Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsovinster
Läst 6865 ggr
Framåt
0

effekter av kokosfett vid depression/utmattning

Undrar om någon som lider av djupa depressioner eller utmattningstillstånd tycker sig ha blivit hjälpt av kokosfett? Märker du i så fall skillnad på olika typer av kokosfett? Hur lång tid tog det? Blev du sämre om du upphörde med kokosfettet? Hur mycket åt du? Hur vet du att det var just kokosfettet som var orsaken till din för förbättring?

Hur vet man om det var LCHF i sig,högfettkost eller någon av alla andra förändringar man antagligen gör i detta läge som har effekt?

Någon som sett någon forskning ang. detta?

Framåt
0

Puff!

Zepp
0

Eftersom ingen svarat så har nog ingen sådan erfarenhet att bidra med.

Och jag tror inte helelr att mat påverkar i någon större utssträckning, förut att mat med näring gör att man håller sig fysiskt friskare och kanske mår bättre.. cocosfett kan för övrigt vara ett sådant livsmedel.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Framåt
0

#2 Tack för din kommentar! Glad

Jag tycker att jag "hört" mycket om att Omega-3 ska ha postiv effekt vid depressionsproblematik men om det finns något vetenskaplig dokumentation i frågan vet jag inte.Har inte riktigt ork att gräva i det heller -jag är ju tyvär deprimerad …

Om man tror på att kokosfett har en mirakelgörande funktion så kanske det fungerar.Jag är ju tyvär (?) skeptisk till min natur.

Vid en djup Depression är oftast inte kosten i fokus och inte motionen heller tyvär.Det verkar som allt för många närmast lever på cigg och kaffe samt piller förstås.

Zepp
0

Nämner du Omega-3, speciellt då i form av EPA och DHA så finns rätt mycket forskning på det och det är essentiellt.

Men det är lika här.. brist på detta kan ge lite olika sjukliga tillstånd, vara Depression är ett.

Det är altså bristen som stör funktioner som kan leda till Depression, har man ingen brist på detta så används det förmodligen mest som energi.

Handlar om att de ingår i hjärnan, nervtrådarnas myelin och i de intracellulära hormonsysten som kallas för Eikosanoidsystemet.

Anne22
1

D-vitamin har positiv effekt i alla fall, om du lider brist av det (vilket i princip alla gòr som inte tar tillskott). Kostdoktorn har listat hur mycket du ska ta (ca 4 ggr "normal" rekommendation). Eftersom kokosolja skyndar pà ketos, borde det vàl bidra med att làtta depressionen. (Tycker mig ocksà ha làst detta nàgonstans.)

Emea67
0

Jag lider "bara" av höst depressioner och har märkt att när jag äter LCHF så mår jag bättre medecinerar oftast inte utan kämpar på om det inte blir allt för hemskt. Men LCHF gör att det blir lättare att hantera.

Har en dotter (14) som är deprimerad så jag följer detta med intresse har börjat ge henne D vitamin kanske Omega 3 skulle vara en bra ide också?

Tzatze
0

Jag märkte ingen särskild skillnad när jag höll på med just cokosfett, men av fett överhuvudtaget så kände jag mig lugnare.

Framåt
0

#6 Tack Hemul!

Jag klarar tyvär inte att göra research på enegelska men förstår i alla fall att många verkar diskutera detta med kokosfett vid depression/bipolär sjukdom.Jag antar att jag helt enkelt får prova! Som jag det verkar så måste det vara kallpressad MED smak och inte som den från Biofood i plastburk som jag tidigare åt.Men när jag läste på om kokosfett genererellt hamnade jag hos Paulun som hävdade att det gick lika bra med det i silverpaket.Många bud!

Jag äter redan Omega-3 samt D-vitamin i hög dos.Jag har inte förmått hålla mig till en strikt LCHF-kost regelbundet pga mitt mat/sockermissbruk.Jag har haft bättre perioder vad gäller den mentala hälsan sedan jag började försöka lägga om kosten för 1,5 år sedan men vad som beror på vad känns som väldigt svårt att säga.Att jag mår bättre nu än innan kostomläggningen är i alla fall obestridligt.

Tack ni övriga som svarat också!

MimLan
0

Hjärnan och magen är starkt kopplade till varandra. Maghälsan påverkar måendet.

I det sammanhanget kan man extrapolera att kokosfett med sina hälsosamma beståndsdelar som t.ex. laurinsyra, gör lite extra för att befrämja maghälsan. Men fett i sig är en viktig del för hälsan oavsett.

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=gut-second-brain

MimLan
0

#9 Min länk är på enegelska, men skippa den. Kontentan är iaf att en bra mage påverkar vår hälsa och vårt immunförsvar långt mer än vad vi förstår.

T.ex. är det ganska allmän kunskap att antibiotika kan sabba tarmfloran konkret, med det menar jag att många kan få diarré under lång tid. Vad många inte vet är att det kan påverka hjärnan så att man mår mentalt sämre.

De som säger att man måste ta kallpressat kokosfett kan du be förklara varför. Vilka ämnen är det som är viktiga i det avseendet och som försvinner? Den utan lukt, jag använder själv Biofoods ekologiska, har ju fortsatt laurinsyra.

Framåt
0

Tror det kan ha varit det här jag syftade på men vet inte riktigt eftersom jag läst så mycket om kokofett på sistone.Nu när jag försökte köpa Biofood så var det restnoterat eller hur det var.Får nog köpa direkt på stan istället.

Det kan ha varit jag som fattade eller mindes fel.Se nedan:

http://www.lifezone.se/2011/08/31/se/varf%C3%B6r-och-vilket-kokosfett--

3782331

Undrar ibland om det finns någon skicklig marknadsförare bakom denna kokosfett-hype men för att veta om det har effekt på mig får jag väll testa själv helt enkelt.Jag lär ju inte bli sjukare av det i alla fall.Möjligen fattigare.

Zepp
0

Det finns garanterat någon skicklig marknadsförare bakom trenden med cocosfett.. iallafall de som producerar och säljer!

Men.. det är ett nyttigt fett hur som helst.. eller iallafall en variation i fettutbudet och intaget.. lite andra fettsyror!

I princip kan du äta silverpaketet.. men jag vill helst ha mat som man micklat så lite som möjligt med!

Och även organic cocosfett genomgår vissa processer för att renas.. men det kan räcka med dessa!

Pressad cocosolja är en slemig grönbrun trögflytande vätska.. den vill du inte äta, så olika grad av rening förekommer!

Framåt
0

Kollade i en butik där jag bor idag.200 kr för 500ml.Jag avstod.Får leta reda på något bättre pris än så.

Jag antar att det inte är de som förordar Stenålderskost som vurmar för kokosfett.I norden förekommer ju inte kokosnötter så ofta och om jag förstått det rätt så ska man äta det som finns natruligt där man bor och lever.Fast det kanske är en annan fråga.Själv försöker jag hitta det som är bäst mot Depression.Köpte i alla fall en påsa valnötter så länge.Paulun anser att man gärna kunde knapra på färska kokosnötter -det kankse vore nåt men vet inte om jag brukar se det i matbutiker där jag bor.

Zepp
0

44,90 för 400 gram på ICA och COOP för Biofoods!

Samma för den med smak som utan!

http://www.biofood.se/Aterforsaljare.html

Jennix
0

Har inte märkt av något speciellt med just kokosfett eller Omega 3, men lågkolhydratkost i allmänhet har hjälpt mig väldigt mycket, och SPECIELLT tillskott av D-vitamin!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!