Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7143 ggr
tankgirl
1

Äta 2 ggr per dag

Har länge ätit 4 ggr per dag och tyckt att jag varit duktig som gått ifrån 6 ggr per dag (plus småätande emellan).

Men nu har jag hittat det här sättet att äta….

Kanske det kan vara av intresse för någon som har magproblem och allergier som jag! Kan vara värt att kolla in!

http://www.natural-health-restored.com/two-meal-plan.html

Grundfilosofin är att äta så sällan som möjligt (vissa äter ju bara 1 gång per dag) för att låta magen vila emellan. Detta ska leda till mindre matallergier, bättre hud, bättre andedräkt, tandhälsa, humör osv…

Jag funderar på att prova det här… Ska börja med att äta 3 ggr om dagen. Har också bestämt mig för att sluta väga maten och äta mer intuivtivt…

Jag vet att många här inne redan tillämpar detta sätt att äta, men vi har ju nybörjare hela tiden.  : D

Hoppas någon blir hjälpt av det här!

crikarlshamn
0

Har ätit 2gg/dag ett tag nu och det är fullt möjligt utan att vara hungrig.  Ett litet behov att smà äta har nu försvunnit helt.

Hoppas det häller sig.

tankgirl
0

Härligt!  Kul att höra att det funkar. Känns logiskt att äta 2 ggr per dag.

crikarlshamn
0

Har läst igenom länken:

Jag äter inte frukost.. Kan sedan tonàren inte äta pà morgonen, men blir nu heller inte hungrig innan 12-13:00.

Kunnde känna en liten hunger vid 11:00 tiden innan men den har försvunnit.

Kvällsmat inte före 20:00.  Fick innan ett nytt sug efter mat vid midnatt… men det har nu försvunnit.

Det passar mig, min rytm och mitt sociala liv Oskyldig

tankgirl
0

Nej precis, det där gör man som man vill.

Robb
0

Det är ju som sagt helt individuellt. Jag åt ganska sällan innan, men har fått magkatarr och äter nu nästan hela tiden…

crikarlshamn
0

Robb, det gjorde jag med för mànga àr sedan när jag hade magkatarr.  Det som lugnade min mage var välkokt ris, kokt potatis och vit fisk… inte sà LCHF, pappa àt samma men drack även mycket grädde - det hjälpte honom men inte mig :o)

vispcream
0

2 till 1 mål om dagen blir automatiskt perodisk fasta :D

There is no failure, only feedback. - Art De Vany

Robb
0

#6: Tack för svaret! Glad

Jag äter inte alls för viktens skull (behöver gå upp ett par kg som det ser ut nu) och bryr mig inte så mkt om det kan klassificeras som LCHF eller ej. Bara det är skönt för magen så är jag nöjd!

För mig fungerar yoghurt+bär, banan, omelett, fisk/kyckling med grönsaksmos. Om två veckor ska jag till en naturläkare som fått många positiva vitsord. Jag ska ha med mig urinprov samt kostschema. Det ska bli mkt intressant!

vispcream
0

#8 Problem med  gluten kanske?

There is no failure, only feedback. - Art De Vany

Robb
0

Symtomen är väldigt typiska för magkatarr, men visst, gluten mår jag knappast bättre av…

Siggebus
0

Jag har också länge ätit endast två gånger - vid lunch och sedan på kvällen.

Funkar skitbra - hela livet handlar inte längre om att jag "måste" äta.

Dock började jag inte med detta som en strategisk plan eller nåt i min viktbekämpning utan föll sig helt naturligt då jag i princip aldrig är hungrig på morgonen.

crikarlshamn
0

Magkatarr är jobbigt, jack drack en hel del kamomill te för att lugna magen men smaken var jobbig.  Lyckades fà kontroll pà magmunnen/muskeln med hjälp av meditation/visualisation - annorlunda upplevelse men detär en annan historia Glad

Lycka till Rob

tankgirl
0

Här är en artikel om världens äldsta man, som bara äter 2 ggr om dagen…

http://www.usatoday.com/news/nation/2009-09-24-oldest-man-diet_N.htm

Glad

[AntoniautanX]
1

Egentligen, så behöver vi inte ens äta VARJE dag. Ja, så är det, Och det är så människan har levt i urminnes tider. Att äta var tredje timme för att hålla igång metabolismen, är ett modernt påfund. Man klarar sig faktiskt utan mat ganska länge, UTAN att kroppen äter av organen, som många har fått för sig. Om man inte är anorektiker, vill säga.

tankgirl
0

Yes… fantastiskt hur mycket man upptäcker för varje dag med nyfikna ögon!

Jag har haft anorexia, så än så länge är 3 mål om dagen precis vad jag klarar av, men 2 mål är målet :)

Robb
1

#12: Jag har börjat med lite meditation, för jag känner att väldigt mycket sitter mentalt. Har dock svårt för att släppa alla tankar, men jag jobbar på det! Glad

crikarlshamn
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kommer lite hjälp till att meditera, den är fràn 80 talet men en utav de bästa jag kommit i kontakt med.

Se om jag lyckas "klistra in" den…

tankgirl
0

Här är en till sida med lite info som relaterar till detta med att äta färre mål om dagen… vissa har till och med ett "RM" aka Reward Meal.

http://www.lowcarb.ca/atkins-diet-and-low-carb-plans/cabohydrate-addicts.html

Kanske kan vara nåt för den som har svårt att leva ett liv helt utan kolhydrater men ändå inte vill ha det till varje mål… man kan ju också ha ett RM en gång i veckan om man är väldigt känslig…

Jag ska prova nu att äta 1 frukt varannan dag, direkt efter middagen eller lunchen. Detta för att jag saknat frukt, helt enkelt. Varit utan i ca 2 år och det känns tråkigt. Annars äter jag nåt djur + gröns ovan jord + olja.

Har nu ätit 3 mål om dagen 2 dgr (inklusive idag) och det känns bra! Har mkt mer energi och humöret är jämnare! Bara att jag har blivit lite hungrig på kvällen, efter sista målet… kanske det blir te med kokosfett i så småningom på kvällen :D

Erlingsdotter
1

Jag har aldrig varit förtjust i att äta när jag vaknar .. så för mig är det perfekt med 2 mål. Däremot vaknar jag med ett kaffesug så jag har nu sedan en tid tillbaka druckit sk Magic Bullet Coffee och det är toppen!Glad