Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5494 ggr
almera
0

kokosfett

jag läser att så många äter kokosfett-olja, är det bättre än smör och grädde. vilken sort i så fall och var köper man den i så fall.

Wildrat
0

Vi har det som komplement till grädde och smör. Kolla hälsokosten om de har, den är bra. Annars går det att använda det som finns i silverpaket i vanliga affären också. Fettet är det samma men framställningen är mer tveksam.

Det finns även kokosfett att köpa på nätet tex här: http://www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi

Det finns två sorter på hälsokosten, en dyr med smak och en mindre dyr utan. Vilken du väljer är upp till dig, de är lika bra. Här finns mer info om just Cocosa: http://www.mamut.net/somanordic/subdet40.htm

MimLan
0

Eller be din affär ta hem Biofoods ekologiska kokosfett. Den är bra i pris jämfört med övriga ekologiska varianter.

sarag
1

Här en en länk också

http://www.ortapoteket.se/search.asp?keyword=kokosfett&=S%F6k

Men kom ihåg att starta mjukt. Börja med lite och öka dosen sakta  till en-två matskedar. Vissa kan vara mycket känsliga. Man känner om man fått för mycket med magknip, illamående eller lös mge.

[Sias]
0

sarag. Om att vissa kan vara mycket känsliga för kokosfett. Önskar få veta mer om detta.

Jag har startat väldigt mjukt, men mår ändå så illa och får molande värk i mellangärdet,  t o m av så lite som en rågad tesked kokosfett av bästa sorten (av allt jag äter/dricker som det är kokosfett eller kokos i).

Hur länge är lämpligt att "känna sig för"?  Hur många veckor?

Om inte  illamåendet vill ge med sig  efter dessa veckor - inte ens vid mini-dos - bör man då helt avstå från kokosfett (kokos)?

MimLan
1

#4 Om du mår dåligt av kokosfett, varför fortsätter du att äta det då? Sluta att äta det. Mår du fint utan det, börja inte att äta det igen. Det finns ingen poäng i att vägra lyssna på kroppen.

JohannaWW
0

Jag äter 50-60g per dag och känner inget av det…

Vanligt kokosfett i silverpaketet.

Wildrat
0

#4 Jag mådde illa av det först när jag testade. Höll upp ett tag (nån månad?) och testade sen igen. Böjade med 1/2tsk i en mugg the och har långsamt dragit upp det. Nu tål jag en rågad tesked i morgonteet och kan även dricka ytterligare en mugg med kokosfett i senare. Vanlig kokos tål jag däremot inte särskilt bra och kokosmjölk/grädde är bara att glömma.

[Sias]
0

Skrattande TACK MimLan för goda råd!

Jag är vanligtvis väldigt lyhörd när kroppen signalerar - protesterar mot något. Men att signalerna - illamåendet - kunde bero på att jag inte tål KOKOS, det kunde jag inte ens tänka mig - sökte på allt annat UTOM just kokos!

Tack vare det jag läst här har jag förstått att en del kan vara mycket känsliga för kokos - och insett att jag ÄR det!!

Tack för hjälpen!

fatsdomino
0

Bor själv i Thailand och dricker ca halv liter coccosmjölk varje dag mår som en prins,inga biverkningar etc..Är det för mycket per dag???Någon som vet !!?

LN35
0

Det enda jag reagerar på är väl att det ändå är en hel del kolhydrater i cocosmjölk. Den jag köpte här i Sverige Skrattande innehöll 4g/100g. Vilket jag antar blir c:a 20g kolhydrater på en halvliter om jag nu räknat/tänkt rätt…

Jag personligen måste ligga på mindre kolhydrater per dag och det skulle inte fungera för mig att "bränna" alla kolh. bara på cocosmjölk.

almera
0

jag var i en ganska stor ica affär i närheten där jag bor ,när jag fråga efter kokosfett den silverfärgade paketen ,svaret jag fick var det kommer till jul det tyckte jag var dåligt eller?

