Hur mäter man protein/fett??
Håller på med Skaldemans bok just nu. Alla ni här har säkert läst den men för mig är det en aha-upplevelse. Jag trodde först att jag säkert läst allt han kan skriva förr men så var det inte. Fattar inte riktigt gram fett kontra gram protein. jag älskar kött men det blir ju för mycket protein kontra fett. Eller? Även fett kött. Hur mäter man protein? Om köttbiten väger 100 gram hur mycket är då protein?
Säg nu inte att det inte är viktigt för Herr Skaldeman säger att även proteiner blir socker omman äter för mycket. Det är bara fett som inte triggar insulinet alls
Ju fetare kött desto mindre protein och tvärtom. MinMatnet är ett bra verktyg så man lär sig lättare mängderna.
Lycka till!
Jag använder Kostverktyget LCHF.se, det är anpassat för just oss som äter LCHF-kost och det visar Skaldemans ratio så du slipper räkna själv.
Jag ser lätt hur E% (energiprocent) är fördelad över måltiden och över dagen. Du kan bygga upp måltiderna så du får 80-70 E% fett, 20 E% protein och max 10E% kolhydrater.
Den visar också antal gram för varje näringgrupp (kol, fett och prot), kalorier. Det är inte gratis som MinMat, men det är verkligen ett bra verktyg som är värt att betala för tycker jag!
Gå in på www.lchf.se och sen vidare till Kostverktyget, där finns en instruktionsvideo hur det fungerar.
Lycka till!
#3 Tack för tipset - Nyhet, för mig!
Vad kostar det?
du kan också anända matdagboken som är gratis(men utan Skaldemans ratio)

Hej
Det är ju inte bra med magert kött men det kompenserar man med majonäs eller gräddsås. Annars har en god dansk prickig korv perfekt ratio.
På många livsmedel står "I varan" Det betyder förhållandet mellan fett, protein och kolhydrat i torrsubstansen när man räknat bort vattnet. En läsk har typ 10% kolhydrat i hela flaskan. Eftersom det inte finns fett eller protein i läsken, och när vattnet tas bort är "I varan" på läsken 100% kolhydrat. 100% socker!

Det är väldigt bra att använda något kostberäkningsprogram i början, det spar tid. Själv använder jag Hälsovakten, det är ett kommersiellt program, men gratisvarianterna duger säkert. Efter ett tag har man lärt sig vad det handlar om och då behöver man inte räkna.
Själv "tränade" jag när jag var som flitigast, för ett halvdussin år sedan. Jag tittade på en maträtt, skrev ner vad jag trodde att den innehöll, i energiprocent och gram, och gjorde sen närings- och energiberäkningar på innehållet. Det är en mycket lärorik övning.
/SSS

Man mäter matens innehåll genom att mala ner den och skicka allt till ett laboratorium.. varvid man blir utan mat den dagen för lagar du ny mat så stämmer inte innehållet med den maten du skickat!
Man får lära sig vad olika saker typiskt innehåller, dvs man lär sig uppskatta utifrån vad andra har mätt upp!
Ena gången är det mindre protein o mer fett i biffen och en annan gång är det tvärt om så det jämnar ut sig på längre sikt.. likadant är det med kaloriinnehållet ibland är det mer ibland är det mindre och ofta så har man kommit på att livsmedelstillverkare inte själva kontrolerar så noga.. antagligen sparar de någon krona på att inte skicka sina varor till laboratorier utan slår bara i tabeller o räknar ihop något sanolikt värde!
Är det någon mer än jag som har undrat hur ICA kan producera nörfärs med exakt 15% fett.. år ut o år in.. det e nog en bättre precision än vad NASA har på sina produkter!
På Gröna Gårdars färs står det något i stil med 12-18% fett.. många värden kan förekomma!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Precis, Zepp! Alla värden som står på paketen är felaktiga. Men som tur är underrapporterar man alltid fettinnehållet i animaliska matvaror!
/SSS
Tack för alla tipsen. Ser att det finns olika skolor här.En del VILL mäta, andra klarar sig utan. Tur att alla de sorter finns.
En gammal tråd, men jag vill ändå passa på att tipsa om ett verktyg som vi håller på och utvecklar på vår fritid.
Här några exempel på kött: