterligare några år träffade jag min gubbe, han lärde mig att se framåt, att skita i ting och på sitt sätt har han hjälpt mig att läka mig ännu mer.

För två år sedan föddes mina flickor. Det absolut bästa och det ända bästa jag gjort i mitt liv. De är skälet för att jag är lycklig varje dag. Och om jag inte kommer åstakomma något här i världen som kommer jag i varje fall vara den bästa för dem! DE ska ALDRIG behöva känna inne i bröstet så som jag har känt. De ska aldrig behöva uppleva att de inte är mitt allt, att de inte är det viktigaste i min värld. DE ska veta att det är tack vare dem som solen går upp varje dag.

Jag är inte kapabel att älska min själv, jag har aldrig lärt mig hur. Jag vet uppriktigt sagt inte om jag någonsin kommer att lära mig det. Men för varje dag tillsammans med dem så mår jag bättre och är lycklig. Så om det är "fel" ha dem som motivation och deras karusell åkning som motivation - tja DET SKITER JAG I!

Mooniq
0

#39 Pussgurkan - stoooor mental kram till dig..

Du har haft en krokig väg, liksom jag… (utan att dra min historia).. Du har kommit långt - och vet du va ? för varje dag kommer man en bit längre, man lär sig nya saker hela tiden och man får distans till "förr".. Det tar bara lite tid…

Glad

Pussgurkan
0

#40 Ja, jag vet. Ibland känns det bara så orättivst - som att jag får betala priset för vad andra gjort mot mig. Jag tycker det är tungt då jag känner hur många år jag förlorat.

"……..för varje dag kommer man en bit längre ….. "

MimLan
0

#39 Jag säger inte att det är enkelt. Och jag vet väldigt väl vad du pratar om.

Vänd på det istället, fråga dig vad för person du vill att flickorna skall se. Allt handlar inte om hur du är mot dem. Därför är det viktigt att dina flickors mamma får tillåta sig att prioritera sig.

Pussgurkan
0

Idag gör sig menscyklen påmind. Jag är så bottenlöst hungrig! Har löst det genom att äta! Kotletter, Kryddsmör, spenatstuvning med smör och vitlök, ägg, majonäs, grädde med färska hallon. Och skulle kunna äta nu igen. Detta händer mig en eller två dagar varje månad. Inser att det är hormoner men varför försvinner mättnads känslan? Jaja. Kommer väl att äta imorgon oxå haha

Pussgurkan
0

Idag är hungern mer normal - eller dvs jag känner en aning mättnadskänsla! SÅ imorgon borde allt vara som vanligt gen.

Ikväll har vi varit på räkfrossa. Det var gubben, svärföräldrarna, ungnarna och jag. Trotts att det blev sent för ungarna så var de duktiga, de är bara två men de satt vid bordet nästan hela tiden. Det var bara lite på slutet som de började gå omkring lite och sedan fick de gå (med följe) till lekavdelningen.

Nu antar jag att de sover - de är utlånade till svärmor för jag ska städa som fan i morgon. Födelsedagskalas på lördag!

För min del gick ätandet bra ikväll. Jag åt av grönsalladen (vet i f.n vad det var för blad) och av räkorna. Jag "toppade" med kryddsmör och olika röror som de hade - majonäsröror. Jo, cheedar ost åt jag. Det ändå som var "fel" var 1 glas vitt vin! Men det kommer bli mer vin denna veckan då min underbara vän kommer och hälsar på.

Får köra fett-fasta i nästa vecka för att få snurr på kroppen igen *hehe*

Tänker fortsätta köra lchf minus f men denna veckan tänker jag lägga till vin och kakor + tårta på kalaset.

Jag tror jag glädjer mig mer till kalaset änn alla ungar i världen Cool Jag har köpt girlanger och bordsprydnader och ballonger. Givetvis pressenter! Jag har i säkert 2 veckor funderat på hur jag ska duka …. och på vad och hur jag ska servera! *suck på mig* Flört

Mooniq
0

Inte suck på dig - ungarna borde tycka det e skitfräckt med girlanger och ballonger, precis så som det ska vara ju…

Skrattande

Pussgurkan
0

Ja, jag är lite barnslig så sätt. Bara älskar att fixa vid kalas. Gör likadant då gubben fyller år. Ballonger! Förra året då flickorna fyllde 1 år så fick alla äta på papptallrikar föreställande olika djur. Men i år går inte det då vi ska ha buffé - måste ha riktiga tallrikar då. Det är lättare då man tar maten. MEN det hindrar inte annat pynt! Åh, så kul det ska bli. Hoppas bara att gubben kan först BLI på gott humör och sedan behålla det. Är faktiskt lite trött på han och hans sur-humör …..

