Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 7325 ggr
Leramani
1

Vad äter vi egentligen här???

Tänkte se hur många som faktiskt kan sägas äta LCHF av våra läsare.

De Lapsus Resurgam

konichiwa
5

Jag vet inte hur mycket (eller lite) kolhydrater jag äter.

Orkar inte väga o mäta mat.

Jag tar bort det allra mesta av kolhydrater bara och det fungerar.

campiella
0

lchf liberalt just nu men det varierar. i perioder nollar jag helt och andra perioder skiter jag mest i vilket.

men pasta,potatis,socker och bröd förekommer i princip aldrig. oftast kan jag äta precis vad jag känner för eftersom det aldrig är sånt jag är sugen på.

Förutom bröd …..

Börjar jag äta bröd är det kört, det är inte 1 eller 2 eller 3 mackor det är …… aaaaaaaaldeles för många . nog den enda kolhydratbomben som fortfarande försöker locka tillbaka mey i träsket .

korseett
1

är strikt

[fass]
0

Jag äter lchf sedan 4 månader. Äter: Ovanjordgrönsaker, bär, Kött, Fisk, Skaldjur, ägg, Smör, grädde, ost, kokosolja och lite nötter ibland.Inget annat….jo förästen ett glas vin ibland.

Så jag ser ingen som helst anledning, för mig, att räkna kolhydrater. Om det blir 10 eller 50 om dagen är inte det viktiga , utan att jag inte äter mjöl, potatis, ris och socker eller tillsatser (utom sånt som jag inte vet om, tex kanske det är nåt konstigt i ost som man inte har koll på).

Jag mår mycket bra på denna kost och vill äta den för alltid! Gott och funktionellt. :)

målle
0

Jag har inte heller egentligen ngn större aning om hur många gram kolisar jag får i mig, har räknat en del måltider men bara lite hipp som happ då jag inte har ngn våg ännu, ibland ligger jag under 20g och ibland ligger jag nog närmre 30g, så mkt som 40g tror jag faktiskt inte jag kommer upp i, men det gör detsamma. 40g kan jag ta eftersom jag tränar Glad

Lilltilda
0

Jag räknar inte kolhydrater så jag kan inte svara exakt på antalet men de flesta kolhydrater jag får i mig kommer från ovanjordsgrönsaker och feta mejeriprodukter. Äter annars mest kött, kyckling och ägg med div lchf-godkända tillbehör. Vägrar just nu att mäta, väga och räkna mat så länge min viktnedgång fungerar och jag mår bra.

~God loves you, and I´m trying! ~

Vyer
1

Jag äter mellan 5-25 gram. Ibland lite mer, när/om jag äter efterrätter.

Loggar lite dagar då och då för att ha koll och den här veckan har det varit: 8,7 + 22,1 + 11,3 + 5,5.

Pussgurkan
1

Äter så nära noll kohydrater jag kan.

Äter kött, ägg, fisk, räkor, hård ost på omelleten och kryddsmör. Ibland (ca 1 ggr i månaden) äter jag spenat, sparris, cf, smetana, grädde. Sällan hallon, turkisk yoghurt.

[Marja-Liisa]
1

Jag äter oftast under 20 gram men det finns dagar som jag kan gå upp till 40 gr om jag till ex. lagar leverbiffar med stekt lök, så jag kryssade 20-40 gr, jag räknar okså sällan.

För mig har LCHF varit mycket hälsosamt, mitt metabolt syndrom har försvunnit nästan helt

- från D2 till normala sockervärden

- från högt till normal blodtryck

- behöver inga astmamediciner längre

- Sköldkörteln fungerar bättre, både mentala och fysiska besvär försvunnit

- vikten gått ner en del till BMI under 30.

Margareta
1

Jag räknar ingenting längre men har hållit på så länge att jag vet att jag ligger under 20g. Det känns liberalt för mig som legat under 5g under långa perioder.

Numer pensionär i Nynäshamn

vispcream
0

Skönt att man är med 3% gruppen som kör 40g eller mer kolhyrater :)

There is no failure, only feedback. - Art De Vany

Zepp
1

Mellan 0 och hundra skulle jag tro.. olika olika dagar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Yred3
0

Nej, man behöver ej räkna eller väga när man kör strikt!

Jojo55
0

Har visserligen aldrig räknat men det sägs ju att man hamnar på runt 20 om man äter kött fisk ägg smör och lite mejeri och lite grönsaker. Och det är så jag äter! (utom de dagar sockermonstret har övertaget…)

Zabbio
2

Har gått från lågkolhydrat och kommit in mer på high carb/husmanskost/GI/raw food.. väldigt blandat. Mådde inte dålgt på lågkolhydrat men efter några månader sa kroppen ifrån att jag behövde något annat. Kanske jag behövde LCHF när jag började med det för att stabilisera blodsockret och komma in i ett nytt tänk, men efter ett tag var det något som fattades.

