Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 4334 ggr
Helena.H
0

Medelhavs-LCHF av Andreas Eenfeldt?

Är det någon som läst det senaste numret av tidningen Hälsa (nr 9), där det står att Andreas Eenfeldt förespråkar en LCHF-inriktning med baljväxter och hälsosammare fetter? Artikeln heter - " Det stora dietracet"

Citatet är följande: "Och medelhavs-LCHF av läkaren Andres Eenfeldt, där han ersatt mycket av de animaliska källorna till fett och protein med vegetabilier, som baljväxter."

Zepp
4

Ja altså det är väl det här som är det vanligaste missförståndet när det gäller LCHF!

Dvs om man nu vill äta medelhavsinspirerat så går ju det lika bra.. lixom vegetariskt.

Man måste inte basera sin LCHF på ägg, bacon, blomkålsmos och smör det går prexis lika bra med gåslever, harricoverts, grönsaker och olivolja.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
0

Vaddå "av läkaren Andres Eenfeldt"? Påstår de att han skrivit en bok om det eller skriver de bara dålig svenska?

Trule
0

Varför föreslår AE att vi ska äta lchf i denna "Medelhavstappning"?

Är det hälsosammare?

Jojomaja
1

TS Helena.H: Jag förstår inte frågan. Vad är det du undrar över? Om vi läst tidningen eller är det något du undrar över citatet?

Jag tycker för övrigt inte man måste ha animaliska fetter i allt. Det är kvalitén på fettet som är viktig för mig, inte vad man fått den från för källa. Olivolja och kokosfett kommer ju definitivt inte från något djur så jag har svårt att förstå varför så många fokuserar så hårt på att allt måste vara animaliskt inom LCHF?

Doc
7

Det tvivlar jag på att jag sagt. Däremot kanske att det går bra att äta LCHF med mer omättade fetter som olivolja, avokado och fet fisk om man vill.

crikarlshamn
0

Ja!  Glad toppen, min kropp gillar en paleo-LCHF-medelhavs kost variant.

Lunch - 2 kyckling làr med en blandning av röda och gröna tomater, massor av hackad persilja, bio rapps olja, havs salt flingor och lite balsamico modena.

Enkelt men goda ingredienser ger ett gott resultat.

Magica1970
0

Medelhavskosten är ju bara en sydeuropeisk variant av den nordeuropeiska kosten. Översätt till Östersjökost och du hittar minst lika nyttiga råvaror här i form av kött, fisk, rapsolja, rotfrukter, växter, grönsaker m.m.

hemul
0

Det är inte tvärtom då? Rapsolja har man inte kunnat äta särkilt länge.

Magica1970
0

#8 Kanske inte, men nu kan man :) Ett livsmedel behöver inte vara lastgammal för att vara bra. Sedan går det att ifrågasätta sättet att få fram rapsolja dvs. med att odla på åkrar, jämfört med olivträd.

Zepp
1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
0

#9 Jag menade inte så. Jag menade att Nordisk kost eller vad det nu kallas är en variant av medelhavskost.

Magica1970
0

#11 Oki :)

[fass]
0

@Doc: Vad har den låga mängden grönsaker (30gr) för betydelse i sammanhanget , tror du? Finns det någon anledning att begränsa mängden av grönsaker i kosten ?

Medlem
0

Här hemma lagar vi medelhavsmat eftersom maken kommer från Libanon. Måste säga att den maten innehåller mycket kolhydrater i form av pasta, bulgur, ris, grön torkad vete, linser, böner och en hel del grönsaker och så mindre proteiner. När man äter LCHF så är det proteiner, fett och lite grönsaker man skall äta. Man tagit bort kolhydratbovarna bara, dvs det är inget särskilt. Medelhavskosten innehåller fetter såsom olivolja och ghee, ej heller är det något speciellt för just den kosten. LCHF bygger ju på HF också med bra fetter. Som sagt, medelhavskost är inte något speciell, man kan ha det som HCHF, HCLF, LCLF eller LCHF. Det är bara att välja.

crikarlshamn
0

Libanesisk kost är, även om Libanon ligger vid medelhavet och är en underbar cuisine, inte vad som refereras till som medelhavs kost.

Kreta, större delen av Grekland, södra Italien - 1960 är vad som refereras till.

"The most commonly understood version of the Mediterranean diet was presented, amongst others, by Dr Walter Willett of Harvard University's School of Public Health from the mid-1990s on,[6][7][8][9][10] including a book for the general public.[11] Based on "food patterns typical of Crete, much of the rest of Greece, and southern Italy in the early 1960s", this diet, in addition to "regular physical activity," emphasizes "abundant plant foods, fresh fruit as the typical daily dessert, olive oil as the principal source of fat, dairy products (principally cheese and yogurt), and fish and poultry consumed in low to moderate amounts, zero to four eggs consumed weekly, red meat consumed in low amounts, and wine consumed in low to moderate amounts". Total fat in this diet is 25% to 35% of calories, with saturated fat at 8% or less of calories.[12]"

Jag gör mina kebbeh/kibbe utan bulgur och även en Libanesisk tabbouleh/tabouli (mest bladpersilja) utan bulgur med "Miracle ris" glucomannan eller grovt riven blomkàl, och det gàr bra.

Men sorgligt nog vet jag inte hur man kan göra Fatayer Bil-Sbanegh/Sabanegh LCHF :o)

Och den kära hummusen…  Aiii!

crikarlshamn
1

Och tack Zepp för länken:

Gillar Andreas kommentar:

"Kul studie

Jag gillar studien eftersom den visar att Medelhavskost och lågkolhydratkost mycket väl kan kombineras med gott resultat. Det kan vara ett bra alternativ för den som fortfarande är rädd (i onödan) för naturligt mättat fett.

Ett snitt på över 14 kilos viktnedgång på mindre än tre månader är inte illa heller. Som en bonus fick deltagarna utmärkta blodtryck i snitt, och fina blodfetter.

Man kan också notera att personerna gick ner bra i vikt trots att de drack en del vin. Själv har jag länge trott att man kan inkludera måttliga mängder torrt vin i en bantningskost. Se bara på vad William Banting själv åt och drack…"

Inte för att jag dricker som William Banting, men ett glas rött till kvällsmaten uppskattas.

Medlem
0

#15 Det finns mycket likheter men libanesiska köket är större och rikare än det grekiska som exempel, ändå finns det inget speciellt i den maten som gör LCHF annorlunda. Basen för kosten är ju olivolja, fisk, frukt, nötter, baljväxter, rött vin och mejeriprodukter. Bara man utesluter kolhydraterna (som lchf:are) kan man göra vad som helst och fantisera hur många recept som helst.