Mooniq
0

Sur-humör genererar gult eller rött kort!! Då får han antingen ha Jokermössa med bjällror eller stå på utsidan…Skrattande

Pussgurkan
0

Han surar bara mot mig, de andra är han trevlig mot. Har funderat på det du skrev om att bara gå här ifrån. Ibland skulle det vara skönt men det är svårt då han har så många andra bra sidor. Det är bara hans surande jag skulle vilja ändra med honom. Allt annat tycker jag om hos honom.

Mooniq
0

Det du skriver slår an så många minnen hos mig.. Så som jag hade det förr, och det var ett kaos och mental härdsmälta..Ibland känner jag såå starkt att vilja prata med dig och säga högt att tänka i andra banor, se andra möjligheter, - samtidigt så förstår jag hur svårt det är att förändra sin tillvaro.. jag har själv varit där.. men vet du va.. Bra att du börjar våga ta plats, omställningar är svåra men de är av godo..

Ha nu ett underbart kalas med de små - och om du märker minsta surmin- så säg högt - att det där tar jag inte idag !! Bara markera, inget mer.. då kanske han får fundera lite..

Pussgurkan
0

Har provat det innan - han surar i flera dagar då. Det bästa som jag kommit på är att totalt skita i honom. Han verkar fungera som en häst. Vänder man ryggen åt en häst kommer den fram och undrar varför man vänder ryggen åt den - medans om man försöker gå MIT hästen så går den längre bort och tänker minsann inte komma eller bli infångad! SÅ fungerar gubben! Och det går inte att prata med honom för då låser han sig totalt. Så det bästa är att i någon dag ignorera honom totalt!

Mooniq
0

# 50 Pussgurkan

go for it girl - om han fungerar som en häst så är ju du på rätt spår. Så får han tassa efter.. Bra tänkt och bra uttryckt…

Skrattande

Pussgurkan
0

Sitter på tågststionen och väntar på tåget. Min absolut närmaste vän kommer idag. Ska vara hör i några dagar och bl.a. fira flickorna! Tänk att de fyller två redan. Så ikväll blir det lchf-omelett med vin! Massor av vin. Har köpt 5 hela flaskor som vi ska kalasa på samtidigt som vi löser alla världens problem! Imorgon blir det grillat MED vin ;-) Har även köpt massa goda ostar så det ska inte gå någon nöd på oss inte. Som jag behöver att C kommer. Det känns så bra. Synd bara att tiden hår så fort …. Antar att jag måste glömma vågen i några veckor nu och köra extra strikt. Funderar på att köra fett-fasta som kompensation för dessa dagar. Haha.

Pussgurkan
0

Oj vad tiden går fort. Redan måndag ….

• I torsdags kom min vän hit och stannade till söndag. Så på torsdagen blev det lchf med vin.
  • Fredagen blev lchf med vin.
  • Lördagen var det kalas så då blev det lchf med vitlöksbröd, tårta och fruk - annanas + några få vindruvor. På kvällen blev det vin och vitlöksbröd.
  • Söndagen blev det lchf med vitlöksbröd och lite grädde med hallon.

Vi delade på 5 flaskor vin Oskyldig totalt under dessa dagar. Det blev lite utsvävningar från lchf'en men jaja.

Nu måste jag tillbaka på banan igen MEN ….

Läste inläggen h på forumet om nyttiga bakterier och den från illustrerad vetenskap. Det har fått mig att fundera lite - jag har vissst fått effekt med lchf men ganska långsamt och trögt. Inte har jag fått så där super piggeht osv som en del beskriver. Då i början av 2000 så åt jag havregryns gröt varje morgon + en köttfärssås med gröna och röda linser i + på kvällen var det kyckling med grönsaker (Broccoli, fänkål, paprika, lök och tomat) och bea.sås + att jag skippat kaffe helt. DÅ rasde kilona av mig. Kan det vara så att jag tillhör de som har en annan bakterie flora och behöver annan mat?