Jag ifrågasätter också det 'naturliga' i en strikt lchf kost. Nog för att vi åt mycket kött, ägg om vi hittade och såvidare, men det slank ju även ner mycket grönt, rötter, frön (även vildhavre m.m.) honung om man kom åt m.m. Och mejeriprodukter är knappas naturligt (nu är det inte alla lchfare som äter det vad jag vet, men iaf). Samtidigt ser jag fördelarna med att köra ut hårt och strikt om man vant kroppen vid alltför mycket snabba kolhydrater, som de flesta av oss idag har, och när kroppen är ur balans. Tex pga övervikt. Rensa ut det gamla systemet och in med nytt. Men jag tror inte att en allt för strikt lchf kost är bra hela livet. Det är vad jag tänker, i alla fall. Sen är jag inte riktigt förtjust i hur lchf tänket etsat sig fast i min egen hjärna - jag känner mig onyttig och syndig om jag äter en dl råris med grönsaker och lite kött/fisk.. osv. Eller om jag äter ett päron. Och det är ju inte mycket bättre än de som känner sig onyttiga för att de har mellanmjölk istället för lättmjölk i kaffet..

Men i vilket fall, idag äter jag mycket frukt och grönt, fullkornsprodukter om jag öht äter ris osv. Tål varken vete eller mjölk så det blir det ju inget av, och undviker att ersätta vetet. Jag äter  kött och fisk med fettkanten kvar, har ofta majonäs i såser m.m., skulle aldrig välja lightprodukter, äter ägg, groddar osv. Äter egentligen det mesta utom det jag inte tål. Undviker kakor och godis i största allmänhet. Jag undviker att äta mycket fett och mycket kolhydrater vid samma mål eftersom det triggar fettlagring så det smäller om det. Jag undviker också vanligt socker, föredrar honung som har lägre GI och mer nyttigheter, men även det sparsamt. De allra sötaste frukterna äter jag också sparsamt av, men framförallt är det stärkelse jag undviker eftersom det är så koncentrerat och onaturligt. Vi behöver inte ta det mest närings/energi-täta i födan och trycka i oss tills vi stupar och hoppa över det mindre energitäta. Frukter innehåller kanske mer socker nu än förr, men fruktsocker tillsammans med resten av frukten är ändå ett naturligt inslag i vår föda.

Lågkolhydrat var ett nyttigt inslag i mitt mat-liv, men sedan behövde jag något annat när kroppen fått återhämta sig. :) Jag mår lika bra nu och har tappat 6 kilo til sedan jag började äta mer frukt och mindre fett.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

goliath
3

Jag äter "som vi är designade att äta" Flört Dvs lite frukt, lite underjordsgrönsaker, lite överjordsgrönsaker, lite kött, lite fisk, lite ägg, lite fett, lite protein och lite kolisar..

Beate
1

Jag instämmer med Vispcream och Goliath.

Leramani
1

#16 och #17

Nu blir jag nyfiken. Om man inte alls äter LCHF, varför vill man då vara med i ett LCHF-forum?

25% av forumet äter inte alls lchf,  som det verkar. Märkligt att man då gör sig besvär och är här ändå. Lite att göra?

De Lapsus Resurgam

MissInAction
8

Med den attityden så önskar jag att de du refererar till slutade hänga här. Vilket vore synd för er, för alla människor har kunskap och erfarenhet att bidra med. Och man är inte sämre för att man av någon anledning inte äter strikt LCHF.

Märkligt att man inte skulle få hänga här om man tycker att det är ett intressant forum.

Och skulle KiF tappa 25% av sina medlemmar/folk som är aktiva, skulle det bli bättre enligt dig?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Adur
0

Jag ligger konstant runt 40 - 50 g kolhydrater och har så gjort i över fyra år nu. Jag har aldrig ätit strikt LCHF, det har inte behövts.

Beate
3

# 18: Jag äter LCHF med mer än 40 g kolh/dag. Jag har tidigare ätit strikt under ca 2 års tid. Jag är starkt för en lågkolhydratkost men tycker att definitionen här i Sverige tyvärr har blivit alltför snäv. Jag hänger här för att jag tycker det är intressanta diskussioner och jag tror både de som är väldigt strikta och de som är mer liberala gällande kolhydratintaget tycker det är positivt att utbyta kunskaper och erfarenheter.

