Stekpåse - TACK MARGARETA!!!
Hej!
Jag måste bara få rikta ett jättetack till Margareta som fått mig att börja testa stekpåse när jag tillagar kött i ugn.
Ni kanske redan gör det, och vet hur bra det är. Men jag hade liksom inte orkat testa, förrän häromdagen när jag fick en ingivelse…
Himmel, så GOTT det blir! Alltså, mörare, saftigare kött får man LETA efter!
Och skyn som bildas, ligger praktiskt och behändigt kvar inuti påsen, bara att ta tillvara och använda eller spara till ett senare tillfälle!
TACK MARGARETA!!! En stor ros till dig!
Kram!
Puttar upp den här tråden lite… vill att Margareta ska få veta hur UNDERBAR hon är!
Kram!
Tack min vän… och en ros också, som jag älskar…
Vad bra att det kom till nytta. Själv älskar jag stekpåsar även för att det blir så härligt "okladdigt" i ugnen.
Numer pensionär i Nynäshamn
Nu skall jag handla stekpåsar, är trött på att min nya spis blir så kladdig inuti.
Får tvätta den jätteofta.
Klokt Mervi, lergryta är också bra. Fettet stannar på plats.
Numer pensionär i Nynäshamn
Kyckling i stekpåse…. MUMS!
Tror ox åatt vi ska börja med det.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Ja, just det, det blir inte så kladdigt längre! Också en tidssparande vinst!
Kyckling i stekpåse måste jag testa nån gång, det blir säkert jättegott.
Kram!
huh, måste nog prova detta nån gång. Var köper man stekpåsar??
Jag köpte mina på Ica Maxi. De finns bland folie, bakplåtspapper o d.
Det blir verkligen JÄTTEGOTT!!!

Jag håller med, det blir supergott när man steker i stekpåse och man slipper göra ren ugnen. Jag använder stekpåse till julskinka och kalkon bl a. Påsarna finns i olika storlek. De stora för stekar över 5 kg till kalkon och julskinka. De mindre till kyckling, stek och rostbiff. Det blir jättegod buljong i påsen som man kokar ihop med grädde till såsen.
Någon som har bra recept och tider på olika kött & fågel i stekpåse eller tips om var jag kan hitta detta.
MarieO

Hm… allt som minskar på disken blir snabba favoriter hos mig :-P

Jaa,det är toppen med stekpåse,så mört och gott det blir

stekpåsar det finns i alla matvarubutiker,visste ni inte det?

# 11 Du kan använda stektermometer även i stekpåse, då blir det alltid rätt temperatur på det du steker. Stektiden beror ju på hur stor stek eller kyckling du har. Även fisk och kycklingfileer blir perfekta med stektermometer. Det finns jättebra ugnstermometrar som är digitala och ringer när det hela är klart.
En termometer är nästan ett måste om man skall vara säker att man får köttet genomstekt, om man inte gillar blodigt kött. Speciellt fläsk-kött måste uppnå en viss temperatur.
Jag använder faktiskt inte termometer, men det blir alltid genomstekt ändå.
Kanske för att jag alltid beräknar 1 timme per kilo och sen lägger till lite extra tid mot slutet.
I och med att köttet ligger i stekpåsen, är risken att det blir torrt eller bränt, minimal.
Men… bara för att jag sa så här nu, så ska ni se att jag misslyckas nästa gång! Det vore typiskt mig - "Styv i korken"!!!
Kram!

Jag tar tex kyckling och kryddar och viker in i ett bakplåtspapper, fäster med en tandpetare.
Blir underbart mört och saftigt.

DaMum din metod fungerar också bra, men bara om man är van matlagare. Jag har praktiserat den metoden i många år, men är bäst när det gäller större saker som stekar och hel kyckling och så. När det gäller fileer är det lättare med termometer.