Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 5557 ggr
gun92884
1

Coconut oil eller inte?

Coconut Oil, Weird Worm Therapy, Brushing 101

Detta satt i min mailbox när jag öppnade den för ett par minuter sedan … det är ett newsletter som heter Real Age … Svaret är från populära  TV Dr Oz - Oprahs vän …  Mehmet C. Oz, MD, and Michael F. Roizen, MD

Q: My friend is discouraged because she's not losing weight. She's heard that coconut oil will make you lean and healthy. What do you think? -- Brenda, Frederick, MD

A: Did you know that there's a manufacturing plant in the Philippines that is turning coconut oil into a biofuel? We say put it in your car before you put it in your body. Although most plant products are good for you, coconut oil is a complete misfit. It is loaded with saturated fat, the kind that clogs up your internal engine (your arteries and heart) with lousy LDL cholesterol and puts you on the wait list for the cardiac care unit. Virgin coconut oil recently got a PR makeover with the claim that it can do all kinds of miraculous things, from speeding up weight loss to stopping cancer. Coconut oil is a health food? Not! It has more saturated fat than butter, burgers, and even lard, which means it can lead to everything from heart attack to -- if you live long enough -- dementia. Some say it is a medium chain saturated fat, and that makes it healthy. That's BS (bad science). According to the data, coconut oil is no more healthful than butter or menthol cigarettes.

The trend-of-the-month PR isn't what makes you lean and healthy; it's a no BS lifestyle that does it: plenty of fruit, vegetables, beans, fish, and whole grains that fill you up without filling you out; modest amounts of skinless white-meat poultry and the good fats found in nuts, avocados, and olive and canola oils; and a daily 30 minute walk.

[Columba]
1

Jaha, och smöret i samma kategori av mättade fetter som kloggar blodkärlen. Tro´t den som vill!

[Pennylane1]
0

no more healthful than butter… låter som OOOOOLD news… har vi inte kommit längre nu?

[Pennylane1]
1

smurf!

aussiemia
4

Ja jäsiken, vad ska man säga?!

Jag tror jag ska ta mig en mentolcigarett till kaffet så här på morgonkvisten. Eller var det hallonbåtar Flört jag har så taskigt minne nu förtiden

eftersom…eh…vadvardetnuigen…

aswedishsmorgasbord.com

Sweli
1

Det är kanske därför att hon är vän med henne att stackars Ophra inte kan hålla sin vikt så mycket hon än försöker.
Med sån rekommendation Tyst

AnSva
0

Oprah har ju sköldkörtelproblem och ätstörningar så jag tror inte mycket ligger i kostråden där

PhilippaB
0

#6 Då behöver hon väl kostråden som bäst.

Men vem är det som har sagt att hon har sköldkörtelproblem och ätstörningar?? Har hennes läkare brutit mot tysnadsplikten och gått ut med det i media? Knappast. Eller har hon själv sagt det för att "ursäkta" sin övervikt? Eller kan det vara så att skvallerpressen har hittat på alltihop?Tyst

[Pennylane1]
10

man behöver inte spekulera om Oprahs ev. hälsoproblem tycker jag. Är hennes ensak.

[Månsten]
1

Helt rätt Pennylane1. För ingen har en susning om hennes hälsoproblem, förutom hon själv.

gun92884
3

#7 skrivet av PhilippaB

#8 skrivet av Pennylane1

#9 skrivet av Månsten

Nu vet jag inte hur länge Oprahs show har visats i Sverige men här har Oprahs jobb med viktproblem och ätstörningar varit följetong i åååååratal. Hennes show är kanske föregångare till dagens 'reality shows' innan dessa ens var en ide i en producer hjärna.

Oprah har 'underhållit' amerikanska publiken, i sin show, med sitt travail att hålla vikten, i så många år så det skulle vara konstigt om det inte fortfarande skrevs spaltmetrar om detta. Hon pratade om sina sköldkörtelproblem i några av sina senare program så det är nog fritt fram att påpeka detta … att hon sedan har djupt sittande psychologiska sviter som inte hjälper henne när hon försöker göra något åt sin vikt, det gör ju allt svårare för henne …

[Månsten]
0

Är inte just SHOW en röd tråd genom Oprahs framträdanden??

gun92884
1

#11 skrivet av Månsten

Visst, det är ju hennes leverne. Tyvärr räcker det inte med dessa 'shows' … allt måste göras om till show annars tappar folk intresset … även nyheter är show … sigh …

yvonnel
4

Oavsett hur hon har framställt det så har hon gjort en hjälteinsats när det gäller att uppmärksamma begreppet/området sexuella övergrepp på barn, både genom sina TV-program och olika stöttande former för att bearbeta för dem som varit utsatta.

Hon har även hjälpt många andra av socialt utstötta eller fattiga både i USA och Afrika. Sedan att USA inte har ett socialt regleringssystem som vi har haft i 50-60 år och därför har en sämre bas som är beroende av välgörenhet, blir liksom oviktigt för hon har ändå givit av hjärtat. Även om hon har mycket kvar.

Det var ju liksom inte meningen att prata om annat än kokosolja men det blev en avstickare för att jag tyckte att det blev till angrepp på Oprah och det gillar jag inte utan vidare

yvonnel
1
[Pennylane1]
3

jag menade att jag tycker det är en smula osmakligt att göra sig lustig över folk för deras viktproblem oavsett orsak och  om de heter Oprah, ja hennes shower har gått här, eller något  annat.

[Månsten]
0

yvonnel, just en avstickare blev det. Hur Oprah ställer sig till socialt utstötta är inte den här trådens ämne.

yvonnel
2

Hoppas att du inte har något emot det, att jag reagerar menar jag.

Och jag påpekade det ju även själv, eller hur?

Dessutom så var det ju trådskaparen själv som berörde ämnet.

AnSva
0

Hon har själv pratat om både sköldskörtel och ätstörningar i sitt program. Knappast nån hemlighet

Zepp
6

Man diskuterar inte en dams vikt!! Skrikandes

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

yvonnel
0

Fick ni gärna göra med min, om det bara hjälpte.

Nybörjarn
5

@Zepp : Din kommentar fick mig att le! :) Tycker för övrigt att du skriver så himla bra här på forumet! :)