Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 8539 ggr
mojkan
1

Ersätta mandelmjöl

Hej!

Som rubriken lyder vill jag ersätta mandelmjölet i mina lchf-mackor. Jag älskar brödet du bör på 2 min i micron. Så gött fett o kolhydratsfattigt…dessutom smakar det kanon med lite pumpafrön o brieost på.

MEN! Mandelmjöl, vad jag har förstått, innehåller väl rätt mycket omega-6 vilket är inflammationsfrämjande och det vill jag inte äta för mycket av. Kan jag ersätta med något annat? Kokosnötsmjöl? Det ska väl inte smaka kokos? Har inte köpt kokosnötsmjöl än då jag bara hittat en typ i en hälsokostaffär med 20% kolhydrater. Jag satsar därför hellre på det från lchbutiken som väl inte har mer än 4%.

Nån som vet?

Tacksam för input och tips :) Tex om man i Skåne kan köpa kokosnötsmjöl utan att behöva gå omvägen via nätet…

/Henrik

Magica1970
1

När jag gör mandelbrödet så har jag bara 0,5 dl (i en del recept är det 1 dl) + att jag har i lite oliv- eller rapsolja. Vad jag menar är att Omega-6-mängden är försumbar (dessutom så är det väl snarare solrosfrön som du ska undvika).

Tillägg: har du testat att använda pofiber i stället?

Lilltilda
0

Jag gör microbröd på kokosnötsmjölet från LCHF-butiken.

1,5 msk kokosfett eller smör får smälta i en djuptallrik i micron
2 ägg vispas med t.ex. en gaffel ihop med fettet.
1,5 msk aman pranan kokosnötsmjöl blandas med en knapp matsked fiberhusk och lite salt. Vill man tillsätta andra kryddor, lite frön eller andra smaksättningar så går det bra.

Rör ner torrvarorna i äggsmeten och rör till en slät röra.
Ställ tallriken i micron och grädda brödet i 2 min på full effekt.

Efter gräddning, stjälp upp brödet och låt svalna innan du skär det i valfria bitar.

~God loves you, and I´m trying! ~

Marianns LCHF Mat & bak
0

Jag antar att du har läst eller hört om mitt lilla blogginlägg om fytinsyra i nötter mm, där jämför jag mandlar och kokosnöt mfl och det är som så att omega 6 är mindre i kokosnöt, fytinsyran likaså.
Mandlar har en halt i paritet med havre vad gäller fytinsyran.

jag använder ofta kokosmjölet för att minska på mandelmjölet.

Kokosnötsmjölet finner du också på hälsokosten se bara till så det är just aman prana med 4 gram kh i.

Nu vet jag inte mandlemjöles mängden men säg att 1 dl kan motsvara 2-3 msk av kokosmjölet. Där får man prova sig fram, man kan också hlavera mängden mandelmjöl och ta kanske 1 msk om det är 0,5 dl man tar bort.