[myrholingen]
0

jag försöker hålla strikt men lyckas inte så bra ust nu, så satte 20-40 gr kolhydrater.

men målet är under 20 både för blodsockrets och viktens skull.

meamea
1

Jag vet faktiskt inte hur många kolhydrater jag får i mig per dag. Jag ser till att äta kött och fett, utesluter grönsaker (förutom gurka).

[silkesnosen]
0

Jag äter GI-inspirerat, med LCHF tankar, kanske man kan säga…

Jag äter mkt lite frukt, lite snabba kolisar, men absolut inget socker eller dylikt.. Jag väljer så lågt GI jag kan , om det passar maten och dagen.

[mingli]
1

Jag äter frukt, grönsaker, kokt potatis (utan att tänka på mängden) lite ris, små portioner bönor och kikärtor och ibland - bara ibland - en skiva surdegsbröd. Ett sorts GI helt enkelt. Och jag går ner mer i vikt nu än när jag åt lchf, vilket jag gjorde länge mycket strikt.

Nu äter jag också mindre fett, men ändå mer fett än innan jag kom in på lchf och lågkolhdratkost.

Bör tilläggas att jag tränar en hel del. Behöver kanske fler kollisar än de flesta.

Zabbio
3

#18 Kan bara tala för mig själv; Jag har ätit lågkolhydratkost och dragit med mig några nyttigheter även från den dieten. Jag tycker att många diskussioner här är intressanta.

Just denna tråden skrev jag i eftersom den  dök upp i högerspalten  över nya trådar och jag tänkte att en fråga som denna även inbjuder till svar från de som inte längre äter samma kost, eller funderar på kosten. Och det känns ju lite meningslöst att fråga bara de som äter lchf vilken kost de äter.. ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

goliath
11

# 18

Jag spelar inte fotboll, men gillar att se på..

Jag gillar snabba bilar men äger ingen Porsche..

Jag är på detta forumet för att kost intresserar mig. Speciellt kolhydratreducerad kost. Och även om jag inte har några "åkommor" som gör att jag måste väldigt lite kolisar för att må bra och därför per definition inte äter lchf så är jag intresserad i denna kosten och dess hälsoeffekter. Är dessutom en anhängare av att äta naturlig kost, inte var rädd för fett, hålla sig undan tillsatser samt hålla sig undan junkfood och halvfabrikat. Är inte detta ett ganska passande forum för mig att hänga på då?

Siggebus
5

Jag förstår egentligen inte vad du menar med att ifrågasätta varför 16 och 17 är här på KIF?

T ex "goliath" skriver: **"lite frukt, lite underjordsgrönsaker, lite överjordsgrönsaker, lite kött, lite fisk, lite ägg, lite fett, lite protein och lite kolisar.."
**Varför skulle detta vara fel? Det är inte förbjudet att äta vare sig frukt eller "överjordgrönsaker" inom en kolhydratsreducerad kost - MÄNGDEN får man förstås fundera på.

En frisk, ej överviktig person som inte riskerar att väcka något slumrande sockermonster har verkligen ingen anledning att låta bli lite frukt då och då eller grönsaker som växer ovan jord.

Håller dessutom med goliath om att man kan vara intresserad av saker utan att själv utöva det Glad

Leramani
2

Det är stor skillnad på att ifrågasätta och att fråga. 

Ingenting är förbjudet, eftersom lchf inte är lag.

MEN. Om man vill kalla det för lchf ska det falla in under en vettig definition och där ingår inte underjordsgrönsaker och "lite fett, lite protein och lite kolisar" är totalt fel. Mest fett, protein och mycket lite kolhydrater är en bättre beskrivning.

Och. Om man är till den milda grad intresserad fast man inte alls vill äta lchf och verkar hänga här bara för att argumentera emot och ifrågasätta alla de som vill äta lchf, så undrar jag varför. Denna undran är befogad.

De Lapsus Resurgam

nyborjare08
4

"Och. Om man är till den milda grad intresserad fast man inte alls vill äta lchf och verkar hänga här bara för att argumentera emot och ifrågasätta alla de som vill äta lchf, så undrar jag varför. Denna undran är befogad."

Visst förstår jag den synvinkeln. "Troll" är jobbiga. Men de personer som svarade att de är intresserade här ovan har jag inte märkt att de argumenterar emot LCHF nåt särskilt? Däremot förs det diskussioner om näringslära, och det är bara lärorikt. Tycker jag.

goliath
2

Menar du att det är ok at fråga men fy den som ifrågasätter?

Rubriken på din tråd är: "Vad äter vi egentligen här?", inte "Vad är definitionen på lchf?".

SiljeSol
0

LCHF med mer eller mindre 40 g kolhydrater per dag :) Det blir lite olika dag för dag, ibland 30 g ibland 50 g.

