Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3411 ggr
[mingli]
3

Kött-trött och fett-mätt

Efter över ett och ett halvt år av först strikt lchf och sedan något modifierad variant så orkar jag inte se ett lik till, och fett får mig att må illa.

Är det någon av er andra med beprövad erfarenhet som hamnat i samma "svacka"?

Vad händer i kroppen om jag tar en tillfällig paus på ett par veckor eller så?

Jag längtar inte efter bröd, pasta eller sötsaker - men ris, klara soppor utan en droppe grädde, baljväxter, stora sallader med bara några droppar olivolja, sushi, berg av räkor utan feta tillbehör…

Någon som testat en liknande paus?

[Pennylane1]
0

Men soppan kan du ju laga utan grädde det är inte alls alla LCHF:are som använder grädde öht! Och vem har sagt att du är tvungen att ha feta tillbehör till räkorna, kanske finns nåt fett du gillar och kan ta vid nåt annat tillfälle under dagen? Kokosfett i teet?

[Pennylane1]
0

såg nån blogg mes risfri sushi minns inte men det stod adress dit i nån tråd helt nyligen

magma
1

Heh… Om du ser ett lik när du ser kött och är less på kosten, då kanske du helt enkelt skulle må bättre av att äta annorlunda? Man ska ju må bra i knoppen också, inte bara i kroppen.

Zepp
1

Eh.. man blir led på prexis allt.. och det är därför som man behöver semester tex!

Och varför skulle man inte kunna äta nyttigt bara för att det inte innehåller kött o smör?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[mingli]
0

Ehh…min fråga var följande, ett förtydliande:

Vad händer med kropppen om jag ersätter lchf-kost med hclf (vilket det blir om jag gulpar i mig ris, potatis, baljväxter, frukt, bär men snudd på nollar fettet?), bara som en paus i lchf-andet?

Är det andra som gjort denna resa och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Och finns du härinne som känner likadant som jag? Att det blir allt svårare att äta kött och fett?

#2 Det är just riset jag längtar efter. Och visst finns det annat fett men jag är SÅ less på feta saker överlag.

#3 Men jag tror fortfarande lchf fungerar för mig, viktmässigt. Inte bara så att jag gått ner i vikt, jag har också lättare att hålla vikten - det vore nog inte så bra för knoppen om jag började gå upp. Pluskilon sliter på självförtroendet.

patriknn1
2

Du kan väl bara prova att öka andelen grönsaker på tallriken..? Ät kanske lite mer fisk, räkor, kokosfett/kokosmjölk och liknande, och minska kött-/smör-/grädd-intaget.

Koka en styckad, skinnfri kyckling  i ett par timmar (dela vid lederna) , krydda med tex salt, peppar, lök, vitlök, och ingefära. Skiva några morötter och någon annan grönsak som får koka med de sista 30 minuterna. Du får en fantastiskt god och nyttig soppa som kan ätas klar el serveras med valfritt tillbehör.

Lite bär, eller kanske tom en frukt ibland, kanske du oxå kan äta..?

Om du kan fortsätta att hålla dig till "naturlig föda", så spelar det nog inte så vansinnigt stor roll om det faller inom ramen för LCHF el Paleo el LCHQ el vad det än skulle kunna kallas för.

Alla mår inte exakt lika bra på exakt samma mat, men alla mår bra, i alla fall på lång sikt, av att minska på, el utesluta helt, spannmål, mjölk, margarin, och onaturlig, överprocessad mat

Om maten är bra så är den bra.. Det som kan hända är väl kanske att magen krånglar lite om du ätit väldigt strikt LCHF, men om du är frisk i mag-/tarm-kanalen så lär det gå över efter några dagar.

/ Patrik

Skepparkrans
5

Vad som händer när du börjar äta ris eller annan kolhydratrik föda igen är att du går upp ett par kilo ganska omgående. Det är inte fettvikt utan vatten. Äter man mycket kolhydrater lagras överskottet som s.k. glykogendepåer i musklerna och i levern och dessa binder ganska mycket vatten. Ett par kilo kan man räkna med. Det är alltså inget att oroa sig över men man bör vara förberedd på det.

