Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 4719 ggr
Hotlips
3

Hotlips dagbok 2012

Rapport från kolhydratsträsket: körde av LCHF banan rejält förra våren, och har sedan dess inte kommit igång med bra mathållning. Varför är det så kan jag undra, har ju inget/ingen att skylla på utom mej själv.

har nu sedan i julas börjat tänka mer på vad jag stoppar i mej, jag kan ju det här känner jag idag, har en panna med rökt vildsvin och smörstekt kål på spisen, det dofter ljuvligt.

kikade in lite här på KIF och kände direkt: här måste jag in och hämta stöd för mitt beslut att börja med detta igen, jag mådde ju så himla bra av att skippa kolhydraterna.

Kul att se att jag känner igen så många skribenter här !

Har inte funderat ut något MÅL viktmässigt, men mitt första delmål den här veckan är att rensa skåpen på snacks och godis och annat smått och gott som jag inte vill bjuda mej själv på, det mesta kan jag ju ge till mina höns.

Invägning: X0 kilo. ojdå.

Gott nytt år 2012 till alla!

opssk
0

Välkommen tillbaka och gott fett år!

Margareta
0

Välkommen tillbaka! Lycka till

Numer pensionär i Nynäshamn

Hotlips
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

varit inspirerad idag, lagt in i minmat det jag ätit so far idag.

men hur får jag in bilden i mitt inlägg? provar:

Hotlips
0

gick ju sådär, fick med diagrammet iaf.

har tömt skafferiet på gammal musli och havregryn, hittade pepparkakor ocksåRynkar på näsan mina höns får det imorgon. har fått årets första kycklingägg! ska äte dem med andakt imorgon till frukostSkrattande

Hotlips
0

varit och handlat idag, köpte rättika! efter koll i kh-tabell. nu ska jag leta recept

till det eventuella rättikareceptet planerar jag fläskkotlett med hemgjord bea ikväll. hoppas den inte skär sig som den brukar göra ca varannan gång för mejRynkar på näsan

Margareta
2

Du kan använda samma recept som till potatisgratäng, förväll bara den skivade rättikan lite i kokande vatten innan, den är lite mer "hårdkokt" än potatis och tar längre tid annars.

Numer pensionär i Nynäshamn

Hotlips
0

Ah, tack Margareta, då blir det *festmåltid* ikväll! har både grädde och ost hemma , det ska bli spännande att prova "rättiksgratäng"

Återkommer efter provsmakning-

Hotlips
0

ok. rättiksgratäng smakar bra, men rättikan är för fruktig i min smak , funderar på om man kan ugnsbaka den i varmluft innan gratinering för att få ut mer fukt?

här en bild på gratängen:

Hotlips
0

Det mest fantastiska: beasåsen skar sig INTE idag

så här mumsade vi idag:

Hotlips
1

dagens pie-chart:

Hotlips
0

Jaha , en skön ledig dag. Åt tre kycklingägg med smör till frukost. sedan lååångpromenad två timmar i solskenet, underbart. konstigt att det inte ligger snö den 6:e januari tänker jag, men det är som det är-vädret.

stod på vågen imorse        -1kg. alltid nåt.är förmodligen vätska som rinner ur mej efter kostomställningen.

Känner inte av några omställningsbesvär, kanske för att jag har vandrat nerför den här vägen förr?

ska äta surkålsgyta snart, mycket smör i den och gott rökt kött.

imorgon upp tidigt- skogen väntar

Hotlips
0

Varit ute mest hela dagen, nu inne och har tänt i spisen.

Igår bakade jag fiberhusk bröd, men näää- det smakar otroligt svampigt. undrar hur man får till detta?

har försökt läsa bröd-trådarna här, men hittar inget bra alt. får fortsätta med mitt linfröknäcke tror jag..

Hotlips
0

Långpromenad idag med hunden, nästan tre timmar var vi ute. kände mej lite bensvag efter detta, åt riktig mat och tog en lur så blev det bra igen.

idag är dagen 7.0 timmar lång här i mina trakter, om två veckor en timme till längre!

två ägg hos hönsen idag-de känner av längden på dagljuset.