fatsdomino
0

#10 stämmer säkert med kolisarna ,borde kanske dra ner på cocosmjölken,har kört ca 1 månad nu och 5,5 kg ner helt okej ,spelar mycket golf och då bränner man ju en del men inte så mycket som många tror-

folke
0

#10 Jag är i Thailand så ofta jag kan (Har familjen där) och min erfarenhet är att det går faktiskt att äta fler kolisar där.. Om man håller sig till Thailändsk husmanskost.  Till och med Ris går bra där vilket jag sockerflippar på när jag är hemma. (Dock hoppar jag över de stekta skalbaggarna svärmor sätter fram till frukost :-)   )

Tyvärr verkar det vara samma utveckling som i Västvärlden, det kommer en massa sockeralternativ och lightprodukter i butikerna :-(  Och jag tycker mig se att även Thailändarna börjar bli lite runda…  Eftersom min bättre hälft är lärare där så träffar jag en hel del elever… och det dröjer nog inte så länge förrän de har samma problem som vi har :-(

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

[Moncan]
0

Det förklarar varför jag hade sån himla magknip och illamående igår!

Trodde faktiskt ett tag att jag skulle dö, så himla dåligt mådde jag :-(

russin
0

Jag skule vilja veta exakt vad kokosoljan är bra för - förutom att det sätter lite extra fart på magenGlad

Petar väl i mig ett par matskedar per dag, men kanske är det för mycket ? Gillar Kung Markattas kokosolja riktigt skarpt nu, men vill veta om den kan hjälpa på traven med viktminskningen då jag känenr det stanat till nu av någon anledning ? Har ju liksom minst 20 kg att gå ner och här pratat vi kilon och inte mått då knäna inte bryr sig om mått utan endast om för mycket tyngdFlört

Zepp
4

Fördelen med Cocosolja är främst två.. MCT och fettsyrorna!

Cocosfett består till hälften av Laurinsyra, som i magen ombildas till monolaurin, vilket är antibakteriellt, antiviruellt och antifungoralt.

Laurinsyra finns i modersmjölk och fungerar där som ett kemiskt försvar för den nyfödda innan imunförsvaret utvecklats fullt ut.

En annan beståndsdel är Kaprylsyra, vilket gör tarminnehållet surt.. och det är bra, det gynnar de goda mjölksyrebakterierna och säljs på hälsokosten som kur mot Candida.. som inte gillar den sura miljön.

MCT betyder Midell Chain Triglycerids, och på ren svenska, medelkorta fettsyror.

De har helt andra metabola vägar än de flesta andra vanliga fettsyror, de kräver ingen galla för att spjälkas och tas upp, så de med maldigestion och malabsorbation på grund av gallbesvär får cocosfett i sina näringslösningar.

Sen så är det fettet som har högst ketonfaktor, då det dels inte lagras så lätt, det triggar inte ASP och går i princip direkt till levern där det omvandlas till energi.

Och det sägs även kunna påverka ämnesomsättningen positivt.

Och så är det ett himla bara alternativ vid matlagning, det tål en hel del värme utan att oxidera.

Man kan/skall lagra det i rumstemperatur då det håller sig i flera år.

Som sagt.. en variation i fettutbudet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ACH
0

#16 Zepp: Var förekommer MCT naturligt, förutom i kokosnöt? Finns det skäl att tro att urmänniskan fick i sig mycket av detta, eller tvärtom skäl att tro att det inte kan ha utgjort någon stor del av hennes kost?

Zepp
0

Hästmjölk har hög halt MCT.. de framgånsrika Mongolernas favoritföda!

http://en.wikipedia.org/wiki/Medium-chain_triglycerides

Eftersom vi har antagligen har ett ursprung vid östra Afrikas kust så åt vi nog en del kokosnötter?

http://en.wikipedia.org/wiki/Coconut

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annagreta1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag köpte på en hälsokostbutik igår , finns även på Ica Maxi