Leramani
2

Jag är förvånad över alla som ilar till den osäkres sida och föreslår ökade kolhydratintag, t ex potatis.  Jag är inte särskilt förvånad över att så många som 25% på en LCHF-sajt inte äter LCHF och att några procent inte tror på LCHF som metod för att må bättre, t o m inte tror att lchf är nyttigt. Det ser man ju i diskussionerna, hur många det är som mer eller mindre försöker propagera för anti-LCHF. Här.

Jag är hjärtligt less på livsmedelsindustrin ( INDUSTRIN!!! DUH!!) och deras metoder med att injicera ditten och datten i köttet och lägga in fruktos och veteprotein tamejfan i allting.

Det luktar rutten fisk om alltihop. Jag bryr mig inte om att vara artig och tolerant. Folk jag älskat har dött pga "maten" de ätit och "läkemedlen" de fått för att bota påstådda brister. Fler kommer att lida av metabola syndrom och få hjärt- och kärlsjukdomar medan ni harpar på om att äta mer potatis och att ingenting är farligt att äta. Yeah right.

QED.

De Lapsus Resurgam

[stblues35]
0

Jag brukar inte skriva så mycket här och just nu försöker jag igen med lchf..jag tappar lite flås ibland tyvärr..men jag försöker så därför är jag här. Är fullkomligt övertygad om att lchf fungerar..

[förgätmigej]
0

Jag äter 50g rivna morötter till middag och ½ portion havregrynsgröt på kvällen. Jag äter ca 20g kolhydrater per dag. Äter jag då lågkolhydratkost?

goliath
9

# 33

"Det ser man ju i diskussionerna, hur många det är som mer eller mindre försöker propagera för anti-LCHF. Här."

Tycker du låter aningen paranoid ut i ditt inlägg.. Men även om det nu skulle vara så det fanns anti-lchf are här, så välkomnar i allafall jag dem med öppna armar.. Upp med fakta och alla olika synvinklar på bordet för bäst möjliga upplysning till folket, sen kan folk själva avgöra vad som låter förnuftigast. Detta verkar göra dig bekymrad? Varför? Eller tycker du bara kommentarer om att äta mest möjligt fett och minst möjliga kolhydrater borde vara tillåtna på detta forumet? Ett konsensus forum. Deet är exakt det som förde till fettskräcken -Konsensus, inte vetenskap.

Leramani
3

Är det vetenskap att propagera för att äta mer kolhydrater?

Det finns en överväldigande propaganda för att äta mer skit, överallt man ser och det finns socker instucket i alla matvaror,  mer än man skulle tro. Kolhydratälskare finns det många av och reklam för sockerprodukter översvämmar det offentliga rummet. Det kan ju vara skönt att ha ett forum där inte det får plats.

Det är nog inte så lätt att avgöra vad som låter förnuftigast i denna kakafoni av motsägelsefulla budskap, som du tycker att folket ska göra.

Du tycker jag låter paranoid. Jaha. Du vet hur man drar en slipsten. Du har behov av att framställa mig i negativ dager.  Varför då? Om du bara är intresserad av information så behöver du inte använda den tonen.  

Varför du hänger här trots att du inte gillar lchf om du inte får vrida till det till något som inte definieras som lchf, kan bara du svara på.

De Lapsus Resurgam

MissInAction
0

20 gr faller under alla de ramar jag sett om vad lågkolhydratkost är, så du äter lågkolhydratkost, ja. Däremot äter du inte LCHF eftersom man då avstår spannmål, enligt definition.

Sedan är det ju en annan femma om man vill äta det man mår bra av, eller äta det som passar in i mallen för en viss kost. Flört

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

nyborjare08
5

#38 skrivet av MissInAction

Nja, nån fastställd definition finns inte av vad jag vet. Däremot har LCHF-magasinet tagit fram ett förslag till definition, främst menat att dänga i huvet på forskare som påstår att 40 E% kolhydrater är lågkolhydrat…

Definitionen:

http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4f088b8388f4720884044f48-lchf-definitionen

Vad kolhydratdelen består av är heller inte definierat utan det är upp till var och en. Däremot avråder många från det pga gluten och fytinsyror m m. Edit: det=spannmål.

Dr Annika Dahlkvist har ju sagt att hon äter nån finn crisp (=spannmål) ibland och hon anses ju vara en av föregångarna inom LCHF.

LCHF är en gräsrotsrörelse och en individuellt anpassad kost. Vissa, som jag, mår bäst och får bäst resultat av att vara riktigt strikta med kolhydraterna medan andra faktiskt tycks behöva (lite) kolhydrater för att må bra. Men det gör det förstås också svårt att ge generella råd, just eftersom det är så individuellt!

vispcream
3

#37 Var skriver Goliath att han inte gillar LCHF?