Åt chevreost på mitt linfröknäcke ikväll, toppat med avokadoröra. gott

Hotlips
0

Nu har snart den första av "oxveckorna" gått. 

Oxveckorna kallade man i det gamla bondesamhället den arbetsperiod som vidtar efter en längre ledighet, t.ex. jul, och när det är långt till nästa ledighet. Det var typiskt tiden efter julledigheten. Det var en tid då man fick slita som en oxe. Dessa veckor pågår nu fram till påsk, enligt traditionen fram till fettisdagen.

det är också tjugondag jul idag- 13 januari har det gått 20 dagar efter julafton. Dagen firas som julhelgens sista dag. Att man säger ”tjugondag Knut dansas julen ut” beror förstås på att denna dags namn i almanackan är just Knut.

Så är det ju också "fredag den trettonde" Fredag den trettonde anses som en olycksdag enligt gammal folktro. Det hänger samman med att det var en fredag som Jesus led på korset (senare kallad långfredagen) och att talet tretton länge setts som ett olyckstal.

Fredagen betraktades i det gamla bondesamhället som ett slags helg- och vilodag, en dag som var olämplig att påbörja ett arbete under. Paraskavedekatriafobi kallas en ihållande rädsla, en fobi, för datumet fredagen den trettonde.

Nog om bondepraktikan, har själv tagit ner julstjärnor och ljusstake, känns som om denna vinter inte riktigt har kommit igång än. Få se när den kommer, lite snö och kallt hoppas jag allt på.

På tisdag ska jag väga mej igen, har hittils gått ner 1 kg.

Hotlips
0

Jag kränger hej vilt på vägen, en dag hit, en dag dit.  Min själ är obeslutsam.

Åt dock underbart god stekt torsk ikväll, med hemgjord hollandaise och lite spenat. gudomligt gott.

Nu blir det helg, och jag känner mej full av tillförsikt……..

Hotlips
1

helhetsmetoden (schück/helander) är inköpt igår.läst ett par sidor och börjat med första steget.

. vågen undanställd. har börjat med första lektionen-funderat hela dagen till och från på detta med målbild och dess för och nackdelar

har i eftermiddag skapat min målbild och skrivit upp för- och nackdelar med att komma till målet, samt för och nackdelar med att ta itu med mitt mål.

mycket intressant att se mina tankar uppdelade på detta sätt, och nerskrivna.

Det enda jag inte har funderat ut är vad jag ska belöna mej med när jag nått målet om tre-fyra månader,  ska gå och lägga mig nu och fundera lite på det,och känna på mina för och nackdelsformuleringar.

tror det här sättet att angripa motivation/stoppa enkla belöningsstrategier och försöka hitta nya kommer att fungera.

kanske läsa lite på steg två i boken.

har ätit mycket bra idag.

konstigt att inte ha vägt sig dock.

god kväll!

Hotlips
2

dag tre på mitt helhetsmetoden-tänk. Det går bra, äter bra och faller inte i belöningstörstens svackor!

håller nu på att fylla i mitt beteendeschema. <det är rätt svårt att formulera sig, har bara en klar. jag försöker ta flera i just när situationen kommer (till helgen säkert)

har kommit fram till att min belöning när jag nått min målbild blir några dagars semester för en resa till stockholm.

idag är det Förintelsens minnesdag:

Denna dag är en minnesdag över offren för det nazistiska folkmordet av judar, men också av romer och andra grupper, under andra världskriget. Den 27 januari 1945 befriades koncentrationslägret Auschwitz och andra läger. Minnesdagen har bara firats i några år, och instiftandet av dagen hänger ihop med ett nyvaknat intresse för denna period.

För övrigt har dagen blivit 1 hel timme längre sedan den åttonde januari! Glad

Hotlips
0

härligt, hela lördagen har gått, har klarat kvällen utan cravings, troligen beroende på god bra mat och förekomna tankar/känslor enligt helhetsmetoden. Tror jag börjar komma in i en "glidarperiod".

jag har varit ute med hunden i flera timmar, underbart.

idag är det "Karldagen"  Många svenska kungar heter Karl, men dagen har snarast fått sitt namn efter den mäktiga frankiska kejsaren Karl den store, eller Charlemagne som han kallas på franska. I Bondepraktikan sades det att somvädret var på Karldagen skulle det vara i sju veckor framåt .   Tyst

Hotlips
0

Söndagen förflöt också utan missöden, idag är det måndag och jobbet igen, tycker det är lättare att hålla kursen på vardagar av någon anledning.

