Tredje gången gillt..?
Hej!
Jag är ny här men inte helt ny på LCHF. Detta är faktiskt tredje gången jag kör nu men det känns just nu som det faktiskt kan funka denna gång. Första gången gick jag ner 5 kg, körde någorlunda strikt i en månad kanske? Sedan gick jag över till GI.
Andra omgången höll bara några dagar, antar att det beror på att jag är lite av en tröstätare och "äter-andra-så-ska-jag-också person".
Nu har jag hållt på i snart en vecka och det går verkligen super! Mår bra, har dock inte haft ngn ketos? Vad jag märkt iaf. Tidigare har jag blivit helt skakig, men nu har jag bara mått jättebra hela tiden.
Nu i början har det såklart vart lite småätande, har inte riktigt fått ngn balans men hoppas få till det snart.
Jag vägde mig iförrgår, men hade inte gått ner ngt. Men det kunde jag väl inte riktigt räkna med efter typ 3 dagar… ;)
Däremot undrar jag, det kanske är inbillning, men det känns som att magen putar mer "där nere", liksom över magen. Det kan mycket väl vara inbillning för min syn på mig själv och mat är inte riktigt som den ska vara… Men jag känner mig inte svullen, inte alls. Utan hela tiden känns allt…. bra!
Tänkte visa vad jag äter på en dag, tex igår!
Frukost: Grekisk yoghurt med en skvätt grädde. Vaniljpulver + stevia. En näve bär samt lite mandlar och solrosfrön.
Två LCHF bröd med massa smör och ost. Till det ett glas mjölk.
Mellis: smoothie & LCHF bröd.
Lunch: ölkorv, en isterband-korv och lite sallad.
Middag: Stuvad blomkål, köttbullar och pizzasallad.
Kvällsmat: Två finncrisp med smör o ost. Två mosade ägg med smör.
Är det för mycket? Kom gärna med förslag, jag vill ha all hjälp jag kan få!

För många måltider snarare och för lite riktig mat då!
Jag äter 2-3 måltider om dagen.. helst bara två och riktig mat som jag lagar själv, eller på bättre resturant om jag är på semester/resa.
Men du har ju bara hållit på i tre dagar ännu, så det finns god marginal för framtida förbättringar.
Frukost, lunch och en mindre kvällsmåltid brukar fungera för de flesta?
Själv äter jag den lilla måltiden till frukost.. då lunchen kommer 4 timmar senare och jag vill inte äta när jag inte är hungrig.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hallå där! :)
Välkommen till forumet (även om jag också är en nying!)
Jag började också igen för andra gången för en vecka sen, så jag blir med här på din tråd! :)
Det med maten… tycker också det är svårt att veta hur mycket man ska äta osv,,, kan ju inte ge dig råd, men kan ge exempel på vad jag äter i jämförelse.
Frukost: väldigt sällan hungrig på morgonen. Svart kaffe. Har provat med fett i, men gillar det inte…
Lunch: Ofta kyckling i någon form, grönsaker och kall sås av gräddfil eller majonäs. Tillagar allt med smör. Sallad med olivolja.
Mellis/snacks: en näve nötter. eller lite vispad grädde med lite hallon eller 1-2 rutor mörk choklad… kan ju låta onyttigt, men det klarade jag av att äta förra vändan med lchf och det gick bra.
Middag: Ägg i någon form eller olika pålägg på fat…lite småplock, ibland 2 finncrisp beroende på hur jag ätit, ifall jag vill ha något att lägga allt på och för knaprighetens skull…
Ska också tillägga att jag inte är speciellt aktiv, ingen soffpotatis, men har inte tränat på snart ett år.
Lycka till! :)
Jag tror du får i dig betydligt mer kolhydrater än du tror. För en del kan det fungera, för de flesta inte. Men om vi spaltar upp det hela lite:
Frukost: Grekisk yoghurt med en skvätt grädde. Vaniljpulver + stevia. En näve bär samt lite mandlar och solrosfrön.
Två LCHF bröd med massa smör och ost. Till det ett glas mjölk.
Grekisk yoghurt brukar ligga på åtminstone ca 4 gram kolhydrater/dl - 2 dl är en ganska liten portion så 8 gram där i alla fall. En näve bär beror på sort och hur stor näve men med mandlarna minst 2 gram till - så lågt räknat 10 gram kolhydrater där.
Vad det är för lchf-bröd du menar vet jag inte, är det någon färdigköpt sort får du nog räkna minst 3 gram skiva där med så om vi räknar en kolhydratssnål så får du ihop en 6 gram minst där med. Ett litet glas mjölk hamnar på 10 gram kolhydrater, ett mer normalstort närmare 15 - men vi räknar lågt där med
Totalt för frukosten lågt räknat: 26 gram kolhydrater (beroende på mängder/sorter är inte närmare 35 omöjligt) - en "standardnivå" på kolhydrater per dag man ofta börjar på är ca 20 gram/dag - alltså ligger vi över redan på frukosten
Mellis: smoothie & LCHF bröd.
Kan jag ju inte ha en aning om vad det är i, men har svårt att föreställa mig en smoothie under 10 gram kolhydrater om den inte är pytteliten, sen bröd på det - så kanske 15 gram?
Lunch: ölkorv, en isterband-korv och lite sallad.
Ölkorv är oftast lågt i kolhydrater, isterband är det inte - ca 10 gram kolhydrater per 100 gram - så minst 10 gram kolhydrater på lunchen
Middag: Stuvad blomkål, köttbullar och pizzasallad.
Svårt att räkna, men är det köpeköttbullar så hamnar nog måltiden på minst 15 gram
Kvällsmat: Två finncrisp med smör o ost. Två mosade ägg med smör.
ca 10 gram kolhydrater
Så totalt över dagen minst ca 25+15+10+15+10 = 75 gram kolhydrater lågt räknat. Gränsen för att ens vara lchf brukar räknas ca 50 gram kolhydrater, med kolhydratreducerat upp till 100 gram och lite "standard" ca 20 gram på en dag.
Nu behöver ju inte alla äta låga nivåer på kolhydrater, en del har jättelätt att gå ner i vikt även med en mer kolhydratsrik kost. Men för att få igång en ketos är det inte otroligt du behöver åtminstone dra ner det till hälften om du inte tränar mycket. (ketos är dock inte nödvändigtvis nödvändigt för alla)

#3 så bra uppställt och räknat. Även jag fattade och undrar gensat hur det ser ut för mig. Fast mer på proteinsidan då jag försöker nolla kolhydraterna.
Tack för era svar.
Åt frukost imorse, lite grekisk yoghurt och en skvätt grädde men bara lite mandlar och solrosfrön. Skippade bären.
Till det åt jag ostskivor med smör på, samt parma skinka. Detta var vid nio tiden och jag är fortfarande inte hungrig! Tog nyss en kopp te med en halv msk kokosfett och en liten skvätt grädde! Mumma 
Om en stund blir det lunch sen kommer jag nog klara mig på frukost lunch middag! Jippi!