Leramani var vill du komma med din hets mot oss som förespråkar en viss ökning av kolhydrater för dom som tränar (inte bantar) på LCHF kost?

Siggebus
3

Har du läst lchf-foldern?

Den som sammanställdes för ett bra tag sedan för att underlätta för nybörjare att kunna lättare veta vad man bör välja att äta.

I sista spalten står en massa matvaror etc som man kanske bör vara försiktig med men det står också som följer nedan. Jag har strukit under det jag anser är viktigt i denna diskussion.

Undvik helst Mycket kolhydrater finns i dessa produkter, så minska själv utifrån dina förutsättningar och önskemål. Vill du gå ned i vikt, undvik det mesta ,vill du ”bara” må bra, eller något****

**annat kan du vara mera tolerant

**Detta tolkar jag som att beroende på vad du är för person - om du är överviktig eller inte, om du mår bra, om du tränar mycket etc så får man anpassa kosten själv.

goliath
3

#37.

I vissa tillfällen kan det säkert vara vetenskapligt riktigt att föreslå mer kolhydrater. Även i brist på vetenskap kan det i vissa tillfällen vara högst plausibelt och korrekt att föreslå mer kolhydrater.

JAg tror alla här är medvetna om livsmedelsindustrin och förstår att de vill tjäna pengar. Folk vet oxå att mycket av det innehåller socker. Men det är väl ingen här som "propagerar" för att vi ska äta mer socker och skräpmat??

Beklagar om du tog illa upp av att jag skrev att jag tyckte ditt inlägg lät aningnen paranoid.. Men trodde du skulle tåla det som själv några inlägg tidigare skrev: "Jag bryr mig inte om att vara artig och tolerant"

"Varför du hänger här trots att du inte gillar lchf om du inte får vrida till det till något som inte definieras som lchf, kan bara du svara på."

Ok.. jag gillar inte LCHF nej… Nu är du bara osaklig och osammanhängande.. Jag tror jag går och tar mig en potatis istället Flört

Leramani
2

Jag tog inte illa upp. Men du började prata om hur jag är, så jag följer skeden dit jag kommer.

Jag säger vad jag uppfattar av dina svar på frågan. Du äter allt och följer alltså inte lchf och har då ingen anledning att vara här och uppmana folk att göra som du. Sån propaganda finns det så mycket av överallt så det behöver vi inte här.

Här pratar vi om LCHF.  Vi pratar inte om inte-LCHF.  Det kan man göra på ett annat forum. Här ska finnas information om LCHF för alla som vill ha den, och uppmaningar att inte äta LCHF kan man ha nån annanstans. Så tycker jag. Jag tror inte jag är ensam om att tycka det.

Det blir väl till slut nån annanstans man får gå för att få info om LCHF.

De Lapsus Resurgam

hus-musen
2

Har alltid undrat varför forumet heter kolhydrater.ifokus när det snarare är protein och fett i fokus. Hela namnet är ju fel. Obestämd

Qui dormit, non peccat

Leramani
0

Det har jag också undrat över. LCHF.ifokus skulle ju säga allt.

De Lapsus Resurgam

Siggebus
0

Men inte kan man väl säga att det inte är focus på kolhydraterna?

Det handlar ju om att dra ner på dem och ersätta med fett. Obestämd

MimLan
5

#44 Men vad anser du innebär LCHF då? Har du bestämt en egen definition som alla skall följa för att platsa här?

Bara för att det kan kännas som ett mirakel att kunna må bra av att äta LCHF/lågkolhydratkost, betyder det inte att LCHF är en religion med strikta ramar.

Det är långt viktigare att individer mår bra, än att de äter exakt enligt din uppfattning om vad som gäller eller enligt olika LCHF-definitioner. Väl? Exakt 20 gram kolhydrater är inte optimalt för alla. Det är heller inte bara LCHF:are som har värdefull kunskap att komma med.

hus-musen
0

#47 fast det är ju inte så det blir, sajten heter ju inte "intekolhydrater.ifokus." Folk här fokuserar ju inte på kolhydrater utan undviker dem. Namnbyte till LCHF.ifokus vore kanske en bra grej.

Qui dormit, non peccat

MimLan
0

#49 Det är ju fokus på kolhydrater. Hur få man skall/kan äta och vilka typer.