Har inte vägt mej nu på nästan en vecka, det känns märkligt, men förunderligt rogivande faktiskt.

pröva ni också som hoppas på siffrorna, oftast på morgonen efter ordentligt först ha kissat (vet hur beroendeframkallande det ärRynkar på näsan)

I kväll ska jag fortsätta att läsa kap. tre i boken, har inte kommit fram till så många fler "fallgrops-tankar" för mitt beteendeschema men jag ska försöka vara uppmärksam när de dyker upp-(det kommer att hända).

Nu ska jag gå en promenad med hunden, sedan vankas det middag: ska göra egen majjo, och äta till kallrökt lax med citron&dill.

Tittar in här igen lite senare idag.

Hotlips
0

Inte varit här och tittat in sedan i onsdags, varit på resande fot. Nu åter i selen, får fräscha upp mina observandum tankar, tror jag börjar få koll på vad som triggar mitt sug efter" fel" mat för mej.

sedan är det ju som det är när man är utlämnad (till en viss del iaf)åt en researrangör. hade lite egen reservnäring med mig.

idag är det samernas nationaldag, faktiskt det enda ursprungsbefolkningen som aldrig har varit i krig!

Hotlips
0

registrerat idag;

yvonnel
0

Vilken trevlig tråd du har skapat, riktigt mysigt att läsa och ditt intresse för dina medmänniskor i både då och nutid, hoppas att du kommer dit du vill med vikten. Lycka till!

Hotlips
0

Hej yvonnel och tack för ¤peppning¤!

Hotlips
0

Godmorgon i min tråd, kände att jag skulle väga mej idag, det har gått två veckor sedan jag börjat jobba med min beroendeproblematik med hjälp av helhetsmetoden.

Trots en fyra dagars resa med tillhörande extra kolhydrater pga svårigheter med den mat som erbjöds har jag inte fallit in i något belönings-sug-ätande, och vips: jag har gått ner TVÅ kilo på denna tid.

Vilken underbar känsla det är, att börja hitta ett sätt att tackla de blixtsnabba tankar som gör (om man är oförberedd) -att jag knaprar i mej fel  saker pga sug.

Till alla som har svårt att styra sitt ätbeteende(lättare svårigheter), prova att jobba enligt helhetsmetoden!

Har precis ätit frukost , två smörstekta ägg, uppätna med smöret från pannanCool slickat fatet….  blev mätt på detta. Jag äter inte frukost så ofta, brukar  inte vara hungrig. kaffe till.

Ingen mer vägning nu förrän om två veckor till, det beslutet har jag redan tagit.

Tjoff, ut med hunden nu och sedan iväg till jobbet.

Underbar Dag till er alla!

Hotlips
2

tittar in här igen, jag håller mej på banan och försöker fortfarande luska ut exakt VAD det är jag tänker (blixtsnabbt)- innan jag är på väg att falla i suget efter KH.  Men faktiskt händer det allt mer sällan, har blivit mycket mer medveten om hur min hjärna försöker "lura" mej…….

Jag är på väg att programmera om den !!

I kväll ska jag provbaka solrosbrödet det står om i en annan tråd här, få se om jag lyckas.

Idag är det alla hjärtans dag- denna dag ska skrivas med små bokstäver: alla hjärtans dag. Gör man en sammansättning skrivs det så här: alla hjärtans dag-firande. Dagen kallas också Valentindagen (som skrivs med stor bokstav eftersom Valentin är ett namn).

Varför har då just Valentindagen blivit en kärlekens dag? Var helgonet Valentin en särskilt romantisk person? Nej, det har egentligen inget med helgonet Valentin att göra, utan hans namnsdag infaller helt enkelt på en tidpunkt då det börjar våras i Sydeuropa – med påföljande vårkänslor i människornas hjärtan!!

Har mer än en vecka kvar till nästa vägning, men det känns som om kroppen tightar till sig?- har inte mätt mej, kanske gör jag det nån dag.

