Ketos
Det är många som mäter blodketoner (inklusive mig själv) och märker att det är svårt att hamna och bli i den sk. optimala ketosen, 1.5-3
En del tycker att man inte är i ketos om provert inte visar minst 1.5
Kopierade följande från kostdoktorn :
Ett tillräckligt lågt kolhydratintag (under ca 50-100 gram/dag ) leder alltid till ketos (ketoner i blodet). Det behöver inte märkas vid testning av urinen med ketos-stickor, eftersom kroppen efter anpassning inte alltid läcker ut ketoner i urinen.
http://www.kostdoktorn.se/lchf/kostdoktorns-faq/#ketos fettförbränning
Stämmer detta inte längre? Vad tycker ni?
Det är ju definitionen. Det är vad som händer när det inte finns tillräckligt med glukos som bränsle. Det är fettförbränning.
Tycker dock att det sliras en hel del iom optimal ketos och blodketonstickorna. Ketos är det ju under 1,5 också. Kanske inte den fettförbränning man vill ha dock (kroppsfett). Men då är det en annan definition vi behöver. Phinney/Volek låter ju precis som LCHF när det landar i praktiken. Till och med mer protein än vad som normalt brukar sägas.
Dock, det finns några intressanta poänger i själva mätningen tycker jag. En verkar reagera starkt på grädde. En annan äter som vanlig LCHF. Jag kunde äta en massa bröd, bara jag hade en väldigt hög nivå av fett.
Att värden under 1,5 inte "duger" är med andra ord mer en individuell uppfattning. Definitionsmässigt är ketos vad det är.
Jag tycker Margareta i sin blogg "Vägen till 65" skriver bra om detta. http://www.sunsoft.se/?p=651 Enligt Volek & Phinney startar Nutritional ketos vid 0,5 mmol. Om man får de resultat man önskar utan att mäta, så finns det ju ingen anledning att mäta. För mig är det som MimLan skriver ett sätt att se hur man reagera på olika livsmedel. Sen tycker jag det är kul att ha nått att mäta, min naturvetenskapliga bakgrund gillar när saker och ting är kvantifierbara. Dock har jag lärt mig nu efter att ha läst ovanståendes experts första bok att dte är bättre att titta på medelvikten man har över en vecka. Dax att pilla i mina diagram igen.
Jag vill inte fortsätta mäta blodketoner, alldeles för dyrt och minkropp trivs inte med höga värden (blir för pigg och orolig i kroppen).
Har inte gått ner något i vikt under de tre veckor som jag kört mycket strikt med hög del fett och lite kollisar. Kalori mängden har heller inte varit hög.
En del förkastar nu helt mätning i urinen, det man hört tidigare är ju att det inte alltid sys i urinen men om det syns då är man i ketos.
Över 50-100 g kolhydratar om dagen äter väl knappats någon av oss här i KIF.
Jag har haft fullt utslag på urinsticka (lila) och 0,2 mmol mätt iblod vis exakt samma tillfälle.
Numer pensionär i Nynäshamn

Altså.. det är väl himla skönt att vi kan skicka ketostixen på sophögen!
Sen så stämmer definitionen med andel kolhydrater, men man får även väga in proteinet!
Det finns forfarande inget som säger vad som är en optimla nivå på ketosis.. men ju högre värde blodketoner, ju högre andel fett används som energi kan man säga.. sen om det är lagerfett eller dietfett förtäljer inte ens blodketonstickorna!
En del behöver inte ens vara i ketosis för att gå ner i vikt.. andra kan nog behöva detta och några kan behöva ligga rätt högt även på blodketoner.
100 gram och under är definitionen på en ketogen diet.. sen så varierar resultatet olika för olika personer!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Det kan bli lite hårklyveri om vad som är ketogent eller inte. Det rimligaste är att gå efter en rimligt låg kolhydratsnivå på kanske max 50g för att avgöra om man säkert bör vara i ketos. Protein påverkar också som bekant och olika protein olika mycket. Och om man inte äter väldigt mycket av t.ex mjölkprotein lär man få jobba på rätt bra (dåligt…) för att inte vara i ketos. Men då har man fallit utanför vad som kan kallas LCHF ändå…
Vad gäller ketostixen så säger de inget säkert om mängd. De säger ja eller nej, om man har det i urinen. Och har man det i urinen så har man det i blodet. Men har man det i blodet behöver man inte ha det i urinen… trots rel. höga värden i blodet.
Medarbeterare på Kost
Zepp, bara för att jag är nyfiken, menar du att ketonstixen inte är alls tillförlitliga ?
Vad jag hört skall man vara i ketos om de visar utslag men att man även kan vara det utan att de visar något.

Japp har du utslag på stixen så är du definitivt i ketos.. inget snack om saken!
Däremot så säger de inget mer, tex hur stark ketos du befinner dig i eller hur stor andel fett som utgör koppens huvudbränsle eller om det är dietfett eller lagerfett!
Man mäter en av tre olika ketonkroppar.. som ioförsej har ett nära samband med de andra men riktigt säkert är det inte!
Ett säkert sätt att få utslag på stixen är att köra uthållighetsträning eller att hastigt och lustigt muppa socker.. för då åker ketonerna kvickt som attan ut ur blodet!
Så stixen säger inget speciellt om ditt metabola tillstånd.
Blodketonmätning säger förmodligen mer.. det är hela grejen.. bättre indikation på att du äter rätt för att eftersträva ketosis.
När vi eftersträvar att hamna i ketosis, så eftersträvar vi i själva verket att äta och leva så att fett blir främsta bränsle för kroppen.. så att vi antingen får ett normalt blodsocker, normal stabil insulinnivå och/eller för att kroppen skall ta en del av våra fettdepåer så att vi minskar i vikt.. utan hunger och cravings.
Iomed att vi går in i ketosis så uppreglerar vi kroppen förmåga att använda fett som huvudbränsle, dels genom ketosis men oxå som ren fettoxidation direkt i muskelcellerna utan att gå via ketosis.
Iallafall är det syftet.. sen så funkar det inte riktig bra för alla.. av olika skäl.
Tack Zepp, det klarnar lite mer nu :)
Zepp #8:
Du är suverän på att förklara komplicerade saker på ett pedagogiskt och lärorikt sätt så att tom dumskallar som jag begriper 
Tack för alla dina kloka inlägg!

Kom på ytterligare en sak.. Ketosis är inte målet.. det är medlet!
Zepp! Tummen upp för det där sista! Ibland svårt att glömma ;)