Jag har nu några dagar kvar på semestern. Sedan så börjar gubben arbeta och ting blir mer normalt. FUnderar att då verkligen se över min kost och lägga till gröten + räkna på kallorierna och lchf'en. Eller mer gå tillbaka till det som fungerade då ….

Tyvärr är jag en "sådan" som inte vill göra fel - jag tror på lchf (åtminstonde på att skippa kolhydrater, främst socker) men har börjat fundera på om jag inte ska låtabli att tro på det jag läser och istället "tro" på min kropp. Tro på att det jag känner är rätt - även om det är fel enl andra (lchf'are)

Tycker detta är jättesvårt…… men det får nog bli så ändå.

SpurtAnne
0

Men gud vad du dividerar hit och dit och upp och ner. Stackare! Du verkar ha det jättejobbigt! Jag vet inte vad jag ska säga för att peppa dig för jag blir alldeles matt av att läsa alla dina inlägg. Du krånglar till allt hela tiden. Försök att tänka enkelt. Bort med alla kolisar och kör! Byt liv, titta inte tillbaka.

:-)

Pussgurkan
0

Japp, jag vet att jag kronglar till allt - eller mycket. Men om det inte fungerar så …. vad göra?

Jag verkar inte var en som får lchf att funka … alltså måste jag ändra på något. Fast allt det vinet som jag tog i helgen var liksom en parentes hehe

Pussgurkan
0

Kanske ska tillägga att det jag skriver här är funderinger - jag ändrar inte varje gång. Jag äter strikt lchf - proteiner + fett INGET annat.

Men jag funderar här på forumet, och testar olika tankar….

Är besviken på att lchf inte verkar fungera ordentligt på mig….

Men har inte gjort något av alla de tankar jag skrivet….

…. ännu Flört

SpurtAnne
0

Det du behöver ändra är kanske ditt tänk. Tro på att det funkar! Det funkar! Bara du gör rätt hela tiden.
Kanske börja träna? (Jag orkade inte läsa allt, det kanske du gör) Träning ökar ju förbränningen. Det behöver inte vara galet. Bara ett par raska promenader i veckan. Det är vanebildande, efter ett tag mår man dåligt om man inte får motionera. Och efter ännu ett tag vill man oftast öka träningen och vips så tränar man galet och mår bra av det!
Sluta fundera på att ge upp. För mig är tänket på att du vill börja äta kolhydrater igen att ge upp.
Du påminner mig om mig själv när jag skulle sluta snusa. Man hittar på alla möjliga anledningar till att börja igen. (Som med alla beroenden)
Håll ut och tänk på att det är en process och ett nytt liv du ska få, även om det kanske tar ett tag.
Du kommer att må bra, kunna äta dig mätt och slippa en massa följsjukdomar!

Hoppas jag hjälp dig något!
Kram och kom igen nu!!!

Leramani
3

Med risk att göra dig arg, Pussgurkan, du behöver prioritera dig själv för att du ska orka vara en bra förälder i 16 år till. Barn som får lära sig att de är centrum i världen riskerar att bli helt outhärdliga när de blir större.
Mellan raderna i dina inlägg syns det tydligt att du är den lägst värderade personen i ditt liv. Det borde vara tvärtom. Man kan värdera sig själv högt utan att vara högfärdig,  och en start självständig mamma som sätter bra och tydliga gränser är den allra bästa sorten.

En man som kommer med nedlåtande kommentarer och blir sur om man säger ifrån behöver en näsbränna. Eller en kick ut i kylan.

Stå på dig, du är den viktigaste personen i ditt liv och om du inte kan säga nej,  så kan du inte säga ja heller.