Krama någon längre än 6 sekunder idag!- (först då frisätts hormonet oxytocin- vårt må bra-hormon)Kyss

Hotlips
1

Solrosbrödet blev skitbra, tar fram en liten bit då och då ur frysen. Måste näringsberäkna dessa små skivor dock. -att göra någon gång idag.

Idag är det ju dessutom: Fettisdag så kallade man förr den sista tisdagen före fastans början. Det gällde att äta så mycket och så fett som möjligt så att man skulle stå sig eller stå ut under fastan. Man åt bland annat fettisdagsbullar, det som vi i dag mest kallar semlor i Sverige. Bullen kan också kallas fastlagsbulle.

Den skarpögda privatdetektiven Ture Sventon, en populär barnboksfigur, älskade som bekant detta bakverk. Han läspade och uttalade det temla.

Finns ju nu LCHF vänlig semla, provbakning kanske sker ikväll, om jag får lust.

Att man passade på att äta mycket före fastan skvallrar sådana namn som kött- eller fläsksöndag och kött- eller fläskmåndag för söndagen och måndagen före fastan. Ett annat namn på denna måndag var blåmåndag, för då klädde man kyrkorummet i blått – en sorgens färg. Eftersom man festade på måndagen, kanske så mycket att man inte kunde arbeta, kom blåmåndag att betyda ’fridag’, en betydelse som ordet fortfarande har i danska och norska. Senare kom blåmåndag också att användas för måndagen i själva påskveckan.

Imorgon ska jag väga mej, håll i hatten!

Hotlips
0

Glad Vägning visar 1 kg minus sedan sist, jag kommer att köra på med min matstrategi för den verkar fungera för mej.

ingen mer vägning förrän om en vecka.

dagslängden har blivit en timme till  sedan den 8/2, är nu 10 timmar dag och 14 timmar natt. det är ljust när jag åker till jobbet- och ljust när jag är hemma igen.

Det blir en "fin" mulen dag med plusgrader och snösmältning !

Hotlips
1

veckans uppdatering, ytterligare 1/2 kg borta! funderar: det är ju faktiskt lika mycket som ett ordinärt smörpaket-

får köpa ett idag! ha i handen och känna på vikten. undrar hur mycket kroppsfett volymmässigt 1/2 kg är?

idag är det skottdagen  Vart fjärde år måste man sätta in en extradag, en skottdag, för att kalenderåret ska stämma med solåret. Ett år som på så sätt får 366 dagar i stället för 365 kallas skottår. Skottdagen inföll tidigare efter 23 februari, vilket innebar att namnsdagarna då försköts med en dag, Mattias fick firas den 25 o.s.v. Från och med år 2000 har detta ändrats, och skottdagen placeras nu som den 29 februari, och namnsdagarna ligger fast.

Ordet skott betyder ’något som skjutits in’.

att kvinnor får fria denna dagen  till sin älskade är ju inskränkt enligt mej , vi kan fria vilken dag vi vill!! (bara objektet är det rätta.-det vet man väl aldrig?Obestämd

Hotlips
1

veckans uppdatering: det flyter på bra med viktnedgången, ytterligare  1 och 1/2  kilo borta!

imorgon är det internationella kvinnodagen, ska äta lunch ute med några jobbarkompisar, och fundera på hur jämnställt vi har det  på jobbet.

Hotlips
1

tja, nu har en vecka till förflutit. vägning idag visar ner  ett knappt kilo till.  är nu snart nere på 2008 års vikt ! TJOHO!

Hotlips
0

kikar in här lite igen, vågen pekar fortfarande nedåt. gått ner fem kilo på drygt en månad!

kör på i samma stil.

Hotlips
0

hej i min tråd igen, blir glest mellan mina noteringar.  Men. fortsätter minska i vikt, ett knappt kilo till är borta…Glad

Magica1970
0

Hejaheja!!! :D

Hotlips
0

tjohej , en vecka till, - 1,2 kg …det rullar på bra nu..

Hotlips
0

Godmorgon härinne, veckans vägning: -0,5 kg Glad

Hotlips
0

Jaha, en vecka till har gått, kikar in här bara ett par gånger i veckan nuförtiden.

resultat en vecka till: - 0,7 kg Glad Snart minus tio kg tillsammans !

