Livsmedel i rumstemperatur
Hallojsan!
Jag skall iväg och vandra och paddla i fem dagar nästa vecka. Och efter att ha läst igenom andra trådar gällande ämnet så har jag förstått att torkat kött är det största tipset. Men jag tycker att det är lite omständigt.
Eftersom det troligtvis kommer att vara kring 20 grader i luften så bör livsmedel som klarar rumstemperatur klara av färden. Så jag skulle gärna vilja få förslag på livsmedel som klarar en rumstempererad miljö i minst fem dagar.
Nötter, nötsmör, kokosolja, choklad och eventuellt någon konserv har jag redan planerat att ta med.
Några livsmedel jag undrar över är ost, salami, bacon, grädde, majonnäs, rått kött, förstekt kött och chorizo. Måste dessa livsmedel förvaras i kyla eller skulle de klara att förvaras i rumstemperatur?
Eventuellt sätt så kan jag placera maten i en vattentät påse och förvara i vattnet under natten.
Kom gärna med förslag.
Ägg!
Bra nödmat är fet tubost. Extremt enkelt att klämma fram lite ur en tub när man bli sugen.
#2 Det längsta jag haft var tre dygn, längre än så har jag inte testat.
Äggen kan ju läggas i en separat plast/plåtlåda, inga problem med att de skall förolyckas. Och då håller dem i många veckor.
Färskt kött funkar inte i fem dagar. Första dagen då. Stekt kött håller lite längre men definitvt inte fem dagar. Rökt håller längre. Köp några kallrökta korvar. Oaxens skafferi har några jag kan dö lycklig för.
Majonnäs man köper i hyllan (i motsats till kylförvaring), funkar säkert bra i flera dagar.
Ost skulle jag satsa på. Det är mig veterligen traditionell färdproviant. Slå in den i smörpapper ordentligt. Skulle den börja mögla så är det bara att skära bort det. Hel salami tror jag också på. Rökta produkter (så länge de inte är mögliga). Absolut inte rått kött! Det kan man bli sjuk på allvar av! Kom ihåg att använda sinnena! Om det luktar, smakar och ser bra ut torde det inte vara någon fara. Du behöver inte fundera på vad som är skillnaden mellan bra och dålig lukt, för är det illa känner du det instinktivt! Man vet hur dålig mat luktar när man känner det.

Riktigt smör funkar oxå. Bodde i norge och där hade "alla" smör i skafferiet för att ha på mat.
Låter som en bra ide att lägga maten i vattnet. Kan du inte utnytja det på dagen oxå? Antingen genom 1) ha maten i en påse efter kanoten eller 2) fyll pet-flaskor med vatten och ha dem som en slags kylklamp. Bara att byta vatten då och då så att det är kallt. Försök oxå att isolera det du förvarar maten i - frigolit är bättre än kylväska tycker jag …. Frogolit-låda.
Vill du ta med kött och korv och sånt som inte håller så länge i rumstemperatur, kan du frysa in det innan så "vinner" du en dag eller så.
Pemmican finns det nåt som heter som ska vara toppenbra på vandringar etc.

Konserver!!
Någon gång så kan konserver fungera.. däremt så finns det sällan anledning att äta sådant hemma.. där man har kyl o frys.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag är tyvärr laktosintolerant, och det finns vad jag vet inga laktosfria mjukostar.
Spelar fetthalten på osten någon roll vad gäller dess hållbarhet och fungerar det att hyvla osten innan?
Jag bär med mig 6 liter vatten så det kan förhoppningsvis hålla kylan lite.
Jag tänkte också på detta med att ta med fryst mat. Jag kommer nog lägga lite fryst kött i en termos så håller det säkerligen kylan ännu bättre.
Jag tänker ta med mig några fiskkonserver. Problemet är ju att konserverna i sig väger och även vattnet/spat i dem.