Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 6235 ggr
solimon
0

Tomatpuré och Fiskbuljong

Hejsan! Jag letar efter en tomatpure och en fiskbuljong som har max 5g kolhydrater per 100g. Jag chansade igår och gjorde en underbart god korvstroganoff på Slotts delikatesskryddade tomatpure som saknade info på förpackningen om antal kolhydrater per 100g. Jag är extremt sockerkänslig så efter middagen var jag sugen och hungrig hela kvällen… Idag ringde jag deras kundtjänst och fick veta att den innehåller 20g per 100 g och den som inte är delikatesskryddad innehåller 18g per 100g :( Tar TACKSAMT emot tips på ok tomatpure :) Sedan har jag i 5 veckor letat fiskbuljong som är ekologisk och med max 5 kolhydrater per 100g och här får jag snart utfärda hittelön ;) Hoppas på lite tips från er andra där ute i LCHF-världen :) Hälsningar Sophia

Jojomaja
1

Det är svårt att hitta tomatpuré med låg kolhydratshalt eftersom tomater är naturligt söta och när man tar bort vattnet blir ju sockret kvar. Ofta är ju purén också dubbelt koncentrerad.

Det jag gör är att läsa innehållsförteckningen och kontrollera att det inte finns socker eller ens kryddor tillsatt. Jag köper ett märke på Lidl som heter Nostia i små 140-gramsburkar. Innehållsförteckningen säger bara "Tomater". Inget mer. Jag tycker det är okej eftersom man ju sällan tar mer än någon matsked. Vill du ha ekologisk så rekommenderar jag Kung Markattas:

http://kungmarkatta.se/product.asp?pid=138

Ekologisk fiskbuljong är nog svårare att hitta. Jag har tittat på gamla forumfrågor om samma sak och ingen har hittat en sån produkt. Jag har också sökt på olika språk och det verkar inte finnas ekologisk fiskbuljong på marknaden någonstans. Jag skulle koka egen i stor sats och frysa in portioner till senare matlagning.

Detta recept på fiskbuljong innhåller inte rotfrukter:

http://www.recept.nu/recept_nu/saser_och_marinader/fisk_och_skaldjur/fiskbuljong/

Adeon
0

Det är visserligen inte tomatpuré, och det är visserligen inte max 5 kh per 100g. Men felix har en tomatketchup sötad med stevia med 8 kh per 100g.

MimLan
3

Om du är känslig för tomat är det något du behöver beakta, en del är känsliga för just tomat snarare än kolhydratantalet. Tomatpuré är som nämnts koncentrerad tomat.

Är det kolhydrater som är frågan, är det inte 5 gram per vara som gäller. Det är in absurdum förenklat. Det är det totala antalet gram som räknas.

Få av oss har 100 gram tomatpuré i våra portioner. Snarare 5-20 gram. Och då blir kolhydratantalet helt överkomligt.