Hotlips
0

Tingeling härinne!

veckans uppdatering: håll i er nu, men jag har tappat 1,5 kg till   Glad

snart är sköna maj här, och jag är normalviktig,   Tjohejj!

Hotlips
4

Alltmer sällan jag kikar runt härinne, har helt klart hittat mitt sätt att förhålla mig till kolhydraterna. Är rätt strikt dagens första mål, äter tex. ägg+majjo eller kött+smör/gräddsås då. Andra målet kan jag vara lite mer liberal och det är mycket befriande. Jag håller även koll på kalorierna (vågar man säga det), annars går jag inte ner i vikt.

minus 1/2 kg till den här veckan:)

Hotlips
0

Hejhej

lite minus till den här veckan.

70 cm runt midjan. säkert tio år sedan jag hade det.

Hotlips
0

Jaha- veckans minus: 1 kg till borta.. :)

Hotlips
0

hej igen

veckans minus: -0,7 kg.

nu är det snart sommar!

KarinJ46
0

Vilka fantastiska resultat! Gratulerar! Glad

Hotlips
0

Tackar KarinJ46 ! tycker själv att det har gått fantastiskt att gå ner i vikt den här våren.. Kommit på nyckelen ..sas.

var i din viktresa är du?

Hotlips
0

ännu en vecka gången..- 1 kg tillGlad börjar bli nöjd…

glitterfisk
0

Grattis! Det är ju jättebra resultat! Vad är din nyckel? Vad/hur gör du för att nå dessa fina resultat?

Hotlips
0

Hej" fisken". vad gör jag?

Jo- jag äter minimalt med kh mitt första mål om dagen (mitt på dagen), sedan äter jag ungefär en gång till, lite mer liberal kost. kollar även kalori- innehållet- måste gå under mitt behov för att minska i vikt.--- så fungerar min kropp-- har jag kommit fram tilll :)

tillägger att jag motionerar (springer) så jag behåller/ ökar min muskulatur- som behöver energi…=förbrukar energi. ps- det går fint att springa utan kh- intag ds.

glitterfisk
0

Härligt när man hittat sitt sätt! Jag letar lite efter mitt fortfarande… Du springer alltså och äter nästan som periodisk fasta, då? Första gången mitt på dagen? Lycka till i fortsättningen också!

Hotlips
1

Ja, lite som periodisk fasta faktiskt. Har du prövat?

Tack- lycka till du också!

glitterfisk
0

Ja, jag har börjat pröva periodisk fasta litegrann. Inte helt i förväg bestämt och planerat, men äter inte när jag inte är hungrig. Hade dålig viktnedgång i april och tänkte till vad jag skulle ändra. Då blev det detta. Äter oftast två ggr om dagen som du, oftast vid lunch och middagstid. Detta tillsammans med powerwalks (springer inte, har ganska stor övervikt) gjorde att jag tappade 4 kg i maj, och 15 totalt sen nyår. Bra för att vara mig som brukar ha mkt svårt att gå ned. Lchf rules!

Hotlips
0

Grattis till nedgången glitterfisk!  Vi har nog ungefär samma upplägg:)

veckans vägning:  minus ett halvt kilo.

Hotlips
0

minus 0,8 denna vecka

Hotlips
0

Minus ett halvt kilo till…..

glitterfisk
0

Du tappar vikt varje vecka! Grattis till nedgången!

Hotlips
0

Tacktack glitterfisk- jo, jag är på målvikt nu med ett BMI på mellan 21-22 Skrattande

gått ner nästan 1/2 kg till, känner mej i toppform!

Har för första gången lyckats komma dit jag vill och känner mej sjukt nöjd!

tog mej ett halvår ca att gå ner

glitterfisk
0

Vilka goda nyheter! Grattis! Hur tänker du göra nu för att inte gå ned mer men heller inte gå upp? Planerade förändringar i kosten?

Hotlips
1

Halloj här på kolhydrater! Sommaren har nästan gått, och jag har lyckats hålla vikten stabil i flera veckor :) Kommer nog inte att förändra så mycket i mitt ätkoncept, kör på med löpträningen och mår kanooooon!