De Lapsus Resurgam

Pussgurkan
0

Men oj! Vad är det för bild jag givit av mig själv?!?!?! Först: Dr Phil sa engång att alla barn borde få se att deras föräldrar lyser upp då barnen kommer in i rummet. DET vill jag ge mina ungar, jag vill att mina ungar ska VETA att det absolut det viktigaste i mitt liv. MEN det innebär INTE att de ska få allt som de vill eller göra allt som de vill. Tro mig mina ungar har tydliga regler och gränser och krav på sig. För det andra: JAG är inte en svag person, tvärt om - de som känner mig sedan många år säger att jag är en otroligt stark person som orkat och klarat att gå igenom allt det som jag gått igenom OCH fixat det så bra. MEN JAG känner att jag ofta inte KÄNNER MIG värdefull, känner mig inte vacker eller söt och jag har väldigt svårt att tro på att jag betyder något för någon. Och jag har svårt att lita å folk och öppna mig. Men jag är inte en svag utplånande människa för JAG VET att vad som änn händer i mitt liv så fixar jag det oxå. Oavsett vad det är! " om jag ramlar kommer jag alltid att resa mig igen" -den styrkan och tryggheten har jag i mig. Jag har nog givit en ganska fel bild av mig. Men jag är glad för alla era kommentarer för visst ligger det något i det ni säger på/i en del ting. Men tro för all del inte att jag inte kan stå upp för mig och/eller ta en fajt för MIG om det skulle behövas.

Leramani
0

Väldigt bra att höra.

:)

De Lapsus Resurgam

SpurtAnne
0

Synd att du inte känner dig vacker, söt och värdefull för det är du!

Pussgurkan
0

Skit oxå!!!! Här om dagen kom "Mr Röd" igen och jag hade tillåtit mig klyftpotatis dagen innan. Var inte alls berädd på vilket sötsug jag fick. idag är dag 3 då jag inte klarar av att skrapa ihop mig. Har precis smällt i mig ett paket Ballerina Skäms och det som gick så bra innan "Mr Röd" kom.

Har tänkt att jag i kväll skall ta mig en magic bullet the som jag läste i en annan tråd så kanske morgondagen blir bättre.

Det är själva fan att detta skulle hända och det är själve fan att jag inte klarar att stå emot. piss och skit!!!!

Nya tag nu! BLÄÄÄ!!

Pussgurkan
0

KOm och tänka på en sak …. varför vänta … har precis gjort magic bullet coffe …. men TJA, inte vet jag om det var så gott. Smakar fan för att vara mer precis …..

Undra var som är fel ….. för inte kan någon tycka detta är gott.

Pussgurkan
0

Sitter uppe ensam, alla andra sover i familjen utom jag.

Inser eller vad man nu ska säga att jag är ute på köret igen. Inte så farligt men det har spårat ur de sista dagarna. Var inte alls beredd på att jag skulle börja äta på detta sätt då "Mr Röd" kom. Snarare så kände jag mig väldigt trygg eftersom det gick så bra och jag hade absolut noll i sötsug mm.

Idag var jag ute på en lång morgon promenad - försöker få till de när gubben är hemma och kan ta flickorna. Jag märkte att jag gick långsammare och att jag redan efter 1/4del av sträckan hade tröttnat på att gå medan jag bara dagarna innan hade gått en längre runda än vanligt. Kännde mig mer anfådd och mindre stuns i benen. Dessutom har jag i flera dagar haft huvudvärk som har flyttat sig runt på/i huvudet. Jag som nästan aldrig tar tabletter har varit tvungen att ta Panodil - men de har inte hjälpt ett dyft. Ger mig f.n på att det är för att jag de sista dagarna har ätit kolhydrater igen - och då sockriga sådana.

I morgon börjar gubben jobba igen och livet går tillbaka till det normala. Jag har betämt mig för att gå upp innan flickorna och få i mig en ordentlig frukost. Och se till att jag kommer på rätt spår igen. Detta håller inte.

Kommer dock att vara mera vaksam och inte tro att jag "sitter säkert". Detta jävla sockermonster. Tur är det i varje fall att jag är medveten redan nu för det är lättare att dra i handbromsen i tidigt stadium.

Har oxå tittat på supersize v/s superskinny och jag funderar på om jag har någonform av ätstörning. Jaja jag VET att jag är tjock och alltså har en ätstörning men jag menar inte så. I detta avsnitt jag såg var det flera ting som stämde in på mig - dels vad det gällde han som var tjock och tröst åt men även en annan tjej som var bullimiker (fast jag spyr inte) … jaja får fundera vidare på detta….. en annan dag för nu ska jag nog leta upp sängen. Det är ju en dag i morgon oxå

Pussgurkan
0

Nu har jag ätit havregrynsgröt till frukost i 3 dagar. Jag har på pyllisumfrö och dricker vatten.

