Träning och kollisar
Hej, hej!
Jag har i åratal sprungit, cyklat, yogat eller tränat på annat sätt i en trekvart varje dag. Ren konditionsträning alltså.
Nu vill jag maxa träningen med styrketräning för att få finare kropp. Bara därför, inte av några andra eller nyttiga skäl… : )Jag vill allra helst få rutor på magen!
Eftersom jag på allvar ska gå in för träningen nu så har jag läst på om vila, kost etcetera. Framför allt om vad och hur jag ska äta före och efter träningen.
Det som är slående är att allas tips på olika siter på nätet (och tränaren på gymmet) föreslår en kost baserad på mest kolhydrater och en del protein. Några timmar innan träning ska jag helst ladda med gröt eller liknande, och efter träningen äta exempelvis en banan. Till middag magert kött och mycket grönsaker…
Hur kommer det sig? Är det så de flesta idrottare äter? Och varför föreslår ingen fett som bränner fett - iaf enligt lchf?
Lchf är ju inga nyheter längre.
Men det kanske är så att hård träning kräver mer kolhydrater, och vill jag få magrutor bör jag dra in på fettet? Vet någon?
#1: Tack för tipset - men den tråden handlar inte om varför de flesta som idrottar (hårt) rekommenderar kolhydrater.
Jag är inte heller ute efter att bli större - bara mer deffad, vilket innebär att jag måste bränna mer fett.
Det finns säkert många trådar om träning att kolla efter, men varför gå över ån efter vatten?
Det är lättare, och förmodligen effektivare, att skriva en ny tråd om just de frågor jag vill ha svar på.
Även kroppsbyggare drar ner på kolhydraterna när de deffar fram rutorna. Vill du få synliga magrutor ska du definitivt inte svulla kolhydrater. Eventuellt behöver du räkna kalorier om du ska bli riktigt deffad, med bara LCHF hittar kroppen eventuellt sin trivselvikt några kilon över vad du strävar efter. Allt i kombination med hård träning och tålamod.
tack Robb, men då återstår frågan varför alla andra föreslår kolhydratert, kolla runt på träningssajterna här på nätet och tränarna på gym? Jag har iofs bara pratat med två, tre stycken - men de är eninga; Kolhydrater innan träning och kolhydrater plus protein efteråt.
Strange.
Ja, det är ju kotym när man bygger muskler (och fett). Sedan när musklerna ska deffas fram dras det ner ordentligt på både kalorier och kolhydrater. Många byggare har ett cykliskt upplägg; Lyfta tungt och äta mkt under t.ex. vintern, minska lite på träningen och dra ner på kolhydrater och kalorier under våren ---> beach form. 
Om du inte är sockerberoende eller har problem med magen så kan du väl lägga till lite kolisar i samband med träningen om du tycker att det ger dig bättre tryck under passet. Men när du vill få fram rutorna måste du sannolikt begränsa kolhydrater och kalorier.
Ok. Tack. Då fortsätter jag äta som jag gjort de senaste fem åren.
Kolhydraterna kanske mest är till för att bygga muskler?, inte deffa och bränna fett.
Kolhydraterna är mest till för att ge dig energi under passet så att du orkar träna hårdare.
Alla föreslår inte kolhyrater, många CW siter gör dock det men går man och kollar på mer på lästa yrkes tränare så säger dom annat.
Men är man en sådan som tränar ofta och länge behöver du peta i dig en del kolhydrater för att fylla upp glykogen förådet så du orkar prestera mera.
Är man dock en som tränar hårt fast sällan och kortare intensivare pass behöver du inte öka intaget speciellt mycket utan det fungerar bra på keton drift mm.
Det går även att träna som fett driven men det måste man vänja sig med och man bör ha ätigt en lowcarb kost rätt länge för att kroppen ska kunna hantera det.
OM du nu är rätt tränad och vill deffa till dig så föreslår jag att du tittar in på denna site.
Perodisk fasta och LCHF fungerar väldigt bra.
There is no failure, only feedback. - Art De Vany
Vet många som får grymma resultat med periodisk fasta. Dock är det nog inget för mig i och med att jag fick magkatarr under sommaren.
Trule - jag kan tipsa om en väldigt (för mig iaf) inspirerande blogg www.ceciliafolkesson.se som är en 2-barns mamma som tränar mkt på lchf-kost, hon har även många bra tips och träningsinspiration till just magrutorna du är ute efter!
Dessutom kan jag tala utifrån mig själv att man behöver inte äta ngt innan träningen om man inte vill. Jag tränar alltid på fastande mage (kör periodisk fasta) och äter sedan en stor nyttig måltid efter träningen istället utan kolhydrater.
Kolhydrater bidrar inte till proteinsyntesen.
Insulin mera än faste värde bidrar inte till mera muskelbygge än högre värden.
Varken kolhydrater eller protein innan träningen påverkar proteinsyntesen.
Protein efter träningen påverkar proteinsyntesen positivt.
Vill du läsa om hur man skall äta och träna så gå in på.
http://www.byggamusklersnabbt.se/
Där baseras det som skrivs på studier. Och inte teser och förlegda teorier.
LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/
Tack för alla svar! 
Jag ska kolla länkarna ni skickat.
#11; Tack Per - en jättebra site.
Det enda som får mig att undra litegrann är att den eviga havregrynsgröten även rekommenderas här, under måltidstips;
Kategori: Måltidstips
Boostad havregrynsgröt
Publicerad: 12 augusti, 2009
Kategori: Måltidstips
Ingredienser Havregrynsgröt gjord på 3 dl vanliga havregryn 6 råa ägg 1 Banan 0.5 dl smör 0.5 dl mandlar 2 matskedar kokosflingor eller finfördelat kokosfett 1.5 matskedar mörk, tjock och opak honung eller mörk sirap Kardemumma och kanel efter behag Till servering (valbart) 0.5 liter fullfet mjölk i separat glas eller 0.5 liter turkisk yoghurt […]
#13 Har jag inte ens sett.
Men nu är ju inte han som driver denna sida ren och skär LCHF are utan äter rått kött och opastöriserad mjölk.
Men sedan var det ju i alla fall en dunder havregryns gröt.
2000 kal på en måltid.
Sedan var det ju egentligen inte så många gram kh på hela dagen om man tänker så.
3dl havregryn väger inte så mycket och sedan en bannan till det.
kanske landar vi på typ 50 gr? på hela dagen och är ingen större fara vid hård träning.
Jag satsar i alla fall på mycke lägre intag än så.
LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/
Per; Det är helt ok, resten av siten är mycket bra.
Det var mest att den där havregrynsgröten återkommer och återkommer (i olika varianter) på de flesta träningssiter - och därför min undran; Varför rekommenderar så många kolhydrater på dessa siter?
Nu ska jag ta del av resten av de länkar jag fått här i tråden.
Tack alla för att ni tog er tid att ge råd. Och tack Per, "din" sajt är för övrigt jättebra!