Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 9515 ggr
bere
6

Ett tips för att få i sig salt!

Som lågkolhydratsätare förbränner man salt snabbare och behöver tänka på att få i sig tillräckligt med salt, speciellt om man tränar (Källa: The art and science of low carbohydrate performance, Volek & Phinney 2012). Jag hade själv saltbrist förut och blev piggare av att äta mer salt.

Författarna rekommenderar att man ska lösa upp 2 buljongtärningar per dag och dricka. Personligen har jag inte råd att köpa buljong utan tillsatser och har hittat ett alternativ som jag vill dela med mig av: Att göra egen snabbsaltad gurka och äta! Minimalt med kolhydrater/protein/fett/kalorier (så det gör ju ingen skillnad i ens dagliga intag vilket jag tycker kan vara bra), snabbt och enkelt. Jag brukar ta 2 st en halvtimma/timma innan träning.

Recept (hittat av min mor på internet, har dock ej källa):

1 dl grovt salt

10-15 västeråsgurkor

1.5 L vatten

dillkronor

svarta vinbärsblad

Picka och tvätta gurkorna noga. Lös upp saltet i kokande vatten och låt svalna. Lägg gurkorna i en burk och häll över vattnet. Skölj dill och vinbärsblad noga och lägg ner i burken. Förvara svalt och mörkt (i kylen t ex). Gurkorna får bra saltsmak efter 1-3 dygn. Går bra att göra utan vinbärsblad.

Maja2
2

Förstår dock inte livsnödvändigheten med salt. Jag har Meniéres sjukdom och har undvikit salt de senaste …. vad blir det … 8 åren. Saltar aldrig överhuvdtaget, och undviker produkter med salt i.

[Madlene]
2

Svett innehåller salter. Vid kraftig och långvarig svettningkan man behöva extra salttillskott. Vid huvudvärk kan man äta saltad mat för att få huvudvärken att försvinna. Salt binder vätska i kroppen och påverkar därför vår hälsa på flera sätt, bland annat kan det bidra till att öka vikten och höja blodtrycket. Vi människor behöver få i oss salt, men det räcker med ungefär ett kryddmått om dagen dvs det man lägger på maten.

[Pennylane1]
0

ett kryddmått… senare studier säger betydligt mer än så…  det har varit uppe i många trådar på senaste tiden.

Zepp
3

Ja salt är ett essentiellt näringsämne helt enkelt, utan det så dör vi.. det är vad essentiellt betyder.

Mäniskan är en art som har stor förmåga att usöndra salt.. lite för bra egentligen om man inte bor vid havet och äter mycket mat med salt.

Kroppen avänder salt bland annat för att reglera blodvolym och Blodtryck, olika salter är elektrolyter så att våra nervsignaler går fram. osv.

Magsäckens syra är saltsyra..osv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magica1970
0

Jag älskar saltgurka och känner dessutom av saltbristen i sommarvärmen. Tack för receptet :D

LinaIsabell
0

Är salt så viktigt? Hur fick vi i oss salt de flera hundra tusen år vi levt utan modern matlagning? Då räckte minsann saltet som finns naturligt i kött.

Zepp
4

Salt var antagligen den absolut första handelsvaran!

Och det berodde på att om man ville bosätta sig en bit från havet så var man tvungen att byta till sig salt från kustborna.

Man åt betydligt mer salt förr i tiden,, mycket mat var saltatad.. dvs det är en konserveringsmetod.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-ta-rad-om-salt-med-en-nya-salt

"Natrium är organismens viktigaste extracellulära katjon och spelar en stor roll för extracellulärvätskans osmolalitet. Osmolaliteten upprätthålls väsentligen av regulatorerna av vattenbalansen – törst, antidiuretiskt hormon (ADH) – så den absoluta natriummängden i extracellulärvätskan blir avgörande för extracellulärvätskans volym.

**Prevalens
**Hyponatremi är den vanligast rapporterade elektrolytrubbning och av sjukhusvårdade patienter har 15–30 procent hyponatremi och cirka 3 procent plasmanatrium under 125 mmol/L."

http://netdoktorpro.se/endokrinologi/medicinska-oversikter/Hyponatremi

Pussgurkan
1

Hur vet man om man har saltbrist? Kan man kolla det på något sätt?

Maja2
0

Jo jag har åxå lärt mig att salt är nödvändigt … fast jag har uteslutit salt så gott det går de senaste 8 åren så har jag aldrig märkt att jag skulle ha saltbrist. Nu får man ju i sig salt i alla fall, äter ju ost osv. (Fast inte hushållsost, för den smakar ALLDELES för salt)

Jag tränar flera gånger i veckan, både spinning och löpning och svettas ju kopiösa  mängder … men fyller bara på med vatten.