Tyvärr så blev omständigtheterna så att jag inte har kunnat (i måndsags och tisdags) hålla mig "på mattan" hela dagen. MEN jag märkte att på måndagen hade jag "min lilla röst i huvudet" (sockermonster rösten) som sa åt mig att stika inom på ett fik och ta en bakelse - för vad spelar det för roll + att den sa åt mig att köpa godis och choklad. MEN jag kände inte för det och hade ganska mycket att göra så jag "blev inte färdig" till att göra som "sockermonstret" sa Skrattande

I tisdags blev det så att vi hade folk här så jag tog kaka till kaffet *suck på mig* MEN jag gjorde min gryta som jag tänkt.

Idag så blev det som sagt havregrynsgröt + frö till frukost och nu till middag - gryta med broccoli + the.

I kväll tänkte jag testa magic bulletcoffe UTAN kaffe Flört Testade med kaffe "här om dagen" men då tyckte jag det smakade så illa - tror det berodde på att kaffet blev för kallt för min smak. Fick tips på att använda vatten + vaniljpulver …. hum .. kakao slog mig nu …. hum? Testa testa.

Jag kommer alltså nu att testa att äta lite annorlunda ett tag - har ätit helt strickt lchf (nästan noll) men får inget riktigt resultat . Läste inläggen med länk till Illustrerad vetenskap om "olika tarmar". PLUS att då jag gick ner alla mina kilon för några år sedan åt jag "min variant" av GI. OCH det tänker jag testa nu igen. Bara för att se vad som händer.

glitterfisk
0

Ja, alla måste hitta sitt eget sätt som passar just den personens tarmar, :) kropp och tankar. Själv skulle jag bli hungrig och få ett sug hela dagen om jag startade med havregryn och verkligen få jobba aktivt med att stå emot bakverk, klyftpotatis och annat. För min kropp blir det enklare om jag börjar med ägg, eller kokosfett i kaffet, eller bara kaffe… Du säger att du inte får resultat med lchf, samtidigt skriver du en del i din tråd om små avsteg. Har du prövat utan avsteg några veckor? Det viktigaste är att hitta sitt eget sätt och jag önskar dig stort lycka till i arbetet med att hitta din väg!

Pussgurkan
0

Oj, jag har prövat med lchf strikt och utan av steg i mänga veckor i sträck. Har även provat i 4 månader i sträck. Men det verkar inte fungera ordentligt på mig.

Konstigt nog känner jag inget sug av gröten. Däremot kommer det ett sug runt 18-tiden. TÄnkte i morgon testa att ta något "lchf"aktigt vid 16.30 tiden för att se om det har effekt på suget. Har alltid varit mer sugen på kvällarna - antar ätt jag är skapt sådan.

glitterfisk
0

Ok, då har jag missuppfattat. :) Så har det alltid varit för mig med. Inte särskilt hungrig på förmiddagarna, men det har smakat så gott på eftermiddagar och kvällar. Bra, man får prova sig fram…

Pussgurkan
0

Är bara så trött på min vikt. Jag vill hitta mitt koncept som funkar och vakna i morgon 20kilo lättare…..

jansan
0

Pussgurkan:

Skippa gröten!!!

Förstå att kolhydrater i större mängd tillsammans med mycket fett gör att du istället för att gå ner i vikt går upp!

Inte konstigt att sockermonstret skriker när du äter havregrynsgröt.

Leramani
0

Man får nog välja antingen att få energin genom fett, eller det dåligare alternativet att få energi genom kolhydrater. Man kan hålla vikten på båda sätten, även om kolhydratenergi ger ohälsa.
Men om man äter båda, blir det oerhört mycket svårare att hålla vikten, i synnerhet om man är eller har varit överviktig och/eller har jojobantat.

Havregrynsgröt är inte bra. Alls.  Att äta lchf och lägga till havregrynsgröt blir rena gödningen.

De Lapsus Resurgam

Pussgurkan
1

Jag är inte så säker på att ni har rätt. JAg gick ner 35kg för något år sedan (och dem har jag inte gått upp) DÅ åt jag havregrynsgröt till frukost (utan smör eller mjölk) - ren kolhydrat utan fett. TIll middag åt jag en köttfärsröra med fiberpasta och på kvällen protein med broccoli + lök + paprika och bea sås.