Beate
3

I din enkät så fyllde jag i "LCHF med mer än 40 g kolh/dag". Jag vet inte varför du valde att skriva lchf när du nu uppenbarligen inte anser att det är det. Jag anser att jag äter en kost där en liten del av energiintaget kommer från kolhydrater och en stor andel av energiintaget kommer från fett. Det är alltså med avseende på procent av energiintaget, kanske är du en av dom som har missat att lchf syftar på procentuella fördelningen av energiitaget, inte på den faktiska mängden mat.

Nej, jag äter inte strikt lchf och nej jag kanske inte platsar inom den definition som Sten Sture m fl tagit fram men att äta 50-100 g kolh/dag är långt ifrån den kolhydratmängd som SLV förespråkar. Dessutom är jag varken allvarligt sjuk eller överviktig och tränar dessutom en hel del så jag anser att de riktlinjer som t ex Annika Dahlqvist och Andreas Eenfeldt ger om att friska aktiva personer kan äta lchf med en större mängd kolhydrater känns vettiga.

Om det nu är andra friska och aktiva personer på det här forumet som det inte funkar att äta strikt lchf för och jag ger råd om att öka andelen kolhydrater så ser jag inget som helst fel i detta. Det är inte samma sak som att man förespråkar en kolhydratrik diet eller att man uppmuntrar personer att äta skräpmat.

Leramani
0

Nej det är fokus på att INTE äta kolhydrater nästan alls.

Glöm inte att vi i alla tider tills senaste istiden tog slut och vi började odla matväxter,  har ätit väldigt lite kolhydrater och en stor del av året knappast alls. Det är det vi är anpassade till.

De Lapsus Resurgam

[Pennylane1]
0

det där har varit uppe många gånger, och visst kanske det hade varit bra om sajten hetat LCHFifokus men nu är namnet så etablerat och med 18000 medlemmar där de flesta fattar konceptet har det inte ansetts vettigt att ändra

Siggebus
0

"Focuserar inte på kolhydrater"?

Nu ser jag att detta handlar om hur man tolkar uttrycket Glad

Det beror ju på hur man tänker/tolkar - jag har hela min viktresa focuserat på just kolhydraterna och det är jag säker på att de flesta gör.

Om det står "kolhydrater i focus" så menar du att man inte focuserar på dem eftersom man undviker dem?

Men det är ju just det man gör - man focuserar på att undvika dem och det gör man genom att noga kolla allt man sätter i sig så att det håller en så låg nivå som man vill ha.

För om man skiter i kolhydraterna och bara focuserar på att öka fettet så lär nog en hel del gå upp i vikt i stället. Kanske det en del gör som har problem? 

Det första jag lärde mig var just att kolla kolhydraterna.

Siggebus
1

Har du läst foldern som jag refererade till ovan frågar jag igen Glad

Att säga att lchf är lika med "INTE äta kolhydrater nästan alls" är din egen tolkning och det är helt okej.

Men du verkar vilja styra totalt över hur andra ska äta för att "få lov" att vistas här och det är inte okej tycker jag.

Titta på grundaren av denna sida, Margareta - hon är en stor förespråkare om att var och en ska hitta sin lchf och jag tror verkligen inte hon skulle vilja stänga någon ute bara för att de äter mer kolhydrater än vad som anses hålla sig inom vissa riktlinjer.

Jag brukar säga när folk frågar om min kost att "detta är MIN lchf - du måste hitta din"

Kan tillägga att jag tillhör dem som äter verkligen "lowcarb"  - igår kom jag upp i ca 5,3 gr Glad

goliath
0

Jag skrev att ditt inlägg lät aningen paranoid ut. Det har egentligen väldigt lite med din personlighet att göra.

"Du äter allt och följer alltså inte lchf och har då ingen anledning att vara här och uppmana folk att göra som du"

I ditt förra inlägg skrev du att jag "inte gillar lchf" och du skriver du att jag "äter allt". Är det mer om mig som jag själv inte vet som du vill berätta? Det finns säker en miljon definitioner av LCHF. Utifrån namner är det en kost där man äter mycket fett och lite kolisar. Det verkar som om du bestämt att lchf är under 20 g och folk som äter med har ingenting här att göra. Så de som äter 25g har ingen anledning att vara här? Eller sätter du gränser vid 35g kanske?

"Här pratar vi om LCHF.  Vi pratar inte om inte-LCHF.  Det kan man göra på ett annat forum. Här ska finnas information om LCHF för alla som vill ha den, och uppmaningar att inte äta LCHF kan man ha nån annanstans. Så tycker jag. Jag tror inte jag är ensam om att tycka det."

Well, hittillt har jag inte sett ett enda inlägg här där någon förespråkar att äta 50-60 e% kolhydrater, tycker det är ok med rafinerade kolisar, är rädda för fett, skiter i tillsatser och gärna äter industriproducerade halvfabrikater och såles "pratar om ikke-lchf".