Äter dessutom vätskedrivande mediciner. Visst är det lite konstigt?

spirit
0

Läs mer om salt här:

http://www.dagensmedicin.se/debatt/livsmedelverkets-rad-bor-intas-med-en-nypa-salt/

http://kostkunskap.blogg.se/2012/june/slvs-saltrad-enligt-slv.html

http://kostkunskap.blogg.se/2012/july/livsmedelsverket-och-salt-del-3.html

http://kostkunskap.blogg.se/2012/july/svar-fran-livsmedelsverket.html

Sammanfattningsvis så måste man äta mer salt än man utsöndrar via svett och avföring. Allt överskott på salt kissar man ut. Man kan skicka ut upp till 1,4 gram salt per minut (=1-2 kg salt per dygn) via njurarna om man råkar äta för mycket salt. Det är därför i praktiken omöjligt att öka saltkoncentrationen i blodet så länge man också dricker tillräckligt med vatten.

Sedan måste allt salt utom överskottet återupptas i njurarna för att man inte ska dö av saltbrist. Finns det inget överskott av salt via maten dör man ofelbart av saltbrist inom några dygn, smabbare om man dricker för mycket vatten.

Normalt kissar man ut mellan 10 och 20 gram salt per dag. Alltså måste man äta minst denna mängd salt per dag för att slippa dö av saltbrist, vattenförgiftning, värmeslag, cirkulationskollaps, eldaresjuka, SIADH eller SISWI (kärt barn har många namn)

Så lyssna på kroppen, ät 10-30 g salt om dagen och drick vatten då man är törstig så fixar kroppen helt naturligt vätskebalansen helt perfekt.

SIADH=Syndom of Inappropriate ADH secretion=saltbrist

SISWI= Syndom of Inappropriate Salt and Water Intake=salt- och vattenbrist eller vattenöverskott

[Madlene]
1

#9 Vad är det som är konstigt? Hur du än vrider och vänder på det så kommer du alltid få i dig salt som finns i maten. Även om du inte tror det. Sen förstår jag inte vad din sjukdom (Meniéres sjukdom) har med salt att göra?

"Jag har Meniéres sjukdom och har undvikit salt de senaste …. vad blir det … 8 åren"

Varför?

Maja2
0

#11 Det jag tycker är konstigt är att jag inte fått saltbrist.

När man får diagnosen Meniéres, så är det första att man får vätskedrivande, och ska sluta med salt.

[Madlene]
1

#12 Men du får salt i dig via mat.

Zepp
0

Första åtgärd på meniers är vätskedrivande för att i någon mån lindra besvären.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=978

Använder man vätskedrivande har man mindre extracellulär vätska och behöver mindre salt.

Det är som sagt salt i allt. även gurka och kranvatten.

Natriumbrist är som sagt ett vanligt problem, och allvarligt, vilket sjukvården är medveten om.

Tvärt emot detta så rekomederas att minska på saltintaget.. vilket är helt galet till en hel befolkning.. då det hos friska är allvarligare, vanligare och farligare med saltbrist.

Saltöverkott är väldigt ovanligt.. även om det förekommer, ofta som ett resultat av någon sjukdom, ofta handlar det om njurarnas funktion och/eller hormoner som skall reglera vätska/natrium.

bere
0

Om saltbrist: "As a result, some people get headaches and feel faint. This state of salt defletion causes a compensatory loss of potassium, which has a negative impact on muscle mass since potassium is a necessary co.factor in building and mantaining skeletal muscle" (The art and scinece of low carbohydrate performance, 2012, s 81).

Jag hade trötthet, huvudvärk, lite svimmningskänslor men även en otrolig muskelsvaghet, lätta benkramper och lite hjärtklappning. De tre sista kan ha berott på magnesiumbrist (förutom saltgurka började jag även ta magnesiumtabletter samtidigt. Jag blev av med mina besvär).

Phinney och Volek rekommenderar att konsumera 1-2 gram extra salt per dag. Dock vet jag inte riktigt hur mycket man får i sig genom att äta snabbsaltad gurka. Jag brukar bara äta två och hoppas att det är lagom mängd. :) Någon som har något tips?

Maja2
0

#13 Det skrev jag åxå i #9  att jag får i mig via mat trots att jag inte saltar. Däremot kändes det konstigt att inte Jag får saltbrist när jag undviker salt så gott jag bara kan, medans andra verkar måsta ta extra.

#14 Gav mig ett bra svar på det, tack :)