Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1660 ggr
ACH
0

Proteinintag för feta?

Eftersom vi har haft en längre diskussion här på forumet om lämpligt intag av protein för mig, så vill jag nu lyfta en viktig fråga i en egen tråd:

Är det någon som vet hur mycket protein per kilo kroppsvikt som en fet person bör äta? Och hur förändras denna siffra om man lägger till fysisk aktivitet? Är det skillnad för kvinnor och män?

Kanske skiljer det sig inte från siffrorna för en normalviktig, men tänker man närmre på saken så borde det iaf inte vara helt lika.

Någon som har länkar?

hemul
0

Lika mycket som en smal.

ACH
0

Hemul, vad grundar du det på?

Zepp
0

Så här är det.. det finns en hel del vetenskap på området.

Främst inom idrottsforskning och inom det militära.

Den mesta literaturen såger att 0,5 gram/kilo och dag är absolut minimum för en inaktiv person.

Och jag tror militären baserar sina fältrasoner på detta.. där handlar det om att soldater inte skall behöva förlora allt för mycket muskler och prestationsförmåga under situationer där riktig mat är svår att uppbringa.. och huvudsyftet är att tilföra tillräkligt med energi.

Sen så har vi idrotsfysiken som har mätt upp att elitidrottare kan behöva upp till 2 gram/kilo och dag då de så kraftigt omsätter aminosyror.. och inte vill förlora muskler.

Kraftsportare kan ta så mycket som 3gram/kg och dag.. för att ligga rejält i överkant under sina deffperioder.

Och för vanliga dödliga anges 0,8 till 1,5 gram per kilo och dag lite beroende på daglig ansträngnisgsnivå.

Går man på en ketogen diet så använder man lite extra protein i glukonogenesen för att tillverka glukos.. varvid vi rekomenderar MINST 1 gram/kg och dag.. nuvarande vikt!

Piney anger att man bör ligga på 25E% protein på en ketogen diet.. men det tror jag handlade om att orka träna?

Sen så är självklart allt väldigt individuellt.. och alla värden är genomsnitt på stora kontrollgrupper.

Och sen så kommer alla anekdotiska fall.. en del går ner i vikt om de ökar proteinet och minskar fettet.. andra genom att minska proteinet och öka fettet.

Hur som helst.. av hälsoskäl bör man inte ligga aldeles för lågt på protein någon längre stund.. och den dag man gått ner kan man äta för den vikten.

Så även om det är en fettdiet.. så är fettet en variabel medans proteinet är en konstant.

Protein är mest en byggsten, medans fett är energi.

Och sist men inte minst.. väger man mycket så omsätter man en massa protein iomed att man släpar på den extra vikten.. så det finns egentligen inget som säger att man skall utgå från sin normlavikt.. det finns heller inga studier på detta.. vad jag vet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
0

#2 Att protein behövs för musklernas fortbestånd men knappast för fettets.

I ställer för vikt, utgå från din längd istället. Ex. 1 g protein per cm över 100. Själv skulle jag som är 1.66 då äta ungefär 66 g protein. Ät mer om du t.ex. styrketränar.

ACH
0

#3 Zepp: Nej, jag tror ju inte att jag ska äta lika mycket nu som om jag vore normalviktig, men gäller verkligen samma siffror per kilo för mig som för den normalviktige? Jag menar, om någon väger så mycket som 200 kg så förstår jag att all denna extratyngd kräver mer byggstenar åt kroppen, men kanske skulle det räcka med säg 130 g protein? Bara för att illustrera hur jag tänker. #4 hemul: Ja, precis så tänker jag också. Att fettet inte behöver byggstenar. Men att man samtidigt naturligtvis måste väga in extra belastning och liknande. Men har du några referenser? Det där med längd verkar ju snitsigt, men var kommer den tanken ifrån? Till alla: Skiljer det sig verkligen inte åt mellan kvinnor och män? Vi har ju högre fettprocent och ni mer muskelmassa!

hemul
2

Den tanken kommer från bl.a. Kwasniewski. Det är ju bara ett rättesnöre, ingenting exakt. Jag menar, jag står ju knappast och mäter upp 66 g protein per dag. Det är bara det att det är enklare att tänka så, längd och "smal vikt" råkar ju bli samma siffra. Kommer du ihåg det gamla sättet att räkna ut normalvikt, längden - 100? Man får ett ungefärligt mått på hur mycket protein man behöver utan att behöva grunna så mycket på vad man egentligen borde väga.

Zepp
1

The protein requirements of adult men and women of various body weights are shown in Table 46. For adults, the protein requirement per kg body weight is considered to be the same for both sexes, at all ages, and for all body weights within the acceptable range. The value accepted for the safe level of intake is 0.83 g/kg per day

http://whqlibdoc.who.int/trs/WHO_TRS_935_eng.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Skepparkrans
0

"Går man på en ketogen diet så använder man lite extra protein i glukonogenesen för att tillverka glukos.. varvid vi rekomenderar MINST 1 gram/kg och dag.. nuvarande vikt!"

Det här är den intressanta biten vad gäller proteinintag för LCHF'are. Vi behöver blodsocker precis som alla andra och att mängden som krävs per dag för att försörja hjärnan är rätt välkänd. Därmed borde man kunna räkna ut på ett ungefär hur mycket "extra" protein vi behöver för detta, förutsatt att kolhydratsintaget inte räcker till.

Men glykogendepåerna? Enligt vad jag har läst är dessa ungefär lite drygt halvfulla när man går på ketogen kost, även om man tränar. De måste alltså fyllas på på något sätt och det kan väl näppeligen ske på annat sätt än via glukoneogenes. Alltså bör en del protein gå även till detta. Så frågan är hur mycket? Vid hård träning borde det vara en hel del.

"Protein är mest en byggsten, medans fett är energi."

Och protein används även som energi om inte fettet räcker till. Jag nämnde det i tråden som ACH länkar till men det är värt att säga igen. Om man äter för lite fett kommer en del av proteinet att förbrännas som ren energi och därmed inte finnas tillgängligt för proteinsyntesen. Något som knappast lär vara ett problem för LCHF'are som äter sig mätta och inte går hungriga i onödan men för dem som fettfastar och ligger på rediga kaloriunderskott kan det vara en bra idé att ligga högt på proteinet för att säkerställa att muskelmassan inte minskar.

"Jag menar, om någon väger så mycket som 200 kg så förstår jag att all denna extratyngd kräver mer byggstenar åt kroppen, men kanske skulle det räcka med säg 130 g protein? Bara för att illustrera hur jag tänker"

Jag förstår vad du menar och håller med dig, men jag tror inte att det finns annan forskning än den som gjorts på större grupper där man tagit fram generella värden. Att ta reda på proteinbehovet hos någon som väger 50 kg för mycket är nog ingen forskare intresserad av. Man vet att överviktiga har mer muskler och måste använda mer kraft för att förflytta sig än smala, och att proteinbehovet därmed blir högre, men huruvida det innebär exakt 0.2 eller 0.3 gram mer än någon som har si eller så mycket mindre fett på kroppen? Nä det lär det nog inte finnas något tydlig svar på.

De generella riktlinjerna verkar stämma någotsånär på folk inom normalintervallet och mer än så behöver man nog inte veta egentligen.