Jag gick då som sagt ner 35kg på ca 6 månader

Förra våren så åt jag lchf-noll och gick ner ca 10kg på 6 - 7 månader.

Jag hade inte svårt att hålla min lchf-gi då men nu är det nästan omöjligt att hålla lchf. Alltså tänker jag testa att äta så som jag åt då. Jag har läst om många där lchf inte verkar fungera. Det KAN ju vara så att vi är lite olika i våra kroppar och alltså behöver lite olika typer av kost.

Och helt ärligt, vad har jag att förlora på att testa det som funkade då?

Däremot tror jag att man inte ska blanda "hög"kolhydrat och fett i samma måltid. Det är därför jag äter havregryn till frukost utan något fett och sedan på kvällen äter med "riktigt" lchf. Dessutom tror jag att de kolhydraterna jag får i mig till frukost är något som jag ganska snabbt använder upp under dagen.

Så vi får se hur det går helt enkelt.

Pussgurkan
0

Skit! Hamnade i en situation eller rättare sagt i en rad av situationer som gjorde mig riktigt stressad. Klarade inte att hantera det utan gjorde som jag alltid gjort - tog till mat :-( Blir så trött och ledsen. Hur gör ni eller hur klarar ni att INTE halka snett i sånna här situationer? Känner mig så låg, trött och deppig.

Pussgurkan
0

Nu är jag hemma och har fått ungarna i säng. Sitter här och läser alla era inlägg. Det peppar mig faktiskt riktigt ordentlige.

Har nu drat i mig lchf-choklad (lchf-kaffe uten kaffe men med kakao ;-) ) Hade i 50g smör och 20g kokosfett + ca 1msk kakaopulver + knappt 1krm "socker - strö" från lchf-butiken (minns inte vad det hette)

Hoppas det kan bryta och få mig in på rätt bana igen imorgon. Vill inte hamna tillbaka till sockermonstret. Konstigt nog, fast jag nu ätit både smågodis och 1 bakelse + smörgås så har jag inte väckt socker monstret - ännu. Alltså MASSOR av fett så den jäkeln sover vidare.

Pussgurkan
0

Idag har jag tänkt att bara dricka lchf-kaffe (choklad) för att få in kroppen på rätt spår igen.

Hittils har det blivit 2 koppar. Den sista koppen var inte för att jag var hungrig eller sugen utan för att jag ville "komma före" ev sug.

Men så torr jag är i munnen!

Har ringt och pratat med apoteket så jag har fått hjälp att beställa hem ketonstickorna - ska hämta dem om några dagar! Ska bli spännande.

Pussgurkan
0

Det bidde lite mat ändå ;-)

Broccoli med en köttfärs röra på/med lök, hemmagjorda tomater, hemmagjord timjan, smör, litelite hönsbuljong och kryddor (papprika, cilli, peppar)

Ska dock ta en kopp lchf-choklad till innan sängen för att få upp fettet ännu mer och för att få en bra dag i morgon.

Pussgurkan
0

Har idag ätit bacon och stekt ägg för första gången på jag vet inte hur länge _ månader!

Fy fasiken så salt baconet var. Kan inte minnas att det var så salt förr ;-) Men jag behövde troligen saltet då det har blivit lite dåligt med salt på sistånde..

Pussgurkan
0

Otroligt men jagh ar faktiskt gått ner lite …. 1,5kg sedan den 20/8 men de första dagarna där åt jag lite glass och kolasås ett par kvällar Skäms

Skärpte mig ordentligt den 27/8 så egentligen ska jag väl räkna där ifrån. Men spelar roll.

Nu sover ungarna eller de ligger i varje fall för middagsluren. Jag har ätit ägg och bacon … um gottitt…

Ska slö lite framför tvplay nu en stund Tungan ute

Pussgurkan
0

Vill ha kaffe och glass!!!! Eller Mera glass. Får väl bli lchf-choklad

Pussgurkan
0

Vill inte ha glass längre - jag går ÄNTLIGEN ner i vikt!!

Tusen tusen tack Margareta för lchf-kaffe'n

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.