Vad som sedan händer vet jag inte. Det beror väl på personen. Själv har jag börjat äta potatis ganska obehindrat igen efter ett par år på LCHF och jag går då inte upp i vikt eller mår dåligt. Det luktar bara lite mer när jag går på muggen än vad det gör annars.

Man måste ju inte äta LCHF. Dock är det lätt hänt att man inte törs prova någontig annat efter att ha fått så bra resultat och så många hälsovinster som många här visar upp. Själv var jag strikt som bara den i säkert två år innan jag tordes testa att öka lite på grönsakerna. Sett i backspegeln var det kanske onödigt att vara så strikt men jag ville inte riskera någonting. Det tog helt enkelt väldigt länge innan jag släppte oron att jag när som helst skulle kunna åka upp till den gamla tjockisvikten som jag gjort så många gånger förut.

Jag tror att många som äter LCHF säkert skulle kunna äta ganska mycket kolhydrater om de ville, så länge mjöl och socker hölls borta från tallriken. Riktig mat som rotsaker och ris har inte alls samma effekt på min kropp som pasta och bröd. Jag mår bra av de förstnämna men dåligt av de sistnämna. Socker och mjöl är ren energi, berövad på mikronutrienter som vitaminer och mineraler och det är inte lämpligt som människoföda. Bara det faktum att man kan ha det i flera år i skafferiet utan att en endaste mikroorganism vill ta för sig av det säger någonting om hur näringsfattigt det egentligen är.

Fiana
1

Övergången är väldigt viktig - riktigt illa för kroppen om du plötsligt vräker i dig och samtidigt nollar fettet. På en lchf-kost har du en reversibel insulinresistens (helt normal för att försäkra hjärnan etc. får det glukos den behöver) - så vräker du plötsligt i dig massor av snabbt blodsockerhöjande kolhydrater lär du få en långt från i närheten nyttig nivå på blodsockret.

Så du måste smyga in det hela över i alla fall några dagar, och behålla fettet först för att få höjningarna åtminståne långsammare.

Gör du så så är det nog ingen större fara för kroppen i sig jämfört mot om då åt så utan lchf innan/efter/etc.

Däremot är det troligt med omställningsbesvär (då kan man även räkna in att det är vanligt att till exempel få håravfall några månader efter stora kostförändringar, oavsett åt vilket håll).

Men det största är att det är troligt du inte lyckas börja igen, det ser du gått om trådar som vittnar om, att har man väl "ramlat av" är det oftast mycket svårare att börja om än det var att  börja från början. Det är naturligtvis individuellt, men vanligen mycket svårare än man tror.

ACH
3

Varför se det som ett "antingen eller"? Måste det bli HCLF bara för att du äter ris och potatis? Pröva att gå en medelväg och ät det du längtar efter i lagom mängd istället för att "gulpa" i dig. Är du frisk och normalviktig tror jag inte att du får några problem.

[mingli]
0

Tack alla för hjälpsamma svar.

Det är nog en bra idé att öka andelen ris/potatis/frukt samt minska på fettet stegvis även om jag helst av allt helt skulle vilja slopa allt simmigt fett i morgon dag, göra stora fruktsallader till frukost, äta sushi på alla luncher och heta asiatiska soppor på kvällen.

Som det känns nu.

Jag prövar helt enkelt. Och fungerar det inte så får jag väl ta ännu en runda funderingar över min kosthållning. Livet är för kort för att inte njuta av maten. Den är trots allt något vi måste ägna oss åt dagligen.

CasaRamon
0

Minska ner på köttet och ät mer kyckling och fisk. Köttfärs kan man också variera på många sätt. Jag kan ibland känna mej trött på ex fläskkarre , då äter jag det inte på länge. Många tror att vi LCHF-are bara äter blodiga biffar och bearnaise-sås för jämnan. Jag varierar maten mycket numera motför tidigare.

