Smörglad!!!
Slutförde min beställning av hemleverans av livsmedel från Tesco (i brist på bil) och jisses vad glad blev när de sänkt priset på mitt favoritsmör- Kerrygold, håll i er £1 för 250g.
Lidl tog 9,90 kr för 250 gram smör såg jag. Men det känns inte som något ekologiskt alternativ. LCHF är ju inte någon tävling om lägsta pris så jag säger bara grattis att ditt smör är billigt och hoppas att fler ekologiska alternativ kommer ut på marknaden.
Ibland får man kompromissa mellan pris och kvalitet beroende på vilka ekonomiska förutsättningar man har. Ibland blir det billig karré från Danmark, ibland ekologisk biff från gårdsbutik. Beror helt och hållet på ekonomin. Dock önskar jag att jag hade resurser att alltid prioritera närproducerat, naturligt och ekologiskt men med de priser som råder är det för mig inte hållbart. Det enda jag inte tummar på är ägg, där köper jag alltid ekologiska.
När det häller smör köper jag oftast ICA's smör. Det står iaf på förpackningen att det innehåller 81% fett, till skillnad från Arla som har 80% - om nu det egentligen spelar någon roll. 

angående kött, så köper jag alltid Svenskt kött, anledningen till att svenskt kött är dyrare är ju för alla djurhållningsregler vi hari sverige, om fler köper svenskt kött kommer till slut priserna oxå gå ner. Danmark kan man ju bara kolla på hur stort landet är och är det då möjligt att alla dessa djur får gå ute tex eller är de inne och blir matade med foder så de ska växa fort för att sedan slaktas o ge plats åt nya som ska växa fort..
Nej tack. men förstår om inte ekonomin tillåter för alla.
Kerrygold är inte det irlänska smörföretaget? På Irland kan ju kona gå ute och beta stora delar av året,
Om man idag odlar upp en massa mark i onödan med dyra bidrag för att odla spannmål som sedan inte blir uppätet utan antningen eldas upp eller blir foder till djur. Varför inte låta djuren gå ute och beta markerna istället? Jo, för att bönderna är vinstdrivna och inte intresserade av vad som är bra för varken miljö eller ur näringssynpunkt. De borde skämmas tycker jag.

En fråga bara - visst är det så att både mjölkkor och köttkor i Sverige går ute en stor del av året och betar - i alla fall under under den perioden på vår t om höst som gräset är i tillväxt?
Har till och med sett en stor gård i min närhet där de har mjölkkor som faktiskt får gå ute året om. De har lösdrift och kossorna går in och ut som de vill.
Siggebus: Underbart att läsa. Om de har en gårdsbutik skulle jag handla där varje dag! :)

Jag tror överlag att våra kor i Sverige har det relativt bra om man jämför med många av de utländska - vi har ju en lag som säger att alla måste få gå på bete på sommarhalvåret.
Självklart finns det alltid mer att göra 
Siggebus: Det är därför det är extra viktigt att man inte köper importerat kött … Även om det är billigt.

I know…. fast jag tycker nog det går att få tag i relativt billigt svenskt också om man håller lite koll.
Dock TYVÄRR kan de ju fuska. Jag hörde att de får lov att märka köttet som "svenskt" om det bara har blivit styckat här!!
Alltså djuret kan vara slaktat i ett annat land och skickas sedan hit och skivas upp här och "förvandlas" då till svenskt
Det var i alla fall så för ett tag sedan - vet ej om det ändrat lagen? Kanske någon annan vet?
Oj det låter ju hemskt. Själv handlar jag kött bara på City-Gross. Dom säljer bara svenskt kött. (säger dom alltså)
Hoppsan, det var inte meningen att skapa debatt och smör eller kött. Eftersom jag bor England så är en av de bättre smörsorterna Kerrygold, som japp kommer från åretrunt gräsbetande irländska kor, sen att det stöder den irländska ekonomin är väl inget fel.

