Kolesterol. igen.
hej hej
Nu kommer här ytterligare en fråga om kolesterol. jag vet att många skriver om det, men jag känner mig ändå lite osäker. Jag har läst kostdoktorns råd om hur man tolkar prover, men blir ändå lite fundersam.
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/#tolka
LDL 5,7
HDL 1,7
Triglycerider 0,8
Kolesterol 7,5
har delat kolesterolet med HDL.et och fick då 4,4 och enligt kostdoktorn så ska det vara bra, när det är under 5.
men jag känner mig ändå orolig på något sätt. Fick rådet av min läkare att sänka andelen animaliskt fett, så jag tänker nog testa det. Det har jag ändå tänkt att göra, då jag legat på platå i evigheter!
Nån som testat sänka animaliskt fett och fått resultat på kolesterolet?
Du har nästan exakt likadana värden som jag! Och min läkare sa: ändra inte på något - för du är kärnfrisk och har jättefina värden.
Vad är du orolig för?
Jag vet faktiskt inte. min läkare tyckte det dåliga kolesterolet var alldels för högt (hälsokontroll på jobbet, med två års mellanrum och det hade nu ökat från 4 till 5,7 efter jag börjat med LCHF)
Jag mailade nu och bad att få en apo-kvot
jag tycker de andra värdena är så pass bra, så jag är lite osäker på vad som är det farliga och vad det innebär?
Fick precis mailsvar från min läkare att jag får komma och göra en apo-kvot nu i veckan (gillar verkligen min företagshälsovård)
Du är kvinna va?
I alla fall ät inte totalkolesterolet varligt så det kan din läkare droppa.
Det handlar om HDL och LDL eller eg VLDL (Triglycerider).
Och inte ens det är helt sant angående kolesterol.
Men i alla fall verkar det knappt finnas något samband mellan kolesterol och hjärt och kärl för kvinnor.
Hur kan högt kolesterol vara farligt när det visat sig att hjärtinfarktpatienter oftast har lägre kolesterolvärden än genomsnittsbefolkningen?
Dessutom lever personer med högt kolesterol längre än de med lågt kolesterol.
Hej,
Jag ser nu att mitt kolestrolvärde inte säger ngt igentligen :( Men jag tycker i alla fall att det lät bra :)
Fick bara veta totala kolestrolen, vet inte om de hade mer info på provsvaren om just kolestrolen.. Min läkare sa: 5,3 och du behöver inte ändra nåt, då jag inte har diabetes eller röker…
Lyssnar på det och fortsätter äta min goda mat :)
Ha en underbar helg!!
*Värme ☀️
Det stora är inte att falla utan att resa sig efter varje fall ❤️
#5,
Du är möjligtvis inte den studien tillhanda?
AnSva,
De olika lipidernas betydelse för hjärt/kärl sjukdom är väl ytterst osäkert. Men samansättning av lipiderna ska vara en bättre indikator än totalkolesterolet (SLV)
SLV har satt upp följande rekommendationer:
LDL/HDL: under 5 (du har 3,4)
Total/HDL: under 4 (du har 4,4)
Tirglycerider: helst under 1,7 (du har 0,8)
Då ser plötslig bilden mycket bättre ut va?
*talen än hämtade från norska SLV. Antar att de är helt lika de svenska.

Det där är behandlingsmål för hjärtsjuka, diabetiker och metabolt syndrom.. för friska finns inga värden alls.. inte i Sverige iallafall.
Och Tot/HDL skall vara under 6.. men för hjärtsjuka och de andra så siktar man på 4.. för att undvika ytterligare påbyggnad av aterosklerotiska plack och/eller glykolisering av lipoproteiner.
Egentligen så finns det vad jag vet bara behandlingsmål för LDL.. och det då mest baserat på de som har dyslipedemi.
Annars så är egentligen APOb ett bättre behandlingsmål och en bätre indikator på att något är knasigt.. men det är fortfarande rätt nytt och man har inte forskat på det tillräckligt ännu.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp,
Jag skrev direkt av min skolpensum. Och skolan baserar sig ganska slaviskt på statens (den norska) riktlinjer. Detta är hämtat från avsnittet "hur tolka laboratoriedata" och gäller faktiskt för friska. Egna tal gäller för diabetiker och folk med ökad risk för hjärl/kärl sjukdom.
Tex:
LDL
- Bør være < 3 mmol/L, men kan gjerne være lavere (< 2 mmol/L.). For diabetes pasienter og dem med økt risiko for hjerte-kar sykdom ønsker man at LDL skal være under 2-2,5 mmol/L.
Totalkolesterol
- Totalkolesterol kombinerer kolesterolinnholdet i de ulike lipoproteiner (hovedsakelig HDL og LDL) og viser nivået av dette i blodet.
- Økning av totalkolesterol er assosiert med hjerte- og karsykdom. En person med høyt total kolesterol har ofte et lavt HDL kolesterol. Men ikke alltid. Denne verdiene må derfor sees i sammenheng med LDL/HDL ratioen eller total kolesterol/HDL ratioen.
- Verdier for totalkolesterol under 5 mmol/L regnes som ideelle, mens verdier mellom 6 og 8 mmol/L regnes som forhøyet. Over 8 mmol/L er forbundet med klart forhøyet risiko for hjerte- og karsykdom.
ApoB rekommendationen är under 1,3.
Goliath - jag har ingen aning om hur du fick fram dom där siffrorna?
Jag fick svar på min apo kvot i sommar i alla fall :-)
Apo B (0,9-2,0) mitt resultat 1,6
Apo A1 (0,6-1,6) mitt resultat 1,1
APO kvot (0,4-1,2) mitt resultat 0,7
min sköterska var nästan förvånad över mina fina värden och det kändes jättebra. dock ska jag försöka dra ner på mejeri litegrann.