Kolhydrater minus sockerarter?
När det står på ett näringinnehåll i ett flingpaket till exempel.
Och det står kolhydrater 66 gram varav sockerarter 22 gram.
Vad är då dom resterande 44 gramen? :)
Har inte fattat mig på kolhydrater osv tidigare men ska börja läsa på lite nu så om någon kan förklara för mig skulle jag bli tacksam :)
framförallt stärkelse
Inte framförallt någonting.
Det är alla Kolhydrater som räknas.
Utom sockeralkoholer. Men det är inget du behöver tänka på nu.
Alla KH räknas alltid.
Är det bra eller dåligt? Dåligt antar jag, men vad gör det dåligt?
:)
#3 Det bara är? Det är en märkningsteknikalitet.
Kolhydrater är den sammanlagda siffran för stärkelse och sockerarter, det är den siffran du tittar på.
#2 Beroende på mätmetod och vara kan du få med lite annat smått och gått också - så jo "framförallt" hör dit.
Kolhydrater är socker och stärkelse i vår mat.
Alla kolhydrater omvandlas till enkla sockerkedjor när det bryts ner i matsmältningen och höjer blodsockret. Kroppen frigör insulin. Insulinets uppgift är att dämpa blodsockerhalten till normalnivå. Insulin är det mest fettinlagrande hormon vi har i kroppen.
Äter du mindre mängd kolhydrater så använder kroppen mindre mängd insulin. Många upplever det lättare att gå ner i vikt då.
Om du är diabetiker så betyder det att man får mäta noga och anpassa medicinerna till den mängd kolhydrater som man äter = att man ofta kan dra ner på medicineringen = bättre hälsa.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Som kolhydrater anges bara sådana som du kan ta upp i blodet.
Och med sockerarter menas monosakarider och disakarider, varvid de övriga är polysakarider.. men bara de som är digesterbara.. främst då någon form av stärkelse.
Fibrer är oxå polysakarider, men anges som fibrer på förpakningarna!
Får man tag i en förpackning från USA, kan det stå lite annorlunda, de sätter allt som kolhydrater och skiljer sen på Net carbs.. dvs de du kan digestera och ta upp.. som en helhet.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#5 Du får nog specifisera dig lite mera för det du skriver är inte begripligt.
När man kollar på kolhydrat halten som LCHFare spelar det ingen roll vad det är för typ av kolhydrater. Alla Kolhydrater är Kolhydrater, vissa kolhydrater är redan socker arter alla andra kolhydrater bryts ner till enklare "Sockerarter" i kroppen och blir altså socker alla redan där dvs alla kolhydrater är sockerarter.
Nedbrytningen börjar så fort kolhydraterna når munnen och salivet och fortsätter tills det vara är socker kvar av det.
Så fortfarande det vinns inget Framförallt när det handlar om att räkna kolhydrater.
du förstår inte vad "framförallt stärkelse" betyder Savonit… "de 44 grammen som inte är socker består framför allt av stärkelse" betyder att det mest består av stäreklse inte att stärkelsen är viktigare eller nåt
Sorry.
Har missupfattat hela tråden.
Ber om ursäkt för det, trodde det efterlystes ett korrekt sätt att att räkna kolhydrater.
Men det var ju helt fel.
Ni kan helt strunta i mina komentarer i denna tråd.
Men kort sagt så är alla kolhydrater "dåligt" för kroppen eller vad man ska säga? Om jag vill banta så ska jag undvika det så mycket det går eller?

Kolhydrater ger insulinpåslag och om man äter kolhydrater i överflöd varje dag, som vi gör generellt i västvärlden, får man stela kärl, högt Blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar mm mm.
Man mår bättre av att äta balanserat, lite eller mycket lite kolhydrater, mer protein och mycket fett, som är den diet vi människor har utvecklats med/på och är anpassade för.
Bantning tycker jag man ska undvika. Att ha en balanserad kost som gör att man har en lagom vikt och håller den, är bättre än att banta, förlora muskelvävnad och sedan gå upp i vikt igen när man börjar äta "vanligt", dvs en massa kolhydrater.
De Lapsus Resurgam
men snälla nån savonit!? Jag bara förklarade att du tydligen missförstod en kommentar, det behöver man väl inte bli så förbannad för?
#13 Jag är verkligen inte sur, konstigt att du forstod det som det.
Jag måste vara ganska dålig på att formulera mina känslor i text.
Jag hade ju fel i hela tråden, då jag disskuterade något helt annat än vad ts och ni andra gjorde så det var ju bra att du förklarade det, för annars hade jag ju fortsatt att disskutera med mig själv…
#11 Man kan säga så ja, men man behöver inte ligga på 0g kh per dag för att gå ner i vikt. Det är olika för alla och många äter upp till 50g / dag.
Vanligast är nog 20g när man pratar om LCHF.
Sedan de som inte går ner brukar lägga sig lägra oftast under 5g.<
Så när man som dig i början letar livsmedel brukan man leta efter de med max 5gkh / 100g produkt. Typ.
Kryddor brukar man inte räkna med och många äter även lök osv.
#7 Inte helt sant tyvärr beroende på hur beräkningen sker, med sättet svenska livsmedelsverket använder (och troligen även också ligger bakom vad som anges på många förpackningar) kommer det med saker som det inte riktigt stämmer med.
Dock i de flesta fall inget nybörjare behöver fördjupa sig i förräns de första gången förvirras av sockeralkoholer.
(värt att nämna att det andra sättet som finska livsmedelsverket använder i sin tur missar att ta med vissa saker som i vissa fall är signifikanta, alltså ger vid några tillfällen "fel" det med om man avser blodsockernivån)
exempelvis: från svenska livsmedelsverket riskerar du fel på exempelvis citroner och saker med sockeralkoholer i (för höga värden på båda om man är ute efter blodsockerpåverkan specifikt)
från finska livsmedelsverket ligger felen med på varor med innehåll av galaktos med inte som delform av laktos (troligt låglaktosprodukter vilka dock inte är så vanliga längre sedan de laktosfria kom) samt saker med sockeralkoholer i (i det här fallet för låga värden i båda fallen)
har inte helt hundra koll på hur de behandlar inulin i exempelvis jordärtskockor - där är det troligt åtminstone svenska kommer redovisa för högt värde, men vet inte hur det gäller det finska
Dock bara i fallen med sockeralkoholer felen blir stora, i andra fall är de ganska små (även om man kan tycka ett par gram hit eller dit spelar roll om man äter lchf).
Problemen med varor med sockeralkoholer i är att de ofta har inte bara ett utan även två felaktiga värden på förpackningen om de är marknadsförda till low carb (angivna "netcarbs" eller "nettokolhydrater" på sådana varor kommer alltid vara fel ur blodsockersynpunkt, de är där för att lura dig att godiset de vill sälja inte behöver "räknas" genom att sträcka ett korn av sanning så långt det inte längre är sant alls tyvärr)
TS: Du kan antagligen strunta helt i det jag skrev här ovan i det här inlägget. Det är teknikaliteter du troligen aldrig behöver bry dig särskilt mycket om alls.