Leramani
2

Nej jag vill inte styra vilka som vistas här. Men.
Jag gillar inte att man propagerar för mer kolhydrater och säger att det inte är farligt att äta potatisar osv osv. Det är inte nyttigt med kolhydrater rent generellt och i synnerhet inte för många av oss här.
Det är inte bra info och platsar inte här.

Alltså. Här informerar vi om LCHF. Vi informerar inte om INTE-LHCF. Det kan man göra nån annanstans.
Om någon börjar argumentera för INTE-LHCF tycker jag att den kan uppmanas att göra det på något mera passande forum.

De Lapsus Resurgam

Leramani
0

Jag citerar dig:

Jag äter "som vi är designade att äta" Flört Dvs lite frukt, lite underjordsgrönsaker, lite överjordsgrönsaker, lite kött, lite fisk, lite ägg, lite fett, lite protein och lite kolisar..

Det där låter inte som LHCF.  Du äter lite av allt, dvs lika mycket av fett, protein och kolhydrater. Om man ska tro vad du själv skrivit.

Det är icke-lhcf.

De Lapsus Resurgam

goliath
5

# 52

"Glöm inte att vi i alla tider tills senaste istiden tog slut och vi började odla matväxter,  har ätit väldigt lite kolhydrater och en stor del av året knappast alls. Det är det vi är anpassade till."

Senaste istiden? Närdå menar du? typ 2 miljoner år sen? Homo Sapiens är typ 2 mijljoner år gamla. Och backar vi ett par miljoner år före det, till våra förfäder primaterna, så ät de bara vegetabilier. De åt inte ens kött!. Men låt oss snacka om Homo Sapiens och "vad vi är anpassade till". Vi har "i alla tider" ätit kolhydrater. Vi har aldrig hållt på med "ufo" eller "fakir". Man vet ju ingenting säkert om vad man åt för en miljon år sedan, men man tror man åt mellan 5 och 20 e% kolhydrater. Vilken del av året åt man nästan inga kolhydrater? Under hela denna tiden så har vi ju levt i Afrika, i de tropiska och bördiga delarna.. Så vitt jag vet så finns det ganska gott om mango, baner och olika grönsaker i Afrika, året runt, så det är ju ganska troligt att man ätit detta.

Så om man ska tänka evolutionärt så är det väl troligt att vi är anpassade till att äta mellan 5 och 20 e% kolhydrater i form av nötter, rötter, grönsaker och frukter året om, och så skulle jag tro väldigt många äter härinne. Vissa har fel på sin vikt/aptitregulering och måste äta mindre kolisar för att behandla detta tillstånd. Andra kan äta mer..

LCHF är väl otroligt mycket mer än att äta under 20g kolisar om dagen? Eller?

goliath
2

"Jag gillar inte att man propagerar för mer kolhydrater och säger att det inte är farligt att äta potatisar osv osv. Det är inte nyttigt med kolhydrater rent generellt"

Ok, kolhydrater och potatis är farligt, punktum? Oavsett mängde, typ och individuella skilnader? Har du ens en gnutta vetenskaplig evidens att backa upp detta bombastiska påståndet med?

goliath
0

# 58,

Ja, det är korrekt. Ungefär så äter jag. Helt enligt LCHF (förutom att jag äter mer kolhydrater än vissa andra). Och var i mina inlägg finner du att jag "inte gillar lchf" ?

Om det är ordet "lite" du hänger upp dit på och argumenterar runt så borde du säga jag äter "ingenting" istället för att jag äter "allt"..

[tick]
0

Den officiella defintionen på LCHF går väl upp till 50 gram? Och det är beräknat på ett dagsintag av 2000 kcal, jag vet inte hur det är tänkt att man ska göra om man äter mer som tex ung aktiv man som äter 3000 kcal. Rimligtvis bör gränsen "följa med" upp?

goliath
0

# 62

50g kolis på 2000 kcla blir då 10 E% kolisar.

Jag äter i perioder runt 4000 kcal om dagen. Det betyder att jag kan äta 100g om dagen om gränsen då "följer med upp"…

Leramani
2

Homo sapiens sapiens tros f n vara cirka 200-300 000 år gamla. Under den tiden har vi bott lika mycket nära isen som sist drog sig tillbaka för 10000 år sedan. (Mellan 14000 och 9000 år sedan beroende lite på var man menar).
Alla våra närmaste förfäder i norden bodde i skåne för 12 000 år sedan i ett isigt landskap med glaciärer norrut och långa vintrar. De klädde sig i skinn från djur och åt mestadels fisk och säl och landlevande däggdjur. Mango och bananer var mycket sällsynta. ;)

Inlandsisen täckte norra europa med en gräns vid frankrike - jugoslavien för 15 000 år sedan och där fanns inte heller mycket bananer, däremot en jäkla massa renar, mammutar och annat gott.
Man kunde hitta smultron och små sura äpplen som måste tillagas innan man kunde äta dem.  Morötter fanns inte i dagens version utan små smala hårda vedämnesrika rötter som har föga likhet med moroten på ICA.