Hi hi debatt blir det alltid - men denna är ju positiv och inget "krig" alls.
Bara intressant ju.
Nej absolut inget fel att det stödjer den irländska ekonomin och Irland har ju ett underbart klimat (grönt) som tillåter betesdjur året om i princip.
#6 Om frågan är till mej #4
Betesperioden är kortare i Sverige än på Irland på grund av betydligt längre vinter. Jag bor i södra norrland, i mitten av maj brukar vi ha betesläpp och sedan blir det ofta nattfrost i senare del av september då stannar gras tillväxten upp. Betesperiodem här är 4-4,5 månad ofta kortare för mjölkkor eftersom gräset på sen hösten inte lika näringsrikt eller mängd, om man inte har mycket klöver i men då får korna trumsjuka vid första frosten. Det finns en hel del gårdar i Sverige som mjölkkor och köttdjur får gå ut undervinter men äter grovfoder som är skördat under växtsäsongen.
På Irland den gröna ön, brukar betessäsongen vara mellan 8-12 månader per år beroende på var på ön det är, vanligast är 8-9 månader.
Jojomaja. Själv tycker jag du borde skämmas som snackar skit om bönder.
Bönder jobbar idag på knäna och ger iprincip bort kött och mjölk helt utan vinst idag.
De går back för varje dag som går.
Och du beskyller dom för att försöka minska sina skulder och sina förluster. hur är man funtad.
Nej det är inte böndernas fel att markerna nytjas som de gör det är slakteriernas, det är butikernar och det är konsumenternas (DITT) fel…
Jag är dock trogen mitt nya hemland och köper nästan allt kött och i möjligaste mån grönsaker odlade på ön.
Det finns en butik på Opaltorget, Västra Frölunda som säljer gräsbetat kött nöt, kalv, lamm, inte gris i butikens sortiment men man kan beställa från gårdslakteriet och hämta där i styckade paket.
Det handlar om en s.k. invandrarbutik och slakteriet/köttproduktionen heter Kaprifol-kött och finns här i västsverige, Kaprifolkött finns även att köpa på COOP, men knappast så billigt som på Opaltorget, under 100-lappen för biffen.
Siggebus, mjölk kor skall enligt svensk lag gå ute 3 månader om året.
Detta efterlevs dock inte på alla gårdar, och sköts ganska dåligt.
Men det är så det skall vara.
Ekologiska kor skall gå ute längre tror jag.
Men många gårdar släpper inte ens ut korna på sommaren för det är lättare så.
Samtidigt finns det två sidor av myntet.
När man släpper ut korna blir det flera behendlingar och korna blir sjukare.
Korna äter mindre mat och mjölkmängden sjunker.
Korna blir sura och elaka (Sparkiga) om solen gassat för mycket.
Så det är inte bara positivt att ha kor ute.

För kossorna tror jag det är positivt att kunna gå ut men kanske inte då alltid för ekonomins skull.
De kossorna jag beskrev som bodde i lösdrift dvs de kunde välja själva - brukar gå in när solen gassar för mycket vilket även medför mer intensiva insekter etc.
Varför blir de sjukare av att gå ute?
Vet ej, faktiskt men vi behandlar många gånger flera kor efter de släpps ut en anledning är att det inte är bra eller lätt att snabbt byta foder då många av detas bakterier i magen som bryter ner maten dör och då tar det tiud för de att producera nya.
En annan sak är att de får bakterier när de dricker smutsigt vatten och regnvatten och blir sjuka där av.
Men jag vet inte helt säkert men många flera blir sjuka.
även här har vi lösdrift men korna är ute mest hela tiden sommartid då trots att det är sol regnar eller oavsett.
#15 Savonit: Ingen har tvingat bönder att vara bönder. De väljer själva att jobba med detta. Jag tycker inte ett dugg synd om dem. Och nej, jag skäms inte över att kritisera böndernas val att odla sånt som ingen vill ha. Jag tycker tvärtom det är skamligt att man överproducerar så mycket spannmål i Sverige att det måste eldas upp. Det är ingen som frågat efter det och det är verkligen inte MITT fel, som du skriver. Om bönder anpassade sig och odlade det folk vill ha och efterfrågar istället för det man får mest bidrag för så vore det bättre för alla. Men jag kan erkänna att det är en politisk fråga som går ända upp till EU, och inte den lille stackars bondens fel …

