studentbudget och ingen ugn...
Hej
Ska flytta till studentrum för att börja plugga nu. Där finns EN kokplatta. Det är matlagningsmöjligheten som finns.
Micro, vattenkokare och kaffekokare fixar jag med, men ändå.
och så ganska återhållen budget, och jag tänker inte gå och köpa danskt griskött och uppumpad kyckling…
Har inte ätit särskillt mkt LCHF här hemma hos mamma och pappa i sommar, men åt det hållet, är glutenintollerant och ogillar glutenfritt bröd, samt vet att jag mår bättre utan det.
skulle vilja komma igång igen nu när det bara är mig själv att tänka på.
Men vet inte riktigt hur jag ska få det att gå ihop och kunna laga till.
2-3kilo för mkt, men framför allt en orolig mage är motivationen. Men vill inte vara jätte strikt.
Behöver lite tips och goda råd.
Köp en frysbox.
Sedan fortsätter du som vanligt, (nåja, lite planering krävs med bara en kokplatta) kolla gärna trådar i gruppen Mat - Billiga ingredienser.
Köp en stor gryta (eller fàga hemma om de har en att làna dig).
Grytkött är gott, billigt och lätt att laga.
::::::::::::::::
Bas recept
Kyckling och ank làr, gris, oxkött - smör i botten, värm tills lite bubbligt brunt i kanten, lägg i kött och bryn till.
Häll i vätska - (vin)/vatten/tomat i burk
Salta, krydda med torkade örter, vàga prova exotiska kryddor som Harissa, Ras el Hanout, Zahtar och Zamouri Spices för variation.
http://www.zamourispices.com/
Klyfta i lök.
Koka länge - ox kan ligga och puttra i 4-8h, kycklingen behöver 1h.
::::::::::::::::
Libanesisk kibbe/kibbeh etc (kärt barn har mànga namn) skippa bulguren (kollhydrater) och öka lägg till bladpersilja eller riven blomkàl.
"Baka" pà spisplattan i stekpanna, använd flat tallrik att vända med.
http://www.mideastweb.org/recipes.htm#Kibbeh
Det funkar finfint att vara student och köra lchf. Jag äter främst för magen och det fungerar fint för mig. Försöker vara ganska strikt men det beror mest på att sockersuget blir mindre. Gör storkok och passa på att köpa kött när det är billigast. Jag lagar ofta kotletter i ugn och krämig kyckling i ugn (Anna Halléns recept) googla! :)
#3 Oj läste du inte ens rubriken där?
Åh oj förlåt såg nu att du inte har ugn! Jag brukar göra sallader med kyckling, ägg och majonäs. Smidigt att steka ett antal kycklingfiléer och ha klara.
#4 Haha du var inte långsam på att märka fel
#6 Jo, det blev ju lite hur tokigt som helst då hela poängen var att ugn saknades ;)
#7 Japp så kan det gå :)
Du kan använda micron som ugn, kör på låg effekt och längre. Funkar för kött, fågel, fisk och grönsaker, men inte bröd.
Grytor av alla slag är bra och vanligen billig mat. Omeletter kan ju fyllas med mycket gott och är också bra och billigt. Eftersom du inte vill vara jättestrikt kan du ju ha morötter i dina gryträtter. Sen vill jag slå ett slag för den fantastiskt trevliga och mångsidiga rättikan och den lika trevliga kålrabbin, båda dessa kan med fördel gräddstuvas och blandas med lite valfritt kött eller korv.
/Désirée
Hej!
En extra kokplatta kostar 149 kr på Rusta.
http://www.rusta.se/mikrovagsugn___kokplatta_hushallsmaskiner_hem_c92.html
Man kan stuva in den i ett skåp när man inte använder den. Då kan du steka och koka samtidigt. Kolla även på blocket, där finns det småugnar med kokplatta ovanpå för nästan inga pengar alls. Det finns säkert begagnade kokplattor där också.
#9 Just lchf-bröd finns det ju flera som med fördel bakas i micro dock - så det är ju bra :) Framförallt fiberhuskbröd och mandelbröd tror jag.
Håller med om en kokplatta till! Med ett kök med en enda kokplatta hade jag nog faktiskt blivit Mc Donals torsk…
Med ugn också du! 

Ett tips jag körde med var att gå till affären tidigt och handla. Har du tillgång till frys? Isåfall är det bara att köra. Tidigt på morgonen, precis efter att affärerna öppnar märker de ner köttet med kort datum, ofta till halva priset. Då kan du få mycket, bra svenskt kött till ett lågt pris och behöver inte köpa "fulkött". Bara att slänga in i frysen när man kommer hem!
Annars är ju ägg ett beprövat knep. Billigt, mättande och gott! Tog mig igenom många fattiga studentdagar på kokta ägg och omeletter!
skaffa en slowcooker/crockpot
Behöver bara ett elurtag, och maten lagar sig själv på några timmar.