Det finns ju så många bra och lätta recept på LCHF-mat.

patriknn1
0

Ta en koll på "Perfect Health Diet", om du vill..

/ Patrik

ACH
1

#10 mingli: Jag förstår dig, men tror att det är suget som talar nu. Sådär brukar jag känna och tänka när jag har sockersug. Tycker du själv att ditt fantiserade kostupplägg verkar vettigt? Eller är det bara en dröm efter sådant du längtar efter? När man väl tillfredsställer sitt sug brukar det sällan vara riktigt så fantastiskt som man drömmer om. Därför tror jag att du ska gå fram med måtta. Jag vet fortfarande inte hur det är med din hälsa, men är du frisk och normalviktig så behöver du ju knappast frukta någon av de rätter du räknar upp! Men du kanske inte ska äta alla samma dag, helt enkelt. Om du upplever att maten dryper av fett så föreslår jag att du börjar experimentera för att se vilken nivå av kolhydrater du klarar. Som sagt, tänk inte antingen eller, det är alltid en fälla!

[mingli]
0

#ACH; Min meny var en fantasi, inte något jag tänker sätta igång med.

Jag har aldrig haft något större sug efter socker, söta frukter har aldrig varit någon favorit exempelvis - och än mindre nu. Godis gillar jag inte, bara mycket mörk choklad i små mängder.

Jag är normalviktig och helt frisk, så på den punkten finns ingen anledning till oro.

Tack för din omtanke.

#Patrik; Jag har läst om PHD och äter redan mer åt det hållet även om jag är rejält kolhydratskrämd och därför inte följer PHD alla dagar och inte fullt ut. PHD kan dock vara en metod i övergångsfasen - och kanske stannar jag där, vem vet, vi får se hur kroppen reagerar.

Magica1970
0

Som hjälp kan du kanske ha den här BMR-uträknaren. Där lägger du in mängden kolhydrater.

Bivax
3

Mingli, jag slås av hur olika man ser på lchf. Jag odlar och äter mycket grönsaker och sallad, jag lagar gärna thaimat (soppor och kyckling- och fiskrätter (utan ris), allt detta kallar jag lchf. Jag tänker att det är den totala sammansättningen av fett, protein och grönsaker som är viktig. Däremot klarar jag inte alla rotfrukter, de ger mig magproblem och huvudvärk tyvärr. Jag har provat! Men alla är vi olika, du kanske klarar rotfrukter utmärkt. Du kanske skulle prova att variera din kost mera? Grönsaker och sallad är ju gott! Sen kan man lägga till olivolja, nötter, frön, halloumi eller någon annan god ost, så får man i sig fett. Anpassa kosten mer efter DIN smak! :)

Fiana
0

#16 Sallad är jättegott, äter jag mer eller mindre minst ett mål om dagen på sommaren. Med en god dressing, en blandad sallad med grönsallad bas har jag aldrig olja på utan en god dressing istället

Reder soppor gör jag aldrig, avskyr redda soppor oavsett om det är med mjölk eller grädde.

[mingli]
0

Bivax och Fiana; Tack för tipsen! Jag äter redan nu mycket sallad, på den punkten har jag inte snålat. Och jag har lagt till baljväxter, bönor och kikärtor, ibland då och då. Emellanåt äter jag också bär och frukt.

MEN jag är så trött på fett!, även om jag varierar det med olika sorters såser o.s.v. Tycker till och med det är jobbigt att äta avocado och feta fiskar.

Visst, jag skulle kunna leva på magert vitt kött (fågel, torsk, sik m.m.), sallader och klara soppor, men då måste jag ju få i mig kalorier någon annanstans ifrån för att inte hamna på svält…och det vill jag inte. Det misstaget har jag gjort några gånger för ofta i mitt liv.

Dessutom längtar jag SÅ efter ris och frukt, en längtan som bara vuxit de senaste månaderna. Det känns därför allt jobbigare med lchf.

Magica; Om jag följer BMR-räknarens rekommendationer så måste jag äta lchf med mycket fett. Tack ändå för länken.