Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2144 ggr
Kicki1967
0

Vilken mängd mat ska man äta?

Hej, jag är en nybliven LCHF'are, hoppas att det är något fär mig. Första dagarna har jag känt mig oerhört uppblåst, som jag ätit alldels för mycket fast jag ätit normala portioner tycker jag. Därför är min fråga:

Hur mycket ska man egentligen äta per mål? Igår minskade jag min middagsprotion lite, åt en halv kyckling filé istället för en hel. Till det hade jag gräddsåsen som jag hade tillagat kycklingen i + sallad. Lite senare på kvällen åt jag lite blåbär med grädde till, inte för att jag behöver, mer för att jag tyckte det skulle vara gott…blev bara proppmätt igen ist

Hur vet man hur mycket man ska äta, får man helt enkelt prova sig fram?

MimLan
1

Japp!

Zepp
0

Altså man skall äta så man får sitt energi och näringsbehov.. och på denna dieten kan man äta på assietter.

Men en halv kycklingfile låter rätt lite.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

meamea
0

Ät så du känner att du blir mätt (mättnadskänslan tar kanska lite längre tid att infinna sig med den här kosten).

Ibörjan åt jag ganska lite, men ofta.

Nu äter jag max tre gånger om dagen. Och ganska lite.

Effie
1

Jag tycker hungern varierar - vissa dagar är jag knappt hungrig alls, andra vrålhungrig. Det gäller väl bara att se till att det inte blir för lite, sett över en längre tid. Utöver det får hungern styra.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Kicki1967
0

Jah äter dfinitivt inte för lite, äter tre ordentliga mål om dagen. Just dne dagen var det bara en haöv kycklingfile, men som i förrgår en normal bit entrecote, hemmagjord bea, en sallad på spenat, permesan och lite nötter. Igår typ samma fast med fläskkarré. Men jag går inte ner i vikt nämnvärt. Har tappat mycket överflödig vätska, kissade som en galning i början, även på nätterna.

Nu ska jag ju erkänna att jag inte har massor att gå ner, därför tar det säkert tid. Jag är 1,64, vägde 62 kg när jag började. Idag, efter två veckor väger jag 59,6, vill ner till 56-57, där har jag min absoluta optimala vikt. Kankse går det inte att gå ner dessa med LCHF, jag vet inte, har ingen kunskap.

Men jag mr bra av LCHF, mestadels för att jag inte är hungrig, inget sug på socker what so ever, det är det absolut bästa med detta för jag var rätt sockerberoende, godis, bullar var mina favoriter.

Ni som kna, hjälp mig, hur ska jag göra?

Tacksam för svar och hjälpSkrattande

MimLan
3

#5 Du är kanske omtöcknad av omställningsbesvär, men hur kom du fram till att du inte gått ner nämnvärt?

På hela två veckor drar du den slutsatsen när du samtidigt gått ner en tredjedel av vad du vill gå ner.

Och då har vi inte börjat prata om att titta på sin kropp och få den att bli starkare och snyggare istället för att bara titta på vågens siffror som inte bryr sig om ifall det är några bra kilon eller inte.

Min hjälp blir att be dig gå ut och ta en lång promenad och andas ordentligt. Slappna av. Sluta se det som quick fix som skulle fixat allt på några dagar. Fundera på vad du vill. Var det inget värt att så snabbt bli av med sockerberoendet? Vill du hellre tillbaka till det? Är två veckor tillräckligt för att komma tillrätta med åratal av bullar?

modesty007
1

Njut av att du mår bra av LCHF och precis som #MimLan skriver låt det ta tid. Det tar minst två veckor att ställa om kroppen. Att portionerna blir mindre är något jag också upplevt samtidigt blir jag mätt och nöjd utan att bli däst, inget småätande emellan eller sug.

RobinEH
0

Jag har ätit LCHF i drygt 4 månader och mina portioner är inte normala om jag inte är återhållsam. Hunger och mättnad har jag inte häng på än.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa