En nördig fråga
LEK (OBS LEK) med tanken att vi enbart skulle äta kolhydrater eller proteiner eller fett ….
- Vad hade vi överlevt på att enbart äta "resen av livet"?
- Hur länge?
- Till VAD behöver man kolhydrater kontra proteiner och fett till?
Observera att jag inte har planer på att äta antingen eller - är mer intresserad av hur kroppen fungerar i förhållande till de olika grupperna.
Och detta är seriöst menat inlägg - Jag undrar verkligen!
Låter som om fett skulle vara det vi överlevde längst på, därefter kolhydrater, sist proteiner.
Men en ren gissning.

SKULLE vi överleva då? Ja kanske inte restan av livet men en lååång tid?
Jag tror inte vi hade överlevt utan proteiner.. Vi kan syntetisera vissa aminosyror från kolhydrater, men inte alla. Utan de essentiella aminoosyrorna kan inte alla proteiner vi behöver tillverkas. Vi hade antagligen blivit sjuka så småningom..

Proteinet är basen.. då vi består av proteiner till stora delar de är stommen så att säga.
Sen så kan vi inte omsätta mer än uppemot 40E% protein så vettesjutton om vi inte levde längst på fett.. innan vi dog?
Det finns något som heter Essentiella näringsämnen, det betyder attt vi måste få denm via födan.. förutom syre och vatten.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Det låter som alla alternativen är dödliga ;-D På hur lång sikt? Jag menar hur snabbt hade vi dött på de olika valen? Syre handlar ju om minuter. Handlar det om veckor eller månader?

Utan att vara vetenskaplig så tror jag det är såhär;
Syre några minuter, vatten några dagar, energi några veckor, vissa vitaminer och mineraler om något eller några år.

Okej, tack. Vet du/ni VAD det är som gör att man inte överlever? Är det bara frågan om att man inte får energi nog eller är det bristsjukdommar som tillslut knäcker en? Anledningen till frågorna är att jag inte helt har fattat vad de olika GÖR i och med kroppen. Samt att det förvånar mig att det finns folk som kan "leva" på de mest udda dieter - fruktarianer, vegetarianer (de som inte är ordentligt insatta), de som bara äter levande mat och de som nu förtiden ökar = som mer eller mindre lever på chips/läsk/mc Donalds och annat skräp.

Det händer så klart olika saker beroende på vad det är man saknar.
Något vitamin eller mineral kanske man bara dör något tiotal år tidigare av medans syre går rätt snabbt!
Sen så är det individuellt oxå.. angående veganer.. B12 har man föråd av i levern.. och det kan vara från tre månader till tre år.. beroende av genetiska skillnader vad gäller återupptag.. som ett enskildt exempel.
Om du menar kliniskt rent protein, fett och kolhydrater (t.ex glukos) vete fasiken. Proteinet är definitvt inte någon vinnare ivf.
Menar du istället naturlig mat som i stort sett enbart består av respektive makronutrient (typ magert kött, späck och potatis) men även innehåller annan näring, så tror jag faktiskt att kolhydratsmaten skulle hålla oss vid liv längst och köttet kortast. Folk har ju tvingats överleva på i stort sett uteslutande potatis eller säd under historien. Köttet skulle göra att vi drabbades av proteinförgiftning. Fettet vet jag inte, men jag håller som sagt på kolisarna.
Ja, det där var ju bara gissningar. Nazisterna höll ju på med svältexperiment, men jag tror inte de testade just detta, man kan ju ivf hoppas att de inte gjorde det.
Tricky.
Då och då dyker det upp galningar som testar att överleva på bara potatis, och vad jag förstår har de kommit ut på andra sidan om testperioden och varit fullt friska.
Men potatis innehåller lite protein också, så den går ju bort här. Liksom kål och många andra vegetabilier.
Men måste jag gissa, och det här är ju en gissningslek, så håller jag också på kolhydraterna av samma anledningar som hemul. Här finns det en sorts faktisk empiri att luta sig mot, även om ett och annat protein slunkit ned på köpet.
Eftersom alla goda ting är 3 så var det kanske meningen från början att vi skulle äta 33% av varje……
Det är inget jag försvarar eller kan stödja med någon som helst forskning, så det är bara en tanke 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

JAG tror ju att lite av alltid men kanske inte alltid - typ lite sesongsberoende är bäst och att det var "meningen" att vi skulle söka och finna = jobba för maten.
Men som sagt DET är en annan tråd. Jag var nyfiken på OM vi kunde leva (inte överleva) på enbart det ena eller det andra. Det verkar inte vara så … men tack för alla svar.