Det är ett tag sedan vi lämnade Afrika och där har varit torka i långa perioder med en uppenbar brist på mango. Vi är i grunden en vattenapa som lärde sig äta fisk och skaldjur för 5-7 miljoner år sedan,, samtidigt som den upptäckte det talade språkets fördelar och lärde sig att stå på två ben. Den torkan varade i 2 miljoner år. 

Jag ser inte mycket mango i vår förhistoria.

De Lapsus Resurgam

Leramani
1

Ingen fara,  jag ska dra in hakan. Jag har fått besked att denna sajten inte handlar om lchf , utan om "kolhydratreducerad kost" och att det finns olika nivåer även inom lchf.

Det anser inte jag är min grej så jag lämnar er åt ert öde och hittar någon annanstans att få info som är inriktad på lchf och inget annat.

glhf.

De Lapsus Resurgam

Siggebus
1

# 57

"Här informerar vi om LCHF" säger du.

Än en gång - har du läst lchf- foldern??

I lchf GÅR det faktiskt också att äta potatis  - det kommer jag att göra så småningom när jag inte längre ska gå ner i vikt men givetvis inte i några stora mängder och bara om jag klarar av det.

[Pennylane1]
6

# 65 vem har du fått besked av att sajten inte handlar om LCHF? Då har det ändrats och borde ändras uppe under "om sajten"

Problemet är att du vill snäva in begreppet lite väl mycket…

Siggebus
1

Trist att du känner så men för din egen sinnesfrids skull så kanske det är bäst att du kanske hittar ett forum där det handlar om lågkolhydratskost med maxgräns 20g?

Lycka till :)

Beate
4

Men jösses, lchf ÄR ju kolhydratreducerad kost. Det är ju LOW carb, inte NO carb.

Så hur definierar egentligen du, Leramani, LCHF????

goliath
3

Jag är ingen stor historiker och vet inte exakt vilka frukter som växte var och när. Homo släktet har funnits runt 2 mill år, du har rätt att Homo Sapiens bara är några hundra tusen år gammal. My bad.

Men låt oss inte låta detta handla om årtal och släktnamn.. Min poäng är densamma. Du tog upp det evolutionära argumentet. Om man ska snacka evolutionärt (som jag tycker man ska ta med en stor nypa salt eftersom gener och genexpression är två helt olika saker), så har primaterna och fram till dagens maänniska levt i Afrika 99,9% av tiden.. vi började migrera från afrika bara för runt 70 000 år sen om jag inte misstar mig. Så om man ska använda evolutionstankarna i förhållande till gener så får man ta utgångspunkt i de levnadsvilkor som rådde i Afrika, där man som sagt levt 99,9 % av tiden, och inte i norden, men kalla vintrar och ingen tillgång på frukt och grönt som du nämner, där man levt senaste 0,1%..

Leramani
1

Nä. Vi började migrera från afrika för 160-170 000 år sedan. Vår lilla familj, Homo Sapiens Sapiens, har alltså levt merparten av vår utveckling i kallare områden. Och, om det var glaciärer i norditalien, hur varmt tror du det var då i nordafrika?

Jösses.

De Lapsus Resurgam

vispcream
7

Den här tråden har spårat ur totalt..
Men kul att se att folk orkar tjaffsa i oändlighet..

goliath
3

Om man började migrera för 70000 eller 170000 år sen har ju ingen betydelse i evolutionsargumentet. Var har Sapiens fått sina gener? Från andra Homo grenar.. Och de i sin tid från primaterna. Under flera miljoner år har Homo familjen och dess förfäder bott i afrika, inte i norden. Det är poängen. Och så vitt jag vet bodde de i de tropiska, bördiga delarna, med tillgång på vatten, inte mitt i nordafrika.

Men som Vispcream säger.. Detta är en total avspårning. Som sagt ger jag inte speciellt mycket för evolutionsteorierna eftersom de sällar tar hänsyn till skilnaden på gener och genuttryck. Folk använder dessa för att styrka sin överbevisning. Om vi ska fortsätta tycker jag vi håller oss till tråden och drar ett streck över människans ursprung. Eventuellt starta en ny tråd om detta.

Svara hellre på några av de många frågor som jag och andra här inne ställt dig i tidigare inlägg som du inte svarat på..