Det är ju något fel någonstans när djur som är skapta till att beta inte tåler att vara ute och göra just det. Låter helt sjukt tycker jag - vad har vi för kor idag egentligen?
I och för sig har jag inte hört detta tidigare av de mjölkbönder jag känner men det är kanske lokala variationer.
Hur som helst förstår jag att det inte alltid är så lätt att kombinera ekonomi med djurens välbefinnande - speciellt när bönderna inte får någon del av kakan när priserna höjs för konsumenterna utan det roffar alla mellanhänder åt sig.
#21 du får gärna hänvisa till att det skulle vara ett stort miljö problem, och att det överproduceras en massa.
På vilket sätt skulle det vara värre att elda spanmål än att skövla skog och elda?
Det är ju inte direkt så att man öppet eldar på åkrarna till kråkorna.
Sedan får du gärna även hänvisa till vad du eller koncumenterna du pratar om tycker att det skall odlas.
Får jag även fråga vad du anser om bio drivmedel till bilar i form av etanol och biodisele tack.
För annars har jag väldigt svårt att förstå dina komentarer som i mina öron mest låter som total okunskap och idioti.
Men väntar med spänning på att få ändra uppfattning.
Just nu är det mycket tufft för mjölkbönder och priset på spannmål är ganska högt och förväntas stiga pga torkan i USA.
#24 Men man är ju en Idiot om man tänker på Ekonomi före Miljö.
Tror det är därför så många köper miljöbil.
Eller inte äter tomater om 2 månader…. Hrmm
En tanke med Arlas smör för ICA och andra smörmärken som förmodligen tillverkas av Arla är att Arlas äkta Smör måste göras på svensk mjölk (det garanteras på alla produkter där kossan finns med). Eftersom Arla även använder dansk mjölk så kan det finnas i alla andra produkter som inte har Arla-kossan.
Numer pensionär i Nynäshamn
Så ika smöret kan altså lika väl vara danskt.
Nice, eller kanske inte.
Bra att veta.
Skulle vilja gissa att ICA smöret är danskt. Jag är ganska säker på att det är Arla som gör det och de har överskott på dansk mjölk och brist på svensk (min dotter jobbar på Arla)
Numer pensionär i Nynäshamn

#22 de blir antagligen inte invanda långsamt med gräset. Därför de blir sjuka av att beta eftersom gräs innehåller saker som behövs tillvänjas varje år, man gör så med hästar mycket noga. Att de får beta lite nu och då på våren för att vänja magarna vid gräset inför betet.

Yepp - har häst så jag tänkte att det kanske är likadant med kossorna.
Vår pålle vänjer dock in sig själv då vi har enorma hagar som de går i hela året och när de första stråna börjar komma så vänjer de in sig succesivt allteftersom det kommer mer och mer.
Samma torde det vara för de kossor som har lösdrift och kan gå in och ut hela året…men inte alla kor som har det så förstås 
Som jag har förstått angående smutsigt vatten - om betesmarken är för liten eller om man inte "flyttar" runt boskapen genom att hägna in olika delar av marken växelvis så går de runt i sin egen skit och det kan bli problem med smutsigt vatten, men det är ju inte gräsbetets fel i sig utan skötseln. Med reservation för att ha missförstått (bäst att vara lite försiktig i denna hetsiga debatt ;).
Det blev till slut 12 paket (3 kg) nam nam
Bete kräver bra skötsel, sedan har vi regnväder mycket regn eller för lite regn påverkar betet negativt. Regnet varierar år från år och är mycket lokalt.
Tidigare så var det så att ett danskuppfött djur tex. kunde skeppas levande till Sverige, slaktas här och köttet blev då märkt som svenskt. Tyvärr så ledde det till fruktansvärt plågsamma transporter för djuren. Efter en dokumentär om det på Tv så blev det ramaskri och reglerna ändrades. Så numera så måste det stå ursprung på köttet, inte bara var djuret slaktats och styckats. Ofta så brukar de ju numera skriva ut allt, både var det är uppfött, slaktat och styckat.