Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 6289 ggr
Seglarina
0

Receptförslag på squash?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er

Jag har massor av squash i mitt trädgårdsland. Jag behöver förslag på vad man kan göra för att förlänga hållbarheten på dessa. Har googlat på inläggningar och marmelad och blir förskräckt över hur mycket socker det är i precis allt. Är det någon som har hunnit experimentera med detta.

Socker används väl som konservering är det väl också eller är det bara smak? Kan man använda stevia till detta tro? Det behövs väl inte så mycket för det är ju så sött? Kan m,an föresten odla det hemma i trädgården? Då ska jag göra det ett annat år i så fall.

Kan detta bli en tråd om hur man gör inläggningar utan socker tro?

Detta är ju bara en liten del av vad som kommer att bli min skörd:

crikarlshamn
0
ACH
0

Ja, alltså att marmelader och inläggningar innehåller socker är inget att grubbla över! Det handlar som sagt om konserveringen. Emellertid finns det ju olika sorters inläggningar som exv baserar sig på ättika, som ju också är konserverande. Kanske kan du torka squashen i ugnen? Jag har länge funderat på att använda torkad squash som lasagneplattor… Annars är ju alltid skivad, smörstekt squash en höjdare! :-)

Sindri
1

#2 skrivet av ACH

Jag odlade squash för många år sedan och torkade. Hade ingen varmluftsugn då, men det funkade med tunna skivor och torka ovanför kyl och frys.

Jag hade den sedan i ratatouille, grytor, soppr mm.

hallonlove
0

Det är gott att göra gratäng med det, antingen med äggstanning eller bara gratinera med en god ost. Tänk på att salta och peppra en del annars smakar det inte mycket.

[tick]
0

#1, vad menar du med att alkohol konserverar, det är ingen alkohol i det receptet du länkar till?

Seglarina
0

#1 skrivet av crikarlshamn

Jag tror att #1 skrivet av crikarlshamn menade erythritol som är en sockeralkohol. Att man kanske kan byta ut sockret i receptet och få en konserverande effekt.

[tick]
0

Tack, det verkar mer rimligt.

Seglarina
0

Kan själv bidra med ett recept på "pasta"

Strimla Squash i fina långa strimlor allt utom det i mitten. Bryn försiktigt i en stekpanna med mycket smör. Häll på rostade pumpakärnor. Blanda fetaost och cremefraice och blanda ut det i squashen, salt och pepper.

Smakar väldigt gott och det är lite pastakänsla över det. Jag ska prova med andra såser till också.

crikarlshamn
0

Tänkte mest på 475 ml distilled white vinegar, men det stämmer att det finns vinäger utan alkohol.

Kan inte köpa ättika i Genève men den kanske inehàller alkohol?

[tick]
0

Vinäger är ju alkohol som oxiderat… ingen alkohol att tala om kvar när det är vinäger väl?

CelsiusT
0

Jag brukar köra köttfärs med nåt i, typ som lök och kryddor, och fyller sedan squash med och lägger ost över och sedan in i ugnen. Antingen klyver man squashen på längden och gröper ur det vattniga i mitten och fyller halvorna, eller så skär man av toppen och gröper ut, lite beroende på formen och tycke och smak.

Medarbetare på westernridning.ifokus

crikarlshamn
0

Har vinäger med alkohol men har inte tillgàng till att se hur mycket, konserverar gör det tydligen i alla fall liksom ättika.

Hur?  Kanske nàgon nàgon annan kan förklara?

Kabo
2

Jag brukar göra "saltsquash" enligt samma recept som saltgurka. Delar squashen och kärnar ur den sedan skivar jag tunnt.

Oftasdt varvar jag skivorna med dill, jag använder vanlig grön inte kronor, i lämpliga burkar. Tunnt skivad pepparrot och några svartvinbärsblad är gott men inte nödvändigt.

Ibland kör jag en hetare variant där jag skivar chili, mycket tunna skivor ingefära och vitlök. Brukar höfta men ungefär så här; en tumme ingefära till tre litersburkar, 1-2 chili och 3 vitlöksklyftor till varje burk.

Båda varianterna gör jag en lag av 10 delar vatten, 1 del salt och 1 del 12% ättika.

I chilivarianten händer det att jag istället tar 2 delar äppelcidervinäger och minskar vattnet till 9 delar.

Ställ mörkt o svalt och vänta minst en vecka innan provsmakning.

Kabo
0

Ättika är väl ett svenskt ord och det heter vineger på de flesta ställen.

Tror det vi kallar ättika kallas ren eller destillerad vinäger och sen får man väl ta reda på %.

Svensk ättiksprit innehåller 24% men det är ättiksyra vi pratar om inte alkohol.

kaisakavat
0
Seglarina
0

Tack Kaisakavat, du är en klippa!

crikarlshamn
1

Ett till, och riktigt LCHF:

http://allrecipes.com/Recipe/Zucchini-and-Eggs-2/Detail.aspx?ms=1&prop25=91166091&prop26=DailyDish&prop27=2012-08-18&prop28=DailyRecipe&prop29=FullRecipe&me=1

Zucchini and Eggs Recipe

Ingredients

• 4 eggs, lightly beaten
  • 10 g grated Parmesan cheese
  • 30 ml olive oil
  • 1 zucchini, sliced 1/8- to 1/4-inch thick
  • garlic powder, or to taste
  • salt and ground black pepper to taste
Directions
  1. Stir the eggs and Parmesan cheese together in a bowl; set aside.
  2. Heat the olive oil in a large skillet over medium-high heat; cook the zucchini in the hot oil until softened and lightly browned, about 7 minutes. Season the zucchini with garlic powder, salt, and pepper. Reduce heat to medium; pour the egg mixture into the skillet. Cook, stirring gently, for about 3 minutes. Remove the skillet from the heat and cover. Keep covered off the heat until the eggs set, about 2 minutes more.